Vinkkejä muutaman kilon laihduttamiseen ja syömistottumuksiin
Hei! Olen täysin normaalipainoinen ja rasvaprosenttikin on normaali, 24. Silti olen huomannut viime aikoina painon salakavalasti nousseen hieman, ja nyt haluisin pudottaa muutaman kilon painoa, siis 3-5 kiloa ehkä, eli tuon enemmästä ei ole kyse. Olen tottunut olemaan aina hoikka ja viihdyn paremmin hieman nykyistä hoikemmassa vartalossa. Käyn salilla ja liikuntapuoli on kunnossa. Nyt haluaisin keskittyä syömispuoleen.
Kaipaisin nyt rentoja vinkkejä ja inspiraatiota siihen miten saa arjessa helposti vähennettyä ruuan määrää ja syömään terveellisemmin. Tiedän kyllä miten syödä terveellisesti, mutta myönnän olevani hieman herkkusuu ja pidän herkuista ja ylipäätään syömisestä. Ruoka on parasta, ja nytkin mielessä on jo iltapala! Mutta millaisia vinkkejä teillä on, miten saa sopivan rennolla, motivoivalla ja luovallakin tavalla syötyä hieman vähemmän/terveellisemmim ja pudotettua muutaman kilon?
Lähinnä kaipaan siis motivaatiota ja jotain uutta ajattelua, käytännön pikkujuttuja. Kiitos jo etukäteen!
Ja en kaipaa kommentteja siitä että minun ei tarvitsisi tällä rasvaprosentilla laihduttaa tai mitä väliä jollain muutamalla kilolla on tms. Kukin saa kokea nämä asiat omalla tavallaan ja toivon että omaa kokemustani tästä ei arvosteltaisi tässä ketjussa, vaan keskityttäisi aiheeseen ja että muutkin saisivat hyviä vinkkejä ja motivaatiota syömiseen ja muutamien kilojen pudottamiseen.
Kommentit (39)
no öööö, elä herkuttele liikaa.
ei tuo nyt oo mitään suurta tiedettä.
Mulla myös samansuuntainen tavoite ja olen aloittanut siitä, että teen pieniä valintoja: esim. aamupalalla/iltapalalla otankin kaksi leipää kolmen tai neljän sijaan. Tai jos haluan ottaa lisää ruokaa niin mietin, että otanko sittenkään tai jos otan vaikka lisää yhden palan jotain piirakkaa tai kauhallisen ruokaa niin otan sen yhden vain, kun ennen saatoin santsata vähän reilummin vaikka jotain jälkiruokapiirakkaa 4-5 palaa 😅
En tiedä vielä miten tämä toimii, mutta ajattelin kokeilla tällaista kokreettista valintaa ruuan määrässä. Juuri laitoin uuniin lämpimiä voileipiä, 3 kpl. Ennen olisin voinut laittaa 4. Siis tällaista tietoista kysymistä itseltäni että hei, otanko yhden vai kaksi, otanko vielä lisää?
Monella hervottomalla läskillä kierre on lähtenyt juuri tuosta muutaman kilon pudottamisesta. Niitä saat sitten pudotella lopun ikääsi. Onnea valitsemallasi tiellä.
Syö sitä mitä ennenkin, mutta osta pienempi ruokalautanen (esim. 23 cm), niin annoskoot pienenevät automaattisesti.
Vierailija kirjoitti:
Monella hervottomalla läskillä kierre on lähtenyt juuri tuosta muutaman kilon pudottamisesta. Niitä saat sitten pudotella lopun ikääsi. Onnea valitsemallasi tiellä.
No onneksi en koe 64-kiloisena olevani hervoton läski 😅 mutta kiitos vaan kommentista
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onneksi en koe 64-kiloisena olevani hervoton läski 😅 mutta kiitos vaan kommentista
Ap
Niin. Et vielä. Mutta laihduta ne 4 kiloa kymmenen kertaa kun aina tulee 2 kiloa ylimääristä niiden palatessa.
Mä kehottaisin tietoisesti hidastamaan syömistä. Koska aivoilta kestää noin vartin tunnistaa kylläisyys, on ehtinyt mättää aivan turhan paljon ruokaa tuossa ajassa, jos syö nopeasti.
Esimerkiksi voit kotona ottaa tavaksi laittaa ns. perusannos ruokaa pienehkölle lautaselle. Jos lautasen tyhjennyttyä tekee mieli ottaa lisää, sun täytyy ennen sitä tehdä jokin juttu joka kestää ainakin 10 min. Itselläni tällainen on esim. pyykkien ripustaminen, astianpesukoneen tyhjennys tai koiran pikalenkki korttelin ympäri. Ihan yhtä hyvin voit vaikka käydä katsomassa seuraavan päivän työvaatteet valmiiksi tai ihan mitä vain. Hyvin usein ainakaan minulla ei sen tauon jälkeen teekään enää mieli santsata.
Vierailija kirjoitti:
Mä kehottaisin tietoisesti hidastamaan syömistä. Koska aivoilta kestää noin vartin tunnistaa kylläisyys, on ehtinyt mättää aivan turhan paljon ruokaa tuossa ajassa, jos syö nopeasti.
Esimerkiksi voit kotona ottaa tavaksi laittaa ns. perusannos ruokaa pienehkölle lautaselle. Jos lautasen tyhjennyttyä tekee mieli ottaa lisää, sun täytyy ennen sitä tehdä jokin juttu joka kestää ainakin 10 min. Itselläni tällainen on esim. pyykkien ripustaminen, astianpesukoneen tyhjennys tai koiran pikalenkki korttelin ympäri. Ihan yhtä hyvin voit vaikka käydä katsomassa seuraavan päivän työvaatteet valmiiksi tai ihan mitä vain. Hyvin usein ainakaan minulla ei sen tauon jälkeen teekään enää mieli santsata.
Toi nyt on ihan älytöntä pelleilyä.
Kasvisten lisääminen on helppo keino. Alat vain syödä enemmän kasviksia. Jos ennen olet syönyt pastaa esim. 2 dl, ota jatkossa desi ja tilalle kasviksia. Sama iltapalalla; korvaa toinen iltapalaleivistä omenalla jne. Herkkuja ei tule syötyä yhtä paljon kerralla, jos syö vain yhtä lajia. Esim. irtokarkkien sijaan osta jokin valmis pussi, jossa on vain yhtä ja samaa makua. Ja, jos hedelmissä on lemppareita, niin yritä joskus korvata hedelmällä herkut.
Syö mahdollisimman harvoin, mutta tarpeeksi kuitenkin.
Älä yhdistä proteiinia ja sokeria.
Karsi sokeri minimiin.
Vierailija kirjoitti:
Kasvisten lisääminen on helppo keino. Alat vain syödä enemmän kasviksia. Jos ennen olet syönyt pastaa esim. 2 dl, ota jatkossa desi ja tilalle kasviksia. Sama iltapalalla; korvaa toinen iltapalaleivistä omenalla jne. Herkkuja ei tule syötyä yhtä paljon kerralla, jos syö vain yhtä lajia. Esim. irtokarkkien sijaan osta jokin valmis pussi, jossa on vain yhtä ja samaa makua. Ja, jos hedelmissä on lemppareita, niin yritä joskus korvata hedelmällä herkut.
Ei, omena ei oikeasti ole terveellistä, eikä hedelmät.
Skippaa mahdollisimman usein välipala/iltapala/muut palat. Keskity syömään hyvin lounaalla ja päivällisellä. Aikuinen pärjää hyvin 2-3 aterialla päivässä.
Jos syöt herkkuja lähinnä tylsyyteen, keksi muuta tekemistä. Itse aloin innokkaasti harrastamaan ompelua ja makramesolmeilua, siinä ei voi käsiä työntää välillä sipsipussiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa se on ihan tieteellisesti todistettu fakta, että nopeasti syövien aivot tajuavat liian myöhään, että riittävä määrä oli jo syöty. Niinpä kannattaa ihan oikeasti hidastaa syömistä, voi keskittyä ajattelemaan jokaista suupalaa huolella, pureskelemaan tarkemmin jne, mutta ongelma on yleensä santsaaminen. Ihan OK konsti varsinkin yksin syöville on tehdä jotain muuta ennen santsaamista, kun juttuseuraa ei pöydässä ole.
Vierailija kirjoitti:
Syö sitä mitä ennenkin, mutta osta pienempi ruokalautanen (esim. 23 cm), niin annoskoot pienenevät automaattisesti.
Ei välttämättä auta. Olen syönyt 19 cm lautaselta jo parikymmentä vuotta ja lihoin sairaalloisen lihavaksi. Santsasin ja suurin syy oli ne lukemattomat herkut, joita en tuolta lautaselta syönyt. Nyt uusi normaalipainoinen minä jatkan samalla lautaskoolla mutta valitsen tietoisesti minkä verran ja mitä lautaselleni laitan, enkä santsaa. Ne järkyt määrät herkkuja on myös historiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öö, millä logiikalla? Kyllä hedelmät on terveellisiä. Paljon terveellisempiä kuin karkki, prosessoitu leipä, juusto ja leikkele. Eikä leipäkään mitään epäterveellistä edes ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa se on ihan tieteellisesti todistettu fakta, että nopeasti syövien aivot tajuavat liian myöhään, että riittävä määrä oli jo syöty. Niinpä kannattaa ihan oikeasti hidastaa syömistä, voi keskittyä ajattelemaan jokaista suupalaa huolella, pureskelemaan tarkemmin jne, mutta ongelma on yleensä santsaaminen. Ihan OK konsti varsinkin yksin syöville on tehdä jotain muuta ennen santsaamista, kun juttuseuraa ei pöydässä ole.
Älä nyt viitsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öö, millä logiikalla? Kyllä hedelmät on terveellisiä. Paljon terveellisempiä kuin karkki, prosessoitu leipä, juusto ja leikkele. Eikä leipäkään mitään epäterveellistä edes ole.
Älä jaksa.
Tosi hyviä ja erilaisia vinkkejä, kiitos! Ap
Nuo pari kiloa normaalipainon sisällä ovat ovat ihan älyttömän vaikeita saada pois! Painan 60 kg ja pituutta 167 cm, ja tuntuu että tähän painoon voin syödä aika vapaasti. Mutta painon pudottaminen pari kiloa vaatisi sitten ihan kunnon kituuttamista. Olen polvivaivainen, ja tiedän että pienikin keventäminen helpottaisi ongelmaa.
Seuraan tätä! Mulla sama tavoite, tosin ehkä vain kilon tai kahden pudotustoiveesta kyse, ja normaalipainossa olen minäkin. Liikun tosi paljon, mutta syön myös paljon, ja herkkuja menee varmaan liikaa. Niistä luopuminen on vaikeaa.