Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi omaiset ei hoida läheistensä hautaa.

Vierailija
01.09.2022 |

Keväällä oli uutisointia Matti Nykäsen hoitamattomasta haudasta, seuraavaksi oli Ritva Valkaman hoitamaton haut ja nyt vuorossa Rennyn rakkaat vanhemmat joiden haudan halusi esitellä ylpeenä vaimolleen, tosin hauta oli niin ruma ettei sillä viitsitty järkyttää ohjelman katsojia. Rennylläkin luulisi olevan rahaa ostaa vanhempiensa haudalle kukat.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisella on oma tapansa muistaa. Kauempana asuvat tuskin asiakseen ajelevat jonnekin peräkylille pelkkää hautakiveä puunaamaan. Onko sitä kylmää kiveä ja maatuvaa ruumista enää tarpeen palvoa, jos se ihminen sieluineen on jo ajasta ikuisuudessa?

Ihan totta. Haudat saattavat sijaita todella kaukana. Kotona voi hiljentyä muistelemaan edesmenneitä läheisiä sytyttämällä vaikka kynttilän. Kiva olisi ihan haudallakin käydä, mutta joku 300 km on aika pitkä matka. Joillekin myös liikkuminen voi olla hankalaa rollaattorin kanssa jne. Toki haudan hoitopalveluita voi ostaa myös seurakunnalta.

Vierailija
22/49 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi ei ole lähiomaisella sellaista hautaa jonka hoidosta tulisi velvoite tai maksu. Hautausmaa on melkein 300km päässä ja siellä on nimilaatta joka ei kaipaa ylläpitoa. Voi poiketa silloin kun muutenkin liikkuu sielläpäin.

Onko laatta uurnalehdossa?

Ei, se on muistomerkissä ja tuhka siroteltu. Uurnalehto on vielä omapaikkansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se nyt on suomalaisten tapa huolehtia haudoistaan,meneehän sinne ehkä itsekin kerran. Ja eihän sitä kehtaa kellekkään näyttää jos on huonosti hoidettu.

ja kuka niitä hautoja näkee? En minä ainakaan mene mihinkään samaan hautaan. En edes samalle paikkakunnalle.

Vierailija
24/49 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostaisivat hoidon! Ei se ole kallis. 

Itse asiassa on aika kallis.

Tosin ei pitäisi Rennyn rahoissa tuntua.

Vierailija
25/49 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän haudan hoitaa viisivuotis sopimuksella seurakunta. Aina on kukkaset kauniina ja hyvin kasteltu , ilman rikkaruohoja. Syksyllä vien Callunat  ja talvella kynttilät lyhtyihin.

Vierailija
26/49 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvesignalointia

Vierailija
27/49 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itämaalaisittain voisi hommata esi-isien talon pihamaalleen ja uhrata sinne ruokaa ja juomaa.

Vierailija
28/49 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin suuret ikäluokat ovat ottaneet hautojen hoitamisen ihan liian vakavasti. Tiedän useammankin 40- tai 50-luvulla syntyneen, joka mm. viettää jouluaattonsa autossa ajelemassa ympäriinsä jotta jokaiselle sukulaisen haudalle viedään kynttilä.

Itse käyn ehkä kerran vuodessa isäni haudalla (noin 50 km päässä), silloinkin aina jonkun muun reissun yhteydessä. En ole tainnut kertaakaan käydä mummoni haudalla (30 km), mamman haudalla kävin kerran kun ohi ajoin (100 km).

Itse toivon polttohautausta ja vain nimilaattaa johonkin yhteiseen muistomerkkiin. Haluan, että minut muistetaan muistoissa eikä millään hautakivellä. Rakastan kukkia ja haluan mielelläni saada ne elossa olevana kuin olen kuollut. Enkä todellakaan halua että joku tuntee huonoa omatuntoa siitä että haudalla pitäis käydä ja sitä hoitaa.

Vierailija
29/49 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hyvesignalointia

Tätähän se. Mitä nyt ne ihmiset ajattelee minusta joista en pidä?

Vierailija
30/49 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on rakkaiden isovanhempieni haudalle matkaa yli 500km per suunta.

Käydään Itä-Suomessa perheen kanssa parin vuoden välein. Ei pysty useammin käymään, bensan hintojen takia. Kukkia viedään aina. Talvipakkasilla siellä ei pysty mitään tekemään, saa kahlata lumessakin lanteita myöten. :(

Sukulaisia asuu paikkakunnalla, mutta he eivät raaski käyttää aikaa tai rahaa kuolleisiin.

Vierailija
31/49 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse haluan tulla sirotelluksi tuhkana tuuleen. En halua omille lapsilleni samanlaista syyllistämiskohdetta kuin oma äitini on tehnyt satojen kilometrien päässä olevasta isäni haudasta. Kuolleita voi muistella haluamallaan tavalla missä maailman kolkassa tahansa. Siihen ei tarvita hautakivien kiillotusta ja kilpailua kukkaistutuksista.

Vierailija
32/49 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se haudanhoitomaksu mikään ihan pieni summa ole. Hinta riippuu siitä, montako paikkaan on haudattu. Mitä useampi, sitä kalliimpi hoito.

Meillä osa haudoista on seurakunnan hoidossa, osan hoidamme itse. Yhdelle haudalle istutimme keväällä perennat, jotta hoito on huolettomampaa.

Hyvin hoidettu hauta ja hautausmaa kertoo kansan sivistyksen tasosta paljon. 

Vierailija
33/49 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaisella on oma tapansa muistaa. Kauempana asuvat tuskin asiakseen ajelevat jonnekin peräkylille pelkkää hautakiveä puunaamaan. Onko sitä kylmää kiveä ja maatuvaa ruumista enää tarpeen palvoa, jos se ihminen sieluineen on jo ajasta ikuisuudessa?

Ihan totta. Haudat saattavat sijaita todella kaukana. Kotona voi hiljentyä muistelemaan edesmenneitä läheisiä sytyttämällä vaikka kynttilän. Kiva olisi ihan haudallakin käydä, mutta joku 300 km on aika pitkä matka. Joillekin myös liikkuminen voi olla hankalaa rollaattorin kanssa jne. Toki haudan hoitopalveluita voi ostaa myös seurakunnalta.

Meillä on läheisten hautoja jo neljässä paikassa eri puolilla Suomea. Parilla paikkakunnalla ei käydä koskaan, ne ovat vainajien kotipaikkoja.

Itse en missään tapauksessa tahdo tulla haudatuksi hautakiven kanssa minnekään. En halua jättää tällaista riesa jälkeeni.

Haudat ovat mennyttä maailmaa, kun koko elämä oltiin samalla paikkakunnalla.

Vierailija
34/49 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei oo ees tullut mieleen, että sitä hautaa pitäisi hoitaa... Käyn kerran vuodessa haudalla. Pitänee ostaa tuo palvelu.

Vierailija
35/49 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tästä ketjusta ole selvinnyt, mikseivät kaikki hoida: etäisyyden vuoksi, rahan vuoksi, asiaa ei koeta tärkeäksi, oma kunto ei salli sitä. Olen aika varma, että osa ei hoida, koska välit olivat huonot. On varmasti heitäkin, jotka haluavat hoitaa läheisten haudat itse, mutta ovatkin arjessa niin kiireisiä, että asia jää.

Omalla kohdallani tiedän, että isäni ja isovanhempieni hautoja hoidetaan säännöllisesti. Isovanhempieni hautaa hoitaa toisella puolella elossa olevat lapset, toisella taas maksetaan seurakunnalle, kun sukulaiset ovat kaikki kaukana suuren osan vuodesta. Äitini taas hoitaa isäni hautaa pääosin, minä ja sisarukseni perheineen taas teemme osamme, kun käymme haudalla. En ole varma, että kuinka usein muut käyvät, mutta käyn useita kertoja vuodessa, mutten joka kuukausi.

Vierailija
36/49 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ot mutta Matti Nykäsen hauta oli ihan nätti tossa muutama päivä sitten.

Pitkä välimatka, läheiset ovat vanhoja, sairaita tai niin köyhiä ettei ole varaa maksaa haudan kunnossapidosta tai ostaa kukkia. Nämä tulevat mieleen.

Omat tuhkani haluan siroteltavan metsään.

Vierailija
37/49 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ihminen joka on lakannut olemasta ole siellä haudassa. Tai yleensäkään missään.

Vierailija
38/49 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostaisivat hoidon! Ei se ole kallis. 

Mun mielestä se kyllä on aika kallista.

Itse asun kauempana enkä ole kiinnostunut hautojenhoidosta, mutta kun se nyt siellä on niin ei viitsi ihan hunningolle jättää. About kerran vuodessa käyn katsomassa että srk tosiaan sitä hoitaa.

Vierailija
39/49 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luojan kiitos kuolleet ei ole hautaansa vahtimassa.

Mistä tiedät? 👻

Vierailija
40/49 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä käyn isän haudalla joskus murheitani kertomassa. Sinne hautaan hänet on laskettu, ja itse tarvitsen ilmeisesti konkreettisen paikan jossa käydä kun on paha olla ja mieli on musta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kahdeksan