En jaksa kovin kauaa, pahat traumaolot päällä
Todella järkyttävä olo joka päivä.
Tuntuu etten selviä tästä kun en saa edes apua.
Keinot loppuvat.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käy toisella lääkärillä.
Aion käydä.
Ota huomiselle vain yksi tavoite (mahdollisten pakollisten muiden lisäksi) : soitat lääkäriin ja varaat ajan. Älä yhtään vähättele oireitasi, pikemminkin liioittele vähän tai vähintään kuvaile pahin kokemasi olotila, jotta saat varmasti apua.
Laita kaikki muut jutut, jotka vaan voit, odottamaan ja hoida tuo ensin.
Mulla tuntuu kropassa kaikki mitä mulle on tehty, todella tuskallista ja pelottavaa ja olla yksin kauhujen kanssa.
Apua en saa.
Ap
Aivan kuin minun tekstiäni. Tuntuu samalta, pahalta. Olen jossain nurkaanajettuna eikä poispääsyä.
Kaikki mitä yritän sanoa keskusteluissa tai tehdä päätöksiä kääntyy aina minua vastaan ja tuo vaan lisää pahaaoloa sisään.
Jos hiukankin jaksat, niin liiku, vaikka vähän. Lisää sitä pikkuhiljaa. Soita kriisipuhelimeen. Mielimusiikkia? Tsemppiä!
Ap, mitä traumaattista sulle on tapahtunut?
Täällä myös yksi, jonka tekstiltä AP:n teksti vaikuttaa. Onko sinulla AP ketään ystävää/sukulaista, jonka seuraan voit mennä? Jos se lievittäisi pahinta oloa ja saisi ajatukset muualle?
Vierailija kirjoitti:
Täällä myös yksi, jonka tekstiltä AP:n teksti vaikuttaa. Onko sinulla AP ketään ystävää/sukulaista, jonka seuraan voit mennä? Jos se lievittäisi pahinta oloa ja saisi ajatukset muualle?
Tuohan se on mikä ihmistä usein parhaiten auttaisi ja olen aika varma ettei ap:lla valitettavasti ole tuollaista vaihtoehtoa kun tänne kirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vakavaa pahoinpitelyä vuosia, lapsena.
Kehollisten rajojen rikkomista myös.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Sukua on täällä mutta en voi mennä kutsumatta.
Vierailija kirjoitti:
Jos hiukankin jaksat, niin liiku, vaikka vähän. Lisää sitä pikkuhiljaa. Soita kriisipuhelimeen. Mielimusiikkia? Tsemppiä!
Onneksi liikun.
Kun olin ihan rikki ja hajalla järkyttävien menetysten vuoksi (ulkomaalainen ex-puoliso kaappasi lapset kostona), terapeutti antoi ohjeeksi pahimpina hetkinä mennä rannalle ja silittää siellä erimuotoisia pikkukiviä.
Idea tuossa on se, että kun käsi koskettaa kiveä, aistituntemus vie ajatukset edes sekunneiksi pois surusta. Nuo sekunnit ovat arvokkaita jaksamisen rakentamisen kannalta. Pieniä taukoja ylikuormittuneelle psyykelle..
Voimia kaikille, joilla huolia ja murheita! Sinä selviät tästäkin!
Vierailija kirjoitti:
Kerää nättejä pikkukiviä rannalta.
Vierailija kirjoitti:
Minulla vähän sama tilanne jälleen kerran. Olen alkanut taas rukoilla, tuntuu että en enää pysty nyt ratkaisemaan tätä tilannetta ja oloa itse. Minulla auttaa usein todella pahaan oloon, että jos saa järjestettyä elämän niin, että pystyy jonkin aikaa - vaikka kuukauden, enemmänkin - käytännössä vain kukkumaan ja lepäämään. Tällä hetkellä minun on vaikea järjestää tällaista, ja pitäisi yrittää selvitä muuten. Yritän kyllä töiden ja opintojen ohessa saada nytkin nukuttua niin paljon kuin voin.
Liikunta, terveellinen ruoka jne. Ovat myös tärkeitä, mutta itselle se ensimmäinen askel ja apu on saada levättyä. Antaa itselle lupa nukkua päiviä putkeen. Huolehtia, että se onnistuu ja pimentää huone ja järjestää niin, että saa nukkua mahdollisimman sikeästi ja rauhassa. Mikäån muu keino ei itsellä saa jotenkin edes taas jaloilleen kuin runsas nukkuminen.
Uni rauhoittaa ja on terapeuttista. Kun ahdistaa, menen nukkumaan ja nukun niin kauan kuin unta riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehollisten rajojen rikkomista myös.
Oi. Pitkä tie kuljettava mutta pienin askelin ja pienin hyvän olon hetkin. Rukoilen puolestasi.
Ap rakas, esitän pyyntöni Korkeimmalle, että hän ottaisi sinut siipiensä suojaan.
Lähetän sinulle rakkautta, voimaa, tasapainoa ja rauhaa kestää tuskasi kanssa ja päästä siitä hiljalleen yli. Olet monien ajatuksissa, etkä kulje enää koskaan yksin.
"Varjele minua niinkuin silmäterää, kätke minut siipiesi suojaan.
Sinun turvanasi on Herra,
sinun kotisi on Korkeimman suojassa.
Hän antaa enkeleilleen käskyn
varjella sinua, missä ikinä kuljet"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehollisten rajojen rikkomista myös.Oi. Pitkä tie kuljettava mutta pienin askelin ja pienin hyvän olon hetkin. Rukoilen puolestasi.
Kiitos. Haluan käydä läpi kaiken jotta eheytyisin. Apua on vaikea saada.
Uskomatonta etten saa apua terveydenhuollosta.
Onko teillä kokemuksia traumaterapiasta?
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä kokemuksia traumaterapiasta?
Ei ole kunnollisesta traumaterapiasta kokemuksia, vain huonosta terapeutista on kokemus ( traumaterapeuttina esiintyi).
Vierailija kirjoitti:
Loppupeleissä se on myös kiinni itsestä. Jos olet juossut lääkärit, terapeutit ja lääkkeet on aika kokeilla jotain muuta. Mieltä voi fokusoida keskittymällä hyviin asioihin ja tekemällä mielekkäitä asioita. Panosta itseesi, ulkoisesti, sisäisesti, syö hyvin, ulkoile. Jätä kaikki negatiiviset ihmiset elämästä. Ole hyvä muille ja saat hyvää takaisin. Ala lukea positiivisen elämänasenteen ja armollisuus itseään kohtaan tietoa
Neuvot voivat olla hyviä masentuneelle. Toki kenelle vain, mutta positiivisuus ei poista traumaoireilua. Siinä on kyse ihan eri asiasta ja eri mekanismeista kuin masennuksessa.
Meditointi ja mielen pysäyttäminen, kaakao ja herkut (kohtuudella), kuuma suihku/sauna, ulkoilu luonnossa päiväaikaan, eläinten tai lasten hoitaminen, hieronta, vapaaehtoistyö, lääkitys (jos ei vielä ole), iloiset elokuvat tai positiivisten kirjojen lukeminen, musiikki, urheilu kohtuudella, taide, hyvät yöunet, rukoilu voi myös auttaa. Pyri antamaan anteeksi pahantekijöillesi, sillä on valtava omaa mieltä puhdistava vaikutus kun pääsee hiljalleen eroon vihasta ja katkeruudesta. Suunnittele mielessäsi uutta, positiivisempaa ja parempaa tulevaisuuttasi (vaikkei se juuri nyt tuntuisi todennäköiseltä).
Vältä stressiä ja kiirettä, yö valvomista, juoruilua ja riitelyä, kuluttavia ja negatiivisia ihmisiä ja ihmissuhteita, epäsäännöllistä elämänrytmiä, ahdistavia tai väkivaltaisia elokuvia ja kirjoja, passiivisuutta (koko päivä sohvan pohjalla), pikaruokaa ja etenkin päihteiden käyttöä.