Voiko jo pelkkä kävelyllä käyminen kohottaa kuntoa tai vaikuttaa terveydentilaan? Kannattaako kävelyillä käydä?
Onko siitä tehty mitään tutkimuksia?
Tai oletko itse huomannut jotain hyötyjä kävelylenkeistä?
Kommentit (23)
Onhan se nyt paljon parempi käydä kävelyllä, kuin olla tekemättä mitään.
Kyllä voi ja on tehty tutkimuksiakin. Itse asiassa jo pieni liikunnan lisäys vaikuttaa ihmeen positiivisesti terveyteen. Kävelylle vain!
Jos olet ihan sohvaperuna, kuten minä, niin kävely auttaa jo paljonkin. Se saattaa jopa olla erittäin fiksu ratkaisu, koska on kevyenä vaihtoehtona helppo ottaa jokapäiväiseksi tavaksi.
Kannattaa käydä kävelyllä. Pienikin kävelylenkki on parempi kuin ei mitään. Kävely ylläpitää kuntoa, ja jos kävelee pitemmän lenkin ja vaihtelevassa maastossa, niin aina parempi.
Minä teen kävelylenkkejä noin 3kertaa viikossa 10 km. Voin kertoa kunto on hyvä. Ei tartte sen kummemmin tutkimuksia siitäkään.
https://news.stanford.edu/2014/04/24/walking-vs-sitting-042414/
Luovuus saattaa olla vaikutusta
Omia kokemuksia:
Jos iltaa vasten menet lenkille -> nukut paremmin
Edes puolen tunnin kävely 2-3 viikossa on itellä auttanut aivan helvetisti alaselän kipuihin.
Ja tuleehan sitä hyvälle mielelle. Ikinä ei oo jääny kaduttamaan että lenkille lähti
Viimeksi eilen oli Iltasanomissa otsikko "Kävelyn huikeat terveyshyödyt".
Kaikki liikunta vaikuttaa. Ite tilasin tommosen Mikrotreenit-kirjan, jossa on pieniä liikesarjoja joita voi tehdä pitkin päivää.
Lievään ja keskivaikeaan masennukseen säännölliset, min.20 minuuttia kestävät kävelylenkit auttavat enemmän kuin lääkkeet.
Eipä kai siitä hyötyä ole, vaikka evoluutiossa kävely on ollut vallitseva liikkumismuoto nykyihmiselläkin satojatuhansia vuosia ja sellaiseen rasitukseen biologia on muovautunut.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se nyt paljon parempi käydä kävelyllä, kuin olla tekemättä mitään.
Joo. Mutta tutkimusten mukaan peruskunnon kohottamisessa kävely on myös parempaa kuin hölkkäily, juoksu, ryntäily ja muut anaerobiset liikunnan muodot.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet ihan sohvaperuna, kuten minä, niin kävely auttaa jo paljonkin. Se saattaa jopa olla erittäin fiksu ratkaisu, koska on kevyenä vaihtoehtona helppo ottaa jokapäiväiseksi tavaksi.
Mä en ole sohvaperuna vaan aktiiviurheilija, entinen ammattiurheilija. Kävelylenkkejä ei voita pk:n kasvattamisessa mikään.
Mitä kaikkea kävely tekee terveydelle? Mitä eri vaikutuksia tulee?
Vierailija kirjoitti:
Kaikki liikunta vaikuttaa. Ite tilasin tommosen Mikrotreenit-kirjan, jossa on pieniä liikesarjoja joita voi tehdä pitkin päivää.
Kaikki liikunta vaikuttaa, mutta kortisolia nostattava liikunta saattaa vaikuttaa negativiisesti. Varsinkin jos olet läski niin jätä hölkkäilyt muille ja kävele.
Nukun erittäin paljon parremin ja alaselkäkivut ovat helpottaneet varmaan 80 %. Siis kun kävelen muutaman kerran viikossa n. 20 min. - 30 min.
Just kävelin 8 tunnin lenkin koiran kanssa ja mä oon ihan poikki. Kohosko nyt sit kunto ku vaan väsyttää.
Vierailija kirjoitti:
Mitä kaikkea kävely tekee terveydelle? Mitä eri vaikutuksia tulee?
Eikö siitä just juttu ollut jommassakummassa iltapulussa.
Vierailija kirjoitti:
Minä teen kävelylenkkejä noin 3kertaa viikossa 10 km. Voin kertoa kunto on hyvä. Ei tartte sen kummemmin tutkimuksia siitäkään.
Tuosta tulee ihan tavallinen peruskunto, sitte vielä treenaa lihaksiakin päälle.
Jokainen normaali voi kävellä vaikka 8h per päivä,jokapäivä.Ei se kuntoa vaadi ees. Erijuttu juosten .
Totta kai voi!