Syön melkein pelkkää leipää kun ei ole rahaa lounaaseen. Onko tämä epäterveellistä?
Olen työttömänä ilman tuloja. Mies käy töissä ja huolehtii ruokaostokset. Ostaa päivällistarpeet jne. Syön aamupalaksi leipää 2-4 viipaletta margariinilla ja juustolla. Lounasaikaan jos on nälkä syön 2-4 leipää lisää samoilla päällisillä kuin aamulla. Päivälliseksi sitten jotain ruokaa esim. makaroonia ja jauhelihakastiketta, ei salaattia/vihanneksia. Syön pienen annoksen jotta riittää seuraavallekin päivälle päivälliseksi. Iltapalaksi jos on nälkä niin taas leipää samoilla päällisillä.
Onkohan tämä miten epäterveellistä?
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leipä on milloin mitäkin joko vaaleeta, tummaa tai jotain siltä väliltä. Yleensä syön sen vaalean tai semivaalean kun tummasta tulee vatsaoireita.
Ruokaostoksiin en voi vaikuttaa vaan on syötävä sitä mitä mies ostaa tai olen syömättä. Minulla myös paljon ruoka-aineita vatsani/suolistoni ei siedä, esim kaalit, palkokasvit, lanttu, useimmat hedelmät, kaikki marjat
Ei ole varallisuutta jota realisoida ja ekat tuet saan lokakuussa koska karenssi.
ApTee miehellesi lista kauppaan.
Ja kokeile noita ruokia jota vatsasi ei siedä sekä raakana että kypsennettynä, jotkut ruoat eivät aiheuta oireita esim keitettynä.
On täysin mahdotonta, että ihmisen elimistö ei sietäisi mitään marjoja missään muodossa. Aloittaja on joko perusruikuttaja tai trolli.
Täysjyväleipä on terveellistä, mutta yhtä halvalla hinnalla voi syödä monipuolisemminkin. Puurot, kauden kasvikset ja juurekset, kananmuna, riisi, makaroni. Noista nyt taikoo vaikka mitä.
Hassua syödä pääasiassa leipää koska sehän on kallista, ainakin kauraleipä jota syön.
Syön myös kananmunia noin 2/pv, paitsi munakkaan teen kolmesta.
Myöskin vatsaongelmaisena olen joutunut etsimään ja kokeilemaan eri ruokien sopivuuttta.
Porkkana on myös hyvä omalle vatsalleni.
Käyttäjä40753 kirjoitti:
Mieheni käydessä yritysvierailuilla Tanskassa tai Norjassa, lounasruokalassa syödään aina vain lounaaksi leipiä ja ihan hyvin nuo voivat. Ruotsissa saa jotain lihapullia.
Tein tänään broilerihässäkän 12 eurolla (normihinnoilla) ja sain siitä 6 annosta.
Lisäksi raastoin kokonaisen kaalin ja pari porkkanaa kuiduksi.
Ruokaa voi tehdä yllättävän edullisesti ja terveellisesti jos vähän vaivautuu sen eteen.
Tanskalaiset voileivät ovat hieman eri asia kuin leipä juustosiivulla.
Aikuiselta ihmiseltä myös outoa että söisi mitä puoliso armollisesti tuo. Mikä sellainen suhde on että ei uskalla edes sanoa että haluaa syödä jotain muuta kuin 12 palaa juustoleipää päivässä?
Parin munan munakas ei paljoa enempää maksa. Tai pasta mihin vaikka muutama tomaatti tai öljyä ja pestolusikallinen sekaan.
Itse "köyhähkönä" ja etenkin laiskana ruoanlaittajana syön näin:
Aamupala: hedelmä sekä kahvia kaurajuomalla ja vettä
Yhdistetty lounas/päivällinen:
Yleensä jokin punalihaton/lihaton valmisruoka, vaikkapa nyt katkarapupyöryköitä tai tomaattikeittoa sekä leipää ohessa, usein vaaleata. Joskus jokin pieni jälkiruoka herkku.
Iltapala: yleensä tummaa leipää voilla, juustolla ja kunnolla kasviksia päälle. Joskus lisäksi jogurtti, rahka tai pähkinöitä.
Tiedän, tukevampaa ruokailua pitäisi painottaa enemmän aamupuoleen päivää, mutta minkäs teet kun aamulla ei mikään oikein maita ja iltaa kohden taas on usein kunnon nälkä.
Hyvin riittää, vaikka liikun suht paljon.
Kalliksi tulee syödä pelkkää leipää. Halvemmaksi tulisi tehdä vaikka linssikeittoa.
Kyllähän tuolla elää jo hyvin. Yksi ateria päivässä ja leipää, se riittää mainiosti. Ylipaino ihmisiä tappaa eikä vähäinen syöminen.
Pasta öljyllä on halvempi ja rasvahappoja saa eri lähteestä kun on jotain muuta kuin aina juustoa. Siihen tomaattia tai yrttejä tai pieni määrä kalaa pakkasesta.
Nyt saa kesäkurpitsaakin euron per kilo eli yksi kokonainen kesäkurpitsa maksaa muutaman kymmenen sentin. Yhden ihmisen kerta-annoksella ei tule hintaa juuri mitään.
En siis voi syödä juuri mitään vihanneksia. Aiheuttavat oireita (närästys, turvotus, vatsakipu, ripuli) myös kypsennettyinä. Kananmunasta oksennan. Marjat närästää samoin hedelmät.
Ja kyllä, mies hoitaa ruokaostokset koska liikkuu autolla. Syön mitä tuo.
Ap
Ei leipä tuossa kokonaisuudessa ole ongelma, vaan vihannesten ja hedelmien täydellinen puute. Ahdistavalta meiningiltä kuulostaa, jos mies ei yhtään kysele toiveitasi tai mieti hyvinvointiasi tässä, vaan olet nälässä jos hänen ostamansa tuotteet ei kelpaa/riitä. En voisi ikinä kuvitellakaan, että oma mieheni olisi noin välinpitämätön minun hyvinvointini suhteen.
Vierailija kirjoitti:
En siis voi syödä juuri mitään vihanneksia. Aiheuttavat oireita (närästys, turvotus, vatsakipu, ripuli) myös kypsennettyinä. Kananmunasta oksennan. Marjat närästää samoin hedelmät.
Ap
Jatkan vieläsen verran että minulla ei siis ole yhtään rahaa tällä hetkellä. Tulot 0€/kk. Lokakuussa saan rahaa.
Ap
Leipä on terveellistä kotiruokaa. Vitamiinit saa purkistakin, ei ole mitään järkevää syytä syödä kilotolkulla kalliita kasviksia. Maun vuoksi voi toki pari kurkkuviipaletta laittaa.
No eikö se mies voi tuoda mitä pyydät. Ei pitäisi olla liikaa pyydetty tuoda myös jotain kasviksia tms. Toki tuolla leivälläkin pärjäät sen aikaa kun rahaa taas itse saat. Tai miksi ette yhdessä käy kaupassa välillä, kun miehellä on vapaata.
Miksi kysyt jos olet tyytyväinen neljän seinän sisällä miehen tuomaa leipää ja juustoa aamusta iltaan syöden?
Jos et halua edes muutosta tilanteeseen niin mitäpä kysyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApJatkan vieläsen verran että minulla ei siis ole yhtään rahaa tällä hetkellä. Tulot 0€/kk. Lokakuussa saan rahaa.
Ap
Mitä lääkäri sanoo sun ruokavaliosta? .Moneen sanomaasi vaivaan on ennaltaehkäiseviä lääkkeitä.
Ja laita miehelle ostoslista kauppaan!!!!!
Vierailija kirjoitti:
No eikö se mies voi tuoda mitä pyydät. Ei pitäisi olla liikaa pyydetty tuoda myös jotain kasviksia tms. Toki tuolla leivälläkin pärjäät sen aikaa kun rahaa taas itse saat. Tai miksi ette yhdessä käy kaupassa välillä, kun miehellä on vapaata.
Miksi pyytäisin tuomaan kasviksia kun en niitä voi syödä? Mies ei taas tykkää syödä kasviksia.
Mies päättää mitä ostetaan koska hän tienaa ja maksaa. En voi tietää kuinka paljon hönellä rahaa.
Ap
Leipä + juusto ilman mitään kasviksia kaikilla aterioilla syötynä ei ole halvimmasta päästä ruokaa eikä myöskään täytä kaikkia ravitsemuksen suosituksia. Suolaa tulee yli suositellun aika helposti noin juustoleivistä ja rasvahapot aika yksipuolisesti maitorasvasta.
Kasviksia suositellaan syötävän 500 grammaa päivässä.
Neljän juustoleivän sijaan halvemmalla voisit välillä syödä vaikka kaurapuuroa marjoilla. Porkkanaraastetta. Herukat ja puolukat on halpoja. Jotain mistä saat väriä.