Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ai lääkäri ei saisi kysyä sterilisaariota haluavalta "Mitä jos vielä rakastut mieheen, joka haluaa lapsia?"

Vierailija
26.08.2022 |

Just just.

Kommentit (206)

Vierailija
181/206 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkärin lakisääteinen velvollisuus on tiedottaa sterilisaation pysyvyydestä ja varmistaa, että ihminen tietää, mitä on tekemässä. Sen voi tehdä toki monella tapaa, ja aloitus on mielestäni epäkorrekti. Itse olen kysynyt tyyliin: "Tiedostathan, että elämäntilanteesi voi muuttua ja siksi saatat jossain vaiheessa tulla toisiin ajatuksiin?"

Mutta mikä tekee juuri sterilisaatiopäätöksestä sellaisen, että sitä pitää joka portaalla kyseenalaistaa. Teemme yhtä lailla peruuttamattomia päätöksiä arjessa, irtisanoutumisia, asuntokauppoja, avioeroja eikä niissäkään mennyttä saa takaisin, miksi sterilisaatiossa korostetaan peruuttamattomuutta? Korostan siis että ihmisen pitää toki tietää se peruuttamattomuus, mutta miksi on yhteiskunnan velvollisuus korostaa sitä peruuttamattomuutta tässä yhteydessä mutta ei toisaalla?

Siksi asia on eri koska steri on täysin turha toimenpide lääketieteellisesti. Se on turha leikkaus siinä mielessä ettei se paranna mitään sairautta tai helpota sairauden oiretta. 

Kun sterin ansiosta sain vihdoin lopettaa hormonaalisen ehkäisyn, multa loppui kaikki PMS-oireet, migreenit, haluttomuus, jatkuva väsymys ym. Mulle leikkaus ei todellakaan ollut turha, vaan se auttoi moneen lääketieteelliseen ongelmaan välillisesti.

Ei vaan se auttoi seksinharrastamiseesi. Olisit myös voinut käyttää kondomia, eli vaihtoehtona oli muukin kuin pysyvä lääketietetellinen toimenpide. Olisit myös voinut oireittesi parantamiseksi olla harrastamatta seksiä, mutta seksi oli sinulle kaikkea tätä terveyttäsi tärkeämpää.

Ehkä hänen puolisonsa ei halunnut käyttää kondomia (valitettavan yleistä)? Kyllä tuolla kirjoittajalla on oikeus seksielämään ja jopa siitä nauttimiseen ja jos steri siihen auttoi, niin hienoa! Huolehdi sinä vain omasta elämästäsi (jos sinulla sellainen on) äläkä puutu toisten valintoihin.

Juurihan tässä toitotetaan että ei puolisolta tarvitse kysyä ;) Ei mies voi päättää että naisen pitää mennä steriin kun hänelle ei kondomi kelpaa. Ja kyllä, olet tuo sama "kyseinen kirjoittaja" ;)

Eli sinun mielestäsi, jos puoliso ei halua käyttä kondomia, se on avioeron paikka, vaikka voisi hoitaa sen ehkäisyn varmemmin vielä sterilisaatiolla, josta itse tekee päätöksen? Sulla ei taida olla kovin pitkäaikaisia parisuhteita takana?

Lääketieteellinen peruste ei ole se ettei mies halua käyttää kondomia. Mies voi itse hakea vasektomiaan jos muu ehkäisy ei kelpaa. Itse avioeroaisin tuollaisesta miehestä vällittömästi, en missään nimessä pidä pitkäaikaista suhdetta meriittinä jonka vuoksi kestäisin tuollaista erolla uhkailua ja kiristämistä sterillä .

Johan täällä vedetään johtopäätöksiä. Mua ei kukaan ole kiristänyt steriin. Ikinä en ole lapsia halunnut, menin steriin, en ole katunut. Miehelle oli ihan se ja sama miten ehkäisy hoidetaan, mutta kondomia ei voitu käyttää. Syy tähän ei ollut yksin miehessä, vaan ikävien sattumuksien summana se ei meille pariskuntana toiminut mitenkään. Vasektomiaan ei halunnut myöskään. Minä siis ihan itse sain päättää haluanko pillerit, kierukan, implantin, sterin.. ei mua kukaan mihinkään pakottanut. Ja koska tiesin ja tiedän aivan varmaksi etten lasta halua nyt tai koskaan, valitsin pysyvän vaihtoehdon.

Vierailija
182/206 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri on ollut raskaan sarjan sovinisti ja naisenalistaja! Kaikkea sitä leipä elättää!

Samaa kyllä kysyttiin minulta ennen vasektomiaa. Operaatiopäivänä vastaanottanut hoitaja kysyi olenko varma ja operaation tehnyt lääkäri kysyi vielä ennen aloittamista, että olenhan varma. En kokenut tuossa olleen mitään alistamista tai vihaa. 

Koska olet aivopesty ja hyväksyt tuollaisen käytöksen. Ole hyvä vaan. Moni muu ei. Minä tekisin valituksen välittömästi.

Kun tehdään jotain periaatteessa peruutamatonta, niin minusta ei ole mitenkään väärin tarkistaa onko potilas varma valinnastaan.

Niin juuri.

Tässäkin ketjussa vaahtoavat sellaiset daijut, joita lääkäri on nähnyt riittävästi vinkumassa myöhemmin sterilisaation purkua.

Hänen työhönsä kuuluu vääntää rautalangasta mitä ollaan tekemässä.

Ihmiset kun ovat käsittämättömän tyhmiä.

Sitä paitsi sterilisaatio on turhaa kirurgiaa, ei sairauden hoitoa.

Ehkäisyvälineet on keksitty. Ilmeisesti steriä hinkuvat eivät osaa niitä käyttää.

Olen samaa mieltä kaikesta paitsi tuosta viimeisestä lauseesta. Ei ole välttämättä kyse mistään osaamisesta. Kaikki ehkäisyvälineet eivät vaan sovi kaikille. On paljon naisia joille hormonaalinen ehkäisy tuottaa niin paljon sivuoireita tai jopa terveysriskin, etteivät ne ole vaihtoehto. Kuparikierukka ei sovi, jos on ennestään runsaat/kivuliaat kuukautiset. Kondomikin on epävarma ja sitäkään ei aina voi käyttää jos on kumiallergiaa (kyllä, lateksittomiakin on) tai muita syitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/206 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on oikeasti hyvin yksinkertaista niille, jotka eivät halua lapsia.  Asian painottomuus vertautuu mulla vaikka tilanteeseen, jossa kaveri haluaa marsun. Itse en halua. Jos kaveruutemme päättyy tähän, so be it. En tule haluamaan marsua tulevaisuudessakaan, ja yhtä vähän haluan käyttää energiaa sen perustelemiseen yhtään kenellekään. 

Vierailija
184/206 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri on ollut raskaan sarjan sovinisti ja naisenalistaja! Kaikkea sitä leipä elättää!

Samaa kyllä kysyttiin minulta ennen vasektomiaa. Operaatiopäivänä vastaanottanut hoitaja kysyi olenko varma ja operaation tehnyt lääkäri kysyi vielä ennen aloittamista, että olenhan varma. En kokenut tuossa olleen mitään alistamista tai vihaa. 

Se, että lääkäri kysyy naiselta "oletko varma?", ei ole ollenkaan sama asia kuin jos lääkäri kyselee potilaan varmuutta siinä mielessä, että mahdollinen tuleva MIES haluaa lapsia. Aivan kammottavaa, että naisen pitäisi pitää kroppaansa jotenkin varalla ja odottamassa, vaikka ITSE ei lapsia haluakaan. Normaalissa "oletko varma? -kysymyksessä ei olekaan mitään alistamista tai vihaa, mutta siinä, että Arvon Tulevaisuudessa Mahdollisesti Saapuvan Mielikuvitusmiehen vaatimukset menisivät naisen oman päätöksen edelle, on käsittämätön kysymys nykyaikana.

Jos ei tätä eroa näissä kysymyksissä ymmärrä, niin ei sitten paljon ymmärrä muutakaan...

Vierailija
185/206 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on tapauksessa kyse on lähes nelikymppisestä naisesta, jolla on teini-ikäistä 2 lasta ja joka on parisuhteessa. Siis selkeästi aikuinen nainen, joka on synnyttänyt ja pitkälti kasvattanut pari jälkeläistä, mutta ei halua enempää. Eiköhän hän nyt osaa pohtia lisääntymistään ihan riittävästi.

Eli ensin miettinyt itse, pohtinut ja tehnyt päätöksen. Parisuhteessa olevana tietenkin tästä on puhuttu puolison kanssa, vaikka puoliso ei päätäkään. Oletettavasti puoliso on ollut samoilla linjoilla eikä halua lapsia.

Eli lapsia ei haluta eikä niitä tule. Ei edes vahingossa, siksi sterilointi. Kuulostaa harkitulta ja järkevältä päätökseltä. Lääkäri ei kuulosta harkitsevan onko järkevää sanottavaa.

Vierailija
186/206 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä ei ole yhtä mitään tekemistä sen kanssa, että nainen haluaa sterkan. Se nainen ei selkeesti halua lapsia ja se on ainoa asia, millä on väliä.

Vierailija
187/206 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa kysyä paitsi ei yli 40-vuotiaalta, jolla jo useampi lapsi. Pitäisin pimahtaneena, jos kysyisi.

Joo ei multa kysynyt enkä olisi halunnut että kysytään tuollaista. Olin jo aikaisemmin suunnitellut sterilisaatiota ja piti olla aika papereiden tekoa varten, mutta tietyistä seikoista johtuen poika syntyikin 5 vko etuajassa ja ei ehdittykään tekemään papereita ennen sektiota, joten tuo toimenpide tehtiin sitten seuraavan neljännen sektion yhteydessä.

Vierailija
188/206 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hämäriä juttuja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa kysyä paitsi ei yli 40-vuotiaalta, jolla jo useampi lapsi. Pitäisin pimahtaneena, jos kysyisi.

Joo ei multa kysynyt enkä olisi halunnut että kysytään tuollaista. Olin jo aikaisemmin suunnitellut sterilisaatiota ja piti olla aika papereiden tekoa varten, mutta tietyistä seikoista johtuen poika syntyikin 5 vko etuajassa ja ei ehdittykään tekemään papereita ennen sektiota, joten tuo toimenpide tehtiin sitten seuraavan neljännen sektion yhteydessä.

Tuli kiva sarja: poika, tyttö, poika, tyttö. Täyskäsi, värisuora.

Vierailija
189/206 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulta kysyttiin ja olin 41 v neljän lapsen äiti.

Nuorin oli 2 vuotias.

Vastasin vain lääkärille, että missä ihmeen välissä tässä ehtisi vieraissa laukkoa, joten eiköhän asia ole varma, etten yhtään lasta enää aio tehdä.

Vierailija
190/206 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo ja sitten vuoden päästä itku ku pitää mennä yksityiselle hoitoihin kun tavattiin uus mies, jolla ei lasta. Niin nähty. T. Sh

Tämähän se just on.

Tuskin ketään lääkäriä henkilökohtaisesti kiinnostaa Jannican tai Jonnen lastensaanti.

Lääkäri ei vaan halua , että steriloitu henkilö on kohta purkamassa toimenpidettä tai että hänet on painostettu siihen tms

Fakta on , että moni nuori ihminen muuttaa mielensä lasten suhteen.

Oma tyttäreni esimerkiksi. Oli sata varma ettei lapsia halua, vaan kun kului 15 vuotta, hänellä sai 2 tytärtä.

Ei toki hakenut sterilointia.

Vierailija
191/206 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö raskaana olevilta kysyä:

Mitä jos eroat ja uusi mies ei haluakaan lapsia, pitäiskö sun kuitenkin harkita aborttia?

Jos tällaista ei saa kysyä, niin missä on ero?

Niin, enpä menisi vannomaan, että sterin katuminen on prosentuaalisesti yleisempää kuin lasten hankinnan katuminen, jos ihan rehellisiä ollaan. Jälkimmäisestä ei vain ole kovin sopivaa puhua, ja onhan se väestön uusiutuminen noin niin kuin yhteiskunnan agendalla, toki ymmärrettävästi.

Kyllä siellä kuolinvuoteella kuule kadutaan elämätöntä elämää ja ettei ollut lapsia.

Kukaan ei ole koskaan viimeisiksi sanoiksi päästänyt että katuu lapsien tekemistä.

Isäni on ehtinyt katua minun olemassa oloani siitä lähtien, kun synnyin, eli kohta 40 vuotta. Varmana kuolinvuoteellaan ajattelee, että påskå reissu, ois ollu parempi ilman lapsia (pölvästi meni sitten hankkimaan 3).

Vierailija
192/206 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis vieläkö vuonna 2022 joku lisääntyy toisen _mieliksi_? Ei ihme että meillä on niin paljon huonovointisia lapsia!

kyllä minä ainakin tiedän pariskuntia, joista vain jompi kumpi on halunnut lapsia, toinen ei, mutta on suostunut lapsen hankintaan kumppanin mieliksi.

Voi vaikka ja kuinka paljon :D Suurin osa niistä miehistä jotka lyötävät uuden nuoremman naisen jolla ei ole vielä lapsia :D

Vierailija
193/206 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei. Todella epäkunnioittavaa, alentuvaa ja nöyryyttävää.

Juuri näin. On todella epäkunnioittavaa puuttua ja alkaa vänkäämään jotain täysivaltaisen aikuisen ihmisen asioista. Ei ole lääkärin asia arvella jotain ehkä mahdollisesti tapahtuvaa potilaan tulevaisuudesta. Vaihtakaa vaan lääkäriä hyvin matalalla kynnyksellä.

Äläs nyt, mun miehelle lääkäri määräsi sp-testit. Olemme olleet yhdessä 13 vuotta, joten jos jommalla kummalla olisi tauti ollut, niin ehkä ei olisi 13 vuotta kestänyt itää... Lääkärihän siis ihan suoraan vihjaisi että suhteessamme on ollut pettämistä. Mies vaihtoi lääkäriä.

Minä menin röntgeniin ja minulta kysyttiin että olenko raskaana, sanoin etten ole. Sitten kysyttiin että olisiko mitenkään mahdollista että saattaisin olla raskaana, johon vastasin että ei, miehelleni on tehty vasektomia jo vuosia sitten, johon hoitaja totesin että sehän ei tähän raskaus asiaan liity. Tein valituksen hoitajasta, ksoka hän vihjali että petän miestäni.

Mun kaveri on kätilö ja sanoi, että joskus tulee tilanteita joissa synnyttäjällä todetaan esim klamydia. Se on vaikea paikka jos pariskunta on ollut yhdessä vaikkapa 10 vuotta ja aiemmin sitä ei ole ollut... Sitä siis tapahtuu ja hoitajat siihen törmää, että sukupuolitauteja jotenkin vaan tulee niillekin jotka on pitkässä parisuhteessa. Tosin kyllähän näissä asioissa pitäisi osata olla hienotunteinen, eikä kyseenalaistaa jos toinen sanoo ettei ole mahdollista olla raskaana.

Ja ihan sama koskee myös sterilisaatiota. Lääkärin pitää selvittää että potilas ymmärtää mitä on tekemässä. Toki hienotunteisesti, mutta monesti käy niin että nainen katuu päätöstä myöhemmin kun löytää uuden miehen jolle niitä lapsia olisi vielä kiva tehdä.

Vierailija
194/206 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan sitä kysyä. Vastaa sitten mitä vastaa. Ihmiset ovat niin herkkiksiä nykyään. Loukkaannutaan turhasta.

Vierailija
195/206 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse halusin sterilisaation, koska en missään tapauksessa halunnut äidiksi, enkä joutua tekemään aborttipäätöstä mahdollisen vahinkoraskauden vuoksi. Tämä asia ei ole koskaan riippunut siitä, olenko parisuhteessa vai en, eikä myöskään siitä, haluaisiko nykyinen tai kuvitteellinen tuleva kumppanini lapsia. Olen aikanaan lopettanut pitkän ja hyvän suhteen, koska silloinen kumppanini alkoi sittenkin haluta lapsia, minkä kerroin myös lääkärille. Siinä asiassa ei voi tehdä kompromissia.

Ehkä näitä asioita kysytään, koska se on katsottu tarpeelliseksi. Ehkä suuri osa ihmisistä sitten on tuuliviirejä näinkin lopullisia päätäksiä tehdessään, ja lapsilukutoiveet muuttuvat samalla kun kumppanikin. 🤷🏻

Vierailija
196/206 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei. Todella epäkunnioittavaa, alentuvaa ja nöyryyttävää.

Juuri näin. On todella epäkunnioittavaa puuttua ja alkaa vänkäämään jotain täysivaltaisen aikuisen ihmisen asioista. Ei ole lääkärin asia arvella jotain ehkä mahdollisesti tapahtuvaa potilaan tulevaisuudesta. Vaihtakaa vaan lääkäriä hyvin matalalla kynnyksellä.

Äläs nyt, mun miehelle lääkäri määräsi sp-testit. Olemme olleet yhdessä 13 vuotta, joten jos jommalla kummalla olisi tauti ollut, niin ehkä ei olisi 13 vuotta kestänyt itää... Lääkärihän siis ihan suoraan vihjaisi että suhteessamme on ollut pettämistä. Mies vaihtoi lääkäriä.

Minä menin röntgeniin ja minulta kysyttiin että olenko raskaana, sanoin etten ole. Sitten kysyttiin että olisiko mitenkään mahdollista että saattaisin olla raskaana, johon vastasin että ei, miehelleni on tehty vasektomia jo vuosia sitten, johon hoitaja totesin että sehän ei tähän raskaus asiaan liity. Tein valituksen hoitajasta, ksoka hän vihjali että petän miestäni.

Mun kaveri on kätilö ja sanoi, että joskus tulee tilanteita joissa synnyttäjällä todetaan esim klamydia. Se on vaikea paikka jos pariskunta on ollut yhdessä vaikkapa 10 vuotta ja aiemmin sitä ei ole ollut... Sitä siis tapahtuu ja hoitajat siihen törmää, että sukupuolitauteja jotenkin vaan tulee niillekin jotka on pitkässä parisuhteessa. Tosin kyllähän näissä asioissa pitäisi osata olla hienotunteinen, eikä kyseenalaistaa jos toinen sanoo ettei ole mahdollista olla raskaana.

Ja ihan sama koskee myös sterilisaatiota. Lääkärin pitää selvittää että potilas ymmärtää mitä on tekemässä. Toki hienotunteisesti, mutta monesti käy niin että nainen katuu päätöstä myöhemmin kun löytää uuden miehen jolle niitä lapsia olisi vielä kiva tehdä.

On tehty tutkimus tästä katumusasiasta.

Kävi ilmi että ne jo lisääntyneet ja sterlan hankkineet kaatuivat ja halusivat purkuja.

Kokoajan lapsettomat ja lopulta sterkan saaneet eivät katuneet.

Vierailija
197/206 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkärin lakisääteinen velvollisuus on tiedottaa sterilisaation pysyvyydestä ja varmistaa, että ihminen tietää, mitä on tekemässä. Sen voi tehdä toki monella tapaa, ja aloitus on mielestäni epäkorrekti. Itse olen kysynyt tyyliin: "Tiedostathan, että elämäntilanteesi voi muuttua ja siksi saatat jossain vaiheessa tulla toisiin ajatuksiin?"

Mutta mikä tekee juuri sterilisaatiopäätöksestä sellaisen, että sitä pitää joka portaalla kyseenalaistaa. Teemme yhtä lailla peruuttamattomia päätöksiä arjessa, irtisanoutumisia, asuntokauppoja, avioeroja eikä niissäkään mennyttä saa takaisin, miksi sterilisaatiossa korostetaan peruuttamattomuutta? Korostan siis että ihmisen pitää toki tietää se peruuttamattomuus, mutta miksi on yhteiskunnan velvollisuus korostaa sitä peruuttamattomuutta tässä yhteydessä mutta ei toisaalla?

Siksi asia on eri koska steri on täysin turha toimenpide lääketieteellisesti. Se on turha leikkaus siinä mielessä ettei se paranna mitään sairautta tai helpota sairauden oiretta. 

Kun sterin ansiosta sain vihdoin lopettaa hormonaalisen ehkäisyn, multa loppui kaikki PMS-oireet, migreenit, haluttomuus, jatkuva väsymys ym. Mulle leikkaus ei todellakaan ollut turha, vaan se auttoi moneen lääketieteelliseen ongelmaan välillisesti.

Ei vaan se auttoi seksinharrastamiseesi. Olisit myös voinut käyttää kondomia, eli vaihtoehtona oli muukin kuin pysyvä lääketietetellinen toimenpide. Olisit myös voinut oireittesi parantamiseksi olla harrastamatta seksiä, mutta seksi oli sinulle kaikkea tätä terveyttäsi tärkeämpää.

Ehkä hänen puolisonsa ei halunnut käyttää kondomia (valitettavan yleistä)? Kyllä tuolla kirjoittajalla on oikeus seksielämään ja jopa siitä nauttimiseen ja jos steri siihen auttoi, niin hienoa! Huolehdi sinä vain omasta elämästäsi (jos sinulla sellainen on) äläkä puutu toisten valintoihin.

Juurihan tässä toitotetaan että ei puolisolta tarvitse kysyä ;) Ei mies voi päättää että naisen pitää mennä steriin kun hänelle ei kondomi kelpaa. Ja kyllä, olet tuo sama "kyseinen kirjoittaja" ;)

Olen eri kirjoittaja, arvon idari. Kyseinen kirjoittaja halusi itse mennä steriin ja siihen hänellä on oikeus ja hän kokeekin sen parantaneen elämäänsä hurjasti. Aloituksessa oli kyse hypoteettisesta kumppanista, jonka jonka joskus mahdollisesti tulevaisuudessa haluamista lapsista lääkäri kysyi. Opettele lukemaan tai mene takaisin kouluun.

Kyllä sinä sama olet, nyt jo haukkumassa kun niin harmittaa ;)

Kyse oli kylläkin siitä että aloit väittämään että steri on lääketieteellisesti perusteltu toimenpide jota se ei ole, ei vaikka miten haukkuisit ja jalkaa polkisit minulle ;) 

Kuulepas ääliö, täällä on muitakin keskustelijoita kuin sinä ja minä. Itselleni ei ole steriä tehty, mutta tiedän sen olevan lääketieteellisesti perusteltu monessakin tapauksessa.

Ei muuta kuin linkkiä tilastoon jos sellainen kerran löytyy. Sinun mutu tai yksittäistapaus ei ole millään tavalla validi peruste väitteelle.

Vierailija
198/206 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Mä olen naimisissa, ollut saman miehen kanssa 20 vuotta, parikymppisestä alkaen. Seksin harrastaminen kuuluu vahvasti meidän avioliittoon. Kondomia ei mies voi käyttää, siihenkin on ihan oikea syy. Vaihtoehtoina käytännössä oli avioero jotta mies voi etsiä naisen jonka kanssa voi harrastaa seksiä, tai steri. Ja voin sanoa, että kun on hyvä avioliitto, en halua sitä heittää mäkeen olemalla pakotetussa selibaatissa. Eri asia olisi, jos en olisi pitkässä ja vakituisessa parisuhteessa. Silloin kondomi olisi päivänselvä ratkaisu.

Toinen asia on se, että julkinen tarjoaa tämänkin palvelun. Julkisella ei tarjota mitään hyvän mielen leikkauksia, vaan ne katsotaan ihmisen hyvinvoinnin kannalta oleellisiksi. Jokaisella julkisen terveydenhuollon tarjoamalla palvelulla on varmasti lääketieteellinen peruste.

Ei. Miehelle tehty vasektomia olisi ollut oikea vaihtoehto, jos hän kerran niin kovasti on kondomia vastaan.

Tuo on ihan höpölöpöä että avioero tulee hyvästä syystä kun mies pakottaa vaimon steriin vaikka itse voisi mennä vasektomiaan. Hirveä suhde.

Vierailija
199/206 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin luullut, että miehen mielipiteen kysyminen on urbaanilegenda. Mutta niin vaan konsultaatiokäynnillä ollessani otettiin puhelu avomiehelle kaiuttimen kautta, ja hän sai sitten vastata, että hänelle asia on ok. Siis oikeasti mit vit? Meillä on kaksi yhteistä lasta, minun puoleltani lapset on tehty ja ikääkin oli 40. Jos mies mielensä muuttaisi lapsiasiassa ja haluaisi niitä lisää, niin saisi kyllä etsiä toisen emännän niitä tekemään. Aikaa tästä on nyt parisen vuotta, hetken luulin palanneeni takaisin jonnekin 50-luvulle.

Vierailija
200/206 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä maassa saa vaikka 14-vuotias lisääntyä ilman kyselyjä, mutta auta armias, jos 30+ ikäinen nainen haluaa sterilisaation - sitten kyllä tentataan ja jopa evätään toimenpide tekosyihin vedoten.

Ei evätä.

Monelta on evätty.

Ei ole. Sen saa kyllä kunhan kriteerit täyttyy.

Mä olin 34-vuotias 2 lapsen äiti, ja multa evättiin. Sanottiin, että on niin lyhyt aika synnytyksestä, kyllä mieli voi vielä muuttua. 

Kyllä sinäkibn sen olisit saanut jos olisit mennyt toiselle lääkärille ja tehnyt ensimmäisestä valituksen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kaksi