Pese tiskit ämpäreissä, ja huuhdo vessanpönttö
Kommentit (20)
Joo ja kannattaa sitä huonelämpötilaa laskea, mitäs siitä että rakenteet homehtuu ja lahoaa kosteuden vuoksi. Säästöä, säästöä, säästöä. Niih.
Säästöä syntyy myös kun ei laitakaan käytettyjä vessapapereita pönttöön, vaan kuivaa ne narulla. Narun voi käydä kaapimassa roskiksesta. Näin säästyy vettä kun ei tarvii vetää pönttöä ja paperi nyt kuivuu nopeasti. Paperia voi käyttää monta kertaa, ei se vähällä murene.
Ah, kultainen 1920-luku tulee jälleen. Suomen julkinen terveydenhuolto onkin jo lähes palannut lähtöruutuun.
Saadaanko taas kietolaki, pirtu ja lautarintaiset flapper-tytötkin takaisin?
Vierailija kirjoitti:
Joo ja kannattaa sitä huonelämpötilaa laskea, mitäs siitä että rakenteet homehtuu ja lahoaa kosteuden vuoksi. Säästöä, säästöä, säästöä. Niih.
Jäätyneet rakenteet mitään homehdu. Sisätilat kun pakkastuulella läpituulettaa niin kuivaa tulee.
Vierailija kirjoitti:
Säästöä syntyy myös kun ei laitakaan käytettyjä vessapapereita pönttöön, vaan kuivaa ne narulla. Narun voi käydä kaapimassa roskiksesta. Näin säästyy vettä kun ei tarvii vetää pönttöä ja paperi nyt kuivuu nopeasti. Paperia voi käyttää monta kertaa, ei se vähällä murene.
Meillä pissataan ämpäriin, ja paperi laitetaan roskiin. Sitten pissa kaadetaan pihalle lannoittamaan.
Minä olen jo kauan tehnyt siten, että kun käyn suihkussa ja pesen hiukset tai pikkupyykkiä sen yhteydessä otan talteen vedet ja käytän ne vessan huuhteluun. Tunnetusti vessan huuhtelu vie jopa eniten vettä/ vrk . Sellanen 6 l kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Pesen tiskit koneessa.
Niinno mulla ei ole. Ja vettä ei tule keittiöön eikä pönttöön, joten pari vuotta on jo menty tällä, että kannan ämpärissä suihkusta keittiöön ja kuskaan pönttöön takaisin.
parempi olisi pestä tiskit astianpesukoneessa ja hankkia kompostoiva vessa parvekkeelle. maailma tarvitsee multaa ja ravinteita: kompostoiva vessa sitä tekee.
Mitä alkuperäisellä vinkillä säästää? Vessan huuhteluveden hinnan, kun tiskivesiä käyttää veskin huuhteluun? Se on kylmää vettä, millä se normaalisti huuhdellaan. Ei sen hinta ole nyt noussut.
Jos kotona on lämminvesivaraaja, niin siinä voi optimoida sähkön käyttöä säätämällä lämminvesivaraajan vedesn lämpötilaa alemmaksi. 55 C astetta on optimi, silloin ei vielä legioonalaibakteerit kasva.
Eikö ne käsin tiskattavat tiskit kannatakin pestä jossain astiassa (etenkin jos lavuaari on todella iso) sen sijaan että pesisi juoksevan veden alla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäätyneet rakenteet mitään homehdu. Sisätilat kun pakkastuulella läpituulettaa niin kuivaa tulee.
Eräässä asunnossa oli talvisin nurkat aina ihan jäässä ja syykin selvisi, kun lattialistojen välistä kuului ulkoäänet selvästi. Siellä oli siis jonkinlaiset reiät suoraan ulos. Nykyisessäkin kämpässä on saunassa kiukaan vieressä ilmaventtiili, joka on aina auki ja sekin nurkka talvisin jäässä. Ilmeisesti tämä on tehokasta ja taitavaa kotimaista rakentamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pesen tiskit koneessa.
Niinno mulla ei ole. Ja vettä ei tule keittiöön eikä pönttöön, joten pari vuotta on jo menty tällä, että kannan ämpärissä suihkusta keittiöön ja kuskaan pönttöön takaisin.
MIten tämä on mahdollista, sulla kuitenkin on juokseva vesi, kun suihkuun tulee vesi, mutta ei vessaan. Ootko siis vaihtanu kompostoivaan paskahuussiin? MIksi?
Vierailija kirjoitti:
Eikö ne käsin tiskattavat tiskit kannatakin pestä jossain astiassa (etenkin jos lavuaari on todella iso) sen sijaan että pesisi juoksevan veden alla?
Ei sentään ämpärissä, sillä vati on keksitty ennen kuin isoisäisä lampun osti. Kannattaa olla kaksi vatia, eri tiskaamiseen ja huuhteluun. Mökillä moni tiskaa edelleen näin.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Vessapaperi
Näin Kiinassa ja ennen Wc-paperia käytettiin muita tuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pesen tiskit koneessa.
MIten tämä on mahdollista, sulla kuitenkin on juokseva vesi, kun suihkuun tulee vesi, mutta ei vessaan. Ootko siis vaihtanu kompostoivaan paskahuussiin? MIksi?
Ei kun pönttö on rikki. Eihän sitä kompostoivaa huuhdottaisikaan. Taidan muuten vaihtaa sellaiseen kunhan pystyn.
Ja tosiaan ämpäreissä tiskit, vatia on hankala kantaa edestakaisin loiskuttamatta.
Säästö.Kuukautisrätit ,jotka pestään itse . Samoin vauvojen vaipat jotka vaihdetaan rätteihin , pesunkestäviin.
Muistan 14 vuotiaana kun eno laittoi minut psemään poikansa paskarätit käsin.Olin aivan tuskissani.
Vessapaperiksi vanhat sanomalehdet, jotka poltetaan .
Vierailija kirjoitti:
Mitä alkuperäisellä vinkillä säästää? Vessan huuhteluveden hinnan, kun tiskivesiä käyttää veskin huuhteluun? Se on kylmää vettä, millä se normaalisti huuhdellaan. Ei sen hinta ole nyt noussut.
Meillä on oma kaivo, pumppu vie joka kerta sähköä kun vessa vedetään.
Meillä koko perhe pissaa ämpäriin ja huhdomme sen täyttyessä sillä vessanpöntön.
Minä pesen tiskit vessanpöntössä ja sit teen lopuksi asiani siihen.
Pesen tiskit koneessa.