Keskosvauvan alateitse synnyttäneet!
Kysymys, muistaako kukaan, mikä on se raja keskosvauvan alatiesynnytykselle, jolloin tehdään aina episiotomia?
Olen kuullut, että se tehdään aina jos synnytys käynnistyy ennen jotain tiettyä raskausviikko, koska keskosen pää ei kestä yhtään painetta tms.
Niin onko tietoa, millä rv se tehdään ja millä ei?
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan yksilöstä, kuinka ahdas synnytyskanava on. Onko ensisynnyttäjä jne seikat vaikuttaa.
Eli rumasti sanottuna toosan koko sen määrittelee tehdäänkö vai ei, eikä kalenteri.
Mutta älä huoli, ompelemalla se kursitaan kasaan. Tosin haju on aikamoinen useamman kuukautta, ettei ihan heti synnytyksen jälkeen tartte haaveilla kielihoidosta.
T. Gyne
Taas joku jonne esittää täällä gyneä :D
Ei se riipu tilaan koosta, vaan ihan synnyttävän kudosten kunnosta, kuinka joustavat ja jämäkät ne on, vai onko herkästi repeytyvää mallia. Synnytysasento myös vaikuttaa, pahimmat repeämöt tulee kun ponnistat puoli-istuvassa tai makuuasennossa, pienimmät kun seisot tai oot kontolla.
Epparia ei enää nykyään tehdä, ellei ole ihan pakko (Esim imukuppisynnytys).
Itse olen kolme lasta synnyttänyt, ilman repeämiä, ilman epparia.
Niin no, väännetään rautalangasta...
Jos kudokset ei jousta, toosa on pieni ja jos kudokset joustaa, toosassa on tilaa.
Vai meinaatko tosissaan että siellä on joku tyhjä tila, kuin putki odottamassa tyhjänä vauvan tuloa?
Tajuatko nyt?
T. Gyne
Sivustakatsoja kommentti synnytyssalista:
Vaimolle tehtiin tuo kun b vauvan syke katosi kesken touhun ja muutenkin tuli olkapää edellä.
Kätilö teki päätöksen täysin itsenäisesti, nyökkäsi vaan ja sanoi että leikataan auki, siinä ei kerinnyt kissaa sanomaan kun homma oli jo ohi.
Eipä tullut mieleen että olisi voinut alkaa neuvottelemaan asiasta tai konsultoimaan vauvapalstan asiantuntijoita ennen päätöksentekoa.
M40
Olen saanut 3 lasta 36+0 ja kuopuksen 33+3 mutta vain esikoisen aikaan tehtiin eppari.
Vierailija kirjoitti:
Hassua että ihmiset kertoo normi synnytyksestä, kun keskosista kysyttiin. Ja osa sanoo että on kieltäytynyt epparista.... Kuka kieltäytyy epparista jos VAUVAN KALLO ei ammattilaisen mukaan kestä painetta ?! Oma syntyi vko 33, mulle todettiin että keskossynnytyksissä leikataan eppari aina. En kyseenalaistanut, oli nopea kriisi ja olin onnellinen kun sain synnyttää alakautta.
Jännä, kun mulla ei tuota aikaisemmilla viikoilla (RV 29) tehty epparia eikä edes ollut mitään puhetta sellaisesta. Olisiko tuo jotain vanhempaa käytäntöä, että rutiinisti leikattu? Minä synnytin v. 2010.
Synnytin RV 34+2 ja tehtiin ihan kysymättä eppari. Vauva painoi 1895g.
30-viikkoinen keskonen, pieni eppari tehtiin vauvan perätilan vuoksi. Pari tikkiä tuli ja pystyin istumaan jo parin päivän päästä.
3 keskosta ja sektiot. Omat lapseni eivät olisi synnytystä alateitse kestäneet. Syntyneet 1994, 2006 ja 2017
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siihen mitään automaattista viikkorajaa ole, mutta mitä pienempi, sitä varmemmin.
Keskosuuden rajahan on 37 viikkoa ja sen jälkeen pää on jo niin iso, että voidaan leikata halki siksi.
Kätilö haluaa AINA tehdä epparin.
ei pidä paikkaansa, mulle tehty vain kerran ja useampi lapsi alateitse.
Mulle ei ole tehty kertaakaan eikä ole ikinä tullut edes repeämiä. Helposti holahti nelikiloinen ja kohtalaisen isopäinenkin vauva ulos. On varmaan megalöysä vagina sitten mulla :D
Ei, vaan ammattitaitoinen kätilö. Onneksi olkoon!
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan yksilöstä, kuinka ahdas synnytyskanava on. Onko ensisynnyttäjä jne seikat vaikuttaa.
Eli rumasti sanottuna toosan koko sen määrittelee tehdäänkö vai ei, eikä kalenteri.
Mutta älä huoli, ompelemalla se kursitaan kasaan. Tosin haju on aikamoinen useamman kuukautta, ettei ihan heti synnytyksen jälkeen tartte haaveilla kielihoidosta.
T. Gyne
Minäkään en ole gyne enkä kätilö, mutta sen verran tiedän ettei "toosan" koko vaikuta synnytyksen kulkuun millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Gyne
Taas joku jonne esittää täällä gyneä :D
Ei se riipu tilaan koosta, vaan ihan synnyttävän kudosten kunnosta, kuinka joustavat ja jämäkät ne on, vai onko herkästi repeytyvää mallia. Synnytysasento myös vaikuttaa, pahimmat repeämöt tulee kun ponnistat puoli-istuvassa tai makuuasennossa, pienimmät kun seisot tai oot kontolla.
Epparia ei enää nykyään tehdä, ellei ole ihan pakko (Esim imukuppisynnytys).
Itse olen kolme lasta synnyttänyt, ilman repeämiä, ilman epparia.
Niin no, väännetään rautalangasta...
Jos kudokset ei jousta, toosa on pieni ja jos kudokset joustaa, toosassa on tilaa.
Vai meinaatko tosissaan että siellä on joku tyhjä tila, kuin putki odottamassa tyhjänä vauvan tuloa?
Tajuatko nyt?T. Gyne
Tiedätkö mitä merkitystä on lantiolla ja hormooneilla ja mitä vaikkapa lonkille tapahtuu synnyttäessä?
Et niin ja onneksi sulla ei ole edes lähihoitajan tutkintoa.
Keskosen synnytin rv 31 ja episiotomia tehtiin.
Hassua että ihmiset kertoo normi synnytyksestä, kun keskosista kysyttiin. Ja osa sanoo että on kieltäytynyt epparista.... Kuka kieltäytyy epparista jos VAUVAN KALLO ei ammattilaisen mukaan kestä painetta ?! Oma syntyi vko 33, mulle todettiin että keskossynnytyksissä leikataan eppari aina. En kyseenalaistanut, oli nopea kriisi ja olin onnellinen kun sain synnyttää alakautta.