Miten työttömät ja vähävaraiset aikovat pärjätä tulevan talven?
Tai siitä eteenkinpäin jos hintojen nousulle ei tule loppua. Pystyykö työssäkäyvä taviskaan maksamaan yli 1000e sähkölaskua muiden kulujen jälkeen? Empä usko. Maksaako kela laskut jos niihin ei ole yksinkertaisesti edes varaa tukienkaan jälkeen?
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Kela maksaa toimeentulotuella olevan sähkölaskun, vakuutukset, veden, sairaskulut ja reseptilääkkeet. Köyhän elämään ei oikeastaan vaikuta kuin ruuan hinta ja aina on olemassa ilmaisruokailut, hävikkiruoka ja ruokajakelu.
Saako sieltä hävikki ruoka jakelusta erityisruokavalion ruokia? Lähinnä nyt maidoton ja viljaton pitää olla.
Maksaako Kela myös yksityisellä käynnin?
Mulla olisi tässä 4 kilometrin päässä yliopistosairaala, mutta lääkärissä joudun käymään n. 150 kilometrin päässä.
Ihan vaan kun ei julkista kiinnosta hoitaa.
Maksaako Kela kaiken tän?
Ai ei vai.
No tiedänhän minä sen ja makaaminen vaan jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Siis eihän oikeasti köyhällä ole ollenkaan niin iso stressi talvesta kuin työssäkäyvällä joka ei saa tukia. Työtön köyhä ei maksa itse sitä sähkölaskua, joten ihan sama jos siihen tulee tonni lisää hintaa.
Älä levitä väärää tietoa! Missä kela on sanonut että maksaa tuollaisen sähkölaskun. Ei maksa. Maksavat hyvin minimaalisen summan, samoin kuin vesiennakkoonkin on katto, eivät maksa mitään tasauslaskuja, koettu on ja oltu todella vaikeuksissa joskus. Vakuutuksista maksavat ainostaan minimaalisen kotivakuutuksen.
Arvion mukaan sähkölasku nousee n. 15e/kk. Aika kallis siitä tulee, varmaan n. 50e/kk. Säästöjä siihenkin tietysti menee, juuri niiden säästöjen takia en saa muuta kuin työmarkkinatuen ja asumistuen. Tilin tyhjenemistä odotellessa, sellaista se nyt vaan on.
Vierailija kirjoitti:
Sossu maksaa. Työssä käyvät ovat sitä vastoin ongelmissa.
Työssä käyvä voi hyvin vaihtaa ylikalliit harrastuksensa kirjastossa käymiseen ja luonnossa liikkumiseen. Metsäreissulla voi käydä hakemassa vähän marjoja pakkaseen henkensä pitimiksi. Lopettaa sen turhan baareissa riehumisen ja vetää ne viinat kotona, tulee halvemmaksi. Ruuaksi voi valita makaronia, se on ihan yhtä hyvää ruokaa kuin ne isotuloisten sapuskat, joita ei ole edes tarkoitettu pienituloiselle työssäkävijälle. Muutenkin voisivat alkaa elämään enemmän niin kuin normaalit ihmiset. Salikorttikin on ihan turha, kun Suomessa kuitenkin piisaa jalkakäytäviä, joita tallata. Kävely on aliarvostettu kuntoilumalli.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki työttömät ole vähävaraisia.
Tjaa, miten tulla ei-vähävaraiseksi työttömäksi, olisi siis kohtuullinen elintaso ja runsaasti vapaa-aikaa?
Tuohan olisi tavoittelemisen arvoinen yhtälö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis eihän oikeasti köyhällä ole ollenkaan niin iso stressi talvesta kuin työssäkäyvällä joka ei saa tukia. Työtön köyhä ei maksa itse sitä sähkölaskua, joten ihan sama jos siihen tulee tonni lisää hintaa.
Älä levitä väärää tietoa! Missä kela on sanonut että maksaa tuollaisen sähkölaskun. Ei maksa. Maksavat hyvin minimaalisen summan, samoin kuin vesiennakkoonkin on katto, eivät maksa mitään tasauslaskuja, koettu on ja oltu todella vaikeuksissa joskus. Vakuutuksista maksavat ainostaan minimaalisen kotivakuutuksen.
Älä itse löpise siinä! Kela maksaa kyllä kunhan KULUTUS on tietyissä rajoissa. En nyt muista onko se vaikka 500kWh/kk vai mitä ikinä, mutta ei siis haittaa jos sähkön hinta nousee jos kulutus on normaali.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä itse löpise siinä! Kela maksaa kyllä kunhan KULUTUS on tietyissä rajoissa. En nyt muista onko se vaikka 500kWh/kk vai mitä ikinä, mutta ei siis haittaa jos sähkön hinta nousee jos kulutus on normaali.
Ja yleensä toimeentulotukiasukkaat asuu niin pienissä kopperoissa, että ei ole pelkoa siitä, ettei maksettaisi.
En asu sähkölämitteisessä omakotitalossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työssä käyvä voi hyvin vaihtaa ylikalliit harrastuksensa kirjastossa käymiseen ja luonnossa liikkumiseen. Metsäreissulla voi käydä hakemassa vähän marjoja pakkaseen henkensä pitimiksi. Lopettaa sen turhan baareissa riehumisen ja vetää ne viinat kotona, tulee halvemmaksi. Ruuaksi voi valita makaronia, se on ihan yhtä hyvää ruokaa kuin ne isotuloisten sapuskat, joita ei ole edes tarkoitettu pienituloiselle työssäkävijälle. Muutenkin voisivat alkaa elämään enemmän niin kuin normaalit ihmiset. Salikorttikin on ihan turha, kun Suomessa kuitenkin piisaa jalkakäytäviä, joita tallata. Kävely on aliarvostettu kuntoilumalli.
Looool. No joku varmaan voi, mutta iso osa suomalaisista on "köyhiä työssäköyviä". Ei ole mitään kalliita harrastuksia. On tingittävä siis terveydestä, hyvinvoinnista ja lämmöstä yms tarpeellisista asioista.
Ja osa on sit onnellisemmassa asemassa. Mutta ei työpaikka meinaa että on rahaa kummosesti, voi helposti olla vähemmän kuin työttömällä.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaanpa että ihmiset jättää sähkölaskujaan paljon maksamatta tulevana talvena. Ehkä muitakin jos pitää ruokaa ja bensaa ostaa viimesillä ropposillaan.
Mutta hallitushan ei ole vieläkään yhtäkään tukitoimea lyönyt lukkoon. Ehkä budjettiriihen jälkeen tulee joitain päätöksiä joilla helpotetaan kansalaisten arkea.
Köyhän ei kannata tuhlata rahoja autoon.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki työttömät saa sossusta yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki työttömät ole vähävaraisia.
Tjaa, miten tulla ei-vähävaraiseksi työttömäksi, olisi siis kohtuullinen elintaso ja runsaasti vapaa-aikaa?
Tuohan olisi tavoittelemisen arvoinen yhtälö.
Onnistumalla sijoittamisessa.
Perinnöllä.
Lottovoitolla.
Usean vuoden säästämisellä.
Ansiosidonnaisella pari vuotta.
Siinä muutama vaihtoehto.
Onkohan kukaan kysynyt työttömiltä kuten vaikkapa Kimi Räikkönen tai Teemu Selänne että miten pärjäävät
Vierailija kirjoitti:
Arvion mukaan sähkölasku nousee n. 15e/kk. Aika kallis siitä tulee, varmaan n. 50e/kk. Säästöjä siihenkin tietysti menee, juuri niiden säästöjen takia en saa muuta kuin työmarkkinatuen ja asumistuen. Tilin tyhjenemistä odotellessa, sellaista se nyt vaan on.
Paljon kulutat.... telkka päällä 24/7? Itselläni oli sähkölasku puoli vuotta sitten noin 14-15€ ja viimeisin oli 18,90€.
Kela maksaa mun kulut. Palkat sen sijaan ei nouse oikeastaan.
🤭
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon kulutat.... telkka päällä 24/7? Itselläni oli sähkölasku puoli vuotta sitten noin 14-15€ ja viimeisin oli 18,90€.
Meillä talvella sähkölasku siirtoineen noin 500e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti näin.
T. Köyhä eläkeläinen, jolla on mökki. Sen omistaminen torppaa kaikki tuet. Kuluja siitä on kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkansa. Minulla on toimeentulotukipäätöksiä pitkä liuta jossa selkeästi sanotaan mikä on max summa.
Vierailija kirjoitti:
Sossu ei ole tainut enää vuosi kausiin maksella mitään. Kelasta saa tt-tukea myös työssäkäyvä jos ei varat riitä laskuihin.
Ei vaan kannata elää yli omien varojen, sitten saattaa apu jäädä saamatta.
Eikä kaikilla omakotitaloasujillakaan nouse, jos on kiinteähintaiset sopimukset.