Onko yliarvostetumpaa "taiteilijaa" kuin kapellimestari?
Nämä tahtipuikkoja heiluttelevat mitättömyydet, jotka eivät itse soita, eivätkä sävellä. Säveltäjä säveltää, muusikko soittaa, tahtipuikkoa heilutteleva kapellimestari poseeraa orkesterin edessä kuin rockbändin solisti ja keulakuva ja kumartelee ja ottaa kaiken kunnian, vaikka hänen työpanoksensa on ollut kaikkein mitättömin. Näitä turhimuksia sitten juhlitaan ja ylistetään neroina ja taiteilijatähtinä, vaikka heidät voisi korvata robotilla johon on ohjelmoitu musiikin vaatimat tahtilajit. Kaiken yllä leijailee sosiaalisen paineen psykoosit, kun kukaan ei kehtaa sanoa että keisarilla ei ole vaatteita. Tähän pelleilyyn ja teeskentelyyn on vain totuttu.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Siinä on henkilö joka tietää mistä puhuu.
Anna kun arvaan: äänestät persuja.
Tai sitten trolli.
Jaahas. Sinä näytät tietävän senkin vähemmän, kun et osaa muuta kuin nimitellä persuksi ja trolliksi, kun et osaa kirjoittaa itse aiheesta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Laitoin "lipun liehumaan".
Näin juuri. Antaa farssin jatkua. Pois silmistä, pois mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Laitoin "lipun liehumaan".
Sensuuri onkin hyvä tapa käydä keskustelua silloin kun ei ole yhtään järkevää argumenttia.
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten trolli.
Juntteja ja tyhmyreitä löytyy muistakin puolueista kuin Persuista.
Aloitus voi olla ihan hyvin aitoa pöljäilyäkin.
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten trolli.
Juntteja ja tyhmyreitä löytyy muistakin puolueista kuin Persuista.
Aloitus voi olla ihan hyvin aitoa pöljäilyäkin.
Edelleenkin odotellaan niitä perusteltuja vasta-argumentteja. Tähän mennessä pelkkää nimittelyä ja lipun liehuttelua ollut tarjolla. No, väläyttäkää nyt sitä älynne aarreaittaa. Odottelen.
Olisit haukkunut jotain blogistia, podcastin pitäjää tai muuta oikeasti turhaa "ammattia" niin olisit saanut enemmän reaktioita. Nyt 99% palstan käyttäjistä on samaa mieltä (ihan oikeasti) eivätkä siksi suivaannu viestistäsi.
Ap voisi näin aluksi ottaa asioista selvää. Kapellimestari voi hyvinkin olla itse säveltänyt teoksen jonka orkesteri esittää ja hvyin todennäköisesti hän itsekin soittaa ainakin yhtä instrumenttia. Musiikkitouhuun liittyy paljon enemmän kuin vain se minkä yleisö näkee.
On kokeiltukin kapellimestarittomia orkestereita. Ei tullut mitään.
Ihmiset tarvitsevat johtoa ainakin tuollaisissa operaatioissa.
Mikään ei kiellä ap:ta perustamasta haluaamaansa orkesteria, jossa ei ole sitä puikonheiluttajaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap voisi näin aluksi ottaa asioista selvää. Kapellimestari voi hyvinkin olla itse säveltänyt teoksen jonka orkesteri esittää ja hvyin todennäköisesti hän itsekin soittaa ainakin yhtä instrumenttia. Musiikkitouhuun liittyy paljon enemmän kuin vain se minkä yleisö näkee.
Voi olla sitä ja voi olla tätä. Voi olla vaikka taitava taidemaalari vapaa-ajallaan. Tämä ei kuitenkaan kumoa sitä faktaa, että kapellimestari joka ei ole itse säveltänyt musiikkia (näitä on suurin osa) on yliarvostettu turhake, joka kuitenkin kumartelee yleisölle ja ottaa kaiken kunnian muiden työstä.
Olen lukenut myös tutkimuksia, joiden tulos on päinvastainen: kyse on de facto yhdestä vaativimmista hommista, mitä tiedetään...
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei kiellä ap:ta perustamasta haluaamaansa orkesteria, jossa ei ole sitä puikonheiluttajaa.
Muusikoille korvanappiin tahdistin, niin ei tarvita narsistista puikonheiluttelijaa patsastelemaan ja viemään valokeilaa oikeilta taiteilijoilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla sitä ja voi olla tätä. Voi olla vaikka taitava taidemaalari vapaa-ajallaan. Tämä ei kuitenkaan kumoa sitä faktaa, että kapellimestari joka ei ole itse säveltänyt musiikkia (näitä on suurin osa) on yliarvostettu turhake, joka kuitenkin kumartelee yleisölle ja ottaa kaiken kunnian muiden työstä.
Eli et siis päässyt taaskaan opiskelemaan kapellimestariksi.
Sensuuria rakentavampaa olisi kertoa tietämättömille orkesrerinjohtajan roolin merkityksestä.
En ole klassisen musiikin tuntija, mutta vähäisen musiikkiharrastukseni pohjalta oletan, että kapellimestari suuresti vaikuttaa siihen, miten orkesteri jonkin teoksen esittää.
Kaikkia nyansseja ei säveltäjä saa paperille ja juttuja voidaan tulkita.
Myöskin soittimet ovat muuttuneet, jos vanhaa musiikkia esitetään.
Ap luulee vähän liikoja tämän palstan käyttäjistä. Trollihan perustuu siihen, että ap esittää, että ei tietäisi kapellimestarin työstä mitään ja siksi toteaa sen turhaksi. AV-mammojen sitten pitäisi tietämättömyydestä närkästyneinä valistaa kuinka kapellimestarin täytyy tietää miten jokaista soitinta soitetaan ja että kapellimestari on se joka tekee kappaleen tulkinnan.
Siitä vain perustamaan sellainen toiveorkesteri sitten, ap. "Onnea"!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muusikoille korvanappiin tahdistin, niin ei tarvita narsistista puikonheiluttelijaa patsastelemaan ja viemään valokeilaa oikeilta taiteilijoilta.
Eli sinä et edes tiedä mitä kapellimestari tekee.
Kapellimestarin kuin kapellimestarin kyllä kuulee orkestereista.
Toiset ovat parempia kuin toiset tuossakin hommassa.
Sieltä muutama kulttuuritantta kävi antamassa alanuolet, kun eivät muuten osanneet kumota tätä terveen järjen totuutta.