Onko ok, että lapsi kulkee metsästämässä mukana?
Mitä ajatuksia herättää? Kymmenen vuotias lapsi kulkee metsästämässä.
Mielestäni aika luonnollinen tapa elää. Syövät paljon riistaa.
Kommentit (47)
Nykyisin ollaan lihansyöntiä vastaan, mutta mikä toisaalta on luonnollisempaa, kuin riistan metsästys.
Parempi se on eläimelle kuin tehotuotanto.
Kiva jos 10v osaa olla hiljaa ja kärsivällinen metsässä, eikä huuda ja pompi, että on tylsää.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä vaan, että ymmärtää, mistä ruoka tulee.
Niin minunkin mielestäni. Tässä on ollut hiukan erimielisyyttä asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Kiva jos 10v osaa olla hiljaa ja kärsivällinen metsässä, eikä huuda ja pompi, että on tylsää.
Lapsi näkee, kun peuroja ym. riistaa ammutaan. Onko liian raakaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja eläin pitää tietysti nylkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kautta aikain ovat lapset nähneet maatiloilla eläinten muuttumista elävästä oloennosta ruokapöydän antimiksi.
Olis ollut lapsena mun unelmien täyttymys. Olin 7-vuotiaasta lähtien suuri Hopeanuoli-fani ja kävin itsekseni "karhumetsällä" :). Jos olisin päässyt oikeasti seuraamaan metsästystä, olisin haljennut onnesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kautta aikain ovat lapset nähneet maatiloilla eläinten muuttumista elävästä oloennosta ruokapöydän antimiksi.
Tätä minäkin olen miettinyt. On oikeasti luonnollisempaa kuin tehotuotannossa oleva karja.
Jos lapsi itse haluaa, niin ok. Eihän metsästäjätutkintoonkaan ole ikärajaa. Itse en syö lihaa, mutta en näe lapsen metsällä olemisessa sinällään mitään pahaa.
Maalla lapsuuteni viettäneenä aina metsästyskauden alussa oli joitain oppilaita poissa. Menivät mukaan metsälle. Kukaan ei pitänyt asiaa outona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen lapsesta asti tiennyt, mistä ruoka tulee, liha eläimestä, jotka tiesin, lhmä, peura, possu. Samoin tiesin, mistä leipä ja maito tulee. Isälläni oli tapana kertoa nämä asiat kaikille lapsilleen. Kertaakaan en ole nähnyt eläimen tappoa enkä nyt edes aikuisena halua nähdä.
Minusta se ei sovi kaikille lapsille ja vanhempien asia on arvioida se. Luokallani joskus 10v oli tyttö, jonka isä tappoi 2 kania ja äiti laittoi ruuaksi ja tyttö näki tapon ja meni täysin pois tolantaan pitkäksi aikaa, kanit eivät olleet mitään heidän lemmikkejä.
Miksi ei olisi? Metsästävissä perheissä ovat usein mukana 90-vuotiaat vanhukset ja pienet vauvat. Jälkimmäiset tosin vain autossa ja nuotiolla, ja ase kädessä vasta sitten, kun lukutaito on riittänyt metsästysluvan suorittamiseen.
Hyvin pieni lapsi ymmärtää sen , että kuollut eläin ei ole enää sama kuin elävä. Oma lapseni lakkasi itkemästä eläimen kuoleman vuoksi siinä vaiheessa, kun näki sen kuolleena. Se kuoli yllättäen, eli ei lopetettu eikä syöty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä metsästetään, appiukko metsästää, naapuri, tuttavat. Lihaa pakastin täynnä. Meillä on kerrottu vauvasta asti, mistä se liha tulee.
On ok, paitsi jos lapsi ei itse halua ja hänet pakotetaan mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin ollaan lihansyöntiä vastaan, mutta mikä toisaalta on luonnollisempaa, kuin riistan metsästys.
Parempi se on eläimelle kuin tehotuotanto.
No mitä tämä pahamaineinen tehotuotanto teidän mielestä on? Sitä että eläimiä on paljon samassa rakennuksessa? Meillä nuorimmaiset on tämänkin aamun olleet vasikoita ruokkimassa ja rapsuttelemassa tuolla hirveässä tehotuotantolaitoksessamme. Esikoinen oli eilen isänsä kanssa metsällä. Kaikki lapsemme tietävät mistä ruoka tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen lapsesta asti tiennyt, mistä ruoka tulee, liha eläimestä, jotka tiesin, lhmä, peura, possu. Samoin tiesin, mistä leipä ja maito tulee. Isälläni oli tapana kertoa nämä asiat kaikille lapsilleen. Kertaakaan en ole nähnyt eläimen tappoa enkä nyt edes aikuisena halua nähdä.
Minusta se ei sovi kaikille lapsille ja vanhempien asia on arvioida se. Luokallani joskus 10v oli tyttö, jonka isä tappoi 2 kania ja äiti laittoi ruuaksi ja tyttö näki tapon ja meni täysin pois tolantaan pitkäksi aikaa, kanit eivät olleet mitään heidän lemmikkejä.
Noin siinä käy kun ei heti pienestä saakka totuteta luonnolliseen asiaan, vaan pidetään lasta kuplassa. Luonnossa metsästäminen on normaalia eläinten keskuudessa. Sitä se oli ihmisellekin vielä vähän aikaa sitten, kun ei ollut tehotuotantoa ja Prismaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja eläin pitää tietysti nylkeä.
Moni lapsi on aloittanut riistan käsittelyn nylkemällä saalista. Siinä ymmärtää kirkkaasti elävän eläimen ja lihan eron, eli eläin muuttuu lihaksi silloin, kun kuolee. Aika harvoin lapsi näkee riistan ampumista, eikä aina edes kaikki aikuiset metsästäjät.
Mistä ruoka tulee? Lypsääkö ne lehmiäkin, jotta näkevät itse, mistä maito tulee?
Kyllä minun 8v tietää, mistä maito ja liha tulee, vaikkei olle kumpaakaan touhua nähnyt. Lasten kanssa olis varmaan hyvä puhua kaikenmoista enemmän ja yhteinen ruokahetki on just sellainen, että voi kertoa, mistä ruoka-aineet tulee.