Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin kaikkeen ajokortti ei käy identiteetin varmistamiseen, vaan...

Vierailija
28.08.2022 |

vain passi?

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tässäkin olisi kansalaisaloitteen paikka? Eihän tässä henkilökorttirahastuksessa nyt ole mitään järkeä.

Vierailija
22/43 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tässäkin olisi kansalaisaloitteen paikka? Eihän tässä henkilökorttirahastuksessa nyt ole mitään järkeä.

Pitää niiden jollain saada maksettua se poliisilaitosten sähkölämmitys ja valot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vttu mikä rumba sellasen henkilökortin hommaaminenkin. Pitää reissata kaupunkiin johonkin kuvaamoon ottamaan kuva lärvistään ja sitten vielä myöhemmin hakea se kortti jostain mistä nyt ikinä haetaankaan. Ja sama rumba uusiksi milloinkas se nyt oli, 5 vuoden päästä.

Ja sähköinen henkilökorttihakemus maksaa 54 euroa ja poliisiasemalla tehtynä 60 euroa. Siihen vielä päälle kuvat ja mahdolliset matkat. Tulee todella kalliiksi.

Tommosilla kustannuksilla ja vaivalla kortin pitäisi olla voimassa ainakin 10 vuotta.

Vierailija
24/43 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten väärä henkilö voisi saada ajokortin? Miksi jankutetaan tätä "ajokortti on osoitus ajo-oikeudesta"

Koska ajokortti on osoitus ajo-oikeudesta - sitä jankutetaan, kun se ei oikein mene perille.

Vierailija
25/43 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sen ajokortin sitten myöntää, ellei poliisi?

Vierailija
26/43 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä ajo-oikeuden osoittavassa kortissa pitäisi näkyä henkilön kansalaisuus? Miksi henkilökortissa pitäisi näkyä henkilön oikeus kuljettaa erilaisia ajoneuvoja?

Vierailija
27/43 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kerran ajokortti ei todista henkilöllisyyttä, niin ratsioita tekeville poliisille voisi näyttää passia ja poliisi tarkistaisi tietokannoista että henkilöllä on tarvittava oikeus ajaa.

Vierailija
28/43 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä turhaan huoli. Kohta tulee elämäö helpottava digi-ID, niin ei tarvitse enää miettiä mitään henkilökortteja.

Vierailija
29/43 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä ajo-oikeuden osoittavassa kortissa pitäisi näkyä henkilön kansalaisuus? Miksi henkilökortissa pitäisi näkyä henkilön oikeus kuljettaa erilaisia ajoneuvoja?

Meillä opetettiin koulussa että kansalaisuuden kyseleminen on rasistista.

Vierailija
30/43 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jag bor inte i Finland men sökte i sommar ett finskt pass. Inom EU duger mitt personkort som den lokala polismyndigheten har utfärdat. Jag kan resa till Finland med samma kort, men jag kommer inte ut ur Finland utan ett finskt dokument. Slutresultat: jag betalar för ett finskt pass för att komma ut ur Finland. Hur sjukt är det? Får se om man ännu efter 5 år söker ett finskt pass eller någon lite vettigare stats pass?

Då Finland har varit EU ordförande har man haft 2 agendor.  1. Då Finland har en totalt skadad bötesskala, var agendan på första rundan den att alla länder skulle kunna kräva in böter från andra länders medlemmar. Det är nu ca. 20 år sedan och fungerar lyckligtvis inte i denna dag. 2. Dessa pass- och personkorts-fitterier. Varför sänktes giltigheten från 10 till 5 år? Varför duger Schengen ländernas polisinrättningars persondokument inte? Tacka Finland, jordens sista sovjetrepublik.

Vierailija
31/43 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä turhaan huoli. Kohta tulee elämäö helpottava digi-ID, niin ei tarvitse enää miettiä mitään henkilökortteja.

No kai sinnekin joutuu käydä jotain tietoja aina välillä päivittelemässä hyvään hintaan.

Vierailija
32/43 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Peruste on se, että ajokorttia myönnettäessä viranomainen ei tarkista henkilöllisyyttä, ja lopulta ajokortti ei ole todistus henkilöllisyydestä vaan henkilön ajo-oikeudesta. Lisäksi passi ja henkilökortti ovat vaikeampia väärentää kuin ajokortti."

Poimittua IS:n uutisjutusta.

Jaaha. Itse sain ajokortin aikanaan poliisilta ja se luovutettiin vain toista henkilöllisyystodistusta vastaan.

Joo. Nykyään ajokortia ei haeta poliisilta, joten aika monella on juuri noita ajokortteja joita poliisi ei ole myöntänyt.

Eikä passikaan tule poliisilta, vaan K-kaupan täti sen antoi minulle.

Poliisi kyllä myöntää sen passin vaikka K-Kaupan täti antaakin sen sinulle.

Ajokorttia poliisi sen sijaan ei myönnä vaan se tulee nykyään Traficomilta.

Vierailija
33/43 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä sen ajokortin sitten myöntää, ellei poliisi?

Traficom eli liikenne- ja viestintävirasto.

Vierailija
34/43 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Peruste on se, että ajokorttia myönnettäessä viranomainen ei tarkista henkilöllisyyttä, ja lopulta ajokortti ei ole todistus henkilöllisyydestä vaan henkilön ajo-oikeudesta. Lisäksi passi ja henkilökortti ovat vaikeampia väärentää kuin ajokortti."

Jaaha. Itse sain ajokortin aikanaan poliisilta ja se luovutettiin vain toista henkilöllisyystodistusta vastaan.

Joo. Nykyään ajokortia ei haeta poliisilta, joten aika monella on juuri noita ajokortteja joita poliisi ei ole myöntänyt.

K-kaupan täti jakaa passeja? :D

Vierailija
35/43 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei antanut, jos et näyttänyt voimassa olevaa passia tai henkilökorttia (tai alle vuoden sisään vanhentunutta). Minä jouduin kirjoittamaan valtakirjan toiselle henkilölle, jolla oli voimassa oleva passi mukana.

Vierailija
36/43 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei antanut, jos et näyttänyt voimassa olevaa passia tai henkilökorttia (tai alle vuoden sisään vanhentunutta). Minä jouduin kirjoittamaan valtakirjan toiselle henkilölle, jolla oli voimassa oleva passi mukana.

Buuhahahaha itse ei voi hakea koska ei ole henkkaria mutta kunhan raapustaa nimensä paperille ja antaa toiselle niin yhtäkkiä onkin kaikki kunnossa! On tää fiksua touhua!

Vierailija
37/43 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kysymykseen vastauksena, ajokortti ei kelpaa pankissa nettitunnusten saamiseen ja sopimusten tekemiseen. Se ei myöskään kelpaa matkustamiseen (pohjoismaiden ulkopuolelle, nykyään on hyvä olla sielläkin passi tai henkilökortti mukana, kun on noita poikkeusoloja, milloin niitä kysellään).

Vierailija
38/43 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi muuten nyt yhtäkkiä ajokortti ei enää kelpaa? Kaikilta halutaan sormenjäljet rekisteriin? Passia ja henkkariahan ei ilman sitä saa.

Tämä on se todellinen syy.

Rahat pois.

Vierailija
39/43 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Postipaketit voi tilata automaattiin, niin ei tarvitse mitään papereita. Kirjatut kirjeet voi haetuttaa valtakirjan avulla sellaisella, jolla on henkkari. 

Vierailija
40/43 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Buuhahahaha itse ei voi hakea koska ei ole henkkaria mutta kunhan raapustaa nimensä paperille ja antaa toiselle niin yhtäkkiä onkin kaikki kunnossa! On tää fiksua touhua!

Niin, milläs hiton logiikalla joku valtakirja todistaa että se passin omaava kaveri on tosiaan hakemassa sitä passia sille jolta valtakirja mukamas on. Eikö samalla logiikalla itse pitäisi pystyä sillä valtakirjalla se passi hakemaan itselleen. Niinku mitä se miksikään muuttaa että sillä toisella on se passi joka hakee sen kun ei ole se henkilö jonka passia hakee? En käsitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan viisi