Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuleeko joku oikeasti kylläiseksi KEITOSTA?

Vierailija
31.08.2022 |

Tein juuri tomaattikeittoa ja isoimpaan omistamaani kattilaan. Yhdellä vetäisyllä menee koko kattila ja sen jälkeen onkin valmis pizzalle, jotta saa mahan oikeasti täyteen. Siis saako joku oikeasti syötyä itsensä kylläiseksi keitolla vai mikä sadan litran saavi sitä pitää tehdä?

Kommentit (78)

Vierailija
41/78 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ei pidä kyllä paikkaansa, että ylipainoinen söisi suuria annoksia ja normaalipainoinen pieniä. Minä olen nuorena alle kolmekymppisenä syönyt makaronilaatikka kevyesti kaksi kukkarallista lautasellista. Silti painoin 68kg ja pituutta 191cm.

Mitä olen katsonut usein ylipainoisia, he eivät ravintolassa jaksa syödä edes koko lautasellista yhtä ruoka-annosta. Sitten taas se langanlaiha kaveri vetää alkupalat, pääruoan ja sitten sen kaverinsakin jämät. Itse asiassa monet tuntemani laihat ihmiset vetävät melkoisia rekkamiehen annoksia.

Ylipaino ei ole kiinni siitä yhdestä syödystä ateriasta. Siihen vaikuttaa niin moni asia: kokonaiskulutus, kokonaisenergian saanti, sairaudet, luontainen aineenvaihdunta. Mun mielestä toisten ylipainon (tai myös liika laihuuden, hiusten vähyyden, finnien, ihonkunnon tai minkä tahansa vastaavan) arvostelu on moukkamaista ja ala-arvoista. Ajatus siitä, että ylipainoisella ei voi olla nälkä vaan kaikki syönti on sairasta on minusta loukkaavaa - mutta luultavasti  tuollaisen sanoja ei itsekään ole mikään järjen jättiläinen, niin kait se pitää yrittää ymmärtää.

Vierailija
42/78 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en osaa syödä keittoja ilman leipäviipaletta tai sämpylää. Joskus niitä menee samalla useampiakin, keitosta riippuen.

Siksi kai kasvis-ym.ohuista keitoistakin tulee yleensä kylläinen oli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/78 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus luin tutkimuksen, että sosekeitto pitää paremmin nälkää, kuin kiinteä ruoka+vesi.

Kun syöt ruokaa ja juot vettä, menee vesi käsittelemättä mahasta läpi ja ruoka sulaa sitten omaa aikaansa, jolloin ruokaa mahassa on kerrallaan vain vähän, ne kiinteän ruuan palat, jolloin nälän tunne tulee aiemmin.

Kun taas keitossa kaikki on samaa mössöä, jolloin vesi ei pääse kerralla pois vaan sitä koko mössöä sulatellaan.

Mutta aloittajalle, eipä se kolme tomaattia ja lasi vettäkään pidä nälkää montaa minuuttia, miksi siis keitossa pitäisi paljon pidempään? Vaikka tuplamäärän, niin silti vain 10min.

Ruuan sisältö vaikuttaa sen koostumksen ohella. Jos taas teet siitä pitsasta keiton, niin et todennäköisesti jaksa syödä niin paljoa ja nälkä pysyy pidempään poissa.

Vierailija
44/78 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salaisuus on siinä, että syö keiton lisukkeena proteiinia (esim. raejuustoa, leivän päälle juustoa tai leikkelettä tms). Jos syö pelkän kasviskeiton, tulee heti uudestaan nälkä.

Vierailija
45/78 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Salaisuus on siinä, että syö keiton lisukkeena proteiinia (esim. raejuustoa, leivän päälle juustoa tai leikkelettä tms). Jos syö pelkän kasviskeiton, tulee heti uudestaan nälkä.

Tai se "salaisuus" on siinä, että laittaa siihen keittoon sellaiset ainekset, että pitävät kylläisenä. Ei tarvitse erikseen mitään raejuustoja tai juustoleipiä.

Vierailija
46/78 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vitsi, pitäisikin tehdä vaihteeksi kasvissosekeittoa. Olisi täysin riittävä päivällinen mulle.

Kiitos ap, kun muistutit tämän asian mieleeni.

Minä lisään usein kourallisen leipäkrutonkeja siihen kasvissosekeiton päälle. Tulee samalla vähän pureskeltavaa. Pirkka-tuotemerkiltä löytyy valkosipulilla ja persiljalla maustettuina noita krutonkeja, ovat yllättävän hyviä.

Vierailija
47/78 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo ei pidä kyllä paikkaansa, että ylipainoinen söisi suuria annoksia ja normaalipainoinen pieniä. Minä olen nuorena alle kolmekymppisenä syönyt makaronilaatikka kevyesti kaksi kukkarallista lautasellista. Silti painoin 68kg ja pituutta 191cm.

Mitä olen katsonut usein ylipainoisia, he eivät ravintolassa jaksa syödä edes koko lautasellista yhtä ruoka-annosta. Sitten taas se langanlaiha kaveri vetää alkupalat, pääruoan ja sitten sen kaverinsakin jämät. Itse asiassa monet tuntemani laihat ihmiset vetävät melkoisia rekkamiehen annoksia.

Ylipaino ei ole kiinni siitä yhdestä syödystä ateriasta. Siihen vaikuttaa niin moni asia: kokonaiskulutus, kokonaisenergian saanti, sairaudet, luontainen aineenvaihdunta. Mun mielestä toisten ylipainon (tai myös liika laihuuden, hiusten vähyyden, finnien, ihonkunnon tai minkä tahansa vastaavan) arvostelu on moukkamaista ja ala-arvoista. Ajatus siitä, että ylipainoisella ei voi olla nälkä vaan kaikki syönti on sairasta on minusta loukkaavaa - mutta luultavasti  tuollaisen sanoja ei itsekään ole mikään järjen jättiläinen, niin kait se pitää yrittää ymmärtää.

Monet ihmiset ovat ylipainoisia käyttämänsä alkoholin vuoksi, eivät niinkään syömisen.

Vierailija
48/78 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sopivasti joo, jos kylkeen vetää ruisleipää.

Vierailija
49/78 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu mitä siinä on. En yleensä viitsi keittoa tehdä ellei se ole sosekeittoa mitä mielin. Sinnekin pitää laittaa rasvaa, pähkinöitä tai muita kylläisyyttä tukevia elementtejä. Mieluummin vesi vetenä ja ruoka valmistettuna muilla konsteilla.

Vierailija
50/78 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keittoja on monenlaisia. Kylläisyys riippuu syödyn annoksen energiamäärästä (kcal). Keiton "sattumat" myös sinällään lisäävät kylläisyyden tunnetta, jos ei ole ihan nestemäiseksi pureskeltu, sillä hidastavat mahalaukun tyhjenemistä. Keittoannosta yleensä Suomessa täydennetään myös leivällä.

Vierailija
51/78 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Junttien ravinto-oppi, osa miljoona. Kuolkaa sepelvaltimotautiin, tulkaa impotenteiksi kolmekymppisenä, ei se ole minulta pois. 

Vierailija
52/78 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Junttien ravinto-oppi, osa miljoona. Kuolkaa sepelvaltimotautiin, tulkaa impotenteiksi kolmekymppisenä, ei se ole minulta pois. 

Liika hiilarit nostaa insuliinia ja saa kehon keräämään sokeria rasvakudokseen ja nostaa kehon tulehdusarvoja, paino nousee ja verenpaine kasvaa.

Vierailija
53/78 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä keitto on hyvä lounasruoka, mutta kylkeen kuuluu salaatti ja leipäviipale.

Vierailija
54/78 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keiton kansssa pitää olla leipää. Sitten tulee täyteen.

Vierailija
55/78 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai tulee jos siinä on riittävästi lihaa, kalaa, kanaa tai makkaraa.

Leipää kyytipojaksi ja lasi juomaa, niin johan on maha täynnä, mutta ei tule tukala olo kuten sen jälkeen kun on vetänyt pizzan.

Vierailija
56/78 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä keitto on hyvä lounasruoka, mutta kylkeen kuuluu salaatti ja leipäviipale.

Ei keiton kanssa mitään salaattia syödä.

Vierailija
57/78 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei keiton kanssa mitään salaattia syödä.

Keiton kanssa saa syödä mitä haluaa.

Vierailija
58/78 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaikenlaiset keitot eivät täytä niin kannattaisi vähentää ruuan syöntiä pienempiin annoksiin. Ruokakin venyttää sitä vatsalaukkua ja mitä isommaksi se tulee niin näläntunnekin kasvaa.

Vierailija
59/78 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sellaisesta, mitä suurin osa tekee, missä perunanlohkare etsii toista kuin uima-altaassa seuranaan lihanhitu.

Kun itse teen keittoa, täytän ensin kattilan ääriään myöten täyteen kasviksilla ja proteiinilla ja katson vasta sitten, paljonko vettä mahtuu. Yleensä sellaiset 1,5-2 litraa viiden litran kattilaan.

Vierailija
60/78 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n tomaattikeitto kuulosti enemmän mehulta. Ruuassa pitää olla lisäksi proteiinia ja rasvaa, jotta nälkä pysyy poissa.

T. Koko elämänsä normaalipainoinen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kahdeksan