Miksi omaiset ei hoida läheistensä hautaa.
Keväällä oli uutisointia Matti Nykäsen hoitamattomasta haudasta, seuraavaksi oli Ritva Valkaman hoitamaton haut ja nyt vuorossa Rennyn rakkaat vanhemmat joiden haudan halusi esitellä ylpeenä vaimolleen, tosin hauta oli niin ruma ettei sillä viitsitty järkyttää ohjelman katsojia. Rennylläkin luulisi olevan rahaa ostaa vanhempiensa haudalle kukat.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostaisivat hoidon! Ei se ole kallis.
714 maksoi tämän kesän alussa otettu kymmenen vuoden hoitomaksu.
Ja kirkollisverot päälle.
Te olette siis valmiit romuttamaan koko länsimaisen hautausmaakulttuurin. Asenteenne nimi on historiattomuus. Kaatopaikalleko te kuolleen isänne ja äitinne ja puolisonne ja sisaruksenne ja lapsenne mieluiten kärräisitte?
Hietaniemen hautausmaalla on paljon 1800-luvun ikuisuushautoja. Niihin on aikanaan ostettu hoito maailman tappiin saakka. Mutta on siellä paljon unohtuneitakin hautoja. Ne ovat hienoja, ja tämä kerroksellisuus muistuttaa Suomen ja Helsingin historiasta, ihmisen katoavaisuudesta ja sukujen sammumisesta. Enää hautausmailla ei ole ikuisuutta: hautaoikeus lakkaa yleensä 25 vuodessa, ja sen jälkeen haudat otetaan uuteen käyttöön ja te voitte muistella mummoanne josta ei ole jäljellä enää edes hautakiveä.
Renny Harlin on typerys. Vie kuvausryhmän hautausmaalle ja huomaa vasta sitten että vanhempiensa hauta on niin hoitamaton ettei sitä voikaan näyttää televisiossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostaisivat hoidon! Ei se ole kallis.
714 maksoi tämän kesän alussa otettu kymmenen vuoden hoitomaksu.
Ja kirkollisverot päälle.
Meidän hauta jonkun verran halvempi, mutta mä en ole ikinä maksanut latiakaan kirkollisveroa, eikä esim haudassa oleva isänikään 18v päivänsä jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Moni iäkäs luulee että naapurit ja kylänmiehet paheksuu jos ei vie kukkia ja kynttilöitä säännöllisesti. Mieskin joutuu anoppia kuskaamaan hautausmaakierroksille kun ei itse enää pysty ajamaan mutta pakko on sinne vaan könytä.
Mistäpä sinä tiedät miksi anoppi siellä haudalla haluaa käydä. Luulet vain tietäväsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella on oma tapansa muistaa. Kauempana asuvat tuskin asiakseen ajelevat jonnekin peräkylille pelkkää hautakiveä puunaamaan. Onko sitä kylmää kiveä ja maatuvaa ruumista enää tarpeen palvoa, jos se ihminen sieluineen on jo ajasta ikuisuudessa?
Ihan totta. Haudat saattavat sijaita todella kaukana. Kotona voi hiljentyä muistelemaan edesmenneitä läheisiä sytyttämällä vaikka kynttilän. Kiva olisi ihan haudallakin käydä, mutta joku 300 km on aika pitkä matka. Joillekin myös liikkuminen voi olla hankalaa rollaattorin kanssa jne. Toki haudan hoitopalveluita voi ostaa myös seurakunnalta.
Meillä on läheisten hautoja jo neljässä paikassa eri puolilla Suomea. Parilla paikkakunnalla ei käydä koskaan, ne ovat vainajien kotipaikkoja.
Itse en missään tapauksessa tahdo tulla haudatuksi hautakiven kanssa minnekään. En halua jättää tällaista riesa jälkeeni.
Haudat ovat mennyttä maailmaa, kun koko elämä oltiin samalla paikkakunnalla.
Meillä myös on monella paikkakunnalla hautoja pitkien välimatkojen päässä. Osasta en aio ottaa huolta. Hoitaako lähempänä olivat ja käyttäkää niitä tulevaisuudessa. Sitten on ne joissa lepää todella läheisiä ja haluaisin hautojen jotenkin säilyvän. Vanhoja kiviäkin vielä paikoillaan.
Omaiset iäkkäitä ja läheiset iäkkäitä hoitamaan tai asuvat kaukana.
Minulle tulee "perintönä" sukuhauta jonka aion irtisanoa ja poistattaa hautakiven. Itse en halua todellakaan mitään palvontapaikkaa/rasitetta lapselleni, tuhkien ripottelu jonnekin riittää ja muistot läheisteni sydämissä. Mitä väliä on nimillä jotka eivät 100 vuoden päästä merkitse kenellekään mitään? Koko hautausmaa-konsepti tulisi miettiä uusiksi.
Kiinnostavaa on vierailla hautausmailla ulkomaillakin, vaikkapa Ranskassa, Italiassa, Saksassa. Kauniin hautausmaakulttuurin olen nähnyt myös Sloveniassa. Britit ovat omanlaisiaan, hautoja ei hoideta mitenkään.
Moni iäkäs luulee että naapurit ja kylänmiehet paheksuu jos ei vie kukkia ja kynttilöitä säännöllisesti. Mieskin joutuu anoppia kuskaamaan hautausmaakierroksille kun ei itse enää pysty ajamaan mutta pakko on sinne vaan könytä.