Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tuo sähkön kallistuminen nyt niin maailmanloppu muilla kuin sähköllä lämmittävillä

Vierailija
31.08.2022 |

Jos nyt satanen parikin tulee tavan asujalla sähkölaskun lisää niin harvan talos siitä nyt kaatuu.
Ikäväähän se on mutta minusta panikoidaan taas vähän liikaa.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkön hinnasta on tullut jatkumo Venäjän hyökkäyssotaan, koronaan ja ilmastonmuutokseen. Elämä ei kai tunnu miltään, jos ei koko ajan ole jotain panikoinnin aihetta.

Etenkään kun moni ei ole sähkölaskujaan juuri vertaillut vaan perustaa pelkonsa iltapäivälehtien klikkiotsikoihin, keskustelupalstoihin ja someen.

Vierailija
2/26 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halpaahan tuo sähkö olikin pitkään suomessa.

Bankokissa muinoin asuessa maksoin enemmän aina,  reilu 15 v sitte siis.

Ja tilaa saman verran kämpässä siis. Toki ilmastointi siellä söi mukavasti energiaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhälle eläkeläiselle on vaikka ei olisi sähkölämmitystä mutta tärkeintä, että ilmaston lämpeneminen ei etene kun me suomalaiset kärvistellään.

Vierailija
4/26 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa tässäkin keskustelussa jokaisen osallistujan miettiä, osallistuuko Venäjä-vetoiseen propagandaan, kun syyttelee sähkökriisistä ilmastonmuutosta ja omaa valtiojohtoa. Venäjä syöttää tuota agendaa koko ajan Eurooppaan, ja ainakin persut ovat jo siihen kelkkaan hypänneet.

Minä vähennän sähkönkäyttöä, ostin halkoja 10 mottia, lasken asunnon lämpötilan +19c, ja laitan villasukat jalkaan. Se on pieni hinta siitä, että parissa vuodessa pääsemme kokonaan irti venäläisestä energiantuonnista. Olkiluoto 3 valmistuu pian.

Sinä itse olet nielaissut seuraavan kehyskertomuksen. Rokotteet on tutkittuja ja turvallisia eikö niin vaikka ympärillä väki sairastuu ja kuolee yllättäen. Silmät ummessa niinkö joo.

Vierailija
5/26 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa tässäkin keskustelussa jokaisen osallistujan miettiä, osallistuuko Venäjä-vetoiseen propagandaan, kun syyttelee sähkökriisistä ilmastonmuutosta ja omaa valtiojohtoa. Venäjä syöttää tuota agendaa koko ajan Eurooppaan, ja ainakin persut ovat jo siihen kelkkaan hypänneet.

Minä vähennän sähkönkäyttöä, ostin halkoja 10 mottia, lasken asunnon lämpötilan +19c, ja laitan villasukat jalkaan. Se on pieni hinta siitä, että parissa vuodessa pääsemme kokonaan irti venäläisestä energiantuonnista. Olkiluoto 3 valmistuu pian.

Sinä itse olet nielaissut seuraavan kehyskertomuksen. Rokotteet on tutkittuja ja turvallisia eikö niin vaikka ympärillä väki sairastuu ja kuolee yllättäen. Silmät ummessa niinkö joo.

Kunnon salaliittopelle sieltä takavasemmalta mukaan keskusteluun 😂

Vierailija
6/26 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen töissä terveydenhuollossa. Ne sairastuneet ja kuolleet ovat olleet riskiryhmäläisiä. Me kolmesti rokotetut ei olla siellä punkan pohjalla.

Vierailija
7/26 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut sähkön suhteen huoleton tuhlari. Vasta tämä uutisointi sähkön hinnasta sai mut tarkistamaan, paljonkos mun sähkösopimuksessani kWh oikein  maksaakaan. Samalla sitten katsoin sähköyhtiön "omapalvelusta", paljonko olen yleensä kuluttanut. Ainoa huomioni aiemmin oli reilu vuosi sitten, kun sähkölaskuni yllättäen pienenivät. Tehtiin nimittäin keittiöremontti ja vanhat kylmälaitteet vaihdettiin uusiin. Nyt sitten aloin kiinnittämään huomiotani sähkönkulutukseeni ja mielenkiinnolla kuukauden päästä vertaan kulutusta syyskuun 2021 kulutukseen. 

Mutta joo, on ihmisiä, jotka elävät varsin pienillä tuloilla olematta silti oikeutettuja toimeentulotukeenkaan. Joille jo muutaman kympin korotus sähkölaskuun saa miettimään, pitääkö jättää lääkkeet ostamatta vai mitä tehdä. Samaan aikaan kallistuu myös kaikki muukin. Ruoka ja muu välttämätön. 

Vierailija
8/26 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmät eivät tajua sitä, että sähkön kallistuminen näkyy kaikkialla yhteiskunnassa, kuten esimerkiksi elintarvikkeiden ja palveluiden hintojen nousussa.

Vierailija
9/26 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ollut sähkön suhteen huoleton tuhlari. Vasta tämä uutisointi sähkön hinnasta sai mut tarkistamaan, paljonkos mun sähkösopimuksessani kWh oikein  maksaakaan. Samalla sitten katsoin sähköyhtiön "omapalvelusta", paljonko olen yleensä kuluttanut. Ainoa huomioni aiemmin oli reilu vuosi sitten, kun sähkölaskuni yllättäen pienenivät. Tehtiin nimittäin keittiöremontti ja vanhat kylmälaitteet vaihdettiin uusiin. Nyt sitten aloin kiinnittämään huomiotani sähkönkulutukseeni ja mielenkiinnolla kuukauden päästä vertaan kulutusta syyskuun 2021 kulutukseen. 

Mutta joo, on ihmisiä, jotka elävät varsin pienillä tuloilla olematta silti oikeutettuja toimeentulotukeenkaan. Joille jo muutaman kympin korotus sähkölaskuun saa miettimään, pitääkö jättää lääkkeet ostamatta vai mitä tehdä. Samaan aikaan kallistuu myös kaikki muukin. Ruoka ja muu välttämätön. 

Toimeentulotukihan ei ole mikään oikeus, joka päätetään muun kuin tulojen ja menojen perusteella, joten jos sähkölasku pomppaa, eikä ole rahaa muihin välttämättömyyksiin, niin hakemaan vaan. Myös työssäkäyvät voivat hakea.

Vierailija
10/26 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi asia mitä ei täällä ole ehkä edes mainittu on teollisuuden pohtima siirtyminen yötyöhön. Silloin työntekijät joutuisivat muuttamaan elämänsä täysin. Yötyö on terveydelle vaarallisempaa ja lisäksi siinä kärsisi perheet ja muut sosiaaliset suhteet kyllä järjettömästi. Moni lapsi tarvitsisi jatkossa yöpäiväkotia ja niitä saattaa olla kaupungissa yksi tarjolla. 

Lisäksi tosiaan tuo aiemman mainitsema ettei se sähkön hinnan nousu jää pelkkään omaan sähkölaskuun vaan kaikki kallistuu ja samalla osa työpaikoista voi jopa vaarantua. 

Vierailija
11/26 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupat, ravintolat, kylpylät, hotellit, leffateatterit, harrastustilat, kansalaisopistot, kahvilat jne.

Kaikki pyörivät sähköllä. Mitä niille tapahtuu, jos sähkökulut kasvavat?

Vierailija
12/26 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotukihan ei ole mikään oikeus, joka päätetään muun kuin tulojen ja menojen perusteella, joten jos sähkölasku pomppaa, eikä ole rahaa muihin välttämättömyyksiin, niin hakemaan vaan. Myös työssäkäyvät voivat hakea.

Velkoja ei tosin lasketa kuluiksi, eikä realisoitavaa omaisuutta saa olla.

Vierailija
13/26 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä myös monelle maalämpöpumpun asunnolle. Ne joilla on vielä öljy lämmitys ovat nyt voittajia. Tietenkin myös puu ja pelletti lämmittäjät (jos on varastossa poltettavaa eikä tarvitse ostella).

Ps. Yllättävän monessa maalämpöpuppu talossa sähkön kulutus pyörii myös yli 200000kWh/v.

Vierailija
14/26 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asun rivarikaksiossa, jossa on kaukolämpö. Sähkön hinnan nousu luultavasti on omalla kohdalla ehkä kymppejä per kuukausi. Ei sitäkään todennäköisesti. Enitenhän tämä koskettaa taloja, joissa on sähkölämmitys.

Ja kyllä. Se parikin sataa kuukaudessa voi romahduttaa talouden.

Vierailija
15/26 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä myös monelle maalämpöpumpun asunnolle. Ne joilla on vielä öljy lämmitys ovat nyt voittajia. Tietenkin myös puu ja pelletti lämmittäjät (jos on varastossa poltettavaa eikä tarvitse ostella).

Ps. Yllättävän monessa maalämpöpuppu talossa sähkön kulutus pyörii myös yli 200000kWh/v.

Totta. Säälittää ne maalämpöön vaihtaneet jotka halusivat tehdä ympäristöteon vaihtamalla kovilla kustannuksilla maalämpöön, mutta se osoittautuikin stanan suureksi virheeksi.

Vierailija
16/26 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietippä missä kaikkialla sitä sähköä käytetään, työpaikat, kaupat, koulut.... jostain noissakin on säästettävä, joko hintoja nostetaan, annetaan kenkää työntekijöille, nostetaan veroja....

Vierailija
17/26 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä ei olla edes nähty sähkön hinnan kallistumisen vaikutuksia ruoan ja muiden välttämättömien tarpeiden hintoihin. Nyt vasta nautitaan pakotteiden (mm.polttoaineiden kallistuminen, kuljetuskustannukset) tuomasta hintojen korotuksesta. Syksyllä ja talven edetessä tulee ruuan hinta ennestään nousemaan koska ruuan tuotannon kustannukset karkaa käsistä. Samaan aikaan kotitaloudet ovat tiukilla monestakin syystä: sähkölaskut, työmatkat, ym entistä kalliimpaa. Sanonpa vaan että ollaan katastrofin kynnyksellä. Kalpenee koronakriisi tulevan rinnalla.

Hah, eipä ole kuin puoli vuotta siitä kun suomalaiset oli toistensa rinnuksissa siitä kuka on rokotettu ja kuka ei... äkkiä ne entiset murheet unohtuu kun tulee uusia kriisejä

Vierailija
18/26 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä kyllä kannattaa sähkölämmittäjän miettiä, että asentaisiko siihen sähkölämmitteiseen taloonsa varaavan takan. Se voisi maksaa itsensä takaisin, ja jos rahat on tiukalla, niin osamaksulla ostaa..... tai ilmalämpöpumpun. 

Vierailija
19/26 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei meillä nouse laskut kuin joitain kymppejä. Ei ongelmaa siinä. Mutta ne kaikki muut vaikutukset huolettaa enemmän.

Vierailija
20/26 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämähän on alkanut jo ennen venäjän sotaa, aika paksua vedota pelkästään siihen. Vihersiirtymä teki euroopasta riippuvaisen venäjän energiasta ja nyt me maksetaan siitä naiivista uskosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kaksi