Mikä voisi olla vikana (oireet)?
Edellispäivänä mies joutui soittamaan häkeen ollessaan kaupungilla. Yhtäkkiä alkoi heikottaa, oksetuttaa, näkö hämärtyi, pyörrytti. Kädet tärisivät ja oli kylmä hiki. Oireet eivät helpottaneet vaikka mies istui pitkään aloillaan.
Ambulanssissa katsotaan kaikki arvot sekä tietysti sydänkäyrä. Verenpaine jonkun verran kohollaan mutta aina se on ollut (ja siitä tullut noottia lääkäriltäkin aiemmin) mutta muuten kaikki ok. Eli ei syytä viedä päivystykseen ja jotenkin mies onnistui pääsemään kotiin asti. Kotona mies vaan makasi, hyvä kun jaksoi/pystyi kävellä vessaan. Eka yö meni kuulemma hikoillessa (kylmä hiki), ei saanut nukuttua juurikaan.
Eilen piti lähteä koko perheen voimin huvipuistoon mutta hyvä kun mies selvisi edes koiran ulkoilutuksesta. Ihan pieni lenkki ja kotiin tuli tärisevä, hikoileva ja hengästynyt mies.
Tänään ollut vähän parempi päivä mutta käytännössä mies on vain makoillut sängyssä. Koiran ulkoilutus sujui jo paremmin mutta kovin väsyneeksi sekin pieni lenkki teki. Viime yönä sai kyllä nukuttua jonkun verran, ehkä sekin auttanut että on kyennyt tekemään jotakin.
Mies ei ole moneen viikkoon nukkunut kunnolla (lähinnä helteen takia mutta tiedän, että hänellä on univaikeuksia). Voisiko pelkkä väsymys saada tuollaisia oireita aikaan?
Kovasti yritän saada miestä varaamaan lääkärille aikaan mutta aika turhalta hommalta vaikuttaa. Mutta jos on itse soittanut häkeen niin tiedän että mies on itsekin pelästynyt ja olon on täytynyt olla kamala. On aika tyypillinen mies, lääkäriin ei mennä kuin korkeintaan pää kainalossa.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Ikä?
44v.
-ap-
Paniikkikohtauksia. Itsellä sama juttu.
Jos suinkin mahdollista; yksityiselle lääkärille mars. Julkisella puolella turha odottaa tutkimuksia / hoitoa tänä päivänä nopeasti.
Ei me olla lääkäreitä.
Jos mies ei halua mennä lääkäriin, niin siinäpä kärsii heikotuksensa ja huonon olonsa ja väsymyksensä.
Aikuinen mies, lienee itse tietää mitä tekee.
Vai onko se jotenkin vajaa...
Stressireaktio tms psyykejuttu ehkä?
Itselläni ei noin paha/pitkä.
Mutta monesti töiden jälkeen illalla tullut pari tuntia kestävä horkka=vetinmoinen vilu.
Vakava uupumus ym. mulla vuosia.
Oksettaa helposti jännityksestä/stressissä.
Vierailija kirjoitti:
Jos suinkin mahdollista; yksityiselle lääkärille mars. Julkisella puolella turha odottaa tutkimuksia / hoitoa tänä päivänä nopeasti.
Älä hölise paskaa.
Taatusti tuon ikäiseltä mieheltä otetaan sydänfilmi ja verensokeri ja muut julkisella puolella.
Keski-ikäinen mies, just iässä jolloin sydän voi alkaa vaivata tai tulee kakkostyypin diabetes ym. vastaavat sairaudet
Vierailija kirjoitti:
Syöko kolestrolilääkettä?
Ei syö.
-ap-
On täällä joitain lääkäreitäkin, mutten lähde arvailemaan. Ihan vain totean että syytä on mennä lääkäriin, ja uskon että otetaan myös vakavasti.
Ubikinoni kokeiluun.
Labroihin.
Puhti.fi onnistuu ilman lääkäriä.
Miten siellä päivystyksessä ei saatu mitään diagnoosia aikaiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Ei me olla lääkäreitä.
Jos mies ei halua mennä lääkäriin, niin siinäpä kärsii heikotuksensa ja huonon olonsa ja väsymyksensä.
Aikuinen mies, lienee itse tietää mitä tekee.
Vai onko se jotenkin vajaa...
Joo, on aikuinen mies ja kuten sanoin, tyypillinen mies siinä suhteessa että lääkäriin ei mennä kuin pää kainalossa. Jos silloinkaan. Mutta olen pirun huolissani kun toinen makaa kolmatta päivää sängyssä ja ihan normaalit arkipäivän askareet vievät mehut.
Tällä hetkellä mies on siis työtön, muuten olisi kyllä varmaan saikkua tullut.
-ap-
Oon 47v nainen ja mulla samanlaiset oireet kun verenpaine aina liian matalalla.
Oli käynyt vieraissa ja pelkäsi jäävänsä kiinni. Siksi keksi kaikki nämä oireet
Vierailija kirjoitti:
Miten siellä päivystyksessä ei saatu mitään diagnoosia aikaiseksi?
Ei viety päivystykseen vaan ambulanssissa katsottiin kaikki arvot (verensokeri, verenpaine, sydänkäyrä, hemoglobiini jne). Kaikki reilassa paitsi tuo verenpaine tosiaan koholla mutta niin se on aina ollut.
-ap-
Paniikki, uupumus, väärä hengitystapa.
Verensokerit.
Veikkaan paniikkihäiriötä, mutta sydänsairauden mahdollisuus pitää sulkea pois. Kannattaa kuitenkin hakeutua kardiologille ja tehdä sydämen ultra, ottaa labrat ja mahdollisesti magneettikuva. Pelkkä EKG ei vielä kerro tarpeeksi.
Kannattaa käydä lääkärillä!
Tuli mieleen että ei kai ollut syönyt/juonut jotain erikoista, mausteita tms?
Ikä?