Eikö hintojen nousu ole vaikuttanut elämäänne?
Tuntuu, että tuttavapiirissäni kaikki elävät kuten ennenkin. Paitsi minä. Tutut matkustelee, hankkivat asuntoja, huonekaluja, vaatteita, kenkiä, käyvät ulkona syömässä jne kuin ennenkin. Itselläni tällä hintojen nousulla on ollut tuntuvat seuraukset arkeen. Mistään hankinnoista, lomamatkoista jne ei ole nyt puhettakaan. Olen työelämässä, mutten kovin hyvin palkatussa työssä.
Miten teillä muilla on tilanne?
Kommentit (50)
Ei suuremmin, lähinnä tympii huomaamani hiljaiset muutokset.
Esim. Valion maitorahkan hinta on noussut. Se oli ok, jos hintaa pitää nostaa. Kun leivoin, niin huomasin että myös pakkauskoko (250g) on muuttunut -50 grammaa eli on enää 200g. Rasia on silti edelleen samankokoinen, joten päältä päin sitä en tajunnut.
Tällaiset tympii.
On vaikuttanut omaan elämääni, asun yksin ja lapsia ei ole. En käy juurikaan missään eli vapaat istun vaan kotona tai sitten käyn lenkillä eli teen asioita mihin ei mene rahaa.
Ravintoloissa en enää käy syömässä enkä käy missään tapahtumissa.
Auto vie nykyää todella paljon enemmän rahaa kuin ennen ja ruoka on kallistunut todella paljon joten siksi olen karsinut tuon sosiaalisen elämän minimiin.
Korona aikana kun kaikki oli kiinni niin siitä lähtien olen erakoitunut ja nykyään todella yksinäinen mutta en kärsi tästä vaan olen jo tottunut tähän :D
Ollaan viisikymppinen pariskunta, joiden lapset aikuisia omillaan opiskelemassa. Velaton ok-talo ja vakkarityöpaikat. Toistaiseksi ei ole vaikuttanut mitenkään.
Ei ole toistaiseksi vaikuttanut mitenkään mihinkään. Elän kuten ennenkin - tosin en mitenkään tuhlailevasti elä muutenkaan, päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Just äsken ostin pesuaineita minimanista kun kaikki loppuu aina kerralla, ennen ois saanut tuon kassillisen kahdellakympillä - nyt meni 55e! Tarkistin edellisestä kuitista lähes samat tuotteet olleet vielä puoli vuotta sitten yli puolet halvempia.
Kävin myös k-marketissa ja ostin kassillisen peruselintarvikkeita, kauppaan meni 49e! Siis kanankoipiin, leipään, jugurttiin, nuudeleihin, tomaatteihin jne...Olen opiskelija enkä saa opintolainaa, koko opintoraha on nyt tältä kuulta mennyt ja vielä ois 30päivää pärjättävä :0
Tyhjästä on paha nyhjästä.
Ensin lopetan siivoamisen, sitten syömisen ja lopulta varmaan hengittämisen.Eletään ihan kamalia aikoja.
N23
Miksi et saa opintolainaa? Oletko jättänyt aiemmin maksamatta ja nyt luottotiedoton?
On ja ei. Me kuulutaan siihen kastiin, joilla hinnan nousut todella näkyvät. Korot nousi (tuore, pieni laina) Sähkölämmitteinen asunto, jossa säästetty jo kaikessa mahdollisessa. Plussana se, että aloitin työt ja tulot kasvoi reilusti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just äsken ostin pesuaineita minimanista kun kaikki loppuu aina kerralla, ennen ois saanut tuon kassillisen kahdellakympillä - nyt meni 55e! Tarkistin edellisestä kuitista lähes samat tuotteet olleet vielä puoli vuotta sitten yli puolet halvempia.
Kävin myös k-marketissa ja ostin kassillisen peruselintarvikkeita, kauppaan meni 49e! Siis kanankoipiin, leipään, jugurttiin, nuudeleihin, tomaatteihin jne...Olen opiskelija enkä saa opintolainaa, koko opintoraha on nyt tältä kuulta mennyt ja vielä ois 30päivää pärjättävä :0
Tyhjästä on paha nyhjästä.
Ensin lopetan siivoamisen, sitten syömisen ja lopulta varmaan hengittämisen.Eletään ihan kamalia aikoja.
N23Miksi et saa opintolainaa? Oletko jättänyt aiemmin maksamatta ja nyt luottotiedoton?
Mietin samaa. Enkä haluaisi nyt arvostella, mutta miksi opiskelija ylipäänsä tekee isot ruokaostokset K-Marketissa? Kallein kauppa mitä maasta löytyy. Itse kiersin opiskelijana kaukaa
On vaikuttanut. Eläinlääkärikulut ja yksityinen hammaslääkäri nyt tärkeimmät mitä ostetaan. Lisäksi ruoka. Muun voi unohtaa pitkäksi aikaa ja ei ole edes pakollista.
Valmistautukaa vielä pahempaan.
Anderssonin mukaan pelkona on, että energiahinnat lähtevät maanantaina jyrkkään nousuun. Se tarkoittaa, että energiayhtiöiden on järjestettävä lisävakuuksia jo tähän saakka ennennäkemättömien vakuusvaatimusten päälle.
Finanssivalvonnan pääjohtaja Thedéenin mukaan on täysin mahdollista, etteivät energiayhtiöt enää saa pankeilta rahoitusta, sillä jo aiemmat vakuusvaatimukset ovat hintojen noustua olleet hurjat, yli 1000 prosenttia. Järjestely on mutkikas, mutta yhtiöt joutuvat järjestämään sähköpörssille vakuudet siltä varalta, ettei yhtiö pystykään toimittamaan sähköä sopimuksen mukaisesti asiakkaalleen.
Thedéenin mukaan erityisessä vaaravyöhykkeessä ovat maanantaina pienemmän energiayhtiöt, mutta myös isot tekijät.
https://yle.fi/uutiset/3-12608137