Vinkkejä muutaman kilon laihduttamiseen ja syömistottumuksiin
Hei! Olen täysin normaalipainoinen ja rasvaprosenttikin on normaali, 24. Silti olen huomannut viime aikoina painon salakavalasti nousseen hieman, ja nyt haluisin pudottaa muutaman kilon painoa, siis 3-5 kiloa ehkä, eli tuon enemmästä ei ole kyse. Olen tottunut olemaan aina hoikka ja viihdyn paremmin hieman nykyistä hoikemmassa vartalossa. Käyn salilla ja liikuntapuoli on kunnossa. Nyt haluaisin keskittyä syömispuoleen.
Kaipaisin nyt rentoja vinkkejä ja inspiraatiota siihen miten saa arjessa helposti vähennettyä ruuan määrää ja syömään terveellisemmin. Tiedän kyllä miten syödä terveellisesti, mutta myönnän olevani hieman herkkusuu ja pidän herkuista ja ylipäätään syömisestä. Ruoka on parasta, ja nytkin mielessä on jo iltapala! Mutta millaisia vinkkejä teillä on, miten saa sopivan rennolla, motivoivalla ja luovallakin tavalla syötyä hieman vähemmän/terveellisemmim ja pudotettua muutaman kilon?
Lähinnä kaipaan siis motivaatiota ja jotain uutta ajattelua, käytännön pikkujuttuja. Kiitos jo etukäteen!
Ja en kaipaa kommentteja siitä että minun ei tarvitsisi tällä rasvaprosentilla laihduttaa tai mitä väliä jollain muutamalla kilolla on tms. Kukin saa kokea nämä asiat omalla tavallaan ja toivon että omaa kokemustani tästä ei arvosteltaisi tässä ketjussa, vaan keskityttäisi aiheeseen ja että muutkin saisivat hyviä vinkkejä ja motivaatiota syömiseen ja muutamien kilojen pudottamiseen.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Nuo pari kiloa normaalipainon sisällä ovat ovat ihan älyttömän vaikeita saada pois! Painan 60 kg ja pituutta 167 cm, ja tuntuu että tähän painoon voin syödä aika vapaasti. Mutta painon pudottaminen pari kiloa vaatisi sitten ihan kunnon kituuttamista. Olen polvivaivainen, ja tiedän että pienikin keventäminen helpottaisi ongelmaa.
Jep, tuo on kyllä totta. Ja itse ajattelin että muutama kilo tästä lähtisi melko helposti vielä tässä vaiheessa, mutta esim alle 60 kiloon tai johonkin 57-58 en sitten yritäkään, koska se varmasti olisi jo tosi haastavaa. Olen siis joskus kevyimmilläni ollut ehkä 52, joten kokemusta siitäkin on mutta niihin painoihin en halua enää palata ja olin silloin mielestäni liian laiha.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syö sitä mitä ennenkin, mutta osta pienempi ruokalautanen (esim. 23 cm), niin annoskoot pienenevät automaattisesti.
Ei välttämättä auta. Olen syönyt 19 cm lautaselta jo parikymmentä vuotta ja lihoin sairaalloisen lihavaksi. Santsasin ja suurin syy oli ne lukemattomat herkut, joita en tuolta lautaselta syönyt. Nyt uusi normaalipainoinen minä jatkan samalla lautaskoolla mutta valitsen tietoisesti minkä verran ja mitä lautaselleni laitan, enkä santsaa. Ne järkyt määrät herkkuja on myös historiaa.
Niin no loogisesti sitä santsilautasta ei tietenkään oteta. Tarkoitus on pienentää syötävän ruuan määrää. Monet lappaavat suuremmalle lautaselle yli tarpeensa kun lautanen näyttää niin tyhjältä.
Vierailija kirjoitti:
Mä kehottaisin tietoisesti hidastamaan syömistä. Koska aivoilta kestää noin vartin tunnistaa kylläisyys, on ehtinyt mättää aivan turhan paljon ruokaa tuossa ajassa, jos syö nopeasti.
Esimerkiksi voit kotona ottaa tavaksi laittaa ns. perusannos ruokaa pienehkölle lautaselle. Jos lautasen tyhjennyttyä tekee mieli ottaa lisää, sun täytyy ennen sitä tehdä jokin juttu joka kestää ainakin 10 min. Itselläni tällainen on esim. pyykkien ripustaminen, astianpesukoneen tyhjennys tai koiran pikalenkki korttelin ympäri. Ihan yhtä hyvin voit vaikka käydä katsomassa seuraavan päivän työvaatteet valmiiksi tai ihan mitä vain. Hyvin usein ainakaan minulla ei sen tauon jälkeen teekään enää mieli santsata.
Kuulostaa semivakavalta syömishäiriöltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvisten lisääminen on helppo keino. Alat vain syödä enemmän kasviksia. Jos ennen olet syönyt pastaa esim. 2 dl, ota jatkossa desi ja tilalle kasviksia. Sama iltapalalla; korvaa toinen iltapalaleivistä omenalla jne. Herkkuja ei tule syötyä yhtä paljon kerralla, jos syö vain yhtä lajia. Esim. irtokarkkien sijaan osta jokin valmis pussi, jossa on vain yhtä ja samaa makua. Ja, jos hedelmissä on lemppareita, niin yritä joskus korvata hedelmällä herkut.
Ei, omena ei oikeasti ole terveellistä, eikä hedelmät.
Öö, millä logiikalla? Kyllä hedelmät on terveellisiä. Paljon terveellisempiä kuin karkki, prosessoitu leipä, juusto ja leikkele. Eikä leipäkään mitään epäterveellistä edes ole.
No vaikka sillä, että ihmisen kehossa maksa on ainoa elin joka pystyy hajottamaan hedelmäsokeria minkä vuoksi liiallinen hedelmien syönti aiheuttaa rasvamaksan.
Vierailija kirjoitti:
Monella hervottomalla läskillä kierre on lähtenyt juuri tuosta muutaman kilon pudottamisesta. Niitä saat sitten pudotella lopun ikääsi. Onnea valitsemallasi tiellä.
Niin. Tavoitehan pitää olla se, ettei laihduta. Ikinä.
Sitten kun toinen painaa 200 kg tulet sanomaan, että miksi punkero et tehnyt mitää ajoissa, häh?
Olet hervoton ääliö.
Itsellä paino varmaa 65kg/165cm ja ahdistaa! Kesän aikana tullut ja pakko saada siihen 60-61kg että sietää itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monella hervottomalla läskillä kierre on lähtenyt juuri tuosta muutaman kilon pudottamisesta. Niitä saat sitten pudotella lopun ikääsi. Onnea valitsemallasi tiellä.
Niin. Tavoitehan pitää olla se, ettei laihduta. Ikinä.
Sitten kun toinen painaa 200 kg tulet sanomaan, että miksi punkero et tehnyt mitää ajoissa, häh?Olet hervoton ääliö.
Ei ihminen liho 200 kiloon jos on tyytyväinen 64 kilon painossaan. Laihduttaminen lihottaa.
Vierailija kirjoitti:
no öööö, elä herkuttele liikaa.
ei tuo nyt oo mitään suurta tiedettä.
Öööööö sulle suurta tiedettä on turjha ööööööö tarjotakaan. Öö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvisten lisääminen on helppo keino. Alat vain syödä enemmän kasviksia. Jos ennen olet syönyt pastaa esim. 2 dl, ota jatkossa desi ja tilalle kasviksia. Sama iltapalalla; korvaa toinen iltapalaleivistä omenalla jne. Herkkuja ei tule syötyä yhtä paljon kerralla, jos syö vain yhtä lajia. Esim. irtokarkkien sijaan osta jokin valmis pussi, jossa on vain yhtä ja samaa makua. Ja, jos hedelmissä on lemppareita, niin yritä joskus korvata hedelmällä herkut.
Öö, millä logiikalla? Kyllä hedelmät on terveellisiä. Paljon terveellisempiä kuin karkki, prosessoitu leipä, juusto ja leikkele. Eikä leipäkään mitään epäterveellistä edes ole.
No vaikka sillä, että ihmisen kehossa maksa on ainoa elin joka pystyy hajottamaan hedelmäsokeria minkä vuoksi liiallinen hedelmien syönti aiheuttaa rasvamaksan.
Googlatkaa vähän, te alapeukuttajat. Tämä on totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholi on samanlainen sokeri, jota keho ei osaa hajottaa. Käyttäkää vaikka hetki edes sitä maalaisjärkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholi on samanlainen sokeri, jota keho ei osaa hajottaa. Käyttäkää vaikka hetki edes sitä maalaisjärkeä.
Hiilihydraatit ja sokerit on rasite maksalle, ihan samoin kuin alkoholikin.
Jason Fungilla on hyviä mietteitä.
Ainakaan herkkuja ei kannata ostaa varastoon pahan päivän varalle tai valmiiksi jo viikonlopuksi, tai varautua siihen että jos vaikka pidetäänkin leffailta puolison/lasten kanssa niin onpahan sitten jo reilusti karkkia ja sipsiä ja muuta. Ainakin itse syön kyllä iham arkenakin sitä kaapista löytyvää suklaata, jos sitä siellä on. En pysty vastustamaan kiusausta. Joten pyrin siihen että kotona ei ole herkkuja. Ja jos haluan herkutella joku päivä, ostan erikseen sitten vain sille päivälle herkut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kehottaisin tietoisesti hidastamaan syömistä. Koska aivoilta kestää noin vartin tunnistaa kylläisyys, on ehtinyt mättää aivan turhan paljon ruokaa tuossa ajassa, jos syö nopeasti.
Esimerkiksi voit kotona ottaa tavaksi laittaa ns. perusannos ruokaa pienehkölle lautaselle. Jos lautasen tyhjennyttyä tekee mieli ottaa lisää, sun täytyy ennen sitä tehdä jokin juttu joka kestää ainakin 10 min. Itselläni tällainen on esim. pyykkien ripustaminen, astianpesukoneen tyhjennys tai koiran pikalenkki korttelin ympäri. Ihan yhtä hyvin voit vaikka käydä katsomassa seuraavan päivän työvaatteet valmiiksi tai ihan mitä vain. Hyvin usein ainakaan minulla ei sen tauon jälkeen teekään enää mieli santsata.
Toi nyt on ihan älytöntä pelleilyä.
Itse asiassa se on ihan tieteellisesti todistettu fakta, että nopeasti syövien aivot tajuavat liian myöhään, että riittävä määrä oli jo syöty. Niinpä kannattaa ihan oikeasti hidastaa syömistä, voi keskittyä ajattelemaan jokaista suupalaa huolella, pureskelemaan tarkemmin jne, mutta ongelma on yleensä santsaaminen. Ihan OK konsti varsinkin yksin syöville on tehdä jotain muuta ennen santsaamista, kun juttuseuraa ei pöydässä ole.
Kyllä, näinhän se on. Minusta pitäisi jo etukäteen olla selvä, miten paljon syö, eikä siis santsailla, kylläisyyden tunne tulee kyllä. Tämä on ollut minulla ainakin jo kotoa asti ihan normaali tapa, että lautaselle otetaan se tavallinen määrä ruokaa ja se riittää. Ei kukaan varmaan etukäteen suunnittele ylensyövänsä, en usko ainakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän on kyllä jo miljoona kertaa asiantuntijat todenneet että hedelmien syöntiä ei pidä vähentää hedelmissä esiintyvän fruktoosin takia. Luonnon oma fruktoosi, se mitä hedelmissäkin on, käyttäytyy kehossa, maksassa eri tavalla kuin mitä tämä teollisesti valmistettu fruktoosi. Hedelmiä syömällä ei kukaan saa rasvamaksaa.
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan herkkuja ei kannata ostaa varastoon pahan päivän varalle tai valmiiksi jo viikonlopuksi, tai varautua siihen että jos vaikka pidetäänkin leffailta puolison/lasten kanssa niin onpahan sitten jo reilusti karkkia ja sipsiä ja muuta. Ainakin itse syön kyllä iham arkenakin sitä kaapista löytyvää suklaata, jos sitä siellä on. En pysty vastustamaan kiusausta. Joten pyrin siihen että kotona ei ole herkkuja. Ja jos haluan herkutella joku päivä, ostan erikseen sitten vain sille päivälle herkut.
Minulla taas auttaa hillitsemään herkkujen syömistä, kun tiedän että kaapissa niitä on joten voin ottaa jos tulee kauhea hinku. Jos minulla ei ole kaapissa mitään, helposti käy niin että mieli alkaa pyörimään sen ympärillä että voi kun olisi jotain herkkua ja kohta jo kipaisen ärrältä hakemassa kunnon satsin ja sitten syön paljon enemmän niitä kuin mitä jos olisin vain ottanut pahempaan makeanhimoon kaapista "suun makeaksi".
Itse oon huomannut että kun on normaalipainoinen niin kiloja on silloin vaikeampi pudottaa. Minulle ei ainakaan tehoa mikään muu kuin ankara kalorimäärän rajoittaminen. Suosittelen, että toteuttaisit tämän niin, että syö muuten kuten normaalisti mutta pienennä annoskokoja huomattavasti ja lisää veden juontia.
Kiitos hyvistä vinkeistä, olen jo useita kokeillut ja jatkan kokeilua ja tunnustelen ja testaan että mikä sopii itselleni parhaiten ja mikä toimii. Lisääkin vinkkejä saa antaa kyllä!
Siinä on mulla kyllä opettelemista että miten kasvikset saa maistumaan hyvältä ja miten motivoin itseni syömään niitä muiden juttujen sijaan, ei niinkään lisäksi. Mieluummin rehellisesti syön lautasellisen makaronilaatikkoa kuin puolikkaan lautasellisen makaronilaatikkoa ja puolikkaan kasviksia.
Ap
Jos ostat joskus herkkuja niin kokeile ostaa vaikka joku yksi pulla tai suklaapatukka tai joku pieni juttu, jonka voi syödä kahvin kanssa kerralla, sen sijaan että ostaisit suklaalevyn tai karkkipussin, sipsipussin, munkkipussin, pullapitkon tms. Ja nauti se yksi herkku ajan kanssa. Voit myös päättää että viikossa on vaikka kaksi herkkupäivää, tyyliin yksi arkena ja yksi viikonloppuna, ja silloin saat herkutella.
Tai jos tuntuu että tulee syötyä joka päivä vähän jotain makeaa, niin yritä vähentää se joka toiseen päivään.