Keskosvauvan alateitse synnyttäneet!
Kysymys, muistaako kukaan, mikä on se raja keskosvauvan alatiesynnytykselle, jolloin tehdään aina episiotomia?
Olen kuullut, että se tehdään aina jos synnytys käynnistyy ennen jotain tiettyä raskausviikko, koska keskosen pää ei kestä yhtään painetta tms.
Niin onko tietoa, millä rv se tehdään ja millä ei?
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siihen mitään automaattista viikkorajaa ole, mutta mitä pienempi, sitä varmemmin.
Keskosuuden rajahan on 37 viikkoa ja sen jälkeen pää on jo niin iso, että voidaan leikata halki siksi.
Kätilö haluaa AINA tehdä epparin.
ei pidä paikkaansa, mulle tehty vain kerran ja useampi lapsi alateitse.
Mulle ei ole tehty kertaakaan eikä ole ikinä tullut edes repeämiä. Helposti holahti nelikiloinen ja kohtalaisen isopäinenkin vauva ulos. On varmaan megalöysä vagina sitten mulla :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö keskosta pysty synnyttämään keisarin leikkauksella? Tuo episitomia kuulostaa hurjalta mitä googlasin
Ei se ole sen kummempi juttu. Repeäminen paljon pahempaa.
Ai :o itsestäni halki leikattu vagina kuulostaa pahemmalta kuin aukileikattu vatsa :s vagina on niin tuntoherkkä alue. Ja kuulostaa että tuo voisi haitata seksielämää ja itsevarmuutta myöhemmin? Tosin en ole koskaan synnyttänyt niin en tiedä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö keskosta pysty synnyttämään keisarin leikkauksella? Tuo episitomia kuulostaa hurjalta mitä googlasin
Ei se ole sen kummempi juttu. Repeäminen paljon pahempaa.
Ai :o itsestäni halki leikattu vagina kuulostaa pahemmalta kuin aukileikattu vatsa :s vagina on niin tuntoherkkä alue. Ja kuulostaa että tuo voisi haitata seksielämää ja itsevarmuutta myöhemmin? Tosin en ole koskaan synnyttänyt niin en tiedä
Ei siinä vaginaa halki leikata. Oma eppari lähtee siitä välilihan kohdalta siististi sivulle. Pari tikkiä tuli ja parani nopsaan. Nykyään sitä ei edes huomaa. Mieluummin siisti eppari kuin isot repeämät. Vauva tuli käsi edellä.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä mitä te siitä epparista pelkäätte???
Jos repeätte, niin se on paljon pahempi juttu. Mulla ainakaan ollut mitään ongelmia epparin parantumisesta, meni siinä sivussa, ei sattunut m8llään tavoin ikinä. Keisarinleikkaushaavahan sattuu!!!!
Minulle aiottiin tehdä episiotomia. Kielsin.
Sain hyvin pienen ensimmäisen asteen limakalvorepeämän, johon laitettiin 1 tai 2 tikkiä.
Leikkaamalla olisi tullut toisen asteen repeämää vastaava, täysin kaikkia lihassäikeitä ja verisuonia noudattamaton leikkaus saksilla.
Pystyin istumaan välittömästi homman jälkeen, eikä seuraavan lapsen kanssakaan tarvittu leikkausta. Sillä kertaa ei tullut pienintäkään nirhaumaa.
Pakkoleikkauksen kanssa olisi tullut todennäköisesti toinen pakkoleikkaus tai sitten olisi revennyt arven vierestä.
Ei ne aina edes puuduta ennen kuin leikkaavat toosan halki.
Tästäkään paljon puhuta missään etukäteen.
Vois käsitellä jo ysiluokan terveystiedossa kaikki raskauden, synnytyksen ja sen jälkeiset kauheudet. Ei paljon tarvitsisi ehkäisyvalistusta sen jälkeen 😅
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan yksilöstä, kuinka ahdas synnytyskanava on. Onko ensisynnyttäjä jne seikat vaikuttaa.
Eli rumasti sanottuna toosan koko sen määrittelee tehdäänkö vai ei, eikä kalenteri.
Mutta älä huoli, ompelemalla se kursitaan kasaan. Tosin haju on aikamoinen useamman kuukautta, ettei ihan heti synnytyksen jälkeen tartte haaveilla kielihoidosta.
T. Gyne
Taas joku jonne esittää täällä gyneä :D
Ei se riipu tilaan koosta, vaan ihan synnyttävän kudosten kunnosta, kuinka joustavat ja jämäkät ne on, vai onko herkästi repeytyvää mallia. Synnytysasento myös vaikuttaa, pahimmat repeämöt tulee kun ponnistat puoli-istuvassa tai makuuasennossa, pienimmät kun seisot tai oot kontolla.
Epparia ei enää nykyään tehdä, ellei ole ihan pakko (Esim imukuppisynnytys).
Itse olen kolme lasta synnyttänyt, ilman repeämiä, ilman epparia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siihen mitään automaattista viikkorajaa ole, mutta mitä pienempi, sitä varmemmin.
Keskosuuden rajahan on 37 viikkoa ja sen jälkeen pää on jo niin iso, että voidaan leikata halki siksi.
Kätilö haluaa AINA tehdä epparin.
ei pidä paikkaansa, mulle tehty vain kerran ja useampi lapsi alateitse.
Mulle ei ole tehty kertaakaan eikä ole ikinä tullut edes repeämiä. Helposti holahti nelikiloinen ja kohtalaisen isopäinenkin vauva ulos. On varmaan megalöysä vagina sitten mulla :D
Ei oo, sulla on vain kestävät kudokset :)
Vierailija kirjoitti:
Vauvalle on parasta antaa kehittyä mahdollisimman pitkälle raskautta, luota lääkäreihin, he osaavat kyllä arvioida koska on hyvä aika synnyttää.
Joskus tietysti vauva syntyy ihan itse etuajassa...
Ööö, voi kuules kun ei kukaan halua synnyttää keskosta, yleensä sille ei mahda mitään, jos vauva vaan alkaa syntyä liian aikaisilla viikoilla !
Ei sitä voi valita
Vierailija kirjoitti:
Vauvalle on parasta antaa kehittyä mahdollisimman pitkälle raskautta, luota lääkäreihin, he osaavat kyllä arvioida koska on hyvä aika synnyttää.
Joskus tietysti vauva syntyy ihan itse etuajassa...
Niin osaavatkin joten joillakin synnytys käynnistetään etuajassa
Kun synnytin 30-viikkoisen vauvan, ei mulle leikattu epparia. En tosin ollut ensisynnyttäjä. Eka vauva oli nelikiloinen ja yliaikainen, joten silloin tehtiin eppari, joka sitten repesi vielä lisää. Voi olla, että tuon tokan, ennenaikaisen kohdalla mulla oli siksi jo valmiiksi tarpeeksi väljät paikat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rv 34 ainakin tehtiin, ei kysytty mitään, kätilö vain otti sakset ja napsaisi vulvan halki.
Onneksi se on vain väliliha ja siinäkin sivulle, mutta sairas rutiinitoimenpide se on silti, mille ei läheskään aina ole tarvetta.
Minulle luojan kiitos sanoivat etukäteen, ja minä sanoin erittäin painokkaasti, että ei tehdä.
Ei tehty.
Minulle ei tehty. (Täysiaikainen iso vauva.) Sain kolmannen asteen repeämän mikä tarkoittaa sitä että kudokset repesivät lihaskerrokseen asti. Siisti eppari olisi ollut helpompi ommella kiinni kuin repaleinen repeämä.
rv30 kuopus halusi pois
Ei tehty. Vuosi 2007
Keskoset ovat monesti niin pieniä ja hauraita, että tehdään suunniteltu tai hätäsektio. Edes koskaan ole kuullut, että keskonen olisi alateitse syntynyt, melkoinen riski, mutta en mä kaikkien synnytyskertomuksista ole tietoinen.
Synnytys muutenkin tuhoaa alapään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos repeätte, niin se on paljon pahempi juttu. Mulla ainakaan ollut mitään ongelmia epparin parantumisesta, meni siinä sivussa, ei sattunut m8llään tavoin ikinä. Keisarinleikkaushaavahan sattuu!!!!Minulle aiottiin tehdä episiotomia. Kielsin.
Sain hyvin pienen ensimmäisen asteen limakalvorepeämän, johon laitettiin 1 tai 2 tikkiä.
Leikkaamalla olisi tullut toisen asteen repeämää vastaava, täysin kaikkia lihassäikeitä ja verisuonia noudattamaton leikkaus saksilla.
Pystyin istumaan välittömästi homman jälkeen, eikä seuraavan lapsen kanssakaan tarvittu leikkausta. Sillä kertaa ei tullut pienintäkään nirhaumaa.
Pakkoleikkauksen kanssa olisi tullut todennäköisesti toinen pakkoleikkaus tai sitten olisi revennyt arven vierestä.
Minulle tehtiin ja siihen laitettiin yksi tikki. Esikoinen oli kyseessä, joka syntyi rv35+5. Ei ollut ongelmia istua. Seuraavalla kerralla hieman repesi, siihenkin taidettiin laittaa tikki.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne aina edes puuduta ennen kuin leikkaavat toosan halki.
Tästäkään paljon puhuta missään etukäteen.Vois käsitellä jo ysiluokan terveystiedossa kaikki raskauden, synnytyksen ja sen jälkeiset kauheudet. Ei paljon tarvitsisi ehkäisyvalistusta sen jälkeen 😅
Ei se pahemmin tunnu, kun se tehdään pingottuneeseen reunaan. Siinä muut kivut jättää sen alleen.
Tikkauksesta kysyttiin, haluanko puudutuksen. Sanoivat, että se yksi tikki sattuu suunnilleen saman kuin sen puudutuspiikin tökkääminenkin. Laittoivat jonkun suihkeen ja sen tikin ilman puudutuspiikkejä.
36. viikolla tehtiin eppari, mutta ei liittynyt keskosuuteen, vaan sydänäänten heikentymiseen ja siis sihen, että vauva piti saada nopeasti ulos.
Eppari parani ongelmitta. Pikkusen oli aluksi kipeä, kuten ison haavan voi kuvitellakin olevan.
Vierailija kirjoitti:
Jos repeätte, niin se on paljon pahempi juttu. Mulla ainakaan ollut mitään ongelmia epparin parantumisesta, meni siinä sivussa, ei sattunut m8llään tavoin ikinä. Keisarinleikkaushaavahan sattuu!!!!
Toki keisarileikkaushaava on jälkeenpäin kipeä, mutta sitä ei ommellakaan puuduttamatta kuten episiotomiahaavat yleensä.
Oletpa typerä. Kela edes käy mielessä moiset, ennen kuin viikkoja synnytyksen jälkeen.