Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kahvin ja muun kofeiinin lopettamisen oireet

Av
31.08.2022 |

Haluan kokeilla, miltä elämä ilman kofeiinia tuntuu, joten olen hiljalleen laskenut kofeiinin määrää muutaman viikon. Lähtötilanne noin 4-5 kuppia eli ehkä jopa litra päivässä.

Tiedän, että kofeiini vapauttaa elimistössä stressihormoneita (adrenaliini, kortisoli) ja erityisesti adrenaliinista saa sen hyvän fiiliksen. Elimistö on kuitenkin muutenkin kierroksilla, joten kofeiinin vähentäminen ei varmasti ole haitaksi.

Nyt olen parina aamuna aloittanut päivän kofeiinittomalla kahvilla. Tuntuu etten herää ollenkaan, ahdistaa ja masentaa, pakko päästä lepäämään, en edes jaksa puhua perheenjäsenille. Pitkin päivää olo on ahdistunut, itkuinen, masentunut, totaalisen voimaton. Lihaksissa voimat alhaalla.

Ensin ajattelin, että uupumusoireitako nämä, kun on elämässä kaikenlaista menossa, mut sit yhdistin kofeiiniin.

Millaisia oireita teillä muilla on ollut ja miten kauan on kestäneet? Millainen fiilis on sen jälkeen, kun kahvikoukusta on irti? Onko vaikuttanut mielialaan esimerkiksi? Entä muuten terveyteen?

Ja toisille kahvi varmasti sopii erinomaisesti, itse nyt vaan 25 vuoden kahvinjuonnin jälkeen haluan kokeilla olla ilman. Lopettaminen on osoittautunut tosi vaikeaksi vaan.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli helvetillinen päänsärky, joka kesti pari viikkoa ja sitten olin vieroittunut.

Vierailija
2/18 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nelikymppinen ja juonut kahvia ja energiajuomia parikymppisestä.

Ekan kerran yritin lopettaa kertaheitolla. Siitä seurasi elämäni järkyttävin päänsärky, että makasin toimintakyvyttömänä sohvalla, kunnes tajusin kyseessä olevan kofeiinin vierotuspäänsärky. Join saman tien kupin kahvia ja päänsärky katosi alle minuutissa.

Seuraavalla kerralla olin viisaampi ja lopetin netistä kaivamieni ohjeiden mukaan asteittain, kuten sinäkin, eli joka päivä vähemmän ja vähemmän, kunnes lopetin. Ei tullut kofeiinivierotuspäänsärkyä. En kyllä huomannut mitään positiivisia muutoksia olossani ollessani ilman kofeiinia, joten aloin melko pian juomaan uudelleen. En muista kyllä mitään negatiivistakaan, paitsi ahdistuksen.

Sitä paitsi kahvi ei edes ole epäterveellistä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli helvetillinen päänsärky, joka kesti pari viikkoa ja sitten olin vieroittunut.

Sama juttu täällä, mutta ehkä päivän-pari. Ja siten, että kahvia on pitänyt juoda useita kuppeja per päivä, jotta tulee vieroitusoireita. Yhden kupin jos juo päivässä, niin ei tule oireita. Tämä on kokeiltu juttu.

Nyt menee vihreää teetä useita kuppeja, mutta pitäis olla terveellisempää.

Vierailija
4/18 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin olemaan verikokeitten takia ilman kaikenlaista kofeiinia viisi päivää (ma-pe.) Päänsärky oli infernaalinen. Tein sen viikon etätöitä ja suurimman osan siitä viikosta makasin lattialla läppäri siinä vieressä. Olo oli muutenkin ärtyisä ja apaattinen. Mutta se pääkipu helpotti ja olo koheni muutenkin juuri sinä päivänä kun sain taas kahvia juoda. Ja joinkin taas.

Vierailija
5/18 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista!

Hämmentävää itsellä on se, ettei päätä juuri särje, vaikka yleensä stressitilanteissa särkee paljonkin.

Vierailija
6/18 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on nyt sitä pahinta vaihetta, jaksaa jaksaa 💪 Hyvin yksilöllisiä juttuja, mun äidille tuli aika koviakin kipuja ympäri kehoa kun lopetti kahvin juomisen 50 vuoden jälkeen. Perusterve ihminen siis. Sillä ei ollut päänsärkyä eikä oikein mitään muutakaan mutta hermokipumaisia särkyjä joku viikon. 😳

Vierailija
7/18 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Join keskimäärin pannullisen päivässä, lopetin kerrasta. Ei mulle siitä mitään oireita tullut.

Vierailija
8/18 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lopettaa kahvinjuonti? En keksi yhtäkään hyvää syytä.

Vierailija
9/18 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Join keskimäärin pannullisen päivässä, lopetin kerrasta. Ei mulle siitä mitään oireita tullut.

Turha brassailla koska joihinkin ihmisiin kofeiini ei vaikuta juuri mitenkään, ei silloin tule vieroitusoiretakaan.

Vierailija
10/18 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä meinasin kuolla kofeiinin vieroitukseen. Ihan oikeesti. Ei tullut päänsärkyä, mikä mulle usein tulee jos vaan vähennän tai tulee vrk väli edelliseen. Vieroittautuessa meni kolme päivää aika voimattomana ja masentuneena jne, mut neljäntenä... en meinannut jaloillani, oksetti, meinasi pyörtyillä kokoajan, rintakehällä kamala paino. Ja silti, oli pakko pysyä hengissä ja jaloillani, olinhan töissä. Sinä päivänä ymmärsin mikä saatananmoinen huume kofeiini on. Koska sitä käyttää liki jokainen ja se on laillinen, ei juuri kukaan tunnu tajuavan kuinka pahasti se koukuttaa ja millaiset viekkarit aiheutuu ilman olosta. JOS kofeiini ei olisi huume, ei se viekkareitakaan kyllä aiheuttaisi. Irti vaan tosta myrkystä jokaikinen, jos vaan jotenkin onnistuu. Näytetään samalla keskaria ahneille kauppiaille ja valtiolle, jotka pitää kahvin hinnan korkeella.

Vierailija
11/18 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari päivää päänsärkyä ja voimattomuutta. Viikon päästä alkaa olo normalisoitumaan. Kahvia olen juonut yli 40 vuotta.

Vierailija
12/18 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä muita kokemuksia?

Vierailija
13/18 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päänsärkyä, hikoilua, vapinaa, ärtyneisyyttä. Lopetin sen lopettamisen ja juon taas 6 mukillista (vähintään) päivässä.

Vierailija
14/18 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

vieroitin itseni pakon sanelemana kofeiinistä. Olen ollut juomatta kahvia jo 4 kk. Juon kofeiinitonta kahvia.

Olen juonut kahvia 7-vuotiasta lähtien. Oli ihan normaalia että lapset juo kahvia 70-luvulla.

Vierailija
15/18 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanne päässä pari päivää.

Jäi sydämen tykytys pois. Eikä kahvista ole ollut mitään hyötyä. Päinvastoin.

Vierailija
16/18 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi lopettaa kahvinjuonti? En keksi yhtäkään hyvää syytä.

Itsellä kahvi/kofeiini pahentaa ahdistushäiriön oireita, ilman kahvia pystyn suhtautumaan ahdistusajatuksiin rennommin. Myös uni on erilaisempaa, näen enemmän unia. Myös pystyn keskittymään paremmin käsillä olevaan hetkeen, enkä henkisesti poukkoile pitkin seiniä. Eihän kahvi oikeastaan edes piristä vaan lisää stressireaktiota, joka sitten "piristää" mutta erityisesti ahdistukseen ja stressiin taipuvaisilla on pahasta.

Vierailija
17/18 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena selvisi pelkällä päänsäryllä, mutta nyt vanhempana vierotusoireena on sellainen koko kehon järkyttävä hermosärky etenkin lonkkien ja lantion alueella. Ihan hirveää. T. Monesti lopettanut

Vierailija
18/18 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäätävä päänsärky. Kerran piti vieroittautua kun oli tulossa parin viikon kahviton reissu, tein sen etukäteen, buranaa päänsärkyyn pari päivää ja sitten selvisin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kahdeksan