***KESÄKERTUT 2006**'
Kommentit (34)
Jos kerkeis jotain kirjottaa, Tomi varmaan herää kohta...
Mun allergia epäilyt taitaa onneks olla väärä hälytys, meillähän posket alko helottaa kovasti pari viikkoa sitten. Epäilin lehmänmaitoa ja porkkanaa. Mutta nyt ahkeralla rasvauksella on punoitus hävinnyt kokonaan, poskien iho on vaan kovin kuiva. Samoin oli meidän esikoisella aikoinaan ja atooppinen ihohan tuolla 8v on, eli ahkeraa rasvausta etenkin talvella. Tuskinpa siis rasvaus hävittäisi punoitusta jos se johtuisi allergiasta. Punoitus alkoi samaan aikaan kun ilmat viileni ja varmaan ilmankosteuskin sisällä laski?
Tänään meinaan kokeilla porkkanaa pitkän tauon jälkeen katotaan alkaako helotus. Lehmänmaitoa, siis maissivelliä Tomi sai eilen viimeksi eikä mitään ole ainakaan vielä tapahtunut joten toivottavasti selvittiin ihan säikähdyksellä.
Tuo vauva on kyllä niin helppo ja ihana että voi jessus! Nauraa vaan ihan aina eikä itkua kuulu kun vain herätessä päiväunilta ja sekin loppuu heti kun tissin saa suuhun. Päiväunet on nyt aika vakiot/päivä eli 3x unet, joista yhdet on pidemmät ja kahdet pikku tirsat, mutta ikinä ei kuitenkaan tiedä nukkuuko milloin ne pitkät unet, joskus heti aamusta joskus puolilta päivin joskus vasta viiden aikoihin. Nukkumaan menee illalla joskus kahdeksalta jo mutta useimmiten nukkuu vaan 20min kasilta ja sitten tankkaa ja sylittelee kymmeneen asti. Yöllä herää syömään 02.00, 04.00 ja 06.00, sitten herätään puol kasin aikoihin. Lisäksi oon saanut nukkumaan ilman tissiä ainakin silloin tällöin yöllä!! Mutta kyllä nuo yösyönnit sais mun mielestä vähän harventua? Mites muilla syödään yöt? Tuttia ei edelleenkään yöllä syödä yhtään, siispä en tiedä miten yöllä sais sen tainnutettua ilman tissiä. Päivällä kyllä syö vaunuissa tuttia mutta muutenkaan ei ole kovasti tuttimiehiä.
Viime yönä jo päätin että nyt saa riittää tämä syöminen, annan koko paketin miehelle, antakoon korviketta mutta niin taas aamulla oli toinen ääni kellossa kun Tomi kikatteli ja " aguili" ja " huu" huili... :).
Tän kuun lopussa olis juhlat jonne mielin mennä, pitäis oikeasti kokeilla sujuuko herralta yö ilman tissiä, pelkällä pullolla! Korvike onneksi maistuu aika hyvin ja pullosta syö, ei nyt hyvin mutta syö kuitenkin. Vähän menee kieli aina mutkalle ei tiedä miten se kieli sen pullon kanssa laitetaan...
t. mariadee + Tomi
Meillä ma oli 4kk neuvola, mitat 8350g ja 66cm. 2 hammasta tullut!!!
Ei tartte aloittaa vielä kiinteitä... täysimetyksellä mennään jouluun asti.
Sit aletaan maistelee perunaa....
Yhden kerran tyttö on kääntynyt masulleen.
Nyt tuli eka kunnon flunssa, on kuumetta ja nuhaa. Tylsää...
Nyt tyttö itkee, pakko mennä, en ehtinytkään kirjoitella nyt enempää
Mukavaa loppuviikkoa
Vepeli2 ja hymytyttö (neuvolassa sanovat näin)
Josko sitä taas kirjottaiskin jotain¿ Joka päivä kyllä käyn lueskelemassa teidän juttuja. =)
Tuntuu jotenkin hassulta, kun meidän Anni on jo 5 kk ja monet täällä kertoo just käyneensä 4 kk neuvolassa. =)
Mariadee: Meillä ainakin Anni syö joka yö tosi monta kertaa ja tykkää myöskin olla koko ajan tissi suussa. Tutti ei kelpaa. Ajattelinkin nyt, kun Anni on jo 5 kk, niin kokeilen varmaan kauraa huomenna aamulla vähän. Haaveissa olis yö, jolloin ei tarttis herätä ku vaan kerran, tai ei ollenkaan. Huoh! Noi sun kirjotukset teidän Tomista on aika lailla samanlaisia, ku ite kirjottaisin Annista. =)
Vauvakuumeesta oli puhetta. No mä olen ajatellut että nää kaks riittää meille oikein hyvin. Varsinkin kun tää toinen on ollut tosiaan huomattavasti vaativampi tapaus kun esikoinen aikoinaan. Mutta jotenkin nyt on alkanut mietityttään, että josko sittenkin vielä yks jossain vaiheessa. Ei ehkä ihan vielä mutta parin vuoden päästä. Ei siis varsinaista kuumetta ole, mutta ehkä joskus. Tosin meidän ehkäisyasiat ei oo ihan kunnossa, kun kierukkaa mietin, mutta en ole sen hyväksi vielä tehnyt mitään. Josko taas huomenna yrittäis muistaa soitella siitä asiasta, ennen ku sattuu onnellinen vahinko. =)
No empäs taas ehdikään kirjottaa enempää, esikoisella on kova nälkä¿
T: Canderel, Aino 2,6 kk ja Anni 5kk
[color=purple]Mie käyn kyllä joka päivä lukemassa jutut, mutta sit kirjoittaminen jää, jotenkin aina luulen, että vastahan minä kirjoitin kuulumiset. No, pitää kirjoitella useammin.
MARIADEE: Hassua miten se vauvan helppous tai vaikeus on päivästä sekä äidistä kiinni. Mitä on sun juttuja lukenut, niin ei se Tomi miusta hirmu helpolta vauvalta kuulosta. Paitsi nyt kiinteiden myötä näyttäis asiat olevan toisin. Ja varmaan sulla vaikuttaa mielialaan ne isommatkin lapset. Pelkän Tomin kanssa sulla olis varmaan luksusta.
Voishan se olla, että jos meillä olis muita lapsia, niin Ella ei tuntuis niin " vaikealta" . Paisti korvikkeeseen siirtymisen jälkeen meillekin on tullut ihana ja kiltti vauva asumaan. =) Onhan se hieman temperamenttinen. Jos jotain ei saa heti, niin suuttuu ihan hillittömästi. Mut Ella on aika söpö suuttuessaan. =)
Yöt meillä menee nykyisin älyttömän hyvin. Ella menee nukkumaan aika poikkeuksetta 19.30 ja herää syömään klo 6. Sit jatketaan vielä tunti tai pari unia. (siis tätä menoa on nyt ollut 3 yötä, toivon että se on pysyvää). Yöllä Ella vielä heräilee tottumuksesta, mutta nukahtaa heti kun laittaa tutin suuhun. Viime yönä taisin laittaa kolmesti tutin.
Vauvakuume... No, sain just raskausvaatteeni takaisin lainasta ja voi kun olis taas kiva olla raskaana. Ne vaatteet on niin ihania. =) Mut realistisesti ei vielä ole toisen lapsen aika. Sit 1-1,5 vuoden päästä jätetään ehkäisy pois kun on elämäntilanne vähän stabiilimpi. Pitää nyt molempien hoitaa nuo opiskelut alta, niin saa toiseen lapseen keskittyä ihan eri tavalla.
Kohta pitää lähteä jumppaamaan, miehen pitäisi tulla ihan hetken päästä koulusta kotiin. Sillä on nyt ollut tosi pitkiä päiviä, joka päivä on vähintään 8-17 koulua, yleensä vielä pidempään. Mut kaikki on väliaikasta.
Miulla tunteet vaihtelee laidasta laitaan. Välillä on hirmu harmi laittaa Ella helmikuun alusta hoitoon ja lähteä harjoittelemaan, mutta välillä taas odotan sitä. Ei miusta silti ehkä täyspäiväistä kotiäitiä sais tekemälläkään. Mie tylsistyisin liikaa. Ehkä asia olisi ihan toinen jos olis rahaa millä mällätä. Sit vois tehdä kaikkee kivaa lasten kanssa. Silti vaan tiedän, että se 10 viikkoa tulee olemaan rankka. Onneks taas jään sen jälkeen pariks kuukaudeks kotiiin, saa vähän hengähtää ennen kuin siirryn oikeasti työelämään. Olisi niin helppoa, jos vaikka miun tai miehen äiti vois vahtia Ellaa sen 10 viikkoa, on hirmu vaikea luottaa hoitajaan, koska Ella on niin pieni (7,5kk kun menee hoitoon). Mut kaikki sukulaiset on työelämässä ja miun on kyllä pakko suorittaa tää harjoittelu nyt. No, lopulta se 10 viikkoa menee varmasti nopsaan.
Tytteli-83 ja Ella 4kk 3vk
kun oikein hehkutin että on niin ihana ja helppo ja kuitenkin kun kerroin miten sen kanssa menee. Oon ihmetellyt itsekin että miks Tomi tuntuu niin kovin helpolta vaikka tosiasiassa ei sen kanssa edes pääse kauppaan, kylään tai ylipäänsä mihinkään yksin autolla, huutaa ihan täysillä autossa. Kotona se viihtyy, tosin kutakuinkin ainoastaan sylissä :). Itseäkin naurattaa kun sitä kovin helpoksi kuvailen. Ehkä se kun se ei itke turhia ja yölläkin rauhoittuu kuitenkin tissillä toisin kuin keskimmäinen lapsi joka huusi koliikkia...
Ehkä siitä tekee helpon se kun se ei intä vastaan, raahaa kavereita taloa täyteen, huuda ja tappele joskus aika karkeallakin kielellä, pukeutuu niinkuin äiti määrää, jne.. :)) Nuo isommat kun eivät enää kumarra äitiä niin täydellisesti!
Itseasiassa mä odotan lievällä kauhulla kevättä kun Tomi lähtee liikkeelle, meillä esikoinen oli aivan käsittämätön ikiliikkuja, IHAN kokoajan purki kaappeja auki ja levälleen kaikki tavarat aina ulos ja sitten seuraavaan kaappiin, kukkapurkeista poisti aina mullat kunnes yhtenä päivänä kannoin kaikki kukat roskiin. Lattiakaivot herra tonki aina sydömensä kyllyydestä, sähköpistorasioihin työnsi kengistä joka päivä purkamansa nauhat jne jne...itseasiassa oon jälkeenpäin ajatellut kun tuo esikoispoika on edelleen varsin aktiivinen josko sillä on joku lievä (?) adhd tms? Tyttö kun taas ei tuollaista tehnyt kuin ihan koe mielessä ja uskoi jotenkuten kuitenkin kieltoja. Poika meillä oppi avaamaan jopa kaapit vaikka teippasimme ne ja lopulta ostimme lapsilukotkin niihin niin silti poika avasi ne kädenkäänteessä. Loppumetreillä meillä ei ollut oikeasti mitään navan alapuolen korkeudella missään kotona!! Vessanpöntön herra tukki milloin milläkin, vessanpöntön harjat nousivat katonrajaan kun sillä oli hampaat pesty muutaman kerran. Cd soittimeen tungettiin patonkia ja luukku kiinni, punaisella vedenkestävällä tussilla väritettiin kaikki keittiön alakaapit!!! Tapettien saumoihin piirreettiin kuulakärkikynällä viivat ylhäältä alas, näitä kaikkia sattui heti kun mun silmä vältti. Se oli aika järkyttää ja hermoja vievää aikaa, todella toivon että tästä Tomista tulisi enemmän siskonsa kaltainen rauhallisempi tapaus jota kiinnosti enemmän lelut kuin kaikki kielletty...
Noh, aika näyttää ;).
Syökö teidän vauvat itsetehtyjä soseita? Tomi kakoo ja lopulta sulkee suunsa kun yritän niitä. Kaupan soseet taas uppoaa niin että mua hirvittää. Eilenkin meni puoltoista purkkia ja enemmän olis mennyt!!? Mun soseista se syö vain kesäkurpitsaa joka on vetistä, pottua ja porkkanaa ei syö...
t. mariadee +Tomi
Niin sitä on sitten talviaika ja lunta maassa. Jotenkin ihan kivaa, jos lumi pysyis (täällä Etelässä siis) 8), kun marraskuu on jotenkin niiiin pimeä ja synkkä. Ja jotenkin tuntuu enemmän jouluiselta, mä kun olen vähän jouluintoilija...kynttilät ja glögin tuoksu...
Meillä toi talviaika kyllä sekoitti rytmejä jollain lailla...Kerttu on ensinnäkin nukkunut tän viikon heräten omituisen usein (tunninkin välein) ja kerran heräs viideltä kukkumaankin...muutenkin on joutunut venyttää aikatauluja, et ois sopiva entisenlainen rytmi. Ja onhan tuo yöllä syönytkin nyt useammin, joten voihan se olla ihan nälkääkin? Niin hyvinhän meillä on mennutkin, että ihan tasapuolisuuden vuoksi, hyvä että meilläkin välillä heräillään!8)
Eilen Kerttu lähti sitten ryömimään! Päättäväisenä vetää käsillään haluaamaansa lelua kohti ja pääsee siis liikkeelle. Nyt pitää sitten vahtia ettei ole mitään esikon pientä ja suuhunpantavaa lattioilla. Niin..voishan tuo ryömiminenkin tietty aiheuttaaa heräilyjä, varsinkin kun jalat vispaa yölläkin hurjasti. Tää alko kyllä jo ennen kuin varsinaisesti liikkeelle päästiin, mutta kai vauvat sitä aivoissa jotenkin läpi käy jo ennenkin.
Tää on nyt tälläistä melko hyödytä spekulointia, muta kuuluu kai asiaan. Joskus mä olen kyllä todennut, että on aivan turha miettiä MIKSI se tekee noin ja mistä johtuu..kun ei se asiaa kuitenkaan useimmiten auta.
Nyt on mentävä...mukavaa viikonloppua kaikille!
Mariisa ja Kerttu
Meillä nyt ei ole opittu vähään aikaan mitään uutta. Mutta kukin omaan tahtiin, eikö? .. no kyläl selvästi sorminäppäryys on kehittynyt. Nyt jo hienosti taiteilee tuttia suuhun ja takas... tosin takas laittaminenvähän ontuu :)
Onneksi Mariadeella ei ollutkaan kyse allergiasta! Toivotaan että jatkossa posket pysyy hyvinä.
Meillä nyt sitten saatiin taas oireet (naama ja vatsa kuntoon) kuriin. Nyt en enää sitten syö maissiakaan. Toivon nyt hartaasti, että nämä allergiat olis tässä eikä enää lisää ilmaantuis.
Ninni ja JEsse 4.5kk
Kenenkös vauva se oli jo lähtenyt ryömimään? Huh, hurjaa!! Ajatella kohta nämä kaikki lähtevät jo liikkeelle, vastahan ne masussa melskas :).
Meillä käännytään mahalleen ja selällä ollessa pyöritään " navan ympäri" , kuola lentää ja sormet on suussa samoin lelut ym mitä käteen vaan saa.
Ninni, juu onneksi taisi olla väärä hälytys eli ei allergiaa. Porkkanaa on nyt syöty kolmena päivänä eikä mitään ole ilmennyt.
Miten paljon te jotka olette jo kiinteitä maistelleet pidempään niin annatte päivässä niitä? Meillä kun tuntuisi uppoavan ties kuinka paljon..Annan nyt 1x kasvis, 1x hedelmä ja illalla joko velliä tai riisi-omena luomupuuroa purkin, silti yöllä tissiä pitää saada kahden tunnin välein. Luulen että tuo tissittely on enemmän tapa kuin niinkään nälkä mutta kun en ole viitsinyt ihan vielä huudatella tissiltä pois. Perjantaina päätettiin miehen kanssa että yritetään selvitä yö ilman tissiä, pelkällä pullolla vaan, koska yritän kovasti päästä kuun lopussa juhlimaan. Että siis nähdään millainen taistelu on tiedossa jos mummolle saatais yökylään. hienosti meni yö!! Mä en kertaakaan mennyt Tomin luo, mies hoiti koko yön, söi pullon aina ja jatkoi hienosti omassa sängyssä taas pari tuntia ja sitten taas pullo naamaan. Taitaa olla vaan tuo tissin haju se mikä poikaa vetää sieltä pinnasängystä äitin kainaloon...
No nyt alko huuto vaunuista!
Imetys meinaan :( Annoin vielä itselleni viikon armoaikaa että jos vaikka saisin dietillä Jessen pysymään suht. oireettomana... no suhthyvin menikin vaikkakin kakka alkoi taas näyttämään perin mielenkiintoiselta... mutta sitten eilen oltiin anoppilassa ja ruoka piti olla minulle sopivaa.. yksinkertaisesti kanafilettä ja perunaa, varmistelin jo edellisenä päivänä mitä en voi syödä ja painotin että kaikki paistaminen pitää tehdä öljyssä ettei voita tai margariinia vahingossa käytettäisi.
No syönnin jälkeen sitten imetin Jessen ja Jesse nukahti tunniksi. Herätessä huomasin Jessen hinkkaavan naamaansa kaikkialle (paitaani käsiinsä).. ja kulmakarvaalue ja silmien välistä hilsieli ja punoitti. Tokaisin vain että tais olla jotain mikä ei ihan sopinut... anoppi katsoi kieroon minua kun noin pienestä mutisin. No asia unohdettiin... tunniksi, kunnes alkoi järkyttävä huuto ...jota sitten kesti kaksi tuntia...eipä jäänyt epäselväksi ettö ruuassa oli jotain! Jesse huusi ja väänsi, piereskeli ja röyhtäili minkä kerkesi.
No... siinä sitten mietittiin mikä olis voinut aiheuttaa ja kaivettiin maustepurkit esiin.. niissä ei ollut mitään mitä en ollut syönyt normaalistikkin. KYsyin anopilta vielä kerran että eihän ruoassa oltu käytetty voimariinia! Anoppi vakuutteli että ei ole, kunnes yht.äkkiä muisti että hänen miehensä oli ruskistanut kanat ennen uuniin laittoa... no eikun appi-ukolta kysymään... ja kas. kummaa sieltähän se syyllinen löytyi.. voimariini!
No huuto helpottui hieman niin että päästiin pakkaamaan ja lähtemään kotiin... (unohdettiin muuten koiramme anopille)... Jesse huusi vielä autossa niin että oli pakko psyähtyä välillä jotta saatiin poika rauhoittumaan ja vetämään henkeä! KOtiin tullessa oli jo kokonaan rauhoittunut ja puoliunessa. Sain annettua Ataraxia ja syötin sitten pullosta Almiron-korviketta... ja päästiin nukkumaan.
Yö meni mukavasti vaikka olikin nyt sitten ensimmäinen pulloruokinta-yö (en muuten käsitä miten ne ihmiset jaksavat jotka syöttävät monta kertaa yössä pienelle vauvalle pullosta!) Aamulla Jesse vielä raapi itseään, joten annoin Ataraxia... no sehän väsyttää kovasti kun kolmiolääke on ja Jesse raukka oli ihan tillin tallin kokopäivän... väsynyt ja kiukkuinen. Illalla paskoi järkyttävän hajusen ja näkösen läjän!
No nyt on vähän parempi mieli lopettaa imetys, kun nyt on tullut varsin selväksi että täydellinen dietti on sula mahdottomuus... aina vahinkoja sattuu. Onneksi on korvike joka käy... niin että voin sitten aloittaa kiinteätkin niin ettei tarvitse arpoa johtuuko mahdolliset oireet soseesta vai omista syömisistäni.
Ninni ja Jesse
NINNI: Ihan oikean ratkaisun teet! Jonkun aikaa tuntuu tosi pahalta ja surulliselta kun ei imetä, mutta pian se helpottaa. Kun huomaat, että siun ei tarvitse miettiä mitä pahaa olet syönyt ja Jesse voi hyvin, niin asiat rupeaa näyttämään hyvältä. Miulla meni varmaan 2 viikkoa ennen kuin pääsin pahimmasta surusta yli mut sen jälkeen rupes jo elämä maistumaan. Vieläkin haikailen välillä, että olisi mukava pitää semmoinen läheisyyshetki imetyksen kera, mutta pitää vaan loikoilla muuten vierekkäin. =) Nyt mie oon jo ihan varma, että miunkin imetyksen lopettaminen oli aivan oikea ratkaisu. Ella on ihan eri tyttö, ei enää huuda mahaansa ollenkaan. Mie en ole enää niin stressaantunut ja mieskin voi osallistua enemmän Ellan hoitoon.
MARIADEE: Meillä syödään aamuisin ja iltaisin velliä (tosin kohta vaihdan aamuvellin puuroon, lounaaksi menee noin 1/3 purkkia kasvissosetta ja puoli purkkia hedelmäsosetta. Joskus annan vielä välipalaksi hedelmäsosetta.
Nyt pitää lähteä hampaanpesulle ja nukkumaan!
Tytteli-83 ja Neitokainen pian 5kk
Usko pois imetyksen lopetus on aina haikeaa, mutta totta kai ymmärrän että vielä haikeampaa se on varmasti kun maitoa tulisi ja vauva tykkäisi syödä rintaa. Voimia sinne!! yritä iloita siitä että oot näinkin pitkään kuitenkin voinut imettää ja ihan varmasti Jesse on saanut paljon siitä itselleen, mitä siitä voikaan saada.
Pulloruokintaa minäkin perjantaiyönä pähkäilin kun mies nousi lämmittämään pulloa ja sitten syötön jälkeen huuhtelemaan niitä jne, vaikeeta! Mä en tosiaan aio lopettaa yösyöttöjä lainkaan, kunhan kokeiltiin että onko ylipäänsä mahdollista selvitä ilman tissiä. Helpottava tunne oli tietää etten ole täysin korvaamaton kuitenkaan ;).
Nyt kun Tomi on syönyt kuukauden ajan kiinteitä niin mahtaisko olla menkat alkamassa, on meinaan tuntunut oikealla puolen sellaista kipua että olis munasolu irtoamassa? Onko kellään vielä menkat alkanut? En kyllä kaipaisi niitä riesaksi...ja ehkäisyäkin pitäis miettiä ennen kuin käy huonosti. Tai kukatietää vaikka olis raskaana kun ei niitä menkkoja ole näkynyt :)).
No taas kuuluu käsky käyvän pinnasängystä...........
Joo tosi yllättävän haikeeta ja vaikeeta toi iemtyksen lopettaminen, vaikka ihan järjellinen syy... toisaalta noilla allergiapalstoilla aina pyörii ihmisiä jotka kehottavat vielä kokeilemaan, mutta toisaalta monella niistä ei ole ollut noin hyvin sopivaa korviketta. Takaraivossa silti on sellainen tunne, että mun pitää jatkaa lypsämistä vielä vähän aikaa, jos vaikka Almiron ei yht.äkkiä käviskään... no nyt oon kuitenkin vaan lypsänyt aina kun on ollut ihan pakko.. eli ehkä neljä kertaa /vrk.
Ihme systeemejä pitää nyt vain kehitellä noitten pullojen kanssa. Varsinkin kun mun pitää tehä korvike jauheesta. Teen nyt sitten kuusi pullollista aina valmiiks jääkaapin oveen odottamaan, josta sitten on helppo heittää mikroon. Huuhtelen pullot kylmällä ja laitan erilliseen astiaan odottamaan pesua. Yöllä tosin jätän vain sängynviereen odottamaan aamua.
Kaikista eniten harmittaa se, että yöllä Jesse joutuu odottamaan maitoaan ja alkaa tietysti huutamaan naama punaisena. Kun ennen riitti vaan pieni merkki ja pääsi heti lämpimään kainaloon rinnalle. Niin ja se, että reissut pitää suunnitella hyvin että tietää milloin tulee nälkä niin että pullo on valmiina mukana reissussa. .. onko paikka missä lämmittää vai miten saa maidon pysymään lämpimänä ja tuoreena?
Hölmöä!
Ninni ja Jesse
On haettu pullomaitoa lähes joka yö siitä asti, kun poika syntyi, ja useampaan otteeseen. Yöllä ei pulloja huuhdota, vaan ne jätetään sängyn viereen odottamaan. Ei se nyt loppujen lopuksi niin suuri vaiva ole hakea jääkaapista maitoa ja kaataa pulloon ja lämmittää mikrossa. Varsinkaan sen ekan syötön yhteydessä, kun joutuisin kuitenkin nostamaan pojan pinniksestä viereen ja siis nousemaan sängystä sitä varten. Mulle on jäänyt joku " takauma" raskausajasta päälle, ja joudun käymään kuitenkin vessassa kerran-pari yössä, niin samalla tulee sitten sekin hoidettua, kun maitopullon hakee. :) Ja sitä pulloahan voi mieskin noutaa välillä. Itse en juurikaan pysty imetyksen yhteydessä nukkumaan, sittenhän se olisikin kätevää, jos pystyisi.
Menkat ei ihmeekseni ole vieläkään alkaneet, vaikka imetys on ollut osittaista koko tämän ajan. Imetän vähän vaihtelevasti, toisina päivinä useammin kuin toisina, vähän oman viitseliäisyyden mukaan.. ;) Ihmeesti maidontuotanto on kumminkin pysynyt käynnissä, eikä rinnat juurikaan edes pakkaudu. Täysimetys ei meillä alkuvaikeuksien takia onnistunut, enkä tiedä, olisiko oma maito edes riittänyt siihen. Poika on aika hätähousu, ja maidonkin pitäisi täyttää vatsa sekunnissa. Rintamaitohan harvemmin kai ihan niin nopsaan virtaa, kuin maito pullosta. Tietty poikkeuksiakin on. Nyt vasta imetys on ollut sellaista rauhaisaa (paitsi tänään on taas rähisty), ja poika tykkää kovasti jokellella imetyksen lomassa. :)
Kiinteitä meillä menee ehkä purkki-puolitoista päivässä, teen kasvissoseet itse, hedelmäsoseet tarjoilen Semperin sokeroimattomia. Yleensä pari-kolme kertaa päivässä annan ensin kasvissosetta ja sitten jälkkäriksi hedelmää. Illalla ja toisinaan aamulla annetaan 1dl maissivelliä. Ja välipaloiksi tarvittaessa sitten maitoa, tietenkin. Sekä pullosta että rinnasta.
Miten paljon teidän muidet vauvat muuten nukkuu päivisin? Meillä on taas tänään ollut oikea nukkupäivä, ensin aamupäivällä nukkui pari tuntia, sitten valvoi 1.5h ja nyt on taas nukkunut reilun kaksi tuntia. Tosin viikonloppuna jäi päikkärit vähemmälle, ja viime yönkin poika nukkui tosi levottomasti, joten ehkä nukkuu univelkoja pois. Äiti on vaan hieman ihmeissään tästä ruhtinaallisesti omasta ajasta! :) Niin, ja päikkärit nukutaan parvekkeella, tosin lasit on melkein kiinni, eli ei ole ihan niin viileää kuin ulkona (jossa sielläkin taitaa kyllä olla melkein plussan puolella tällä hetkellä..).
Tomi täräytti just vellit housuun, palaan paremmalla ajalla!
t. mariadee + Tomi :)