Nyt kun sähköstä tulee kallista, niin kannattaako talvella lämmittää autoa vai ei?
Onko kukaan laskenut, tuleeko halvemmaksi lämmittää auto vai lähteä liikkeelle kylmällä autolla?
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Minkä sähkössä säästät, sen polttoaineessa menetät. 😎👍
Onko näin nykyaikaisten autojen kanssa enää? Nykyaikaiset öljyt ei kai edes jähmety pahemmin. Toista joskus 30 vuotta sitten kun monet ajoivat 60-70-lukujen autoilla vielä.
Oikeastaan tuota ei voi tarkasti laskea, kun se riippuu mm. autosta ja moottorilämmittimen tyypistä. Ensimmäisten kilometrien aikana kulutus on monta litraa suurempaa per 100 km. Eli kulutus ei juuri lisäänny pitkillä matkoilla. Kulutuslisä pitää siis laskea per käynnistys.
Jos ajattelisi ensimmäisen 5 km lisäyksen olevan 2-3l/100km, 20 reissun kulutuslisä olisi tämä 2-3l. Se tekisi siis noin 0,1-0,15 litraa per käynnistys, ja rahassa 20 - 30 senttiä. Sähköä lämmitykseen kuluisi kahdessa tunnissa 1,2kWh. Vaikuttaa, ettei kannattaisi lämmittää näillä n. 60c/kWh hinnoilla.
Mutta miten lasit saisi pysymään sulina alkumatkasta. Eli käytännössä ehkä lämmittää pitäisi.
webasto vai mikä eber missäkin on, lämmittää senkun sisältä avaimesta painaa, mikäli auto ulkona jostain poikkeus syystä. Yleensä tallissa. Kesällä suojassa kuumuudelta ja talvella kylmyydeltä.
Vierailija kirjoitti:
Oikeastaan tuota ei voi tarkasti laskea, kun se riippuu mm. autosta ja moottorilämmittimen tyypistä. Ensimmäisten kilometrien aikana kulutus on monta litraa suurempaa per 100 km. Eli kulutus ei juuri lisäänny pitkillä matkoilla. Kulutuslisä pitää siis laskea per käynnistys.
Jos ajattelisi ensimmäisen 5 km lisäyksen olevan 2-3l/100km, 20 reissun kulutuslisä olisi tämä 2-3l. Se tekisi siis noin 0,1-0,15 litraa per käynnistys, ja rahassa 20 - 30 senttiä. Sähköä lämmitykseen kuluisi kahdessa tunnissa 1,2kWh. Vaikuttaa, ettei kannattaisi lämmittää näillä n. 60c/kWh hinnoilla.
Mutta miten lasit saisi pysymään sulina alkumatkasta. Eli käytännössä ehkä lämmittää pitäisi.
Lasit on sulat polttoainetoimisen moottorilämmittimen ansiosta ja sisällä oleva puhallin tehostaa.
Ostin pyörän. Ongelma ratkaistu. Lihakset lämpenee pyöräillessä.
En ole eläessäni kertaakaan lämmittänyt autoa. Siis mitä ihmettä?
Vierailija kirjoitti:
Oikeastaan tuota ei voi tarkasti laskea, kun se riippuu mm. autosta ja moottorilämmittimen tyypistä. Ensimmäisten kilometrien aikana kulutus on monta litraa suurempaa per 100 km. Eli kulutus ei juuri lisäänny pitkillä matkoilla. Kulutuslisä pitää siis laskea per käynnistys.
Jos ajattelisi ensimmäisen 5 km lisäyksen olevan 2-3l/100km, 20 reissun kulutuslisä olisi tämä 2-3l. Se tekisi siis noin 0,1-0,15 litraa per käynnistys, ja rahassa 20 - 30 senttiä. Sähköä lämmitykseen kuluisi kahdessa tunnissa 1,2kWh. Vaikuttaa, ettei kannattaisi lämmittää näillä n. 60c/kWh hinnoilla.
Mutta miten lasit saisi pysymään sulina alkumatkasta. Eli käytännössä ehkä lämmittää pitäisi.
Kiitos vastauksestasi. Mulla on lyhyt työmatka, eli kannattanee lämmittää jatkossakin. Täytyy olla vain tarkkana, ettei lämmitä turhaan minuuttiakaan liian kauan.
Vierailija kirjoitti:
En ole eläessäni kertaakaan lämmittänyt autoa. Siis mitä ihmettä?
Lähdetkö lämpimästä autotallista?
Sähkön kuluttajahinta laskee, kun terävässä päässä päätettiin alentaa alvia.
Älkää nyt ainakaan täällä alkako puhua siitä, että hallituksen antamat alv-alennukset ovat yhtä puppua, sillä ketju poistetaan saman tien.
Nimittäin kun sähkön hinta kallistuu 3-4kertaiseksi, niin 10 % alv:lla valtio saa kassaansa jopa enemmän kuin mitä olisi saanut jos sähkön hinta ei olisi noussut ja alv olisi 24 %.
Mutta sitähän Marin ei kerro, kun haluaa, että hänet nähdään "hyväntekijänä".
Suomessa on niin lämpimät talvet, että auto lämpiää ensimmäisen kilometrin matkalla, ihan samoin se muuten lämpiää sen kilometrin matkalla vaikka olisi ollut lämmityksessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole eläessäni kertaakaan lämmittänyt autoa. Siis mitä ihmettä?
Lähdetkö lämpimästä autotallista?
Ei minulla ole mitään autotallia. Ei ole mitään sähkötolppaakaan. Auto sijaitsee tuossa kadun varressa ja on tietenkin kylmä kylmällä säällä. Sinne kylmään autoon mennään istumaan avaamalla ovi ja pujottautumalla sisään. Avain pannaan virtalukkoon ja lähdetään ajamaan.
Onko jollakin vaikeuksia tällaisissa perusasioissa?
Vierailija kirjoitti:
Älkää nyt ainakaan täällä alkako puhua siitä, että hallituksen antamat alv-alennukset ovat yhtä puppua, sillä ketju poistetaan saman tien.
Nimittäin kun sähkön hinta kallistuu 3-4kertaiseksi, niin 10 % alv:lla valtio saa kassaansa jopa enemmän kuin mitä olisi saanut jos sähkön hinta ei olisi noussut ja alv olisi 24 %.
Mutta sitähän Marin ei kerro, kun haluaa, että hänet nähdään "hyväntekijänä".
Eikös ne eilen puhuneet jopa 0 % alvista, mutta siihen pitää saada joku eu:n hyväksyntä.
Niin, että mene muualle keksimään noita syitä haukkua Marinia joka asiassa. Eiks teillä kokkareilla ole mitään häpeää? Ensin ku setatte tavallista kansaa vuosien ajan ja sitten tulette tänne kirjoittelee kaikkia valheita. Mitäs teitte ne uniper-kaupat.
Yhtä älykästä lämmittää autoa kuin lämmittää parveketta. 👍 Siitä vaan, jos ei ole rahasta pulaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole eläessäni kertaakaan lämmittänyt autoa. Siis mitä ihmettä?
Lähdetkö lämpimästä autotallista?
Ei minulla ole mitään autotallia. Ei ole mitään sähkötolppaakaan. Auto sijaitsee tuossa kadun varressa ja on tietenkin kylmä kylmällä säällä. Sinne kylmään autoon mennään istumaan avaamalla ovi ja pujottautumalla sisään. Avain pannaan virtalukkoon ja lähdetään ajamaan.
Onko jollakin vaikeuksia tällaisissa perusasioissa?
Noin toimitaan, jos ei ole lämmitysmahdollisuutta. Moottorin lämmitys pienentää kulutusta, ja sisätilalämmitin auttaa siinä ettei autoa tarvitse seisottaa paljon kuluttavalla tyhjäkäynnillä laseja skrapatessa. Varsinkin automaatilla ajaessa huomaa ihan selkeästi eron lämmitetyn ja lämmittämättömän koneen välillä.
Kyllä laitan talvella lohkolämmittimen ja sisätilalämmittimen päälle, maksaa mitä maksaa. Uusi auto on täynnä hienoa elektroniikkaa enkä rääkkää autoa kylmäkäynnistyksellä.
Anna kun arvaan, ap asuu maaseudulla.
Missään muualla ei tulisi ihmiselle mieleen lämmittää autoa, eikä olisi mahdollistakaan. Helsingissä ei ole autotallejakaan kuin ehkä 1/30 autoilijoista ja lämpimiä autopaikkoja ehkä 1/20:llä.
Kylmäkäynnistys rasittaa moottoria. Lisää bensan kulutusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole eläessäni kertaakaan lämmittänyt autoa. Siis mitä ihmettä?
Lähdetkö lämpimästä autotallista?
Ei minulla ole mitään autotallia. Ei ole mitään sähkötolppaakaan. Auto sijaitsee tuossa kadun varressa ja on tietenkin kylmä kylmällä säällä. Sinne kylmään autoon mennään istumaan avaamalla ovi ja pujottautumalla sisään. Avain pannaan virtalukkoon ja lähdetään ajamaan.
Onko jollakin vaikeuksia tällaisissa perusasioissa?Noin toimitaan, jos ei ole lämmitysmahdollisuutta. Moottorin lämmitys pienentää kulutusta, ja sisätilalämmitin auttaa siinä ettei autoa tarvitse seisottaa paljon kuluttavalla tyhjäkäynnillä laseja skrapatessa. Varsinkin automaatilla ajaessa huomaa ihan selkeästi eron lämmitetyn ja lämmittämättömän koneen välillä.
Millainen ero automaatilla? Ekaa talvi edessä automaatilla, ois kiva tietää, jos on jotain spessuu.
Minkä sähkössä säästät, sen polttoaineessa menetät. 😎👍