Kari Enqvist: myös Putinia vastustaneiden venäläisten tulee nyt kärsiä
"Vain venäläiset itse voivat kestävällä tavalla päättää tulevaisuudestaan.
Sitä odotellessa on selvää, että tavallisen venäläisen tulisi kärsiä Ukrainan sodan seurauksista. Aivan riippumatta siitä, kannattaako vai vastustaako hän Putinia vai onko vain opportunisti.
Venäjän raaka sota Ukrainassa on hänen sotansa. Venäjä on hänen maansa.
On oikein, että tavan venäläinen kärsii vähintäänkin enemmän kuin tavallinen suomalainen. "
Kommentit (297)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vastustaminen Venäjällä on niin helppoa, miksi tämä kirjoittaja ei kokeile mennä Venäjälle huutelemaan mielipiteitään? Vähän ehkä armoa niille venäläisille jotka vastustavat sotaa ja on fiksumpia, ei voi olettaa että he kaikki haluaa päästä hengestään. Samalla logiikalla uiguureja saa jatkossakin kiduttaa, Pohjois-Koreassa voidaan pitää, Afganistanissa alistaa jne, koska mitäs eivät vastusta tarpeeksi.
Aika karu ajatus, että kun täällä meidän hallitus tekee ja tekisi päätöksiä, minun pitäisi siitä yksilönä kärsiä ja liikkuminen muualle katkaistaisiin. Esim. en kannata kaikkia EU:n toimia joissa Suomi on mukana, mutta vissiin kun lähden maailmalle niin olisi ok että sitten minä tulen kärsimään yksilönä, koska en ole vastustanut meidän päättäjiä tarpeeksi.
Ra* is *iahan tuo on.
Sulta on mennyt ohi miten eurooppalaiset yhteiskunnat toimivat.
"Aika karu ajatus, että kun täällä meidän hallitus tekee ja tekisi päätöksiä, minun pitäisi siitä yksilönä kärsiä ja liikkuminen muualle katkaistaisiin. Esim. en kannata kaikkia EU:n toimia joissa Suomi on mukana, mutta vissiin kun lähden maailmalle niin olisi ok että sitten minä tulen kärsimään yksilönä, koska en ole vastustanut meidän päättäjiä tarpeeksi."'
-> juuri noinhan se toimii tälläkin hetkellä. Noin juuri kuvailemallasi tavalla toimivat demokraattiset yhteiskunnat. Esimerkiksi Suomen kansalaisten pääsyä Venäjälle on rajoitettu jo huhtikuusta lähtien ihan vain kansalaisuuden perusteella, kaikki EU-kansalaiset on julistettu vihamielisten valtioiden edustajiksi, ja yleensäkin koko maailma toimii juuri niin, että matkustussäännöt määräytyvät kansalaisuuden mukaan. Ja esimerkiksi kaikkiin Iso-Britannian kansalaisiin ja EU-kansalaisiin vaikuttavat Brexitin aiheuttamat muutokset, ihan kansalaisuuden perusteella, välittämättä siitä mitä kukakin on äänestänyt, koska demokratiassa toimitaan enemmistön mukaan.
Mikä tässä on niin vaikeaa tajuta edes teillä Petroskoissa? Kansa muodostaa valtion ja antaa vallan valitsemilleen edustajille. Joten kun ne edustajat tekevät päätöksiä, ne pätevät kaikkiin kansalaisiin. Jos kansalaiset eivät niistä pidä, heidän pitää äänestää uudet päättäjät valtaan. Voivat lähteä vaikka itse ehdolle tai tukemaan haluamansa poliittisen linjan edustajia kampanjoissaan.
Jos itse olet suomalainen, olet saanut koulutuksen joten käytä vähän päänuppiasi ymmärtääksesi että minä olen suomalainen. Meillä täällä Suomessa kun sallitaan muutkin mielipiteet kuin omasi, jos yrität "nimittelylläsi" vaientaa muut niin olisiko paikkasi silloin Venäjällä? Täällä kun on vähän erilainen sananvapaus ja sitä voisit vähän arvostaa ja yrittää ylläpitää omalta osaltasi.
Edelleen vaikka moni asia toimii tietyin tavoin demokratiassa ja kyllä, yksilöt joutuvat sen kanssa elämään, niin sitten on varmaan ihan ok että moni muukin kansalainen tässä maailmassa kärsii epäinhimmillisissä oloissa, koska mitäs eivät vastusta. Sinä olet suomalaisena EU:n kansalaisena osallisena esim. ryöstökalastukseen ja kuolemiin Afrikassa, sitten on varmaan ok että jos erehdyt sinne menemään että sinä yksilönä kärsit siitä. Koska juuri sinun valitsema päättäjä on tehnyt päätökset.
"Erehdyt" menemään Afrikkaan? Joo, et tosiaan olen suomalainen kun et edes tiedä, että Afrikassa matkailu sekä politiikan, bisneksen, yhteistyön että turismin takia on aivan tavallista. Ei sinne meneminen ole "erehtymistä" vaan ihan normaalia. Ja miten siellä pitäisi "kärsiä"? Suomi ei sattumoisin ole koskaan sotinut Afrikassa eikä nytkään käy siellä hyökkäyssotaa, joten ei siellä tietenkään suomalainen "kärsi" mitenkään. Onpa sinulla harhainen maailmankuva. Tuollaista se kai on kun ei ole koskaan päässyt kertaakaan edes oman venäläiskylänsä ulkopuolelle, silloin elättelee tosi harhaisia kuvitelmia muusta maailmasta.
Lääkkeet ystävä hyvä :D Pointtini oli, että logiikallasi afrikkalaiset voisi laittaa sinut reissullasi sinne kärsimään, kun sinä olet vastuussa kuolemista siellä. Mutta ehkä hulluille ei kannata vastailla, harha kai se tuokin on että näkee vain pieniä vihreitä venäläisiä ympärillään;)
Ja se Venäjätrollien kulunein kommentti - "lääkkeet". Et oikein nyt onnistu, tirsk. Trollauksesi ei ihan nyt mene putkeen.
Katsopa noita SNL:n Venäjä-sketsejä. Tajuat ehkä vähän, kuinka paljon muu maailma halveksuu ja pilkkaa Venäjää. Hyvä kommentti tässä: "What does Russia have to export other than homophobia and snow?"
Sepä onkin nyt nimenomaan TAVALLISTEN VENÄLÄISTEN KÄSISSÄ tämä Venäjän hyökkäys sota Ukrainaan.
Sota jatkuu ja jatkuu...ties vaikka vuosia.
Putin on mielenvikainen.
Hän jatkaa hyökkäystä jokatapauksessa.
Maailman katseet ovat kääntyneet nimenomaan juuri tavallisiin venäläisiin.
He ovatkin lopulta se valttikortti sodan loppumiselle.
Miten kurjaksi pitää heidän elämänsä mennä, että he alkavat herätä ? ? ?
He ovat niin aivopestyjä, että voi olla heidän elämänsä pitää mennä täysin mahdottomaksi, ennenkuin heihin saa jotain liikettä !
Ei Putin tule sotaa muuten lopettamaan.
Sen tietävät kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Mikä seuraavaksi? Pitääkö pikkuvauvojenkin kärsiä Venäjällä?
Pitää. Ikävä kyllä.
Kun Karjalan mummotkin kuolevat jo nälkään.
Mutta.
Herätkää pahvit.
Teidän leipärahat on Putin vaihtanut ammuksiin.
Ruokarahanne Putin on laittanut SOTAKALUSTOON.
Kiittäkää nälästä PUTIA.
Kyllä se vastuu / ja ratkaisu on teillä nyt, tavis venäläiset.
Myönnän, että asenteeni venäläisiä kohtaan on muuttunut. Ennen ajattelin tapaamistani venäläisistä vain, että ovat kovin röyhkeitä ja saattavat valehdella ihan käsittämättömistä asioista.
Tiedän tietysti, että joukkoon mahtuu järkeviäkin ihmisiä. Syrjäseudulla asuvat ne tietämättömimmät ja oppimattomimmat, joiden päihin parhaiten uppoavat kaikenlaiset valheet ja vääristelyt. Suomalaisetkin ovat nsja ja joutavat tietysti kaikki tapettaviksi tulevaisuudessa.
Putin on nyt vain päättänyt jatkaa tykistöllä paukuttamistaan hamaan viimeiseen ukrainalaiseen. No samalla sitä omaa miehistöä ja aseistusta tuhoutuu. Viimeistään ydinaseilla tuhotaan muitakin kuin "vihollisia".
Minua oksettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vastustaminen Venäjällä on niin helppoa, miksi tämä kirjoittaja ei kokeile mennä Venäjälle huutelemaan mielipiteitään? Vähän ehkä armoa niille venäläisille jotka vastustavat sotaa ja on fiksumpia, ei voi olettaa että he kaikki haluaa päästä hengestään. Samalla logiikalla uiguureja saa jatkossakin kiduttaa, Pohjois-Koreassa voidaan pitää, Afganistanissa alistaa jne, koska mitäs eivät vastusta tarpeeksi.
Aika karu ajatus, että kun täällä meidän hallitus tekee ja tekisi päätöksiä, minun pitäisi siitä yksilönä kärsiä ja liikkuminen muualle katkaistaisiin. Esim. en kannata kaikkia EU:n toimia joissa Suomi on mukana, mutta vissiin kun lähden maailmalle niin olisi ok että sitten minä tulen kärsimään yksilönä, koska en ole vastustanut meidän päättäjiä tarpeeksi.
Ra* is *iahan tuo on.
"Aika karu ajatus, että kun täällä meidän hallitus tekee ja tekisi päätöksiä, minun pitäisi siitä yksilönä kärsiä ja liikkuminen muualle katkaistaisiin. Esim. en kannata kaikkia EU:n toimia joissa Suomi on mukana, mutta vissiin kun lähden maailmalle niin olisi ok että sitten minä tulen kärsimään yksilönä, koska en ole vastustanut meidän päättäjiä tarpeeksi."'
-> juuri noinhan se toimii tälläkin hetkellä. Noin juuri kuvailemallasi tavalla toimivat demokraattiset yhteiskunnat. Esimerkiksi Suomen kansalaisten pääsyä Venäjälle on rajoitettu jo huhtikuusta lähtien ihan vain kansalaisuuden perusteella, kaikki EU-kansalaiset on julistettu vihamielisten valtioiden edustajiksi, ja yleensäkin koko maailma toimii juuri niin, että matkustussäännöt määräytyvät kansalaisuuden mukaan. Ja esimerkiksi kaikkiin Iso-Britannian kansalaisiin ja EU-kansalaisiin vaikuttavat Brexitin aiheuttamat muutokset, ihan kansalaisuuden perusteella, välittämättä siitä mitä kukakin on äänestänyt, koska demokratiassa toimitaan enemmistön mukaan.
Mikä tässä on niin vaikeaa tajuta edes teillä Petroskoissa? Kansa muodostaa valtion ja antaa vallan valitsemilleen edustajille. Joten kun ne edustajat tekevät päätöksiä, ne pätevät kaikkiin kansalaisiin. Jos kansalaiset eivät niistä pidä, heidän pitää äänestää uudet päättäjät valtaan. Voivat lähteä vaikka itse ehdolle tai tukemaan haluamansa poliittisen linjan edustajia kampanjoissaan.
Jos itse olet suomalainen, olet saanut koulutuksen joten käytä vähän päänuppiasi ymmärtääksesi että minä olen suomalainen. Meillä täällä Suomessa kun sallitaan muutkin mielipiteet kuin omasi, jos yrität "nimittelylläsi" vaientaa muut niin olisiko paikkasi silloin Venäjällä? Täällä kun on vähän erilainen sananvapaus ja sitä voisit vähän arvostaa ja yrittää ylläpitää omalta osaltasi.
Edelleen vaikka moni asia toimii tietyin tavoin demokratiassa ja kyllä, yksilöt joutuvat sen kanssa elämään, niin sitten on varmaan ihan ok että moni muukin kansalainen tässä maailmassa kärsii epäinhimmillisissä oloissa, koska mitäs eivät vastusta. Sinä olet suomalaisena EU:n kansalaisena osallisena esim. ryöstökalastukseen ja kuolemiin Afrikassa, sitten on varmaan ok että jos erehdyt sinne menemään että sinä yksilönä kärsit siitä. Koska juuri sinun valitsema päättäjä on tehnyt päätökset.
"Erehdyt" menemään Afrikkaan? Joo, et tosiaan olen suomalainen kun et edes tiedä, että Afrikassa matkailu sekä politiikan, bisneksen, yhteistyön että turismin takia on aivan tavallista. Ei sinne meneminen ole "erehtymistä" vaan ihan normaalia. Ja miten siellä pitäisi "kärsiä"? Suomi ei sattumoisin ole koskaan sotinut Afrikassa eikä nytkään käy siellä hyökkäyssotaa, joten ei siellä tietenkään suomalainen "kärsi" mitenkään. Onpa sinulla harhainen maailmankuva. Tuollaista se kai on kun ei ole koskaan päässyt kertaakaan edes oman venäläiskylänsä ulkopuolelle, silloin elättelee tosi harhaisia kuvitelmia muusta maailmasta.
Lääkkeet ystävä hyvä :D Pointtini oli, että logiikallasi afrikkalaiset voisi laittaa sinut reissullasi sinne kärsimään, kun sinä olet vastuussa kuolemista siellä. Mutta ehkä hulluille ei kannata vastailla, harha kai se tuokin on että näkee vain pieniä vihreitä venäläisiä ympärillään;)
Ja se Venäjätrollien kulunein kommentti - "lääkkeet". Et oikein nyt onnistu, tirsk. Trollauksesi ei ihan nyt mene putkeen.
Katsopa noita SNL:n Venäjä-sketsejä. Tajuat ehkä vähän, kuinka paljon muu maailma halveksuu ja pilkkaa Venäjää. Hyvä kommentti tässä: "What does Russia have to export other than homophobia and snow?"
Köh köh. Miten lääkkeet huudahdus liittyy millään lailla venäjäntrolleihin?!
Jos sinä olisit suomalainen (tai edes tietyn ikäinen) niin tietäisit että se liityy Pasila nimiseen tv sarjaan.
Hyym hyym....
Ja samasta sarjasta on myös lähtöisin jännä, erikois jännä ja nyt ollaan jännän äärellä.
Tääkin ukkeli vois vaan keskittyä etsimään taivaalta karvakolmion tähdistöä.
Kuka on tämä kirjoittaja joka kylvää näitä järkyttävää, oksettavaa, kamalaa, nyt itkettää ym sanoja.
Ei kukaan puhu noin...
Kyllä Putinilla kansan tuki on takanaan. Monet haikailevat Venäjällä aiempaa suuruutta takaisin.
269: Putella on parempaa tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Armeijassakin ennen vanhaan koko komppania kärsi, jos yksi töpeksi. Ei ehkä oikein nykyaikaiseen kulttuuriin istu se.
Sama tapa on vieläkin.
No eihän se reilua ole että kaikki ryssylit kärsii, mutta elämä ei ole reilua. Eipä ole reilua ollut kaikille niille kansoille, joita nämä ihan tavalliset ryssyliparat aina päätyy raiskaamaan, tappamaan ja joiden maat valloitetaan. Eli siis jokainen ryssylien naapurimaa. On se jännä miten tuollainen maa, missä kaikki on ihan tavallisia kunnon ihmisiä, ihan niin kuin mekin, on vähintään viimeiset 1000 vuotta perustanut olemassaolonsa muiden kansojen tappamiselle ja tuhoamiselle. On se jännä. Mikähän se mystinen entiteetti tai henkiolento on, joka aina pakottaa tavan rauhaa rakastavat ryssylit verenvuodatukseen? Miksi esim. suomalaisiin tämä entiteetti ei pure?
Ei täss ole kyse siitä, mikä on reilua. Tässä on kyse siitä, että ellei venäjän meno muutu, saattaa koko planeetta olla kohta ydinsodassa. Venäläisten on muututtava ja muutettava venäjää, muuten on koko ihmiskunta vaarassa. Kukaan muu ei voi venäjää muuttaa kuin ryssylit itse. Siksi heidän on kärsittävä, jos olo on mukavaa eikä meno käy sietämättömäksi, ei ne ryssylit vaivaudu muuttamaan maataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei nyt ihan sikäli täsmää, että poliittisen vainon perusteellahan myönnetään t*rvapaikkoja.
En nyt väitä, että tavallisille venäläisille pitäisi alkaa myöntää jotain t*rvapaikkoja (elleivät he sitä erikseen jollain hyvällä syyllä hae), mutta samalla logiikalla voisi sitten väittää, että poliittisten pak*laisten pitääkin kärsiä maansa hallinnosta ja osallistua maansa muuttamiseen.
Afganistanilaisten naisten pitääkin ilmeisesti kärsiä kohtuuttomista laeista, kun ovat "päästäneet" niin huonon hallinnon maassaan valtaan. Mitäs läksit. Mitäs asut siellä.
Ei se nyt ihan noin voi mennä.
Afganistanin seudulla on sellaiset sääännöt kuin kansa on halunnut. Ja eikös sieltäkin ole lähinnä nuoret miehet lähteneet ja jättäneet naiset Talibanin kynsiin.
Ei kansa vaan miehet. Miehet ovat tähän asti määränneet säännöt siellä ja tekevät niin myös tulevaisuudessa. Puolet kansasta (naiset) ei ole päättänyt yhtään mitään.
Tuhat vuotta ovat ryssykät aiheuttaneet hävityksen kaaosta kaikkialle, minne niiden likainen koura vaan yltää. Mitään venäjää ei ole, on vain moskova ja sitten varastetut alueet. Jo joutaakin koko pskasakki tuntea nahoissaan sen, mitä naapurikansat ovat tunteneet koko ryssyköiden olemassaolon ajan.
Jos eivät itse pysty kaatamaan hallitusta, muodostamaan uutta venäjää ja palauttamaan varastetut alueet takaisin naapurimailleen, pitäisi koko porukka lasauttaa jauhelihaksi. Nyt alkaa muulle maailmalle riittää noiden despoottien touhu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko siis nyt niin, että tästä lähin jokaikisessä sodassa sen maan jokaikisen kansalaisen pitää kärsiä, jotka sattuu olemaan hyökkääjien puolella?
Olen jo aika montakymmentä vuotta elänyt ja aika monta sotaa nähnyt, mutta tämä on tasan ensimmäinen sota, jossa nimenomaan hyökkääjämaan kansalaisia on syytetty ja syyllistetty täysin riippumatta siitä, mitä mieltä he sodasta ovat.
En muista ainuttakaan USAn kansalaista syyllistetyn, kun Bushin Yhdysvallat hyökkäsi tekaistuilla valheellisilla syillä Irakiin.
Putin on mielipuoli ja sen sota täysin järjetön, mutta aika vaikea kuvitella, mitä tekemistä jollain tundralla paimentolaisena porotokkien kanssa vaeltavilla nenetseillä on Putinin sodan kanssa.
Nyt vaan annetaan Suomen kansalle yhteinen vihollinen, johon saa vapaasti kohdistaa rasisminsa ja jolla voidaan pelotella ihmiset sietämään mitä vain omien johtajiensa töppäilyjä kuuliaana. Suurin osa suomalaisista syö vaikka käpyjä kun kerrotaan että kamala puuttini muuten tulee. Ettö älkää suinkaan omia poliitikkojanne syyttäkö, vaan syyttäkää tossa rajan takana asuvia ihmisiä, että teiltä loppuu sähkö.
Vaikkakin se on EU joka itse päätti sähkönsä lopettaa. Venäjä ei käy sotaa EUta eikä varsinkaan Suomea vastaan. Sota Ukrainassa ei kuulu meille yhtään sen enempää kuin muutkaan maailman monet sodat. Me ihan itse olemme vihollisiksi ilmoittautuneet. Jos joku muu maa kuin Venäjä sotisi Ukrainassa, niin ei paljon otsikoissa olisi.
Varmaan näin, mutta seuraatko millaista propagandaa Venäjällä käydään? Tavoitteet korkeammalla kuin pelkkä Ukraina, entisen Neuvostoliiton maat takaisin hallintaan, lähimaista myös Suomen suhteen esitetty "de-natsifikaatioita" ja "kirurgisia ratkaisuja" (aseiden avulla).
No ei kyllä ole noin, Suomi ja Eurooppa eivät ole Venäjän vihollisiksi ilmoittautuneet, vaan Venäjä ihan yksipuolisesti alkoi uhkailla Suomea ja Eurooppaa jo viime vuoden loppupuolella ja vaatia ties mitä Molotov-Ribbentrop -tyylisiä turvatakuita itselleen. Jonka jälkeen julisti ihan yksipuolisesti Suomen ja koko EU:n itselleen vihamielisiksi maiksi ja on uhkaillut Suomea, Baltiaa ja koko Eurooppaa nyt kuukausitolkulla. Kyllä tämä sota on täysin vain yhden osapuolen yksin aiheuttama, eli Venäjän.
Sodan alussa Venäjän johto ilmoitti haluavansa takaisin vuonna 1917 olleet rajat. Siinä vaiheessa minua alkoi pelottaa. Olen pelännyt siitä saakka. Me tiedämme kyllä mitkä maat kuuluivat tuolloin Venäjään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ra* is *iahan tuo on.
Köh köh. Miten lääkkeet huudahdus liittyy millään lailla venäjäntrolleihin?!
Jos sinä olisit suomalainen (tai edes tietyn ikäinen) niin tietäisit että se liityy Pasila nimiseen tv sarjaan.
Hyym hyym....
Ja samasta sarjasta on myös lähtöisin jännä, erikois jännä ja nyt ollaan jännän äärellä.
No, tälle palstalle iskurepliikin #lääkkeet on tuonut Anus-Janus Putkonen, tuo kaikkien alojen luuseri ja nyttemmin perustamansa mielikuvitusvaltion itseoikeutettu "päämies".
Toki, Anus-J on entinen tälläkin urallaan epäonnistunut kesäteatteriharjoittelija ja on siten saattanut olla kiinnostunut tuosta Pasila-sarjasta. Ei sinänsä yllätä, ettei tässäkään mitään omaa lisäarvoa saanut aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ra* is *iahan tuo on.
Ehdolle lähteminen ei ehkä Venäjällä onnistu kovin helposti. Valtiovalta pystyy estämään sellaiset yritykset. Tai sitten ehdokkaalle tapahtuu joku onnettomuus. Juuri äsken luin uutista öljyalan mahtihenkilöistä, joiden outojen kuolemantapausten yhteydessä oli kuollut jopa nelivuotias pikkulapsi. Ihan hirveää.
Menkää töihin mielenterveyskuntoutujat.