Opettaja oli sanonut lapselleni pää kiinni
Keneen kannattaisi olla yhteydessä? Oli kyllä kuulemma pahoitellut jälkeenpäin epäasiallista kielenkäyttöään, mutta lapseni oli todella järkyttynyt. Seiskaluokkalaisesta vielä kyse, ihan yläkoulun alussa.
Kommentit (213)
Vierailija kirjoitti:
Minä sanon ensin kohteliaasti pari kertaa. Jos ei tehoa, sanon, että ilmeisesti ilmaisin itseäni liian epäselvästi ja oikeastaan tarkoitin päät kiinni. Ja minua btw pidetään hyvänä ja kivana opettajana. Eli jos tämä nyt ei ole provo, niin unohda hyvän tähden koko juttu ja käske pentuasi tottelemaan opettajaa.
T. Yläkoulun ope
Mulle aikoinaan jo ennen someaikaa luokanvalvoja piti aika tylyn puhuttelun, kun koulumenestykseni oli aika huonoa, oli ehtoja ja kerran luokalle jääntikin.
Huusi pää punaisena, että mikä sinua oikein vaivaa, kun ainekirjoituksesta näkee, että älyssä ei ole vikaa, vaan asenteessa ja kehtaamisessa.
Muutaman vuoden kuluttua kirjoitin 6 ällää ja lähetin osan ruuruistani opettajalle.
Kiitos opettajat ja voimia teille.
Pakko vielä palata asiaan - oon siis se yläkoulun ope, joka eilen jankkasi siitä, onko koulussa resursseja palaveerata viikon lopuksi kaikesta viikolla antamastamme palautteesta. Mua ihmetyttää se, että osa teistä vanhemmista tuntuu ajattelevan, että yläkoulu on paikka, jossa opettajat vihaavat oppilaitaan, ja ovat kohta kaikki paljastumista vaille p-dofiileja. Mutta kun ei: me ollaan töissä täällä, koska tykätään tehdä hommia ton ikäisten kanssa. Suurella osalla tunneista on ainakin meidän koulussa kiva tunnelma - joku toki helposti lähtee hälinäksi. Ainakin mun tunneilla vitsaillaan puolin ja toisin, ja tiedän, mitä kukakin oppilas kestää.
Olen itsekin joskus jonkun väännön päätteeksi sanonut jollekin aina härväävälle että pää kii, en vihaisena vaan enemmänkin turhautuneena. Pää kiinni ei voi sanoa joka oppilaaalle eikä karjumalla, eikä aloituksessa sitä oltukaan huudettu. Meillä opettajilla on kymmeniä keinoja yrittää pitää järjestystä, ja joskus se voi jollain olla pää kiinni. Useimmiten pedagogisesta pakista valitaan joku muu keino. Ja jos me joudutaan palaveeraamaan jokaisesta tunnilla tapahtuneesta konfrontaatiosta, siihen ei riitä perjantai-iltapäivän tunnit.
Vierailija kirjoitti:
Pakko vielä palata asiaan - oon siis se yläkoulun ope, joka eilen jankkasi siitä, onko koulussa resursseja palaveerata viikon lopuksi kaikesta viikolla antamastamme palautteesta. Mua ihmetyttää se, että osa teistä vanhemmista tuntuu ajattelevan, että yläkoulu on paikka, jossa opettajat vihaavat oppilaitaan, ja ovat kohta kaikki paljastumista vaille p-dofiileja. Mutta kun ei: me ollaan töissä täällä, koska tykätään tehdä hommia ton ikäisten kanssa. Suurella osalla tunneista on ainakin meidän koulussa kiva tunnelma - joku toki helposti lähtee hälinäksi. Ainakin mun tunneilla vitsaillaan puolin ja toisin, ja tiedän, mitä kukakin oppilas kestää.
Olen itsekin joskus jonkun väännön päätteeksi sanonut jollekin aina härväävälle että pää kii, en vihaisena vaan enemmänkin turhautuneena. Pää kiinni ei voi sanoa joka oppilaaalle eikä karjumalla, eikä aloituksessa sitä oltukaan huudettu. Meillä opettajilla on kymmeniä keinoja yrittää pitää järjestystä, ja joskus se voi jollain olla pää kiinni. Useimmiten pedagogisesta pakista valitaan joku muu keino. Ja jos me joudutaan palaveeraamaan jokaisesta tunnilla tapahtuneesta konfrontaatiosta, siihen ei riitä perjantai-iltapäivän tunnit.
Mitä opettajat yleensä ajattelevat kurinpitoasioista? Kokevatko, että nykytilanne on hyvä vai kaipaavatko entisaikoihin missä oli armeijatyylinen kuri ja jälki-istunnot, karttakepit yms. käytössä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä opettajat yleensä ajattelevat kurinpitoasioista? Kokevatko, että nykytilanne on hyvä vai kaipaavatko entisaikoihin missä oli armeijatyylinen kuri ja jälki-istunnot, karttakepit yms. käytössä?
En tunne ketään, joka kaipaisi menneisyyteen. Sieltä kaivataan ehkä vain sitä, että saataisiin parempi työrauha huoltajilta 😬😁
Miten porukka uskoo tämän provon? Useasti ennenkin tehtailtu samantyyppisiä juttuja. Aloituksen oli tarkoitus aiheuttaa närää ja sen se teki. Eli aloittajalle pojot siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sanon ensin kohteliaasti pari kertaa. Jos ei tehoa, sanon, että ilmeisesti ilmaisin itseäni liian epäselvästi ja oikeastaan tarkoitin päät kiinni. Ja minua btw pidetään hyvänä ja kivana opettajana. Eli jos tämä nyt ei ole provo, niin unohda hyvän tähden koko juttu ja käske pentuasi tottelemaan opettajaa.
T. Yläkoulun ope
Mulle aikoinaan jo ennen someaikaa luokanvalvoja piti aika tylyn puhuttelun, kun koulumenestykseni oli aika huonoa, oli ehtoja ja kerran luokalle jääntikin.
Huusi pää punaisena, että mikä sinua oikein vaivaa, kun ainekirjoituksesta näkee, että älyssä ei ole vikaa, vaan asenteessa ja kehtaamisessa.
Muutaman vuoden kuluttua kirjoitin 6 ällää ja lähetin osan ruuruistani opettajalle.
Kiitos opettajat ja voimia teille.
Juu, olen joskus jollekulle oppilaalle sanonutkin, että niin kauan kuin jaksan valittaa, näen hänessä potentiaalia, eli hänen pitäisi sitä osata arvostaa. Jos lopetan valituksen, sitten on todella syytä huoleen.
Kyllä siinä ysin loppua kohden varsinkin on joskus oppilaita, joiden vain antaa jo olla rauhassa, kun ei ole mitään kehitystä näkynyt liki kolmeen vuoteen. Turha tuhlata aikaa.
Jos ope saarnaa ja valittaa, se on pedagogista rakkautta, jonka taustalla on usko ja toivo. Ja joihinkin oppilaisiin tehoaa paremmin hyvin suora tyyli ja kovatkin sanat. Sitten on toki niitä herkkiksiä, joita kohtelee kuin kukkasta. Yleensä opettaja osaa kyllä mukauttaa tyyliään oppilaan mukaan. Pojat useimmiten arvostavat suoraa puhetta.
Turpa tukkoon! Näin olen sanonut ja sanon tarvittaessa kovimmille eikä kukaan ole tullut äidin kanssa jälkikäteen pillittämään. Reilu peli ja tyypit kestää sen. Pitää tuntea oppilaansa.
No voi hitsinpimpulat kun on herkkää :D Minulle opettaja sanoi jokusen kerran turpa kiinni ja tekun opettaja nappasi pillistä kiinni ja seisotti nurkkaan. Pahoitimmeko mielemme? Emme, vaan syleksimme asiaa hetken ja sitten jatkoimme elämää.
Opettajien pitäisi tietysti aina muistaa hyvä kielenkäyttö mutta että toisinaan hermot pettää ei ole mikään ihme. Tyttäreni on opettajan apuna kolme ja viitos luokkalaisille ja sanoi kerran että voi äiti kun tietäisit miten kamalaa kieltä monet lapset käyttävät ja tunneista menee suurin osa kun yritetään saada melutasoa matalemmalle. Muistan myös kun nuorimmainen oli vielä koulussa niin opettaja oli sanonut matikan tunnilla että ne jotka tarvivat rauhaa voivat mennä käytävälle tekemään laskutehtävänsä. Siis minun kouluaikanani häiriköt pistettiin käytävälle..
Itse kysyisin ensimmäisenä lapseltani, totteliko hän opettajaa. Jos ei, niin neuvoisin, että seuraavalla kerralla kun käsketään tukkia turpa niin kannattaa tukkia turpa.
Oma lapseni on jo nuori aikuinen, enkä epäile hetkeäkään, etteikö hänelle olisi koulussa joskus huudettu "Pää kiinni", ja varmaan ihan aiheesta. Lapsi oli teininä vilkas. Kertaakaan ei tällaisista pikkuasioista itketty kotona äidille.
Sinun kannattaisi olla yhteydessä itseesi ja kasvattaa lastasi! Tämä on vakava neuvo.
oletko jo hakenut kriisiapua?