Miten vaitiolovelvollisuus käytännössä toimii?
Jos opettaja on sitämieltä ett minun pitäisi mennä adhd tutkimuksiin ja painostaa niihin. En halua niihin tai varsinkaan sitä diagnoosia. Kieltäydyin ja hän on kertonu aiemmin että hänellä on vaitiolovelvollisuus vaikka olemmekin alaikäisiä eli voimme kertoa oikeasti asioita jotka askarruttavat tau huolestuttavat. Olen kuitenkin jo toisella asteella ja ymmärrän kyllä mitä mahdollisia seurauksia sillä voi olla. Uskotteko että ilmottaa vanhemmille? Syyskuussa on joku vanhempienilta johon vanhempani osallistuvat. Voiko siellä vihjaista että on huomannut tälläisiä haasteita minulla tai jtn.
Kommentit (6)
Tai millä perustein opettaja voi ottaa yhteyttä huoltajaan vaikka onkin vaitiolovelvollinen?
Jos olet alaikäinen opettaja voi ottaa yhteyttä huoltajiin, jos näkee siihen tarvetta. Hän voi kertoa huoltajille omat havainnot sinusta. Hän voi myös kertoa mitä olet puhunut tunneilla tai miten käyttäydyt siellä (eli opetus on julkista). Hän voi myös kertoa, että on keskustellut sinun kanssa. Hän ei voi kertoa mitään teidän kahden välisten keskustelujen sisällöstä.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet alaikäinen opettaja voi ottaa yhteyttä huoltajiin, jos näkee siihen tarvetta. Hän voi kertoa huoltajille omat havainnot sinusta. Hän voi myös kertoa mitä olet puhunut tunneilla tai miten käyttäydyt siellä (eli opetus on julkista). Hän voi myös kertoa, että on keskustellut sinun kanssa. Hän ei voi kertoa mitään teidän kahden välisten keskustelujen sisällöstä.
No varmaan voi vanhemmat päätellä mikä ongelma jos soitellaan koulsuta että suosittelis adhd tutkimuksia. Kai ne ny olsi vaa lähettäny jotai votu lappuja kotii täytettäväks jos olisin suostunu. Ja jotai kartottavia testejä tehny koululla emt.
Niinpä niin... jos nyt vain antaisit sen vo:n hoitaa asian rauhassa ja suostua niihin testeihin. T: vanha opettaja
Tai vaikuttaako siihen se että olen alaikäinen?