Koulukiusaaminen/ulkopuolelle jättäminen aikuisopiskelijana?
Kokemuksia? Ensin ajattelin että on alkukankeutta, mutta nyt en enää.
Tässä opiskelun linjassa on PALJON interaktiota ryhmän kanssa, joten neuvo, että keskity vain opiskeluun ei nyt toimi.
Koulussa juuri kukaan ei tule viereen istumaan, ellei ole "pakko". Jos olen itse mennyt jonkun viereen tunnilla, sama kaveri ei ole hakeutunut samalla seuraavalla tunnilla siihen. Sinänsä ryhmätyöt ym sujuu ihan ok. Kukaan ei vaan ota "vapaaehtoisesti" paljon kontaktia, mikä tuntuu kurjalta kun kaikilla muilla tuntuu löytyneen joku pari tai porukka, jonka kanssa olla.
En tiedä mitä asialle pitäisi tehdä. Odotanko, jos tilanne paranee kun toiset oppii vähän tuntemaan minua? En ainakaan kehtaa valittaa opettajalle tässä vaiheessa koska a, minua ei varsinaisesti kiusata vaan jätetään vaan ulkopuolelle/huomiotta, ja b, mieluummin vaihtaisin koulua kuin kerjäisin vielä opettajan kautta mukaan ottamista ihmisiltä, joita seurani ei voisi vähempää kiinnostaa.
En tiedä mitä olen tehnyt ns. väärin, olen todella ujo ja sen takia voin vaikuttaa tylyltä ja ylpeältä ehkä. Olen kuitenkin ystävällinen ja kiinnostunut joka kerta kun jonkun kanssa puhun kahdestaan, ja sellaisessa tilanteessa pystyn olemaan myös itse avoin ja luonteva enkä usko, että vaikutan mitenkään erityisen kauhealta ihmiseltä.
Pistäkää kokemuksia ja hyviä neuvoja kehiin.
Kommentit (49)
Tuutorit on sitä varten, että ryhmäyttää uudet opiskelijat. Yleensä myös käydään baarikierroksilla sekä tutustutaan muuten opiskelupaikka -kuntaan.
En sano tätä pahalla, mutta luokallani on eräs henkilö jonka tiedän aiemmissa opiskelussaan kokeneen ulkopuolisuutta. Hän on todella mukava ihminen, kiinnostavilla ajatuksilla ja hyvällä sydämellä.
Huomaan hänen välillä jäävän meilläkin helposti syrjään (jos muistan, vedän mukaan. Mutta en kuitenkaan ala holhoamaan aikuisia.)
Miksi? Luulen että on olemukseltaan sellainen, joka jää helposti "taustalle" muiden mielissä, enkä tarkoita tällä mitään pahaa. Vaan että hän ei ole juhlien keskipiste, enemmänkin hiljainen tarkkailija. Useinhan sellaiset ovat älykkäitä ja kiinnostavia ajatuksiltaan kunhan tutustuu. Ei ole loukkaus. Mutta kun mennään isossa joukossa niin aina ei ole välttämättä mukana niitä, jotka vetävät tällaisen tarkkailijan mukaan ja silloin hän saattaa valua taustalle kenenkään tarkoittamatta pahaa.
Toivottavasti osasin muotoilla tämän oikein, minusta hiljaiset tarkkailijat ovat siis usein ihania ihmisiä. Ei ole negatiivinen piirre laisinkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni kuvaamasi tilanne ei ole kiusaamista. En usko, että kukaan tekee tuota tahallaan tai sen enempää haluaa jättää sinua minkään ulkopuolelle. Itseasiassa en usko, että uudet luokkakaverit juuri ajattelevat sinua ollenkaan. Olet selvästi ujo etkä kovin hyvä sosiaalisilta taidoiltasi. Et ole juurikaan tuonut itseäsi esille ryhmässä ja näin jäänyt muodostuneiden ystäväpiirin ulkopuolelle. On luonnollista, että muut haluavat esim. istua luennoilla ystäviensä vieressä, ja näin eivät istu vierelläsi. Luennoilla ei ole mitään paikkoja tai pareja, jonka kanssa istutaan aina, joten se, että kerran hakeuduit jonku viereen, ei velvoita häntä istumaan viereesi toista kertaa. Sinun kannattaisi yrittää rohkaistua ja jutella muutamien ryhmäläisten kanssa. Mennä luennoilla useammin heidän lähelleen istumaan, luentojen välillä jutella pikkujuttuja opiskeluun liittyen ja mennä ruokailussa samaan pöytään istumaan. Tuoda itseäsi esille ja yrittää sitä kautta päästä sisään porukkaan ja mahdollisesti löytää joku jonka kanssa oikeasti klikkaa.
No tämä on hölmö viesti, koska yrität lytätä, että selvästi olet huono sosiaalisilta taidoiltasi. En ole täysin surkea sosiaalisilta taidoiltani, vaan huono isossa ryhmässä, mikä on aivan normaalia kenelle tahansa introvertille. Lisäksi nuo "neuvot" mitä annat, ovat tasan samoja asioita,joita olen jo tehnyt! Ap
Itroversio ei tarkoita sitä, että on huonot vuorovaikutustaidot olipa kyseessä iso tai pieni ryhmä. Se tarkoittaa sitä, että sosiaalinen vuorovaikutus väsyttää ja tarvitsee välillä saada olla yksin rauhassa. Ekstrovertti taas saa energiaa vuorovaikutuksesta muiden kanssa Ongelmasi kuulostaa enemmän sosiaalisten tilanteiden pelolta. Omituinen ajatuskulku on sekin n, että oletat muiden olevan velvollisia tulla istumaan sinun viereen kun sinä olet joskus istunut heidän vieressään.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on valitettavasti sama kokemus.
Kuin myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni kuvaamasi tilanne ei ole kiusaamista. En usko, että kukaan tekee tuota tahallaan tai sen enempää haluaa jättää sinua minkään ulkopuolelle. Itseasiassa en usko, että uudet luokkakaverit juuri ajattelevat sinua ollenkaan. Olet selvästi ujo etkä kovin hyvä sosiaalisilta taidoiltasi. Et ole juurikaan tuonut itseäsi esille ryhmässä ja näin jäänyt muodostuneiden ystäväpiirin ulkopuolelle. On luonnollista, että muut haluavat esim. istua luennoilla ystäviensä vieressä, ja näin eivät istu vierelläsi. Luennoilla ei ole mitään paikkoja tai pareja, jonka kanssa istutaan aina, joten se, että kerran hakeuduit jonku viereen, ei velvoita häntä istumaan viereesi toista kertaa. Sinun kannattaisi yrittää rohkaistua ja jutella muutamien ryhmäläisten kanssa. Mennä luennoilla useammin heidän lähelleen istumaan, luentojen välillä jutella pikkujuttuja opiskeluun liittyen ja mennä ruokailussa samaan pöytään istumaan. Tuoda itseäsi esille ja yrittää sitä kautta päästä sisään porukkaan ja mahdollisesti löytää joku jonka kanssa oikeasti klikkaa.
No tämä on hölmö viesti, koska yrität lytätä, että selvästi olet huono sosiaalisilta taidoiltasi. En ole täysin surkea sosiaalisilta taidoiltani, vaan huono isossa ryhmässä, mikä on aivan normaalia kenelle tahansa introvertille. Lisäksi nuo "neuvot" mitä annat, ovat tasan samoja asioita,joita olen jo tehnyt! Ap
Itroversio ei tarkoita sitä, että on huonot vuorovaikutustaidot olipa kyseessä iso tai pieni ryhmä. Se tarkoittaa sitä, että sosiaalinen vuorovaikutus väsyttää ja tarvitsee välillä saada olla yksin rauhassa. Ekstrovertti taas saa energiaa vuorovaikutuksesta muiden kanssa Ongelmasi kuulostaa enemmän sosiaalisten tilanteiden pelolta. Omituinen ajatuskulku on sekin n, että oletat muiden olevan velvollisia tulla istumaan sinun viereen kun sinä olet joskus istunut heidän vieressään.
Itse asiassa tiedän hyvin, mitä intro- ja ekstroversio pitävät sisällään ja introverteille isossa ryhmässä oleminen ja esiintyminen ovat useammin epämieluisia tilanteita. Introvertit viihtyvät usein paremmin pienessä ryhmässä ja voivat siinä olla aika erilaisia kuin muuten. Enempää en jaksa kanssasi jutella kun yrität provosoida tahallaan väärin ymmärtämällä ja diagnosoida turhia. Ja anna kun arvaan mikä seuraava siirto olisi ollut: "no nyt löytyi syy miksi sinua jätetään ulkopuolelle, löydät kaikesta jotain loukkaavaa vaikka toinen yrittäisi vaan auttaa.." Myönnä pois itsellesi, että yrität viihdyttää itseäsi vauvapalstalla kiukuttelemalla. Ap
Vierailija kirjoitti:
En sano tätä pahalla, mutta luokallani on eräs henkilö jonka tiedän aiemmissa opiskelussaan kokeneen ulkopuolisuutta. Hän on todella mukava ihminen, kiinnostavilla ajatuksilla ja hyvällä sydämellä.
Huomaan hänen välillä jäävän meilläkin helposti syrjään (jos muistan, vedän mukaan. Mutta en kuitenkaan ala holhoamaan aikuisia.)
Miksi? Luulen että on olemukseltaan sellainen, joka jää helposti "taustalle" muiden mielissä, enkä tarkoita tällä mitään pahaa. Vaan että hän ei ole juhlien keskipiste, enemmänkin hiljainen tarkkailija. Useinhan sellaiset ovat älykkäitä ja kiinnostavia ajatuksiltaan kunhan tutustuu. Ei ole loukkaus. Mutta kun mennään isossa joukossa niin aina ei ole välttämättä mukana niitä, jotka vetävät tällaisen tarkkailijan mukaan ja silloin hän saattaa valua taustalle kenenkään tarkoittamatta pahaa.
Toivottavasti osasin muotoilla tämän oikein, minusta hiljaiset tarkkailijat ovat siis usein ihania ihmisiä. Ei ole negatiivinen piirre laisinkaan.
Tiedän millaista tarkoitat, mutta en ole syntymäujo tai mikään aina-hiljainen ihminen. Minulla on kokemusta myös sellaisesta ryhmästä, missä oli hyvä henki kaikkien kesken ja en ollut ollenkaan ujo siinä. Tällä kertaa minusta on ollut aika paljon vaikutusta sillä, että ei ole hyväksytty mukaan ainakaan vielä. Ap
Paska mäihä, olet saanut nihkeän ryhmän. Jos silti haluat hengata heidän kanssaan, on sinun oltava itse todella aktiivinen. Mikään arastelu ei auta asiaasi ap.
Lukukausi on vasta aluillaan. Kyllä se siitä.