Mikä voisi olla vikana (oireet)?
Edellispäivänä mies joutui soittamaan häkeen ollessaan kaupungilla. Yhtäkkiä alkoi heikottaa, oksetuttaa, näkö hämärtyi, pyörrytti. Kädet tärisivät ja oli kylmä hiki. Oireet eivät helpottaneet vaikka mies istui pitkään aloillaan.
Ambulanssissa katsotaan kaikki arvot sekä tietysti sydänkäyrä. Verenpaine jonkun verran kohollaan mutta aina se on ollut (ja siitä tullut noottia lääkäriltäkin aiemmin) mutta muuten kaikki ok. Eli ei syytä viedä päivystykseen ja jotenkin mies onnistui pääsemään kotiin asti. Kotona mies vaan makasi, hyvä kun jaksoi/pystyi kävellä vessaan. Eka yö meni kuulemma hikoillessa (kylmä hiki), ei saanut nukuttua juurikaan.
Eilen piti lähteä koko perheen voimin huvipuistoon mutta hyvä kun mies selvisi edes koiran ulkoilutuksesta. Ihan pieni lenkki ja kotiin tuli tärisevä, hikoileva ja hengästynyt mies.
Tänään ollut vähän parempi päivä mutta käytännössä mies on vain makoillut sängyssä. Koiran ulkoilutus sujui jo paremmin mutta kovin väsyneeksi sekin pieni lenkki teki. Viime yönä sai kyllä nukuttua jonkun verran, ehkä sekin auttanut että on kyennyt tekemään jotakin.
Mies ei ole moneen viikkoon nukkunut kunnolla (lähinnä helteen takia mutta tiedän, että hänellä on univaikeuksia). Voisiko pelkkä väsymys saada tuollaisia oireita aikaan?
Kovasti yritän saada miestä varaamaan lääkärille aikaan mutta aika turhalta hommalta vaikuttaa. Mutta jos on itse soittanut häkeen niin tiedän että mies on itsekin pelästynyt ja olon on täytynyt olla kamala. On aika tyypillinen mies, lääkäriin ei mennä kuin korkeintaan pää kainalossa.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Stressireaktio tms psyykejuttu ehkä?
Itselläni ei noin paha/pitkä.
Mutta monesti töiden jälkeen illalla tullut pari tuntia kestävä horkka=vetinmoinen vilu.
Vakava uupumus ym. mulla vuosia.
Oksettaa helposti jännityksestä/stressissä.
Itse myös mietin jotain paniikkikohtausta tms. Mutta voisiko se kestää useamman päivän?
Stressiä ei pitäisi olla sen kummallisemmin. Toki raha-asiat aina vaivaavat mutta se lienee aika normaalia.
-ap-
Vierailija kirjoitti:
Miten siellä päivystyksessä ei saatu mitään diagnoosia aikaiseksi?
Niinhän sitä maallikko olettaa, totuus on toinen.
Stressi ja unettomuud voi aiheuttaa myös fyysisiä reaktioita.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa käydä lääkärillä!
Tuli mieleen että ei kai ollut syönyt/juonut jotain erikoista, mausteita tms?
Ei minun tietääkseni. Mies itsekin mietti vitsaillen että varmaan joku ruokamyrkytys kun ei kerran ollut sydänkohtaus mutta tosiaan, mitään sen kummallisempaa ei ollut syönyt. Samaa kuin minäkin.
-ap-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos suinkin mahdollista; yksityiselle lääkärille mars. Julkisella puolella turha odottaa tutkimuksia / hoitoa tänä päivänä nopeasti.
Älä hölise paskaa.
Taatusti tuon ikäiseltä mieheltä otetaan sydänfilmi ja verensokeri ja muut julkisella puolella.
Keski-ikäinen mies, just iässä jolloin sydän voi alkaa vaivata tai tulee kakkostyypin diabetes ym. vastaavat sairaudet
Kuka ne kerkiäis ottaan? Siellä sanotaan että ota buranaa ja lepää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta monesti töiden jälkeen illalla tullut pari tuntia kestävä horkka=vetinmoinen vilu.
Oksettaa helposti jännityksestä/stressissä.Itse myös mietin jotain paniikkikohtausta tms. Mutta voisiko se kestää useamman päivän?
Stressiä ei pitäisi olla sen kummallisemmin. Toki raha-asiat aina vaivaavat mutta se lienee aika normaalia.-ap-
Voi kestää. Paniikkikohtaus on siitä ovela, että kun se kerran säikäyttää, se kierre alkaa siitä. Silloin sitä alkaa pelkäämään koko ajan, ja mitä enemmän pelkää, sitä todennäköisemmin se tulee. Pistä se ukko kuitenkin kardiologille tarkastuttamaan pumppu. Paniikkikohtauksetkin helpottaa kun tietää varmasti, ettei sydämessä ole vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oksettaa helposti jännityksestä/stressissä.Itse myös mietin jotain paniikkikohtausta tms. Mutta voisiko se kestää useamman päivän?
Stressiä ei pitäisi olla sen kummallisemmin. Toki raha-asiat aina vaivaavat mutta se lienee aika normaalia.-ap-
Voi olla monen asian summa.
Univaikeudet on iso ongelma. Mistä ne johtuu? Psyyke, stressi.
Rentoutuuko aidosti/perusteellisesti; uni ei virkistäkään?
Uniapnea?
Voin kokemuksesta kertoa, että ekg näyttää vain hetkellisen tilanteen ja infarktin, ei muuta. Omalla kohdalla sydänsairaus löydettiin vasta kuukauden kuluttua magneettikuvassa, ultrassakaan ei näkynyt mitään ihmeellistä. Eli kannattaa hakeutua tutkimuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kestää. Paniikkikohtaus on siitä ovela, että kun se kerran säikäyttää, se kierre alkaa siitä. Silloin sitä alkaa pelkäämään koko ajan, ja mitä enemmän pelkää, sitä todennäköisemmin se tulee. Pistä se ukko kuitenkin kardiologille tarkastuttamaan pumppu. Paniikkikohtauksetkin helpottaa kun tietää varmasti, ettei sydämessä ole vikaa.
Niin.
Kaikki mahdolliset vaan pyydettävä tutkia.
Ei ole häpeän asia, meinaan jos sen takia ei mene.
Kylmä hiki kuulemma liittyy sydänongelmiin.
Vierailija kirjoitti:
Voin kokemuksesta kertoa, että ekg näyttää vain hetkellisen tilanteen ja infarktin, ei muuta. Omalla kohdalla sydänsairaus löydettiin vasta kuukauden kuluttua magneettikuvassa, ultrassakaan ei näkynyt mitään ihmeellistä. Eli kannattaa hakeutua tutkimuksiin.
Rasitus-ekghen.
Ei multa ole vikoja löydetty vaikka tutkittu erinäisten oireiden takia.
Mitä nyt päässä siis viiraa eli paniikki ym. ja ferritiini oli alhainen.
Ai ei stressaa raha huolet?! Varmasti vaikuttaa ,työttömyys jne. Unettomuus on todella pirullinen vaiva, olen kärsinyt siitä vuoskausia, myös verenpaine heittelee vaikka on lääkitys. Ymmärrän täysin miehen oireet ja väsymyksen. Nyt nukahtamislääkkeet käyttöön jos ei vielä ole, unta on saatava jotenkin ja verenpainetta seurattava omalla mittarilla ja luvut ylös. Mahdollisesti myös esim.opamox rauhottamaan mieltä jos tulee paniikki kohtaus.
N 60 v
Instassa joku kehui laihduttaneensa 30 kg, niin poistui kaikki vaivat paniikista lähtien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rasitus-ekghen.
Myös 24 tunnin ekg voi selvittää jos on jotain rytmihäiriöitä.
Vierailija kirjoitti:
Miten siellä päivystyksessä ei saatu mitään diagnoosia aikaiseksi?
Ei siellä ole tarkoituskaan tehdä diagnooseja.
Siellä poissuljetaan välitöntä hoitoa vaativat tilat ja kun niitä ei ollut, kotiin. Tutkimuksiin sitten kiireettömästi.
Vierailija kirjoitti:
Onko hän ottanut koronarokotteita ja jos on niin kuinka monta? Monella 3 rokotetta ottaneella on ollut pahoja vaivoja ja juuri samanlaisia kuin miehelläsi.
Neljä on ottanut. Lääkärit ei epäile, että johtuisi koronarokotteista kuitenkaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ai ei stressaa raha huolet?! Varmasti vaikuttaa ,työttömyys jne. Unettomuus on todella pirullinen vaiva, olen kärsinyt siitä vuoskausia, myös verenpaine heittelee vaikka on lääkitys. Ymmärrän täysin miehen oireet ja väsymyksen. Nyt nukahtamislääkkeet käyttöön jos ei vielä ole, unta on saatava jotenkin ja verenpainetta seurattava omalla mittarilla ja luvut ylös. Mahdollisesti myös esim.opamox rauhottamaan mieltä jos tulee paniikki kohtaus.
N 60 v
Samaa mieltä.
Avoimuus, puhuminen...stressitön elämä.
Melatoniini, vaikka reseptivapaa, kokeeksi n.6mg, ellei jo käytä.
Huonot elämäntavat. Väsymys.