Mistä voi johtua voimaton olo varsinkin liikkuessa ja hikoilu?
Labra kokeissa juostu jo 3 kertaa. Ja sydänfilmi. Ei ota henkeen, on vain voimaton olo, vähä kuin flunssassa mutta virusta ei ole. Ei jaksa kävellä eteenpäin ei tunnu olevan voimia. Pitää pakottaa itsensä liikkeelle. Samalla hikoileekin paljon ja syke nousee. Tuttua kellekään?
Kommentit (37)
Huono kunto, ylipaino, oman navan ympärillä pyöriminen.
Lisää liikuntaa, syö terveellisesti, juo paljon vettä. Ei siinä sen kummempaa.
Terv. Lääkäri, koka voi täällä anonyymisti antaa diagnoosin.
Ehkä sun 135kg elopaino vaikuttaa asiaan,ja liikkuminen on vain autolle kävely .
Vierailija kirjoitti:
Natriumin puute, raudan puute ja/tai matala verenpaine voi aiheuttaa noita.
Kyllä. Ihan ensiksi lisää suolaa. Myös magnesium ja kalium, joista Mg saa suun kautta otettavana ja geelinä, kaliumia lähinnä elektrolyyttitasapainoa palauttavien juomajauheiden kautta.
Sitten voi lähteä etsimään lisää syitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ollut nuo kaikki, nyt enää matala verenpaine ja heikottaa kuten aina ennenkin. Liikunta nostaa verenpainetta hetkellisesti niin sellaisen 10min reippaan kävelyn tms. jälkeen helpottaa vähän. Sitten jos on stressiä, lihakset hapoilla ja ehkä univelkaakin niin voi jestas että voikin olla meno tahmeaa. Muhun vaikuttaa myös epävakainen sää nuuduttavasti ja migreeniäkin se provosoi. Tosi monimutkaisia juttuja usein nämä.
Olen kans epäillyt matalaa verenpainetta koska joskus huimaa. Miten matalaa verenpainetta edes hoidetaan? lääkäri ei ainakaan sanonut mitään. Mutta tietty siellä lääkärillä se oli korkea koska jännitin. Sitten aamulla usein nuutunut voimaton olo myös, vaikka olen nukkunut yön (varmasti?? en ainakaan ole heräillyt?!) . Pitäisikö ostaa joku unikello joka seuraa nukunko vai ei? On monimutkaista joo.. Sitä haluaisi vaan olla pirteä ja energinen..!
Vierailija kirjoitti:
Huono kunto, ylipaino, oman navan ympärillä pyöriminen.
Lisää liikuntaa, syö terveellisesti, juo paljon vettä. Ei siinä sen kummempaa.
Terv. Lääkäri, koka voi täällä anonyymisti antaa diagnoosin.
Höpö höpö. Mene muualle voimafantasioimaan, läskihullu.
Alkuun tuli tuhat ja yks syytä, ennen kun joku mainitsi todennäköisemmän, eli lihavuuden. Todennäköisesti lihavat sitä ennen kertoivat näitä uber-tuber-super-kuloosi syitä, mutta lihavuudestahan se ei voi johtua.
Mene otattamaan rauta-arvot. Ei pelkästään hemoglobiinia, vaan ferritiini, CRP ja trans-ferritiini ainakin. Ja lue mitä kerrotaan raudanpuutteesta ilman anemiaa.
Milloin viimeksi saanut pippeliä? Voi olla sen puutetta. Setämies voi auttaa siihen asiaan mikäli neiti haluaa apua.
Minulla johtuu anemiasta. Millainen on sun hemoglobiini? Onko laskusuuntainen?
Hei, olen vähän päälle 40v nainen ja samanlaista ongelmaa ollut. Tänään oli viileampi ja olo erilainen. Mutta itsellä otettu veriarvot, kaikki systeemit ja pitäisi olla kunnossa. Olen liittänyt heikotuksen ovulaation aikoihin, kädet ihan tärisee eikä meinaa päästä eteenpäin. On fyysisesti kyllä huono olokin.
Toinen seikka, jota epäilen on verenpaineen nousu. Normaalisti ihan älyttömän alhainen, joko se on laskenut vaan tai sitten välillä nousee kun lapsien kanssa touhuan ja järki meinaa joskus lähteä että aivan kuin tuntisin oikein että verenpaine tapissa. En kehtaa mennä lääkäriin, kun pitäisi juuri hulluna..
Varastorauta eli ferritiini kannattaa ehdottomasti tarkistaa! Sen virallinen alaraja on about 10, mutta se on niin alhainen, että tosi monella on silloin oireita. Ferritiiniarvo kannattaisi nostaa rautatabletteja syömällä ainakin 70:een, niin alkaa nähdä, oliko se syynä voimattomuuteen.
Samaan aikaan pitää mittauttaa ainakin tulehdusarvo, sillä jos kehossa on tulehdusta tai siis vaikka pientä flunssaa, tuo ferritiiniarvo nousee sen takia suureksi - se arvo siis kertoo monesta muustakin asiasta kuin vain varastoraudasta. Parasta tietysti olisi, jos löytäisit asiaatuntevan lääkärin, joka osaa samalla katsoa muut alhaisen ferritiinin kannalta tärkeät tiedot. Ja vielä: hemoglobiiniarvo voi ihmisellä olla hyvä vaikka tuo ferritiini olisi aivan liian pieni.
Itseltäni poistui rautalisän syömisen ansiosta palelu, väsymys ja vetämättömyys ja helpotti levottomat jalat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ollut nuo kaikki, nyt enää matala verenpaine ja heikottaa kuten aina ennenkin. Liikunta nostaa verenpainetta hetkellisesti niin sellaisen 10min reippaan kävelyn tms. jälkeen helpottaa vähän. Sitten jos on stressiä, lihakset hapoilla ja ehkä univelkaakin niin voi jestas että voikin olla meno tahmeaa. Muhun vaikuttaa myös epävakainen sää nuuduttavasti ja migreeniäkin se provosoi. Tosi monimutkaisia juttuja usein nämä.
Olen kans epäillyt matalaa verenpainetta koska joskus huimaa. Miten matalaa verenpainetta edes hoidetaan? lääkäri ei ainakaan sanonut mitään. Mutta tietty siellä lääkärillä se oli korkea koska jännitin. Sitten aamulla usein nuutunut voimaton olo myös, vaikka olen nukkunut yön (varmasti?? en ainakaan ole heräillyt?!) . Pitäisikö ostaa joku unikello joka seuraa nukunko vai ei? On monimutkaista joo.. Sitä haluaisi vaan olla pirteä ja energinen..!
No se onkin veemäinen kun ei siihen ole mitään hoitoa. Mulla paljastui vasta viikon kotimittauksella että paineet jatkuvasti sellasta 90/70, valkotakkiverenpaine mullakin (tosin olen aina harvoilla lääkärikäynneilläni ollut myös hyvin kivulias ja pitkä valvominen takana.)
Vierailija kirjoitti:
SE on ollut ainakin aina hyvä ja ne kaikki punasolut arvotkin. Ferritiini hmm en muista oliko joskus mitattu. Mutta eikö hemoglobiinin pitäisi myös tippua jos ferritiini matata? minulla on ollut aina hemoglobini melko hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä hoideta mitenkään, koska sillä ei ole negatiivista vaikutusta terveyteen. Matalasta verenpaineesta kärsivät voivat olla eri mieltä, mutta tämä on lääkärien näkemys. Huolehdit vain, että saat suolaa riittävän usein. Ei toki ihan älyttömästi sitä tule syödä, ettei tilanne käänny päälaelleen, mutta oloa helpottaa, kun suolaa saa riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SE on ollut ainakin aina hyvä ja ne kaikki punasolut arvotkin. Ferritiini hmm en muista oliko joskus mitattu. Mutta eikö hemoglobiinin pitäisi myös tippua jos ferritiini matata? minulla on ollut aina hemoglobini melko hyvä.
Rautavarastot voivat olla tosi alhaiset ennen kuin hemoglobiini alkaa kunnolla laskemaan. Raudat kannattaa tarkistaa.
Mulla on hb hyvä n. 140, mutta ferritiini 8 eli tosi alhainen. Samat oireet, joten syön lisärautaa.
Koronan jälkioireita kuulostaa