Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ulkonäön kommentointi ärsyttää

Vierailija
27.08.2022 |

Miten vastaisitte, jos joku kommentoisi esim. seuraavalla tavalla ulkonäköäsi töissä:

1. Hahaha, näytät niin suomalaiselta! (Kommentti yleensä joltain ulkomaalaiselta naiselta. Joo, minulla on pyöreät kasvot ja meikittä olen aika eloveena)

2. Näytätpä tänään väsyneeltä! (Yleensä mieheltä)

3. No älä nyt näytä noin innostuneelta (viittaa siis että en riemukiljahtele innosta jollekin ehdotukselle, kuka edes tekee niin töissä..)

Tiedostan että perusilmeeni on (kun kuuntelen ja keskityn mitä toinen sanoo) ehkä jotenkin myrtsi, mutta olen kuitenkin iloinen ja energinen muuten.

Nuo kommentit tuntuu todella inhottavilta ja tekisi mieli vastata takaisin.

Miten te vastaisitte ja ehkä vähän näpäyttäisitte kommentoijalle takaisin? Ja haluan nyt korostaa että en ole mikään negatiivinen hapannaama, vaan ihan normaalisti ja asiallisesti käyttäytyvä ihminen.

N33

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähtisi provosoitumaan muitten asiattomista ulkonäkökeskeisistä jutuista, kun minulle tämä ulkonäkö ei oo tärkein asia, niin en paljoa korvaani lotkauttaisi tuon takia.

Pitäisin ehkä vähän ymmärtämättömänä ja lapsellisena tuollaisia kommentteja. Tuo väsyneeksi mollaaminen voi olla henkistä kiusantekoa myöskin.

Vierailija
2/24 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lähtisi provosoitumaan muitten asiattomista ulkonäkökeskeisistä jutuista, kun minulle tämä ulkonäkö ei oo tärkein asia, niin en paljoa korvaani lotkauttaisi tuon takia.

Pitäisin ehkä vähän ymmärtämättömänä ja lapsellisena tuollaisia kommentteja. Tuo väsyneeksi mollaaminen voi olla henkistä kiusantekoa myöskin.

Juuri niin. Mielestäni kuitenkin kiusaajille täytyy pistää vastaan, muuten jatkavat käytöstään. Ja siinäkin mielessä tulin hakemaan vinkkejä, miten olisi hyvä kommunikoida tuollaisissa tilanteissa. Nykyään tilanteet menee siihen, että itse vaan lähinnä jäädyn, kun kuulen noita typeriä kommentteja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työkaverit vidduilevat jatkuvasti, rupean vaivihkaisiin toimenpiteisiin (mind games), jotka horjuttavat ennen pitkää kiusaajien henkistä hyvinvointia.

Vierailija
4/24 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot että "mielestäni on tökeröä huomautella toisen ulkonäöstä enkä halua kuulla tuollaisia kommentteja jatkossa."

Vierailija
5/24 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa en jaksaisi välittää noista kommenteista. Suomalaisuus-kommentille hymyilisin kärsivällisen kohteliaasti, väsyneisyys-ja innostuksen puute -kommenteille nostaisin vähän hämmästyneenä kulmiani ja ehkä naurahtaisin kohteliaasti. Se siitä.

Vierailija
6/24 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Hymyilen, nyökyttelen. Koska niin näytänkin.

2. "Sitä olenkin."

3. Vino, hieman pahoitteleva hymy. Kun ei vain kiinnosta, ei kiinnosta.

Vierailija
7/24 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika outoa. Miltä näyttää suomalainen kun suomalaisia on erinäköisiä. Ei kaikki näytä samalta.

Vierailija
8/24 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus voi paremmin tutulle (=ystävä) työtoverille osoittaa empatiaa, jos oikeasti huomaa hänen olevan väsynyt.

Mutta nämä muka-ystävälliset kommentaattorit ärsyttää. Yksi tyyppi töissä muistaa aina huomauttaa "väsyneisyydestäni" - näkee sen kuulemma silmistä. Varmaan, kun en vähän raskaille silmäluomilleni mitään mahda.

Pitäisi oppia huomauttamaan takaisin, mutta aina menen vähän puihin, enkä muista tätä suuntukkimiskeinoa. Jotkut hallitsee arkaan paikkaan tökkimisen. Sekin on luonnekysymys ja sivistymättömyyden osoitus. En keksi siihen hätään, miten voisi vastata. Pitäisi kai omalla ajallaan miettiä p*skojen tyyppien heikkoja kohtia...

Vierailija
9/24 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekeytyisin vähän yksinkertaiseksi ja ottaisin kaiken kirjailmellisesti, hämmästyneen oloisena silmät pyöreinä jatkaisin keskustelua samaan sävyyn ja pyrkisin myös huomauttelemaan kiusallisesti vastaan toiselle samantyylisesti hänestä itsestään. Sitten vielä pitkittäisin asiaa ja jankkaisin koko päivän sitä samaa. Osaapa seuraavan kerran jättää mut rauhaan.

Vierailija
10/24 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai tuosta nyt kenenkään aikuisen sielu mene rikki. 

Vierailija
11/24 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan aina kun parikymppisenä töissä oli yksi vanhempi rouva, joka aina voivotteli, että olenko sairas, etenkin jos en ollut meikannut. Näytän ihan normaalilta. Ehkä talvisin vähän kalpealta ja on tummahkot silmänaluset luonnostaan, mutta ei se mua haittaa.

Vierailija
12/24 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan varmaan joku kommentoi KOKOajan tuollaista. Ihan varmaan joo. Mene hoitoon näiden paskojen provojesi takia.

Vierailija
13/24 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi pitää toisen ulkonäköä kommentoida, varsinkaan jos on vaan jotain negatiivista sanottavaa. Annetaan ihmisten olla mitä on. Itse olen törmännyt vähän harmittavaan tapaan että varsinkin monet tutut vanhemmat naispuoliset henkilöt katsovat mahan seudulleni juuri niin että miettivät olenko raskaana.

Vierailija
14/24 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus voi paremmin tutulle (=ystävä) työtoverille osoittaa empatiaa, jos oikeasti huomaa hänen olevan väsynyt.

Mutta nämä muka-ystävälliset kommentaattorit ärsyttää. Yksi tyyppi töissä muistaa aina huomauttaa "väsyneisyydestäni" - näkee sen kuulemma silmistä. Varmaan, kun en vähän raskaille silmäluomilleni mitään mahda.

Pitäisi oppia huomauttamaan takaisin, mutta aina menen vähän puihin, enkä muista tätä suuntukkimiskeinoa. Jotkut hallitsee arkaan paikkaan tökkimisen. Sekin on luonnekysymys ja sivistymättömyyden osoitus. En keksi siihen hätään, miten voisi vastata. Pitäisi kai omalla ajallaan miettiä p*skojen tyyppien heikkoja kohtia...

"Sulle on tuota pötsiä tullu sitten viime näkemän."

Vierailija
15/24 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun hiuksia kommentoidaan aika usein. Yleensä joku tuntematon kehuu kampausta, mikä on varmaan ihan ok, mutta turhan usein joku työ- tai opiskelukaveri tai muu puolituttu saattaa alkaa esittää ajatuksiaan ja ideoitaan siitä, MITEN mun pitäisi laittaa hiukseni. Tää on mun mielestä aika henkilökohtainen aihe jollekin random Sirpalle kommentoida.

En minäkään menisi sanomaan jollekin, jolla on aina tukka auki, että olisipa sulla joskus kunnon ponnari tai olis kiva nähdä sut joskus hiukset kiinni. Siis wtf. Ja näitä kommentteja kuulen usein.

Vierailija
16/24 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi pitää toisen ulkonäköä kommentoida, varsinkaan jos on vaan jotain negatiivista sanottavaa. Annetaan ihmisten olla mitä on. Itse olen törmännyt vähän harmittavaan tapaan että varsinkin monet tutut vanhemmat naispuoliset henkilöt katsovat mahan seudulleni juuri niin että miettivät olenko raskaana.

Jos mies kehuu naiskollegan ulkonäköä, hän ahdistelee.

Vierailija
17/24 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moukat erottaa siitä, että he arvostelevat ulkonäköjä. 👍

Vierailija
18/24 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkkä poikkeuksellisen hyvin nyansseja tajuava (oikeasti) naisihminen vastaa.

1. Tämä ei ole loukkaavaa, ottaisin sen pirtsakkana kepeänä sanomisena, jopa kohteliaisuutena sanojan puolelta (eloveenamaisuus on harvinaista maailmalla) jolla on selkeä stereotypia päässään. Eri asia jos tuo sanottaisiin esim silloin kun kädessäsi on siideri/olut ja makkara ja ylläsi on bermudat ja crocsit ja muutenkin olet menossa saunaan, et parhaimmillasi - silloin sanoja on mielessä negatiivinen stereotypia suomalaisuudesta jne. 

2. Tämä on tilanteen mukaan. Ei ole mukavaa kuulla näyttävänsä väsyneeltä ainakaan silloin, jos ei tunne itseään väsyneeksi. Toisaalta jos tietää että on tosi väsynyt ja toinen toteaa sen, niin se voi tuntua ihan ookoolta ja pääsee avautumaan, että joo näin on. Tämän sanominen riippuu tilanteesta ja siitä, miten sanotaan. Itse en ole loukkaantunut tästä, ollut ihan ok, ei ole ollut ilkeää letkautustyyliä. 

3. Tuon ottaisin huumorina. Näkisin siinä tilannekomiikkaa, ikäänkuin tilanteen ulkopuolelta miten tuo näyttää, mua alkaisi huvittamaan se tilanne siinä, oma lakonisuus ja sitten se skene. Heittäisin siihen jotain keventävää ("computer says no" ja hehhe)  tai spontaania ja sanoisin, että joo on mainio idea (jos on) koska se toinen odottaa hyväksyntää ja on mukavaa antaa hyväksyntää ja jeetä, JOS idea tai ehdotus on hyvä. Jos ei ole, niin sitten keksin hienovaraiset sanomiset siihen. 

Vierailija
19/24 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mies kehuu naiskollegan ulkonäköä, hän ahdistelee.

Mieluummin sanoo negatiivistä naisesta niin ei ole ahdistelua.

Vierailija
20/24 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa työyhteisössä on ainakin naisilla lupa haukkua esihenkilöiden ulkonäköä.