Väre Oy:n toimitusjohtaja jyrähti suomalaisille: "Talven sähkölaskuja on syytä ennakoida ja niihin kannattaa varautua jo nyt, ja pistää sivu...
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/b2f521ec-42b5-4522-bbfb-ca69ad69fbd6
Jutussa kerrotaan sekin kylmäävä fakta, että sähköyhtiö todella saa katkaista sähköt maksamattoman laskun takia.
Talven yli selvitäkseen pitää olla tuhansien eurojen säästöt. Että sillä lailla.
Kommentit (279)
Sähkösoppari irtisanottava. Eikä se sähkö, vaan se sähkönsiirto on se pahin. Siitä en ala maksaa utopistisia summia. Mieluummin sähkösoppari irti.
Palataan asiaan ensi kesäkuussa, kun tulee ensimmäinen lasku nykyisen määräaikaisen loppumisen jälkeen. Siihen asti kulutuslasku 4-5 euroa / kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ihmetellyt näitä jatkuvia "laita rahaa sivuun"- neuvoja.
Ikäänkuin tarvittaisiin muistutusta että älä tuhlaa kaikkea.
Mistä hitosta sitä laitetaan sivuun kun kaikki menee elämiseen jo nyt?
Kenellä se on se pohjaton kassa mistä ammentaa loputtomiin?
T. Duunari
Kannattaa olla ainakin kahden kk nettopalkka jemmassa. Näin meitä on neuvottu!
Onkin mutta se ei riitä sähköön talvella, ja lisäksi sitten sitä jemmaa ei ole jos joku vaikka hajoaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Duunari
Esimerkiksi me olemme laittaneet rahaa sivuun iät ja ajat, välillä muutama kymppi kuussa, joskus yli satanenkin ja joskus ei mitään. Välillä on käytetty tuota rahaa ja nyt on kuitenkin 7000 euroa sää.
Ei tarvi maksaa luotto- yms. maksuja, kun käyttää omaa rahaa ja pienen pientä korkoakin saa.
T. toinen duunari
Mistä olet saanut korkoa?
Ja mites sitten kun olet tuolla 7000€ maksanut sähkölaskun ja ensi talvena tarvitaan taas 7000€ lämpimänä pysymiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina säästänyt pahan päivän varalle.
Niin olen minäkin, mutta en olisi arvannut että rikkaat sähköyhtiöt tulee ja tyhjentää säästöni. Ajattelin että ne mun säästöt olisi omia tai lemmikkieni sairasteluja varten..
Niinhän niihin säästöihin yleensä Ihmiset suhtautuvat. Että ne ovat hätävara yksittäisiä juttuja varten, ei jokapäiväisiin menoihin.
Eihän tästä sähkökriisistä edes tiedä kuinka kauan se kestää. Sehän voi kestää vuosia. Kuinka pitkään säästöt edes riittäisivät jos joka kuukausi pitäisi käyttää 500-1000 € säästöjä.
En minä ainakaan sitä varten ole säästänyt, että voi maksaa ylisuuria sähkölaskuja kuukausitolkulla.
Säästöjä olen toki nyt käyttänyt lämmitysjärjestelmän uusimiseen, jotta en joutuisi maksamaan niitä ylisuuria sähkölasku ja ihan hirveästi.
Vierailija kirjoitti:
Sähkösoppari irtisanottava. Eikä se sähkö, vaan se sähkönsiirto on se pahin. Siitä en ala maksaa utopistisia summia. Mieluummin sähkösoppari irti.
Sähkönsiirto pahin?
2-4 snt/kWh + vuosimaksu n. 200 € ok-talossa.
Käyttösähkö 25-40 snt/kWh.
Siirtomaksu jää tuossa yhtälössä varsinkin vähäiseksi 200 € vuosimaksusta huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähkönsiirto pahin?
2-4 snt/kWh + vuosimaksu n. 200 € ok-talossa.
Käyttösähkö 25-40 snt/kWh.Siirtomaksu jää tuossa yhtälössä varsinkin vähäiseksi 200 € vuosimaksusta huolimatta.
Muuta Carunan verkkoalueelle.
Vierailija kirjoitti:
Talousneuvonta olisi paikallaan monelle. Tunnen lähipiiristä ihmisiä, joiden talouden tulot ovat kuukaudessa 4000-6000€. Silti on kuun lopussa tili tyhjä! Syyt: ostetaan kaupassa kaikkea mitä mieli tekee, erikoisruokia, kalliita juustoja, oluita, hedelmiä joka sorttia jne. Jatkuvasti on jokin osamaksu menossa, uusi televisio parin vuoden välein, puhelin vuoden välein, tietokone, läppäri, auto, liian iso asunto joka vaatii remonttia, kesämökki.
Miksi niin monella on talous mitoitettu täysin kädestä suuhun, kun hankintoja vähentämällä pääsisi paljon vähemmällä stressillä?
Ok, tokihan se itseänikin ihemetyttää, kun ihmiset uusivat tonnin luurejaan vuoden tai kahden välein, ja ostavat niitä lapsilleenkin. Moni tarvisi todellakin itsehillintää, mitä rahan käyttöön tulee, mutta eipä pienituloisilla ole tuollaistakaan helppoa kohdetta, mistä säästää. Sähkön pitäisi muutenkin olla ihan perus ihmisoikeus ja hallituksen tulisi huolehtia siitä, että ongelma saadaan korjattua.
Miten kukaan enään osaa säästää, kun valtiokin antaa esimerkkiä kuinka eletään velaksi 😂
Yhtiön Väre Oy liikevaihto oli 177,95 miljoonaa ja tilikauden tulos -10,27 miljoonaa. Liikevaihto nousi 4,2%. Liikevoittoprosentti oli -5,9%. Tiedot perustuvat yhtiön viimeisimpään tilinpäätökseen vuodelta 2021.
Jos tahtoo konkurssia rahoittaa. Valitse Väre
"Tiesitkö jo, kuinka monipuolinen & edullinen sähköyhtiö voi olla? Me Väreellä ajattelemme sinua, jotta meillä kaikilla olisi sähköä myös tulevaisuudessa."
Jep jep joulupukki.
Jos ei ole säästöjä, niin sitten lainaa pankista. Sähkölasku pitää maksaa, siitä on sopimus.
Kesällähän sanottiin, että meillä on omavaraisuus hyvä kaasun suhteen. Nyt kuitenkin sanotaan, että tämä sähköjen kallistuminen johtuu tästä kaasun puutteesta?!
Omakotiasujalla on hyvä olla bufferia kunnolla, että pääsee yhden sähkökriisin yli. Ei se päälle jää.
Vierailija kirjoitti:
T. Duunari
Samaa olen ihmetellyt. Jos minulla on säästössä 5000€ pahan päivän varalle, ja se käytetään siihen pahaan päivään, niin mitäs sitten? Entä jos onkin 10 000€ säästössä, ja paha päivä vie senkin? Mistäs sitten otetaan kun tulee se seuraava paha päivä ennen kuin on kerennyt säästää uudelleen? Ihmiset jotka höpisevät tuollaisia eivät ole pahaa päivää koskaan nähneetkään, eivätkä luultavasti näekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Duunari
Esimerkiksi me olemme laittaneet rahaa sivuun iät ja ajat, välillä muutama kymppi kuussa, joskus yli satanenkin ja joskus ei mitään. Välillä on käytetty tuota rahaa ja nyt on kuitenkin 7000 euroa sää.
Ei tarvi maksaa luotto- yms. maksuja, kun käyttää omaa rahaa ja pienen pientä korkoakin saa.
T. toinen duunari
Hienoa. Eli elämisen kustannuksia voidaan nostaa vielä vaikka parilla tonnilla per/kk, eihän se haittaa kun kerran säästöjä on.
Vierailija kirjoitti:
Olen aina laittanut vähän rahaa sivuun. Koska joku tarve sille aina ilmenee.
Oma vika jos on mitoittanut kulunsa maksimiin niin että mikään ei jousta yhtään. Sellaisessa tilanteessa sitä suuremmalla syyllä pitää olla se puskuri.
Vaikka tällä palstalla ei näin sais sanoa kun tulee aikuisvauvalle paha mieli.
Siihenkö sä olet säästänyt, että saat maksaa kaikesta riistohintaa? Se puskuri on äkkiä mennyt kun menot nousee vaikka tonnilla kuukaudessa.
Ei ne sähkölaskut mitään massiivisia tule olemaan. Turhaa paniikkia taas.
En ymmärrä miten Keski-Euroopan kaasupula Suomen sähköntuotantoon vaikuttaa?
Niin olen minäkin, mutta en olisi arvannut että rikkaat sähköyhtiöt tulee ja tyhjentää säästöni. Ajattelin että ne mun säästöt olisi omia tai lemmikkieni sairasteluja varten..