Opettaja oli sanonut lapselleni pää kiinni
Keneen kannattaisi olla yhteydessä? Oli kyllä kuulemma pahoitellut jälkeenpäin epäasiallista kielenkäyttöään, mutta lapseni oli todella järkyttynyt. Seiskaluokkalaisesta vielä kyse, ihan yläkoulun alussa.
Kommentit (213)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen terkkarina yläkoulussa ja kyllä ne 7. luokkalaiset on ihan hirveitä siellä luokissa, mitä olen käynyt seuraamassa nopeasti. Hirveä pään aukominen, kännykkää räplätään kielloista huolimatta koko ajan ja ilmeisesti suurimmalla osalla perus ymmärtämisessä suuri puutteita, kun on toistuvasti pyydetty hiljentymään ja silti ei mitään tapahdu.
Nostan hattua kaikille opettajiöle, erityisesti näiden teinien opettajille. Minusta ei olisi siihen hommaan.Ja siis yksittäin nämä teinit ovat tosi mukavia yleensä, mutta terkan vastaanotolla ollaankin vähän eri asenteella ja yksin.
Edes niitä kännyköitä ei saa ottaa pois oppilaalta nykyään.
Tätä en käsitä. Kännykät vaikka kaappeihin koulupäivän ajaksi, ei kenelläkään ole tarveta pitää sitä kännykkää mukana tunnilla (paitsi ehkä poikkeuksena vaikka 1. tyypin diabeetikko, joka seuraa sokereita sen avulla). Saksassa on monia kouluja, mihin puhelinta ei saa edes tuoda kouluun.
Ei onnistu. Ei voi ottaa, jos ei itse kännykkää luovuta. Ja jos antavat, se on joku varakänny ja oma pidetään taskussa.
Vierailija kirjoitti:
Useasti koululaisille sanotaan "suut suppuun" ja kaikkien mielestä se on aivan normaalia. Miten "pää kiinni" eroaa siitä? No joo, onhan sillä vähän kovempi kaiku, mutta sanallisesti ihan samaa tasoa.
No, eikä ole.
Yrität valehdella itsellesi totuutta.
Kyllä ne on ihan kaksi eri sanontaa.
Voisihan sitten sanoa yhtä hyvin, että turpa umpeen tai leipäläpi kiinni saatana, jos ne ne vaan olisivat saman asian sanomista asiallisesti.
Kyllä koulussa opetellaan tapoja.
Opettaja on hermostunut ja tokaissut noin.
Siinä on satanut olla muutama muukin oppilas pälättämässsä ja tämä viimeinen ei ole tajunnut lopettaa: joten pää kiinni- on sitten ollut se, mikä tehoaa.
Kyllä seiskat tuossa alussa rajojaan hakee. Heille on helpompaa jatkossa, kun joku osoittaa, että nyt meni överiksi.
Varsin töykeitä ja epäystävällisesti käyttäytyviä seiskaluokkalaisia olen tässä tänä syksynä ojentanut käyttäytymään korrektisti.
Sanoisin, että heidän olemisensa on selvästi helpottunut, kun ei tarvitse yrittää olla jotain muuta.
En puolla tuota pää kiinni- juttua, mutta mitä siinä taustalla on, mikä on johtanut siihen.
Kyllä sen voi selvittää, jos haluat. Ei siinä mitään noloa ole. Pääset paremmin kiinni siihen, missä maailmassa lapsesi on päivittäin. Ihan pulmunen lailla ei käyttäydy sellainen, jolle sanotaan pää kiinni.
Näin oletan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen terkkarina yläkoulussa ja kyllä ne 7. luokkalaiset on ihan hirveitä siellä luokissa, mitä olen käynyt seuraamassa nopeasti. Hirveä pään aukominen, kännykkää räplätään kielloista huolimatta koko ajan ja ilmeisesti suurimmalla osalla perus ymmärtämisessä suuri puutteita, kun on toistuvasti pyydetty hiljentymään ja silti ei mitään tapahdu.
Nostan hattua kaikille opettajiöle, erityisesti näiden teinien opettajille. Minusta ei olisi siihen hommaan.Ja siis yksittäin nämä teinit ovat tosi mukavia yleensä, mutta terkan vastaanotolla ollaankin vähän eri asenteella ja yksin.
Edes niitä kännyköitä ei saa ottaa pois oppilaalta nykyään.
Tätä en käsitä. Kännykät vaikka kaappeihin koulupäivän ajaksi, ei kenelläkään ole tarveta pitää sitä kännykkää mukana tunnilla (paitsi ehkä poikkeuksena vaikka 1. tyypin diabeetikko, joka seuraa sokereita sen avulla). Saksassa on monia kouluja, mihin puhelinta ei saa edes tuoda kouluun.
Ei onnistu. Ei voi ottaa, jos ei itse kännykkää luovuta. Ja jos antavat, se on joku varakänny ja oma pidetään taskussa.
Nayttaa silta etta Suomessa oppilaat paattavat mita koulussa saa tehda ja mita ei. What's wrong with this picture?
SE ON PERKELEEN ILKEÄLLE:
Pennulle Ihan oikein saatana!!
Ei tarvi ilkeän pennun päätä silitellä ! Ennen sai karttakepistä
Haisttatelevat saatanan 🤬🤬penikat aikuisille, ei sitä ennen haistateltu
Varmasti on kakarasi haistatellu ilkelly Syytä hänessä varmasti on
Ja kasvatuksessa on puutetta käytös on huonoa.
Mä ärähdin luokassa kerran että nyt jumalauta ne turvat tukkoon. Ei tullut yhdenkään lumihiutaleen vanhemmilta valitusta koululle päin. Meni niin sanotusti kuppi nurin, kun aina samat junnut häiritsee opetusta. Olisikohan tällaisesta kyse tässäkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useasti koululaisille sanotaan "suut suppuun" ja kaikkien mielestä se on aivan normaalia. Miten "pää kiinni" eroaa siitä? No joo, onhan sillä vähän kovempi kaiku, mutta sanallisesti ihan samaa tasoa.
No, eikä ole.
Yrität valehdella itsellesi totuutta.
Kyllä ne on ihan kaksi eri sanontaa.
Voisihan sitten sanoa yhtä hyvin, että turpa umpeen tai leipäläpi kiinni saatana, jos ne ne vaan olisivat saman asian sanomista asiallisesti.
Kyllä koulussa opetellaan tapoja.Opettaja on hermostunut ja tokaissut noin.
Siinä on satanut olla muutama muukin oppilas pälättämässsä ja tämä viimeinen ei ole tajunnut lopettaa: joten pää kiinni- on sitten ollut se, mikä tehoaa.Kyllä seiskat tuossa alussa rajojaan hakee. Heille on helpompaa jatkossa, kun joku osoittaa, että nyt meni överiksi.
Varsin töykeitä ja epäystävällisesti käyttäytyviä seiskaluokkalaisia olen tässä tänä syksynä ojentanut käyttäytymään korrektisti.
Sanoisin, että heidän olemisensa on selvästi helpottunut, kun ei tarvitse yrittää olla jotain muuta.En puolla tuota pää kiinni- juttua, mutta mitä siinä taustalla on, mikä on johtanut siihen.
Kyllä sen voi selvittää, jos haluat. Ei siinä mitään noloa ole. Pääset paremmin kiinni siihen, missä maailmassa lapsesi on päivittäin. Ihan pulmunen lailla ei käyttäydy sellainen, jolle sanotaan pää kiinni.
Näin oletan.
Luepa ensin tuo oma esimerkkisi, jossa "viimeinen ei ole tajunut lopettaa". Ei kuulosta kovin vakavalta rikkeeltä. Voi tapahtua "pulmusellekin".
Mutta eipä taida pulmunen olla opettajakaan...
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Mä ärähdin luokassa kerran että nyt jumalauta ne turvat tukkoon. Ei tullut yhdenkään lumihiutaleen vanhemmilta valitusta koululle päin. Meni niin sanotusti kuppi nurin, kun aina samat junnut häiritsee opetusta. Olisikohan tällaisesta kyse tässäkin?
Oi ootpa kova tyyppi!!!! Vau miten hienoa!!!!!
Sinähän se lumihiutale tässä taidat olla kun uskallat olla tuollainen kovis! Myönnät kaikille, ettei keinoja toimia paremmin sulta löydy...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Munkin lapselle oli opettaja sanonut pää kiinni ja valitti siitä mulle. Sanoin, että tunnilla kannattaakin pitää pää kiinni ja kuunnella sitä opetusta. Älä nyt vaan nolaa itseäsi ja mene valittamaan, sen sijaan sano sille muksulle että pitää naamansa tunnilla ummessa ettei opettajan tarvitse huomautella.
Toivottavasti puhuit (todennäköisesti kuvitteellisen) lapsesi kanssa tämän niin, että koitit ymmärtää, mitä tilanne on. Lapsi häpeää, jos häntä kohdellaan huonosti. Pienemmät asiat on helpompi kertoa. Isommat vaikeampia. Lapsi ei helposti kerro, jos vaikka opettaja olisi huo ritellut häntä, mutta lähtee purkamaan asiaa pienemmästä asiasta.
Vanhempien on osattava kuunnella lastaan, luoda häneen rohkeutta kertoa asioistaan ja luotettava hänen sanaansa sen mukaan miten luotettava lapsen sana on. Niin kasvatetaan lapsia, jotka eivät ole tunneköyhiä alistettuja tulevia mielenterveystapauksia.
Mitä ihmettä sä höpötät? Tää oli tiivistetty tarina, taustalta selvisi että muksu oli jutellut kaverinsa kanssa tunnilla. Kyllä silloin kuuluu pitää se pää kiinni ja kuunnella opetusta. Ei se tee lapsesta alistettua tai tunneköyhää, jos ei pääse kaverin kanssa hölöttämään kun opettaja koettaa opettaa.
Mistä sinä tuon keksit? Eikö tuo ollut vain ja ainoastaan jonkun reppanan yritys puolustella opettajan kiistatta asiatonta käytöstä? Mainitsepa viestin numero, mistä tuo selviää. Ei ainakaan 21:stä. Siellä taas joku risumies olettelee vain.
Lapsesta tulee alistettu, jos hän tuntee tulleensa kohdelluksi väärin ilman, että lapsi pystyy käsittelemään asian.
Nyt on korkealentoista settiä sulta. Ihan omasta kokemuksesta puhun. Ja muksun kanssa on asia selvitetty. Onko sulla taustalla ehkä joku oma käsittelemätön trauma sekavien viestiesi taustalla?
Vierailija kirjoitti:
Munkin lapselle oli opettaja sanonut pää kiinni ja valitti siitä mulle. Sanoin, että tunnilla kannattaakin pitää pää kiinni ja kuunnella sitä opetusta. Älä nyt vaan nolaa itseäsi ja mene valittamaan, sen sijaan sano sille muksulle että pitää naamansa tunnilla ummessa ettei opettajan tarvitse huomautella.
Höpöhöpö. Toinen ääripää niille, jotka uskovat vain sitä mitä oma lapsi sanoo, ovat nämä jotka eivät kiinnostu paskaakaan mikä on totuus, kun "tietävät" etukäteen oman lapsensa olevan väärässä.
Vahinkoa tekevät lapselleen ihan yhtä paljon kumpikin.
Kannattaa valita jokin muu vaihtoehto näiden ääripäiden väliltä.
opettaja mies kirjoitti:
"turpa kiinni" on ihan hyvä sanoa joskus ipanoille
Näin on - harmi ettei enää saa antaa karttakepistä. Kunnon mäjäys sormille opettaisi pitämään suun kiinni luokassa.
Vierailija kirjoitti:
opettaja mies kirjoitti:
Näin on - harmi ettei enää saa antaa karttakepistä. Kunnon mäjäys sormille opettaisi pitämään suun kiinni luokassa.
Harmi tosiaan ettei väkivaltaa saa käyttää vallan välineenä. Täällä kun oli kaikki paremmin kun ihmiset sai käydä toistensa kimppuun ja piestyt muksut oli vaan "perheensisäisiä asioita"
🤢🤮
No on aika selvää millaista porukkaa täällä on keskustelemassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
opettaja mies kirjoitti:
Harmi tosiaan ettei väkivaltaa saa käyttää vallan välineenä. Täällä kun oli kaikki paremmin kun ihmiset sai käydä toistensa kimppuun ja piestyt muksut oli vaan "perheensisäisiä asioita"
🤢🤮
No on aika selvää millaista porukkaa täällä on keskustelemassa
Kyseessä ei ole väkivalta vaan kasvatuksellinen voimankäyttö. Sinustakin olisi tullut kunnon kansalainen jos olisi välillä annettu koulussa karttakeppiä ja kotona piiskaa.
Hyvä! Puhu kansan kieltä eikä kirjakieltä.
Tää on niin tätä. Oma lapseni on ollut kolmessa eri koulussa (ollaan muutettu) joista yksi myös sosioekonomisesti heikolla alueella, yhtenäiskoulussa myös pienluokkia tukea tarvitseville. Lapseni on reipas ja menestyy koulussa (ihan on omaa ansiota, ei vanhempien). Varsinkin kahdessa jälkimmäisessä on pidetty tiukka kuri, opet ovat korottaneet ääntä ja huonosta käytöksestä on tullut sanktioita tai jälki-istuntoa. Kiusaamista on ollut hyvin vähän, lähinnä yksittäisiä tapauksia jotka on selvitetty nopeasti. Teini menee vieläkin mielellään kouluun. Sukulaisen lapset taas ovat käyneet kahta koulua ökyasuinalueilla ja siellä on jokaisen tenavan kanssa selvitelty milloin mitäkin nimittelyä (tytöillä sellaista h:lla alkavaa) tai päällekäymistä. Eivät ole tykänneet koulusta. Myös vanhemmat moittivat opeja ja kouluruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Toinen ääripää niille, jotka uskovat vain sitä mitä oma lapsi sanoo, ovat nämä jotka eivät kiinnostu paskaakaan mikä on totuus, kun "tietävät" etukäteen oman lapsensa olevan väärässä.
Vahinkoa tekevät lapselleen ihan yhtä paljon kumpikin.
Kannattaa valita jokin muu vaihtoehto näiden ääripäiden väliltä.
Okeo, mun moka, en tajunnut vääntää rautalankaversiota yksinkertaisesta asiasta. En muistanut, että tämä tosiaan on av-palsta. Luonnollisesti tapauksen tiimoilta keskusteltiin asiassa teinin kanssa hänen ilmoituksensa ja minun toteamuksen välillä. Kysyin mitä oli tapahtunut, ja mikä oli laukaissut opettajan sanomaan noin. Tarvitsetko vielä tarkemman selonteon oikaisemaan yksioikoisia päätelmiäsi?
Ope oli oikeassa. Nykykakarat hyppivät silmille. Olisi pantava järjestykseen.
Kannattaisi olla yhteydessä siihen lapseesi ja opettaa, ettei koulussa eikä muuallakaan auota päätä.
minäpä olin kerran vuoden sijaisena Järvenpäässä 5-. luokalla. Sitten siellä oli yksi nulikka 6- luokalla, lihava poika, joka nimitteli välitunnilla minua pinokkioksi, ehkä koska minulla on terävä nenä. No en tajua mikä idea hällä oli mutta lopulta kyllästyin tähän idioottiin ja kun oltiin menossa välitunnilla pihalta luokkaan hän oli siinä viimeisenä. Jätti kengät luokan eteen ja minä otin häntä korvista kiinni ja kävelytin ympäri pihaa LUMIHANGESSA sukkasillaan. sen jälkeen sanoin,e ttä "onko mitään asiaa enää?" sanoi että "ei ole", siitä ei kuulunut mitäänn ei varmaan kehannut sanoa kotona eikä luokassa ettei naurettaisi-.
se oli mahtava tekoni
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oi ootpa kova tyyppi!!!! Vau miten hienoa!!!!!
Sinähän se lumihiutale tässä taidat olla kun uskallat olla tuollainen kovis! Myönnät kaikille, ettei keinoja toimia paremmin sulta löydy...
Tuntuuko hyvältä peukuttaa omaa provo-viestiään?