Jos olisit rikkaan kumppanin kanssa naimisissa, voisitko vain katsoa vierestä köyhää ystävääsi vai auttaisitko?
Kysymys otsikossa. Enkä siis tarkoita, että toisen perheen (rikkaan) tulisi kustantaa toisen (köyhän) perheen elämä, mutta voisitko rikkaana silloin tällöin tarjota jotain vähätuloiselle ystävällesi ja tämän perheelle? Olen itse vähätuloisena tällaisessa tilanteessa, jossa ystäväni on naimisissa rikkaan miehen kanssa mutta mitään kahvikuppia tai jäätelötuuttia kalliimpaa ole voitu tarjota.
Kommentit (233)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän se jotain on, mitä ystävän perheelle pitäisi tarjota?
No jos näkee, että toisen perhe on vaikka koko kesän kotona, kun ei rahaa matkoihin, ja toinen taas reissaa ympäriinsä eri puolilla Eurooppaa, niin luulisi, että jo ihan HALUAISI tarjota toiselle jonkun elämyksen. En tarkoita tätä tarjoamista tietenkään, jos ei itsellään ole varaa, mutta jos oikeasti ei kukkarossa tunnu missään joku Linnanmäki-viikonlopun tarjoaminen kaverin perheelle, niin miksi sitten ei? Olen nähnyt verokoneesta ja lehdestä kaverin miehen verotiedot ja tulot, ei oikeasti tunnu missään heille. En puhu siis mistään 4000 keskipalkkalaisesta vaan ihan jostain muusta.
ap
Et voi olla tosissasi. Ensinnäkin, ne on kaverisi miehen rahoja, ei kaverisi. Toiseksi, mikä kateellinen hyyppä sä olet kun vakoilet ihmisten tuloja? Kolmanneksi, kaverisi ei ole sinulle mitään velkaa. Neljänneksi, olisi tosi tökeröä tulla ehdottamaan, että voi voi kun olette noin köyhiä, niin tässäpä teille matkaliput Kanarialle. Ottaisitko oikeasti edes vastaan? Missä itsetuntosi ja ylpeytesi on?
Mulla on kuule niin hyvä itsetunto, että ei tuntuisi todellakaan vaikealta ottaa vastaan vaikka juuri joku Kanarian pakettimatka!
ap
Ttu mikä katkera akka. Hommaa omat rahat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolison rahat ei ole minun rahojani.
Ja minun rahat ei ole puolison rahoja.
Siinä se kaikessa yksinkertaisuudessaan.
Oon kyllä ihan omin silmin nähnyt, että kaverilla on miehensä vuoksi asioita, joita ei muuten ostaisi ellei miehellä olisi kovat tulot. On kallis auto (uusi aina 2 vuoden välein), on Didriksonin takit aina uuden kauden väreissä, silmälasit merkkituotetta jne. Ei omalla palkallaan pääsisi noihin, vaan mies auttaa. Joten heillä ei ole puolison tulot = puolison vaan yhteiset rahat ihan selvästi.
ap
No mutta ei se tarkoita, että puolison rahat ovat myös ystävän rahat. Harva kehtaa alkaa pyytää rahaa puolisolta myös ystävilleen. Saattaapi pian olla entinen puoliso.
Tämän takia on syytä tuntea vain omalla tasolla olevia.
Lokkeja pitää varoa, ne vie jäätelöt vaikka kädestä.
Onpa ärsyttävä alotus. Toivottavasti mulla ei ole kaltaisiasi ystäviä. Tai no, tiedän ettei ole.
Käsittääkseni puhut ystävästäsi. Hän ei ole sinulle mitään velkaa, ei vaikka olisi itse se rikas. Raha ei saa vaikuttaa ystävien välillä millään tavalla, käsitätkö?
Hyvät tulot vai miljonääri?On minullakin ihan hyvät tulot,uusi auto ja Didriksonin takki,mutta rahat menee peruselämiseen.Ei siis ole varaa tarjota mitään matkoja ja muuta,kahvit ja lounas ehkä.No jos olisin miljonääri niin ehkä sitten tarjoaisin.
Naurahdin ääneen tuolle Didriksonin takeille. Mun työpaikalla lähes kaikilla naisilla taitaa olla syksyisin Didriksonin takit. En ole ikinä pitänyt niitä minään merkkituotteina, ihan peruslaadukkaita syystakkeja. AP vaikuttaa katkeralta kyylältä.
Olen naimisissa rikkaan miehen kanssa. Ei oikeastaan näy muuten arjessa, mutta lomilla yövymme laadukkaissa hotelleissa ja syömme maineikkaissa ravintoloissa. Talossa, autossa tai vaatteissa ei rikkautta päälle päin juurikaan havaitse. Mietin mitähän ihmettä mies sanoisi, jos ehdottaisin että voisitko nyt hyväpalkkaisena ja perijänä ja oikein sijoittaneena käyttää oman ystäväni menoihin mammonaansa :D Siis eri asia jos kutsutaan vaikkapa illanistuaisiin niin saavat syödä ja juoda mitä tahtovat, mutta siis pöyristyttävä idea ap.
Kannattaa muistaa myös, et teitä "miksei vois tarjota" naukujia on yleensä enemmänkin. Siihen ne rahat saa äkkiä hupenemaan kun tarjoaa jatkuvasti sitä sun tätä, joka "ei tunnu missään".
Riippuu siitä mikä on ystävän tilanne ja mistä vähävaraisuus johtuu. Suomessa saat kuitenkin tukea asumiseen ja muihin kuluihin. Jos vähävaraisuus sitä, että töörätään rahaa turhuuksiin tai päihteisiin ja rahat loppu, niin rahallisesti en rupeaisi auttamaan. Monilla on juuri tuo tilanne ja elävät jatkuvasti velaksi, kun ovat koko ajan lainailemassa kavereilta tai muuten lokkeilevat ylläpitoa.
Hyödyllisempää olisi varmaan tarjota vinkkejä talouden hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos näkee, että toisen perhe on vaikka koko kesän kotona, kun ei rahaa matkoihin, ja toinen taas reissaa ympäriinsä eri puolilla Eurooppaa, niin luulisi, että jo ihan HALUAISI tarjota toiselle jonkun elämyksen. En tarkoita tätä tarjoamista tietenkään, jos ei itsellään ole varaa, mutta jos oikeasti ei kukkarossa tunnu missään joku Linnanmäki-viikonlopun tarjoaminen kaverin perheelle, niin miksi sitten ei? Olen nähnyt verokoneesta ja lehdestä kaverin miehen verotiedot ja tulot, ei oikeasti tunnu missään heille. En puhu siis mistään 4000 keskipalkkalaisesta vaan ihan jostain muusta.
ap
Juuri tämän takia olen rikastuttuani hiljakseen luopunut kaikista vanhoista "ystävistä" jotka ovat jääneet köyhiksi. Sietämätön ajatus että tietäisin heidän itsekseen ajattelevan että minun pitäisi tarjota heidän perheelleen jotain elämyksiä. On paljon helpompaa kun on tekemisissä sellaisten kanssa jolla on edes suunnilleen sama tulotaso.
Ja minä sentään olen itse varakas. Aloittaja ystävä ei edes ole, vaan hänen miehellään on rahaa.
Aloittajan täytyy mennä pyytämään ihan suoraan sitä Kanarian matkaa, sitten hänen kohteensa pääseekin mukavasti eroon lokkiystävästään.
Vierailija kirjoitti:
No minä teoriassa olen tuossa tilanteessa. Mies on rikas ja ollaan naimisissa. Mutta minun omat tulot on melko vaatimattomat, joten en tarjoa apua. Ne on nimenomaan miehen tulot mistä meidän rahat enimmäkseen tulee ja vaikka ne on meidän silmissä yhteiset, kun on yhteinen perhe ja elämä, niin ei mulla oo oikeutta alkaa niillä tarjoamaan kaverille mitään. Omasta tilistäni voin kerran kesässä tarjota just vaikka jäätelöt koko porukalle, mutta en mä ala mitään vaatekuluja, kalliimpia toivejoululahjoja yms. kattamaan vaikka tilin saldon perusteella voisinkin. Mies auttaa omia kavereitaan, jos haluaa.
Sama täällä. Mies tienaa n. kymppitonnin kuussa, itse olen freelance-taiteilija. En todellakaan voi mieheni rahoilla lähteä ostelemaan omille kavereilleni mitään. Mies on vielä aika tarkka rahankäytöstään. Meillä on uudehkot autot ja asutaan aika komeasti, mutta ne on miehen valintoja. Äitini on liikuntavaivainen, joten aika usein käytämme häntä ruokakaupassa. Tuolloin mieheni maksaa kaikki ostokset, mutta sekin on hänen ideansa, ei minun tai äitini (tietääkseni).
Vierailija kirjoitti:
Hyvät tulot vai miljonääri?On minullakin ihan hyvät tulot,uusi auto ja Didriksonin takki,mutta rahat menee peruselämiseen.Ei siis ole varaa tarjota mitään matkoja ja muuta,kahvit ja lounas ehkä.No jos olisin miljonääri niin ehkä sitten tarjoaisin.
Kokemusesta, miljonäärit ne kaikkein piheimpiä ovat. Hyvätuloiset avokätisempiä. Mutta aloituksessa ei ollut kyse omista ansioista vaan nimenomaan PUOLISON ansioista. Ei ole osaa ei arpaa hyysata siipan kavereita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Mitäs menit katsomaan niitä kaverin miehen verotietoja? Oletko tullut ajatelleeksi, että ehkä tuon tuttavaperheen lähipiirissä on aika paljon niitä "apua tarvitsevia". Ehkä he jopa auttavat jo jotakuta, joka tarvitsee kipeämmin rahaa kuin te. Tai sitten eivät pitävät huolen omista asioistaan.
Vähän tuloista riippumatta rahallisesti voin auttaa omia vanhempiani ja lapsiani. Sisarukset ovat siinä rajalla. Muut ystävät, ei todellakaan.
Oletuksena on siis, että rahat avioliitossa ovat yhteiset. Eli puoliso on "yhtä rikas" kuin toinenkin.
Tämä oli vielä 90-luvulla täysin tavallista.
En kuitenkaan tässäkään tapauksessa harkitsisikaan altistuvani loisimiselle. Ystävät ovat kanssani ihan muista syistä kuin rahallisten etuuksien perässä. Miten edes erottaisi oikeat ystävät lokeista, jos olisi ap:n penäämiä elämyksiä tarjoamassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolison rahat ei ole minun rahojani.
Ja minun rahat ei ole puolison rahoja.
Siinä se kaikessa yksinkertaisuudessaan.
Oon kyllä ihan omin silmin nähnyt, että kaverilla on miehensä vuoksi asioita, joita ei muuten ostaisi ellei miehellä olisi kovat tulot. On kallis auto (uusi aina 2 vuoden välein), on Didriksonin takit aina uuden kauden väreissä, silmälasit merkkituotetta jne. Ei omalla palkallaan pääsisi noihin, vaan mies auttaa. Joten heillä ei ole puolison tulot = puolison vaan yhteiset rahat ihan selvästi.
ap
Eli autoon käyttöoikeus ja puoliso ostanut vaatteet että ei tarvitse hävetä kun liikkuvat yhdessä. Merkkilasit voi olla kenellä tahansa.
Eli pitäisikö miehen elättää sinun lisäksesi vielä persauksista kaveriasi?