Jos ette ole saaneet kutsuja joidenkin sukulaisten häihin, jätättekö omiin häihinne myös heidät kutsumatta vastavuoroisesti?
Kysymys otsikossa. Eräs lähisukulainen karsi aika rankasti kutsulistaa, mutta ihmettelin ensin et mikä logiikka kun osa serkuista oli kutsuttu ja osa ei. Omat häät tulossa lähiaikoina ja ko. pariskuntaa emme kutsu.
Kommentit (7)
Kutsuin, korjaan kutsuimme häihin ne ihmiset jotka koimme ja tunsimme rakkaiksi ja merkittäväksi; ketään ei jätetty kutsumatta siksi, että olisi jättänyt kutsumatta minut tai puolisoni omiin häihinsä. - Esimerkiksi puolisoni halusi ehdottomasti (, eikä minulla ollut sitä yhtään mitään vastaan) kutsua kummitätinsä häihimme vaikka itse ei ollut päässyt kummitätinsä häihin, vaikka olsi kovasti halunnutkin. (Kummitätinsä oli pitänyt puolisonsa kannsa lapsettomat häät).
Tää nyt varmaan riippuu ihan tilanteessa.
Meidän häihin ei kovin monikaan saa kutsua, koska emme halua ihmisten jonottavan koko iltaa. Ja haluamme ehtiä olemaan vieraidemme kanssa muutenkin kuin kätellen, joten pidämme pienet juhlat. Kutsukortit lähtevät niille, joiden tiedämme haluavan osallistua päiväämme. Ne jäävät ilman, joiden uskomme suhtautuvan asiaan olkienkohotuksella, eli eivät edes välittäisi tulla.
Sinä ja tuleva puolisosi päätätte yhdessä, ketä kutsutte häihinne. Ei teidän tarvitse perustella, miksi kutsuitte jonkun ja jätitte kutsumatta jonkun toisen. Jotkut pitävät isommat häät, toiset pienemmät. Yleensä ne läheisimmät kutsutaan. Toisaalta, jos halutaan kalliita lahjoja, kutsutaan kaikki rikkaat tuttavat, mutta jätetään köyhät sukulaiset kutsumatta.
En pelaa pelejä enkä tee vaihtokauppoja. Kutsun juhliini ne, jotka sinne toivon tulevan, enkä välitä olenko saanut kutsun kaikkiin heidän juhliinsa. Lapsellista tuollainen.
Kutsun minulle läheisiä ihmisiä enkä mieti, olinko heidän häissään vai en.
Nykyisin on joku outo vastavuoroisuussysteemi, joka on lähinnä kiusallinen, jos pitää kutsua serkku ja kolme edellistä vaimoaan vain siksi, että olen ollut heidän kaikkien häissä.