HS: Yritys haki työtöntä tohtoria ilmaiseksi tehtävään, jonka palkka olisi normaalisti 5000 euroa
Vi**u jaksa näitä oikeistolaisia "innovaatioita".
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti kukaan ei alennu hakemaan tuohon. Kyllä perkele jos on väitelty tohtoriksi ja on myös työkokemusta niin on ihan kohtuullista odottaa, että työnantaja maksaa palkkaa.
Valtaosa tohtoriopinnoista on sitä paitsi (tutkimus)työtä. Ei opiskelua.
Nämä korkeakoulutettuja työllistävät yritykset ovat jo pitkään olleet kateellisia muiden yritysten, esim. kaupan alan, ilmaistyöntekijöistä. Kokeilevat kepillä jäätä, jos heitäkin onnistaisi.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa kannattaisi tehdä työnsä hyvin, mutta sitten "unohtaa" tärkeän dokumentoinnin. Tai tekee sen niin huonosti, ettei kukaan muu ymmärrä. Jälkikäteen saa tietysti neuvoja vain rahalla.
Näin me koodarit varmistetaan "eläkevirka".
Näin fiksut tekevät muuallakin. Työläppäri on itse maksettu, kaikki töihin liittyvä dokumentointi Evernoteen henkilökohtaiselle tilille.
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekin luonnontieteelliseltä alalta valmistunut enkä oikeastaan pöyristynyt tästä ilmoituksesta. Kyllä yliopistolla on paljon porukkaa, jotka eivät pärjäisi niin sanotuissa "oikeissa töissä" tutkijamaailman ulkopuolella. Semmoinen hiihtelijä tuli tästä ensiksi mieleen :D
Tietekään ei ole oikein, että firma haluaa ilmaisen työntekijän, heidän pitäisi käyttää koeaikamenettelyä. Sitähän varten se on olemassa.
Perehdyttäminen on ihan normaalia kaikilla aloilla. Palkallisena. Ei ole olettamus että heti ensimmäisenä työpäivänä osaa kaiken.
Sellaisia ne nykyajan työmarkkinat on. Ihan hyvä periaatteessa, että olen työkyvyttömyyseläkkeellå, niin ei tarvitse enää "myydä itseään" liian halvalla mihin vaan, kun ei korkeakoulutettuna saa oman alan töitä.
Aimo Vesa on hyvä esimerkki akateemisesta tutkijasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jos on henkilö, jolla on tohtoritason tutkinto mutta ei töitä, häneltä puuttuu jotain osaamista."
Hohhoijaa, biotieteistä väitelleitä tohtoreita ja etenkin maistereita on työttömänä sen vuoksi että näitä on koulutettu viime vuosina aivan liikaa, ei sen vuoksi että heiltä puuttuisi osaamista.
Ja näillä biomaistereilla ei tietysti ole mitään osuutta asiaan? Kaikki koulutusvalinnasta lähtien on muiden syytä? Myös se, että he suostuvat vain hyvin kapean alan töihin?
Lääkikseen halunneitahan he pääasiassa ovat.
Lääkikseen halunneita? Tuskin. Johonkin solubiologian koulutusohjelmaan on niin vaikea päästä ettei se yleensä ole kenelläkään kakkosvaihtoehto.
Paljon helpompi kuitenkin kuin lääkikseen. Kemiat ja biokemiat ovat erittäin tunnettuja lääkiksen varavaihtoehtoja. Opiskelin itsekin luonnontieteitä, eikä kellään mun kaverilla se ollut ykkösvaihtoehto.
Kemia joo, mutta ei todellakaan biologian koulutusohjelmat. Biologian koulutusohjelmassa opiskelin itse, eikä yksikään ollut pyrkinyt lääkikseen. Pienempi sisäänpääsyprosentti siellä itseasiassa oli kuin lääkiksessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jos on henkilö, jolla on tohtoritason tutkinto mutta ei töitä, häneltä puuttuu jotain osaamista."
Hohhoijaa, biotieteistä väitelleitä tohtoreita ja etenkin maistereita on työttömänä sen vuoksi että näitä on koulutettu viime vuosina aivan liikaa, ei sen vuoksi että heiltä puuttuisi osaamista.
Ja näillä biomaistereilla ei tietysti ole mitään osuutta asiaan? Kaikki koulutusvalinnasta lähtien on muiden syytä? Myös se, että he suostuvat vain hyvin kapean alan töihin?
Lääkikseen halunneita? Tuskin. Johonkin solubiologian koulutusohjelmaan on niin vaikea päästä ettei se yleensä ole kenelläkään kakkosvaihtoehto.
Täällä kuin kaikki mitataan rahalla ja statuksella, ei käy edes mielessä, että joku voisi tehdä laboratoriotutkimuksia mieluummin kuin kaivella jonkun ihmisen anusta.
Tåmä on uusi normaali, ilmaistyövoimapula on merkittävä. Nämä lafkat itkee lehdissä ja EK säestää samaa virttä. Ansiosidonnainen pitää lopettaa, kelpaa ilmaistyöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekin luonnontieteelliseltä alalta valmistunut enkä oikeastaan pöyristynyt tästä ilmoituksesta. Kyllä yliopistolla on paljon porukkaa, jotka eivät pärjäisi niin sanotuissa "oikeissa töissä" tutkijamaailman ulkopuolella. Semmoinen hiihtelijä tuli tästä ensiksi mieleen :D
Tietekään ei ole oikein, että firma haluaa ilmaisen työntekijän, heidän pitäisi käyttää koeaikamenettelyä. Sitähän varten se on olemassa.
Perehdyttäminen on ihan normaalia kaikilla aloilla. Palkallisena. Ei ole olettamus että heti ensimmäisenä työpäivänä osaa kaiken.
Nyt perehdytetään ilmaistyönä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä kuin kaikki mitataan rahalla ja statuksella, ei käy edes mielessä, että joku voisi tehdä laboratoriotutkimuksia mieluummin kuin kaivella jonkun ihmisen anusta.
Näinpä.
Olen itse solubiologi. En halunnut lääkäriksi. Enkä tiedä ketään opiskelukavereita joka olisi halunnut. Meitä kiinnosti solutason maailma, ei potilaat.
Jotkut kyllä erikoistuvat sairaalasolubiologiksi, jolloin tutkitaan potilasnäytteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai jokainen pitkän akateemisen koulutuksen läpikäynyt haluaa ensisijaisesti muuta kuin siivoamaan tai kaupan kassalle. Mihinkään muuhun ei oikein ilman alan koulutusta pääsekään.
Ja kun tietylle alalle lähtee opiskelemaan, onko se omaa syytä jos siinä opiskelujen aikana sisäänottomääriä kasvatetaan huomattavasti ja se sitten näyttäytyy tulevaisuudessa heikentyneinä työmarkkinoina?
Mulle kyllä kelpaa nämäkin työt mieluummin kuin työttömyys. Kertyy edes pientä eläkettä. Olen liian vanha lähtemään ulkomaille.
Suomi on pieni maa. Yhtä tohtoria kohti pitäisi olla valtava määrä tavallisia työläisiä jotta se on kannattavaa. Vaikka onhan maailmassa rahaa mutta mieluummin se laitetaan omaan maahan kuin ulkomaan tutkijoille.
Näiden työllistämishankkeiden kaksi perusfunktiota on kaunistaa tilastoja ja nöyryyttää työtöntä. Kiusata niin pahasti, että vedät itsesi narun jatkoksi tai keksit jonkun muun ulostien.
Jos olet tohtoritason ammattilainen pääset huonommin koulutettujen pompoteltavaksi johonkin yritykseen ilman palkkaa. Tämä kyllä taatusti myös heijastuu siihen, että olet siellä työpaikalla kaikkea muuta kuin tasavertainen kollega. Sinulle nakitetaan kaikki p-duuni ja palkattu kollega pääsee vähemmällä+ kuittaa siitä vielä itselleen täyden palkan. Lisäksi sinut rankataan tämän prosessin myötä toisen luokan kansalaiseksi (hankalasti työllistyvä henkilö, joka on armosta otettu jonnekin orjaksi. Ole siis kiitollinen ja alamainen). CV:ssä palkaton harjoittelu vahvistaa edelleen tätä mielikuvaa ja jos olet alalla, jossa palkoista pitää neuvotella, olet todella kuopassa, kun olet suostunut ilmaiseksi töihin. Sinussa on siis jotain perustavaa laatuisesti vikaa.
Tämä kaikki myydään sinulle työkkärissä puhein, että mikä tahansa on parempaa kuin kotona oleminen. Tämä parantaa mahdollisuuksiasi saada oikea työpaikka. Molemmat täyttä puppua.
Ilmaistyövoimapula on niin huutava. Voi kyynel taas!
Huolestuttavaa on mun mielestä se, että jollain biojäteprofessorilla tuolla koulutuksella ja kokemuksella palkkataso on 5k€/kk.
Mä olen ihan tavallinen inssi raksalla ja tienaan tuon saman juomalla kahvia ja nojaamalla työmaa-aitaan.
Vierailija kirjoitti:
Ilmoituksessa etsittiin sellaista ihmistä jolla on edellytykset pärjätä ja mielellään jo kokemustakin.
Monet yritykset hakee ilmaisia työntekijöitä. Olen ollut työhaastattelussa raksatöihi ja ne sanoi että pitäisi ensin harjoitella 6 kuukautta. Minä sanoin että palkkaa haluan noin 2300 euroa kk. minulla on 17 vuoden kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedemaailmassa työt ovat erittäin kilpailtuja ja lähes aina pätkätöitä, joita tehdään projekteissa. Työttömyyden todennäköisyys on ihan eri luokkaa kun jollain v*ttuilevalla kunnan ely-keskuksen virkamiehellä, joka saa loisia veronmaksajien rahalla eläkkeelle saakka. Eikä tehtävien vaativuustasoa voi verratakaan.