Osaako joku selittää mitä tässä tilanteessa lapseni kanssa tapahtuu?
Lapsellani on tapana heittää puhtaita pyykkejä eteisen lattialle kun niitä ripustan tai ripustamme. Meillä on siis eteistiloissa pyykinkuivaus. Hän tietää, että niin ei saa tehdä, koska puhtaat märät pyykit likastuu siinä, kun eteisessä tietenkin on aina jotain kuraa kengissä tullut lattialle. Olen sanonut hänelle, että jos hän heittää, niin emme tee pyykkien jälkeen hänen rakastamaa asiaa x. Jota hän siis usein pyytää, että tekisimme. No, hän heittää ja joudun sitten sanomaan, että emme voi tehdä nyt sitä hauskaa asiaa x, koska heitit. Osaako joku selittää mitä tässä tapahtuu? Miksi lapsi mieluummin heittää kuin saa tehdä sitä hänelle oikeasti todella tärkeää ja mieluista asiaa? Ja siis sama saattaa toistua monta kertaa.
Kommentit (46)
Mä kieltäisin koskemasta pyykkeihin. Jos ei tottelisi, kieltäisin lujemmin. On ihmeellistä millaista neuvottelua ja lahjontaa pitäisi muka harrastaa itsestään selvässä asiassa. Pyykkejä EI heitellä lattialle.
Usko tai älä, pieni lapsikin voi tehdä vanhemmalle kiusaa ihan koska vain sattuu huvittamaan. Mitään logiikkaa siitä on turha etsiä. Minä en kiusaa lastani enkä anna lapsen tehdä minulle kiusaa töissäni.
mä ostaisin jonkun vadin ym puhtaita pyykkejä varten johon lapsi saisi koneesta ne ottaa. tämä on meillä 2vn homma autan tietenkin sitten kun ripustan pyykkiä hänellä on vati johon etsiä sukkia. ei lennä pyykit lattialle kuin satunnaisesti.
Tuollainen mukula saisi kyllä tukkapöllyä minulta, jos tekisi noin useammin kuin kerran. Alapa jo kasvattamaan, näytät olevan pahasti myöhässä sen aloittamisessa.
On idioottimaista lahjoa lasta siitä, ettei hän tee asiaa, jota ei missään nimessä saa tehdä. Mitä ihmettä nyt taas? Annatko lapselle palkinnon siitäkin, että hän ei lyö sinua tai riko astioita tahallaan? Nämä on sitten näitä, jotka tulevat luokkaan kiljuen, että ope ope olen ajoissa ja tehnyt läksyt, saanko nyt hyvä-merkinnän. No et saa ihan normaalista käytöksestä prkl.
Tolla tyylillä neuvottelemalla saat jatkaa sitä niin kauan kunnes lapsi saavuttaa seuraavan kehitysvaiheen. Sitten neuvottelet jostain muusta.
Murrosiässä lapsi tekee sitten mitä huvittaa.