Minulla on kerrostalokämppä. Ei kai siinä mitään jos irtisanon sähkön ja muutan talveksi etelään?
Kommentit (31)
Jos ei ole sähkölämmitys ja pistät kylmälaitteet pois päältä, ei ole.
Mä kans mietin, että jos vuokraa asunnon vain kesäksi kun on valoisaa eikä tartte valaistusta, niin voikohan asua ilman sähkösopimusta. Kaiken sähköä vaativan voi hoitaa töissä, teen siis kesäisin keikkatöitä toisella paikkakunnalla.
Mikä järki? Maksat siis kahden asunnon asumiskulut?
Vastike on pakko maksaa, vaikket asuisi asunnossa ja sähkötkin olisi katkaistu.
Mun vastike on esim. 700 euroa kuussa (ihan omistuskämppä kerrostalossa on Helsingissä kalliilla alueella). Tuo mun on pakko maksaa, vaikka en edes sylkäisisi tähän asuntoon päin ja olisin katkonut sähkötkin.
Etpä tuosta hyödy, vastikkeessa maksat lämmön. Kerrostalossa sähkönkulutus on kuitenkin aika pientä muuhun käyttöön, joitakin kymppejä / kk
Omasiko? Irtisanotun sähköliittymän kytkeminen takaisin maksaa.
Sähkö on kallista myös siellä etelässä. Esim. Espanjassa ollut jo kauan tosi kallista.
Vierailija kirjoitti:
Etpä tuosta hyödy, vastikkeessa maksat lämmön. Kerrostalossa sähkönkulutus on kuitenkin aika pientä muuhun käyttöön, joitakin kymppejä / kk
Säästöä se on sekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästöä se on sekin.
Ei muuten ole, sillä siellä etelässä kakkoskämpässä maksat myös kakkoskämpän kulut ja sähkön.
Eli ap:n logiikalla makselet yhtäkkiä kahden asunnon kulut ja yhdestä asunnosta sähköt.
A vaihtoehto: jäät Suomeen, maksat vastikkeen vaikkapa 500 e ja sähkön 100 e.
B vaihtoehto: muutat etelään, maksat suomen kämpän vastikkeen 500 e, etelän asumiskämpän menot vaikkapa 500 e ja sähköt siihen vaikkapa 100 e.
A vaihtoehdon loppusumma kuussa on 600 e
B vaihtoehdon loppusumma kuussa on 1100 e.
Siinä voi sitten pohtia, onko järkevää.
Ainakin meillä uuteen kerrostalohuoneistoon piti tehdä sähkösopimus, vaikka ei muuttanutkaan heti, että kaikki ilmanvaihdot yms toimivat normaalisti. Asunto voi siis homehtua tms, ellei ole sähköä.
Vierailija kirjoitti:
Mun vastike on esim. 700 euroa kuussa (ihan omistuskämppä kerrostalossa on Helsingissä kalliilla alueella). Tuo mun on pakko maksaa, vaikka en edes sylkäisisi tähän asuntoon päin ja olisin katkonut sähkötkin.
No ei ole kyllä arvoalue. Mun osinko on 700€/kk
Vierailija kirjoitti:
Ainakin meillä uuteen kerrostalohuoneistoon piti tehdä sähkösopimus, vaikka ei muuttanutkaan heti, että kaikki ilmanvaihdot yms toimivat normaalisti. Asunto voi siis homehtua tms, ellei ole sähköä.
Teillä on siis huoneistokohtainen koneellinen ilmanvaihto eli se ilmanvaihtokone on kylppärin katossa (valkoinen humiseva laatikko)?
Se muuten toimii, vaikka asunnosta katkaistaisiin sähköt pääkytkimestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä osinko??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä osinko??
Asunto-osakkeen osinko.
Vierailija kirjoitti:
Mut jos on painovoimainen ilmanvaihto, niin siihen ei sähkö vaikuta. Eli ikkunanpuitteen venttiilistä tulee ilma ja seinäventtiilistä poisto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillä on siis huoneistokohtainen koneellinen ilmanvaihto eli se ilmanvaihtokone on kylppärin katossa (valkoinen humiseva laatikko)?
Se muuten toimii, vaikka asunnosta katkaistaisiin sähköt pääkytkimestä.
En nyt muista kaikkia perusteita, mutta useamman kerran muistutettiin, että sähkösopimus pitää tehdä tietystä päivästä alkaen (rakennuttajan sähkösopimus loppui), vaikka muuttaisi myöhemmin.
Vastikkeet maksat silti.