Ulkonäön kommentointi ärsyttää
Miten vastaisitte, jos joku kommentoisi esim. seuraavalla tavalla ulkonäköäsi töissä:
1. Hahaha, näytät niin suomalaiselta! (Kommentti yleensä joltain ulkomaalaiselta naiselta. Joo, minulla on pyöreät kasvot ja meikittä olen aika eloveena)
2. Näytätpä tänään väsyneeltä! (Yleensä mieheltä)
3. No älä nyt näytä noin innostuneelta (viittaa siis että en riemukiljahtele innosta jollekin ehdotukselle, kuka edes tekee niin töissä..)
Tiedostan että perusilmeeni on (kun kuuntelen ja keskityn mitä toinen sanoo) ehkä jotenkin myrtsi, mutta olen kuitenkin iloinen ja energinen muuten.
Nuo kommentit tuntuu todella inhottavilta ja tekisi mieli vastata takaisin.
Miten te vastaisitte ja ehkä vähän näpäyttäisitte kommentoijalle takaisin? Ja haluan nyt korostaa että en ole mikään negatiivinen hapannaama, vaan ihan normaalisti ja asiallisesti käyttäytyvä ihminen.
N33
Kommentit (24)
En osaa sanoa miten vastaisin noihin, mutta samaistun kirjoitukseesi ap hyvin ja inhoan itsekin ilmeiden ja ulkonäön kommentointia. Erityisesti väsyneeltä näyttäminen on yleinen kommentti ja se on raivostuttavaa. Mulla on tosi tummat silmänaluset ja väsynyt perusilme, mutta mitä sitten. Mitä se kenellekään kuuluu. Samoin jos joskus hymyilen innostuneesti tai muuten vaan ilman että edes ajattelen hymyileväni, en pidä yhtään siitä, jos joku kysyy että "No mikäs nyt noin hymyilyttää" tms. Siis raivostuttavaa todella!
Vierailija kirjoitti:
Muistan aina kun parikymppisenä töissä oli yksi vanhempi rouva, joka aina voivotteli, että olenko sairas, etenkin jos en ollut meikannut. Näytän ihan normaalilta. Ehkä talvisin vähän kalpealta ja on tummahkot silmänaluset luonnostaan, mutta ei se mua haittaa.
Se on nykyään meillä töissä. X(
Työkaverit on vuosien varrella kommentoineet kaikkea tissien koosta lähtien.
Erinäisistä syistä siirryin etätöihin.
Mieluummin yksin kuin paskassa seurassa.
Ärsyttävää tuollainen. Alkaisin kysyä rauhallisesti tarkentavia kysymyksiä: mitä tarkoitit, miksi kysyt, kuinka niin, mitä väliä sillä on, liittyykö tämä töihin jne. Jatkaisin sitä niin kauan kussakin tilanteessa, että huomauttelija hämmentyy itse ja tajuaa jossain vaiheessa, ettei ulkonäön kommentointi ollut ok. Sen voi sanoa hänelle tilanteen lopuksi ihan kylmän viileästi ja todeta, ettei halua kuulla vastaavaa jatkossa. Yleensä, jos joutuu typerän tai kaksimielisen vitsailun eli kiusaamisen kohteeksi, siinä voi auttaa neutraalin yksinkertaiset kysymykset kuten "en ymmärtänyt, mitä tarkoitit, selitä minulle" niin kauan, että toiselta loppuu sanat tai kärsivällisyys.