Vuokkoset-opas tuli postista 10v tyttärelleni
Onko muiden tytöille tullut näitä? Ihan hauska ja kiinnostava opas mielestäni. Itsekkin käytän Vuokkosten tamponeja ja siteitä.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ennen ollut normaali alkamisikä 10 v! Läskeys aikaistaa ilmeisesti noidenkin alkamista.
Olin täysin normaalipainoinen kun kuukautiseni alkoivat ollessani 10v vuonna 1989.
Vierailija kirjoitti:
Palstan vakiopedofiili taas kerjää huomiota.
pedofiilejä eivät murrosikäiset kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Siis mua ihmetyttää, etteikö oikeasti kaikki lapset sukupuoleen katsomatta tiedä kuukautisista. Mun 3- ja 1-vuotiaat pojatkin tietää, että äidillä on välillä kuukautiset.
Älä houraile. 1v ei osaa vielä edes kunnolla puhua. Ei se kuukautisista mitään ymmärrä.
Jos nykyään jo lapsilla alkaa vuodot niin loppuvatko ne myös aikaisemmin eli lapsentekoikä on lyhyempi?
Vierailija kirjoitti:
Jos nykyään jo lapsilla alkaa vuodot niin loppuvatko ne myös aikaisemmin eli lapsentekoikä on lyhyempi?
Ja lapsella tarkoitan tässä alle teini-ikäistä, vaikka teini-ikäinenkin on vielä lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin nykyään? Aina on osalla tytöistä kuukautiset alkaneet 10v tienoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsien lihavuus aikaistaa näitä, näistä ovat lääkärit puhuneet. Eli varmaan nykyään yleisempää kuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
Kuukautisten alkamisikä ei ole suoraan verrannollinen niiden loppumisikään. Loppumisikään vaikuttaa ennen kaikkea perimä. Ulkoisista tekijöistä merkittävin seikka on tupakointi, joka tutkitusti aikaistaa kuukautisten loppumista jopa muutamalla vuodella. Myös sairaudet vaikuttavat asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsien lihavuus aikaistaa näitä, näistä ovat lääkärit puhuneet. Eli varmaan nykyään yleisempää kuin ennen.
Varmaan? Eli vain mutuilet vailla oikeaa tietoa. Toki lähde aiheesta on tervetullut, jos sinulla sellainen on esittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mua ihmetyttää, etteikö oikeasti kaikki lapset sukupuoleen katsomatta tiedä kuukautisista. Mun 3- ja 1-vuotiaat pojatkin tietää, että äidillä on välillä kuukautiset.
Nyt mennään sairaalle puolelle. Mitävittua ton ikäiset pennut sillä tiedolla tekee :D
Siis en mä niille kertomalla ole kertonut, vaan asia on tullut esille esim. kun ollaan ostettu kaupasta tampooneja tai jos pyyhkeeseen on tullut verta. En mä ole lapsilleni alkanut valehtelemaankaan. Olisko pitänyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä houraile. 1v ei osaa vielä edes kunnolla puhua. Ei se kuukautisista mitään ymmärrä.
Joo ei varmasti ymmärrä, mutta siis en ole niitä häneltä mitenkään peitellyt. Pointtina vain, että ei ainakaan meillä kuukautiset pysy mitenkään piilossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt mennään sairaalle puolelle. Mitävittua ton ikäiset pennut sillä tiedolla tekee :D
Siis en mä niille kertomalla ole kertonut, vaan asia on tullut esille esim. kun ollaan ostettu kaupasta tampooneja tai jos pyyhkeeseen on tullut verta. En mä ole lapsilleni alkanut valehtelemaankaan. Olisko pitänyt?
Hah, luuletko oikeasti, että 1v tajuaa mitään, vaikka miten sille kuukautiset selität :D 3-vuotiaskin vielä hyvin vähän niistä ymmärtää. Eikä tarvitsekaan.
Niin, ja kyllä lapsille voi vähän muunnella totuutta. Ei niille kaikkea tarvitse avata yksityiskohtaisesti.
Vierailija kirjoitti:
10 vuotiaalle ? Sairasta.
Mitä sairasta siinä on? Monella alkaa kuukautiset 10v vanhana. Minullakin alkoi sen ikäisenä kuukautiset. Olisin ollut iloinen jos olisin saanut jotain kunnon infoa niistä. Vanhemmat ei valistaneet pätkääkään.
No tuo ei ole normaalia. Ei taaperoille vielä kuulu kuukautiset. Mutta 8-10v iässä niistä on hyvä tytöille kertoa. Koulussa tuo opetus tulee vähän liian myöhään. Minulla oli ollut menkat jo pari vuotta ennen kuin koulussa aihetta käytiin läpi.