Mihin kaikkeen ajokortti ei käy identiteetin varmistamiseen, vaan...
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Peruste on se, että ajokorttia myönnettäessä viranomainen ei tarkista henkilöllisyyttä, ja lopulta ajokortti ei ole todistus henkilöllisyydestä vaan henkilön ajo-oikeudesta. Lisäksi passi ja henkilökortti ovat vaikeampia väärentää kuin ajokortti."
Poimittua IS:n uutisjutusta.
Jaaha. Itse sain ajokortin aikanaan poliisilta ja se luovutettiin vain toista henkilöllisyystodistusta vastaan.
Joo. Nykyään ajokortia ei haeta poliisilta, joten aika monella on juuri noita ajokortteja joita poliisi ei ole myöntänyt.
Eikä passikaan tule poliisilta, vaan K-kaupan täti sen antoi minulle.
Ei antanut, jos et näyttänyt voimassa olevaa passia tai henkilökorttia (tai alle vuoden sisään vanhentunutta). Minä jouduin kirjoittamaan valtakirjan toiselle henkilölle, jolla oli voimassa oleva passi mukana.
Buuhahahaha itse ei voi hakea koska ei ole henkkaria mutta kunhan raapustaa nimensä paperille ja antaa toiselle niin yhtäkkiä onkin kaikki kunnossa! On tää fiksua touhua!
Niin, milläs hiton logiikalla joku valtakirja todistaa että se passin omaava kaveri on tosiaan hakemassa sitä passia sille jolta valtakirja mukamas on. Eikö samalla logiikalla itse pitäisi pystyä sillä valtakirjalla se passi hakemaan itselleen. Niinku mitä se miksikään muuttaa että sillä toisella on se passi joka hakee sen kun ei ole se henkilö jonka passia hakee? En käsitä.
On tuo kyllä aivan naurettavaa homma, varmaan only in Finland?
Niin, ajokorttia ei todellakaan nykyään enää haeta poliisilta, kuten on jo aiemmin mainittu. Traficomin nettipalveluun kirjaudutaan verkkopankkitunnuksin (vahva tunnistautuminen siis) ja kuva tulee poliisin tietokannasta, jos siellä riittävän uusi kuva on. Sen jälkeen kun inssiajo on hyväksytysti suoritettu, Traficom lähettää kortin postitse.
Lähden kohta ajokortteineni hakemaan K-marketista pakettia, toivottakaa onnea.