Elämällä ei ole suuntaa. Vuosia mennyt roskakoriin.
Vähän taustatietoa niin saa kontekstia tähän. Elikkäs olen tällä hetkellä 24v työtön jolla on yksi kaveri ja oikeaa työkokemusta 0 tuntia. Harjoitteluita, kuntouttavaa ja palkkatukityötä tietysti mutta ei sellaista työtä jossa joku ulkopuolinen olisi "palkan" maksanut. Muidenkin nuorien tapaan hain johonkin koulutukseen koska oli pakko. Kävin koulun loppuu ja siitä lähtien ollut työtön. Muita ikäisiäni kun katsoo niin ovat saavuttaneet vaikka mitä tuohonkin ikään mennessä. Itseäni tästä tietysti saa syyttää kun on ollut pelkkä turhake. Päässä ei liiku juuri mitään mikä näkyy tyhmyytenä: asiat unohtuu, en tiedä asioita mitkä jokaisen pitäisi tietää jne. Mikään opiskelupaikka tai ala ei kiinnosta ja nykyisellä alalla ei ole töitä. Masennusta ei ole kuulemma vaikka olen sanonut samoja asioita niille hoitajillekin.
Onko tämmösessä elämässä mitään järkeä. Ei minun mielestä.
Kommentit (13)
24 ei ole vielä mitään vaikka tuntuisi siltä että kaikki on pilalla. Alat tekemään jotain niin siitä se lähtee. Ei kannata verrata itseään muihin, sen tajuaa viimeistään vanhana joten kannattaa lakata vertaamasta jo nyt.
24 on vielä ihan reilusti siellä nuorten joukossa esim. ammattikorkeakoulussa. Itse olin yli 10 vuotta poissa työelämästä terveyden ja muiden vaikeuksien vuoksi. Eteenpäin vain, muu ei auta. Tosin silloin, jos on ongelmia kannattaa ne hoitaa eikä vain puskea eteenpäin väkisin. Siitä ei tule useimmiten paljon mitään. Kunhan ei jää harmittelemaan ja odottelemaan.
Minun huomioni kiinnitti se, että olet käynyt koulun loppuun saakka. Se jo on hienoa, moni ei ole sitäkään. Muutaman vuoden työttömyys ei ole loppuelämän tuho, kanssasi samassa tilanteessa on paljon samanikäisiä. Tuollainen yllä suositeltu valmennus tai muu tuettu startti voisi olla tosiaan avuksi. Muista myös että nuorena on aina vähän vaikeaa, kun on moni asia vielä edessä ja paljon epävarmuutta. Kyllä ne asiat loksahtavat kohdalleen, luota siihen! Vähän vanhempana osaa sitten suhteuttaa asioita paremmin mittasuhteisiinsa.
Voisit päästä jotenkin tuettuna työntekijänä alkuun, kun on ollut pitkähkö tauko. Se voi helpottaa aika paljon työnsaantia.
Vierailija kirjoitti:
Minun huomioni kiinnitti se, että olet käynyt koulun loppuun saakka. Se jo on hienoa, moni ei ole sitäkään. Muutaman vuoden työttömyys ei ole loppuelämän tuho, kanssasi samassa tilanteessa on paljon samanikäisiä. Tuollainen yllä suositeltu valmennus tai muu tuettu startti voisi olla tosiaan avuksi. Muista myös että nuorena on aina vähän vaikeaa, kun on moni asia vielä edessä ja paljon epävarmuutta. Kyllä ne asiat loksahtavat kohdalleen, luota siihen! Vähän vanhempana osaa sitten suhteuttaa asioita paremmin mittasuhteisiinsa.
Nojoo. Onhan se tietysti että hyvä että on jokin koulutus mutta kyseinen ala on ns. pilipali ala jolla ei työllisty. Uuden alan opiskelun jälkeen olisin taas samassa pisteessä ,koska olisin opiskellut alan mikä ei kiinnostaisi koska on pakko opiskella.
AP
Vierailija kirjoitti:
Googlaa Nuotti-valmennus. Se vois olla just sua varten.
Joitain se ihan varmasti hyödyttää, itse en henkilökohtaisesti kokenut saavani siitä konkreettista hyötyä. Ihana valmentaja kuitenkin mulla oli.
T. Samaa ikäluokkaa ap:n kanssa oleva n
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nojoo. Onhan se tietysti että hyvä että on jokin koulutus mutta kyseinen ala on ns. pilipali ala jolla ei työllisty. Uuden alan opiskelun jälkeen olisin taas samassa pisteessä ,koska olisin opiskellut alan mikä ei kiinnostaisi koska on pakko opiskella.
AP
Työkokeiluun ehkäpä suosittelisin johonkin, mikä edes saattaisi alkaa kiinnostaa. Ei voi olla varma etukäteen. Eli ei tuossa tilanteessa ekana kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Työkokeiluun ehkäpä suosittelisin johonkin, mikä edes saattaisi alkaa kiinnostaa. Ei voi olla varma etukäteen. Eli ei tuossa tilanteessa ekana kouluun.
Työkokeilut ja palkkatukityöt harvoin johtaa mihinkään työpaikkaan. En sano että ei kannata kokeilla mutta omat kokemukset olleet nihkeitä.
T: kokemusta on.
Mä toimisin sun kengissä nyt niin, että lähtisin kokeilemaan jotain töitä sillä alalla mille sulla on koulutus. Oma asenne ratkaisee työnhaussa ja rehellisyyttä arvostetaan. Voit sanoa suoraan, että oon ollu pitkään työttömänä ja ettet halua heittää koulutusta hukkaan vaan haluat päästä ylläpitämään opittuja taitoja ja oppimaan uutta sun alasta. Tee puolikin vuotta töitä ja tienaa 10 000€. Samalla voit mietiskellä mitä muuta alaa haluaisit kokeilla tai minkä muun askeleen ottaa elämässäsi.
Mä toimin just samanlailla. Oon 33v. ja sain vasta yli kolmekymppisenä ekan ammatin. Tiesin jo opiskellessa ettei se kiinnosta mua yhtään, mutta kun johonkin oli pakko hakea. Sinnittelin kaameassa työssä, tiesin rahat autokouluun ja autoon ja nyt oon lähdössä unelma-alalleni tammikuussa. Ja hakea töitä ja asuntoa toiselta paikkakunnalta.
Joskus pienikin epämukavuuden sietäminen ja hyppy tuntemattomaan johtaa isoihin asioihin. Lähde kokeilemaan! En millään usko etteikö sun koulutuksen alalla olis töitä. :)
Olet niin hirveän nuori että vielä ei mitään ole voinut mennä hukkaan.
Älä vertaa itseäsi muihin.
Kuntouttava työtoiminta on hyvä vaihtoehto silloin kun ei tiedä mitä haluaa tehdä.
Kannattaa sitä opiskelua nyt koittaa jos paikan saat, aina voi vaihtaa alaa, jos sattuu että ei ole yhtään oma juttu mitä lähtee tekemään, tärkeintä on että yrittää ja kokeilee asioita, kesken jääneistä opiskeluista on myös jatkossa hyötyä, ainakin saa hyväksi luetua joitakin aineita jos on tarpeeksi opinto viikkoja..
Googlaa Nuotti-valmennus. Se vois olla just sua varten.