Isä pyysi apua sähkölaskujen maksuissa tulevana talvena
Isäni asuu omakotitalossa ja hän pystyy lämmittämään omakotitaloaan takan avulla. Isäni sähkölaskut olivat tästä huolimatta n. 850-950 kWh kuukaudessa viime talven aikana. Hän maksaa sähköstä noin 45c/kWh (perusmaksuja ja sähkönsiirron maksuja en tiedä).
Isäni soitti aamulla vaikeana ja kysyi, voinko auttaa hänen sähkölaskuissaan tulevana talvena. Isäni ei käy töissä vaan on eläkkeellä. Hän sanoo olleensa ahdistunut tulevasta talvesta kuukauden ajan ja sanoo, ettei tule pärjäämään pienen eläkkeensä kanssa.
Sanoin, että voin auttaa tilanteeni mukaan, mutta oikeasti olisin halunnut vastata kieltävästi. Minulla on itsellänikin rahavaikeuksia ja olen säästänyt rahaa omaa omistusasuntoa varten. Asun siis vuokralla.
Isäni ei aio kysyä muilta sisaruksilta apua, koska heillä on perhe elätettävä ja korkeat sähkölaskut. Isäni kysyi minulta apua, koska olen perheetön ja maksan sähköstä n. 11c/kWh (määräaikainen soppari, alkoi vuoden alussa).
En tiedä, mitä teen. Voisin kyllä antaa isälle rahaa vaikka 50 euroa kuukaudessa koko talven ajan, mutta en millään pysty maksamaan hänen sähkölaskujaa, jos ne maksavat useita satasia. Toisaalta tulen joku päivä perimään isäni omakotitalon sisaruksieni kanssa, joten onhan minulla jonkinlainen velvollisuus auttaa omaa isää hädässä.
Olen tällä hetkellä niin sekaisin, etten pysty ajattelemaan loogisesti. Mitä minun kannattaa tehdä?
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo on totta, ei ole mitään järkeä asua talossa jossa jo sähkölasku on tonnin luokkaa kuukaudessa. Ei edes perheenä.
Toki he, joilla on kymppitonnin tulot tai enemmän voivat asua.
Raskaaksi käy suomalaisille maksaa saksalaisten talojensa tilkitseminen ja heidän sähkölaskunsa. Suomessa on tuulivoimaa, turvetuotanto ylös ja Olkiluodon uusin voimala täyteen tuotantoon. Mikä tässä mättää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi isä tarvitsisi kaikki huoneet oleilulämpöisiksi?
Joku energiaguru televiossa neuvoi, että muut huoneet jättää lämmittämättä ja yhden huoneen lattialle teltta, johon sitten untuvamakuupussin lämpöön koisimaan, jos tulee mahdottoman kylmä ja kaikki poikki. Ystäväni suuttui että leikin vakavan asian kanssa, mutta en minä tätä todellakaan itse keksinyt. Aikanaan maalla jätettiin osa kamareista kylmilleen, näin säästettiin puita.
Niin ja nykyisin luullaan että verhot vaihdetaan trendien vuoksi.
Yhteys sisaruksiin ja yhdessä isän kanssa selvitätte mistä moinen korkea kulutus johtuu. Korjaatte puuttert/viat yhdessä. Tämä nyt heti jotta ehtii ennen kylmiä säitä.
Kelaan voi myös olla yhteydessä ja kysyä neuvoja.
Vierailija kirjoitti:
Asunto myyntiin ja isä kerrostaloon, joko vuokralle tai sit ostaa oman pienen yksiön/kerrostalon.
Hurjaa, että vanhuksen pitäisi luopua kodistaan sähkölaskun takia. Jos ei Kela auta, kaikki lapset yhdessä auttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakee nyt asumistukea ja toimeentulotukea lisäksi kun lasku tulee. Ne kansalaistaidot!
Toimeentulotukea ei omistusasunnossa asuva saa. Asumistukikin on ? Kuitenkin jos jokainen lapsi esim 3x 40e =120 kk, 6 kk ajan. Aika kohtuullista.
Tietysti saa toimeentulotukea omistusasunnossa asuva. Riippuu ihan henkilön tuloista ja menoista saako sitä tukea. Mistä näitä harhaluuloja tulee oikein että omistusasuminen olisi este niin toimeentulotuelle kuin asumistuellekaan.
? Ottakaa ihmiset selvää älkääkä vain luulko.
Miksi ei vaihda halvempaan sopimukseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunto myyntiin ja isä kerrostaloon, joko vuokralle tai sit ostaa oman pienen yksiön/kerrostalon.
Hurjaa, että vanhuksen pitäisi luopua kodistaan sähkölaskun takia. Jos ei Kela auta, kaikki lapset yhdessä auttamaan.
Iästä riippumatta ihmiset nyt vain joutuvat vaihtamaan usein halvempaan asuntoon. Yksi pappa asuu ja lämmittää jotain ainakin 100 neliön taloa ja saunoo, ja lapset maksaa?!
Auta isääsi hakemaan kelalta tukea.
Itse kyllä saattaisin soittaa sosiaalitoimistoon ja tilata ajan aikuis/vanhus- sosiaalityöntekijälle ja saada ohjeita häneltä.
Kelan päätös kai on oltava ennenkuin sosiaalitoimisto antaa täydentävää tukea.
Mulla on sama, vanhempani ovat 1000 e eläkeläisiä. Molemmat tehneet yli 30v töitä mutta just ennen toiseksi viimeistä eläkeikävuotta jäivät työttömäksi kun tehdas suljettiin. Siksi noin huono eläke. Yritän auttaa kun talo on öljylämmitteinen ja sähkö kallista. Öljylasku jo 2000 e.
Jos autat isääsi, jos suinkin voit, niin voit toki pyytää häneltä, että tekee testamentin sinun hyväksesi, että perit kaiken, ja muut sisarukset eivät. Minun mielestäni se sisar perii, joka auttaa toista hädässä. Mutta on toki toinenkin vaihtoehto, että isäsi myy talon ja muuttaa pienempään asuntoon. Eihän sitä kukaan tiedä, miten voi vaikuttaa toisten asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Juuri nyt se ei taida onnistua, tällä on tarkoituskin ajaa ihmiset ahtaalle. Markkinavoimat jyrää.
Vierailija kirjoitti:
Jos autat isääsi, jos suinkin voit, niin voit toki pyytää häneltä, että tekee testamentin sinun hyväksesi, että perit kaiken, ja muut sisarukset eivät. Minun mielestäni se sisar perii, joka auttaa toista hädässä. Mutta on toki toinenkin vaihtoehto, että isäsi myy talon ja muuttaa pienempään asuntoon. Eihän sitä kukaan tiedä, miten voi vaikuttaa toisten asioihin.
Kaikilla on perillisillä oikeus lakiosaan.
Vierailija kirjoitti:
Sähkölämmitteinen omakotitalohan meneekin nyt kaupaksi jo ennen virallista näyttöä , oli se sitten Kajaanissa tai Mankkaalla. Missä todellisuudessa te elätte.
Ap:n isän tilanne on vaikea kuten monen muunkin ei-tukien piirissä olevan.
Jos myös sisarruksesi, montako heitä sitten onkaan, osallistuisivat esim.50e auttaisihan sekin jo vähän. Kovin kylmilleen taloa ei voi päästä.
Isäsi huolta ja ahdista pitäisi voida jotenkin helpottaa, vaikuttaa terveyteenkin.
Vierailija kirjoitti:
Pystyykö kunnalta kysymään apua vai onko se paikka kela ? On vaikeat ajat , ei olisi uskonut tälläistä tulevan .
Katos kun tarkoitushaluisesti luomalla saadaan luotua yllättäviä asioita.
Vierailija kirjoitti:
Aloitus on taas niitä Tarina-tädin trolleja.
Satu-tätikin elää ajassa ja laatii provonsa ajankohtaisen tilanteen mukaan.
Mielikuvitusta ja hörhöilyä ap:lla riittää.
Tämä on taas satu tädin provoilua :(
Vierailija kirjoitti:
Jep ja samantien rakenna oman vesivoimalan, kiesus !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo on totta, ei ole mitään järkeä asua talossa jossa jo sähkölasku on tonnin luokkaa kuukaudessa. Ei edes perheenä.
Toki he, joilla on kymppitonnin tulot tai enemmän voivat asua.Raskaaksi käy suomalaisille maksaa saksalaisten talojensa tilkitseminen ja heidän sähkölaskunsa. Suomessa on tuulivoimaa, turvetuotanto ylös ja Olkiluodon uusin voimala täyteen tuotantoon. Mikä tässä mättää?
Tuulivoimaa ei voi varastoida, turveteollisuudesta koneet ja miehet vaihtaneet muihin hommiin, Olkiluoto yskii pahasti eikä meinaa pysyä pystyssä.
Ihan p-rseestä rahan kerjääminen.
Ota isä asumaan luoksesi talven ajaksi ja omakotitaloon pelkkä +5 peruslämpö. Sen verran että ei homehdu eikä putket jäädy.
Toimeentulotukea ei omistusasunnossa asuva saa. Asumistukikin on ? Kuitenkin jos jokainen lapsi esim 3x 40e =120 kk, 6 kk ajan. Aika kohtuullista.