Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut lapset on aina päiväkodissa vielä minuuttia ennen kuin päiväkoti menee kiinni?

Vierailija
25.08.2022 |

Yleensä vieläpä ne samat lapset.

Kommentit (646)

Vierailija
601/646 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä ihmettelen että nämä myöhästelijät hakevat lapsiaan myöhässä myös lomillaan.

Hetkinen. Miksi lapset ovat silloin päivähoidossa??

MINÄ maksan hoitopaikasta,  MINÄ en saa hyvitystä hoitomaksuista lomapäivien ajalta, jos niitä ei ole tarpeeksi. Joten MINÄ roudaan lapseni päiväkotiin. MINÄ saan rentoutua, ei tarvitse tehdä lapselle ruokaa.

terveisin itsekäs MINÄ

Vierailija
602/646 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä ihmettelen että nämä myöhästelijät hakevat lapsiaan myöhässä myös lomillaan.

Hetkinen. Miksi lapset ovat silloin päivähoidossa??

MINÄ maksan hoitopaikasta,  MINÄ en saa hyvitystä hoitomaksuista lomapäivien ajalta, jos niitä ei ole tarpeeksi. Joten MINÄ roudaan lapseni päiväkotiin. MINÄ saan rentoutua, ei tarvitse tehdä lapselle ruokaa.

terveisin itsekäs MINÄ

Onhan se päiväkoti aina auki. Kyllä sitä saa käyttää sen aukioloaikoina. Ei ihmiset välttämättä lomillaan rentoudu. Siellä voidaan olla saikullakin, jalka paketissa istutaan kotona tai hoidetaan vaikka mummon kuolinpesän tyhjennystä. Lastenhoitajille ei kuulu pätkääkään ihmisten syyt, vaikka pahantahtoisempia ja ilkeämpiä naisia saa kyllä hakea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/646 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ainakin virikelapset on just niitä ketkä haetaan aina viimeisinä. Usein myöhässäkin.

Onko virikelapsi sama kuin vammainen lapsi??

Vierailija
604/646 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmeisesti päiväkoti menee liian aikaisin kiinni, kun työssäkäyvät eivät ehdi hakea lapsiaan aiemmin

Vierailija
605/646 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ainakin virikelapset on just niitä ketkä haetaan aina viimeisinä. Usein myöhässäkin.

Virikelapsi on lapsi, jonka vanhemmat, ainakin toinen on kotona, mutta lapsen itsensä kannalta päivähoito on tarpeen. Kyse voi olla vaikkapa puheentuoton ongelmasta, tarvitsee kaveriseuraa oppiakseen puhumaan, oppiakseen sosiaalisia taitoja, on tarve kuntoutukselle esim. lastensuojelun näkökulmasta. Useimmat esim. lastensuojelun sijaishuollossa olevat lapset ovat päiväkodissa näistä syistä, mutta virikelapsia on myös ilman lastensuojelun asiakkuutta juuri esim. kehitysviivästymien vuoksi.

Vierailija
606/646 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ja jotkut ajan ylikin.Yksi tosi kiltti tyttö säälitti ihan,vanhemmat lomalla vapailla tyttö tuli aina tarhaan.Tyttö oli kuin enkeli.Miksi tehdään muksuja ??itse äitinä pidin lasta kotona mahdoll.paljon.Ei se tarha mikään turva ole ,turvaton nykyään.Tiedä millaisia tätejä Pikkuisen oli kerrankin viety tarhaan ,onneksi äiti katsoi taakseen,porttia kiinni laittoi, kun muksu seisoi portin takana oli alle 2v.Viety sisälle jo kerran.Tädit "ai sielläkö sinä olit".Entä jos äiti olisi tai joku muu pakittanut päälle.Liikenne kulki ihan vieressä.Toinenkin juttu sattui,häntä puettiin ainakin kolmesti..ilkeät jäljet käsivarressa..Tädit vaan hyshys.Tarha ei ole mikään lasten säilytys paikka sillä aikaa kun vanhemmat jossain...

Vierailija
607/646 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asmetiitti kirjoitti:

.......Toinenkin juttu sattui,häntä purtiin ainakin kolmesti..ilkeät jäljet käsivarressa...

Purtiin ..Kyllä toivottavasti puettiinkin🤭

Vierailija
608/646 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säännöllisyyttä enemmän hämmentää ne lapset jotka joskus ehditään hakemaan kolmelta mutta joku toinen päivä viideltä. Aina ne kuitenkin tuodaan samaan aikaan aamulla.

Käykö ne vanhemmat jossain shoppailemassa niinä päivinä kun haku venyy?

Vierailija
609/646 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos hoitoaika on siihen asti, niin se on. Itse esim. haen aina juuri klo 17. Tuon lapset ehkä n. 8:15 ja siinä välissä teen työpäivän. Tottakai voitaisiin herätä jo aikaisemmin, tuoda lapset 7:30 ja hakea 16:15, mutta päivän pituus olisi lapsille täysin sama (olen kokopäivätyössä) ja en ole mikään aamuvirkku, joten aamut olisi paljon rasittavampia, jos pitäisi noin aikaisin lähteä.

Miksi ei saisi hakea klo17, jos siihen asti kerran on päiväkoti auki?

t.sinkkuäiti

Lisään vielä tähän, että päiväkoti on auki klo17 asti ja työntekijän työvuoro päättyy 17:15. Eli tulkitsen, että lapseni saavat hoitoa klo17 asti.

Olen ollut useassa päiväkodissa töissä, usean kunnan alueella ja , kun päiväkoti on auki klo:17.00 työntekijän työvuoro on 17.05 asti tai 17.00.

Nykyisessä on optio olla tarvittaessa 18 asti auki.

Se aika minkä merkitset hoitoajaksi on se, koska aikaisintaan tuot ja viimeistään haet.

Niin, eli voin hakea viimeistään klo17. Mikä ongelma? Haluatko että siirrän hoitoajan olemaan 7-16, kun nyt on 8-17? Voin tehdä niin. Jos kukaan ei käytä viimeistä tuntia, niin varmasti voit ottaa tunnin edestä vähemmän palkkaakin? Onko sitten hyvä?

Pointti oli se, että työntekijän työvuoro ei ole 17.15 asti vaan usein ne valojen sammuttelut ja ovien lukitsemiset menevät sitten yliajalla lue omalla ajalla. Mikä ei ole toki vanhempien ongelma vaan ylemmän tahon.

Usein vanhemmat vaan tuppaavat ajattelemaan, että tässä kerkiää vielä yhtä sun toista ja, jos lapsia on useampia reputkin haetaan molempien ryhmistä tai riisutaan esim.kurahousut.

Joskus yritetään auttaa näitä päivän viimeisempien vanhempia sillä, että mennään riisumaan valmiiksi ne kurahousut eteiseen ja haetaan samalla se reppu valmiiksi. Siitä huolimatta klo 16.59.59 vanhemmalla ei ole mitään aikomusta lähteä vaan jää vielä kyselemään päiväkulusta.

Ne vanhemmat ei tosissaan kyllä tajua että se vuorokin loppuu silloin tasalta. Koska siinä ei ole mitään järkeä että se loppuu tasalta. Ja kaikki tuskin ovat edes katsoneet tarkasti kelloa.

Juuri tällaisten välinpitämättöminen "no en nyt niin tarkasti katsonut kelloa" -vanhempien takia toivoisi, että myöhästymisestä aiheutuisi joku sanktio. Ei kauppaankaan pääse myöhässä sisälle ja bussista myöhästyy, jos ei ole ajoissa pysäkillä. 

Vierailija
610/646 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko rahan edestä.

t. tarkanmarkanmamma

Usein ne vikana haettavat on kyllä niitä lapsia, joiden vanhemmat ei edes maksa mitään päivähoitomaksua.

Mistä tiedät  kuka mitäkin maksaa?Kkaiklla lapsilla on oikeus hoitoon.ihmeen kyttäystä  oikestaan aika  pelottavia ihmiset jotka rekisteriöi muiden tekemiset minuutin tarkkudella ..eli tässä tapauksessa sinäkin varman haet lapsesi hoidosta viimetipassa muuten et tietäsisi. minuttiaikataululla kuka milloinkin hakee.!!!

Vierailija
611/646 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitkä työmatka. Olin osa-aikatyössä ja silti oli vaikea päästä ajoissa julkisilla hakemaan lapset.

Katsos kun porvarit haluavat köyhät asumaan kauas Helsingistä. Siksi vastustavat kohtuuhintaisten asuntojen kaavoittamisra esim. Malmille. Ja meneehän siinä lentoharrastus pilalle kun joutuu Teslalla pöräyttämään johonkin Mäntsälään saakka päästäkseen Cessnalle.

Silloin parempi hoitopaikka on jatketun aukioloajan päiväkoti.

Meillä on kunnassa yksi vuoropäiväkoti ja yksi pidempään auki oleva päiväkoti. Näihin ei konttorirottien lapset pääse. Siellä on hoitajien, poliisien ym lapsia. Tietysti, koska he oikeasti tarvitsevat niitä paikkoja.

Ensimmäisen lapseni päiväkodin aukioloaikaa supistettiin ja vielä tosi lyhyellä varoitusajalla koska kunnassa oli niitä mitkä pidempään auki ilman että ovat vielä vuorohoitoa tarjoavia.

Sinne sitten oli pakko lapsi siirtää, tosin se oli paljon pidemmällä eli omat matkani venyi ja lapsi sai ihania 12h tarhapäiviä. Mistä totta kai tuli kitinää päiväkodin puolesta.

Mitään ei vanhanpahan voi tehdä oikein.

Vierailija
612/646 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos hoitoaika on siihen asti, niin se on. Itse esim. haen aina juuri klo 17. Tuon lapset ehkä n. 8:15 ja siinä välissä teen työpäivän. Tottakai voitaisiin herätä jo aikaisemmin, tuoda lapset 7:30 ja hakea 16:15, mutta päivän pituus olisi lapsille täysin sama (olen kokopäivätyössä) ja en ole mikään aamuvirkku, joten aamut olisi paljon rasittavampia, jos pitäisi noin aikaisin lähteä.

Miksi ei saisi hakea klo17, jos siihen asti kerran on päiväkoti auki?

t.sinkkuäiti

Lisään vielä tähän, että päiväkoti on auki klo17 asti ja työntekijän työvuoro päättyy 17:15. Eli tulkitsen, että lapseni saavat hoitoa klo17 asti.

Siis mitä ihmeen alapeukutusta tämä nyt on. Jestas jos sopparissa lukee klo17, niin kyllä ne nyt vaan saa hakea klo17. Joskus kun olen tullut juuri siinä ja pahoitellut, että vielä viimeiset täällä, on työntekijäkin kuitannut, että ei hätää, ollaan kyllä auki ihan klo17 asti. Ja niin se on.

itse ihmettelen enemmän sitä, että mitä ihmeen vajaata työpäivää monet tuntuu tekevän, kun lapset haetaan jo tyyliin klo16, vai tuovatko he lapset jo seiskalta sinne aamulla?

Mitä vajaata työpäivää? Etkö tosiaan aikuinen ihminen tiedä, että ihmisillä on erilaisia työaikoja? Kyllä, jotkut meistä joutuu menemään jo seitsemäksi töihin. Jotkut menee jopa kuudeksi. Ihan täysiä työpäiviä silti. Ei kaikki tee jotakin virkatyöaikaa. Itse teen kolmivuorotyötä.

Vierailija
613/646 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virikelapsi on lapsi, jonka vanhemmat, ainakin toinen on kotona, mutta lapsen itsensä kannalta päivähoito on tarpeen. Kyse voi olla vaikkapa puheentuoton ongelmasta, tarvitsee kaveriseuraa oppiakseen puhumaan, oppiakseen sosiaalisia taitoja, on tarve kuntoutukselle esim. lastensuojelun näkökulmasta. Useimmat esim. lastensuojelun sijaishuollossa olevat lapset ovat päiväkodissa näistä syistä, mutta virikelapsia on myös ilman lastensuojelun asiakkuutta juuri esim. kehitysviivästymien vuoksi.

Sinä puhut nyt kuntouttavasta päivähoidosta ja lastensuojelun tukitoimena tapahtuvasta varhaiskasvatuksesta. Virikelapsi tarkoittaa lasta, jonka vanhempi on kotona (usein vauvan kanssa) ja tuo isomman lapsen päiväkotiin saamaan virikkeitä, koska itse ei vauvanhoidoltaan pysty niitä tarjoamaan.

Vierailija
614/646 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mikä on ongelma? Päiväkodin henkilöstön ylityöt?

Vierailija
615/646 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä puhut nyt kuntouttavasta päivähoidosta ja lastensuojelun tukitoimena tapahtuvasta varhaiskasvatuksesta. Virikelapsi tarkoittaa lasta, jonka vanhempi on kotona (usein vauvan kanssa) ja tuo isomman lapsen päiväkotiin saamaan virikkeitä, koska itse ei vauvanhoidoltaan pysty niitä tarjoamaan.

Eikö tuollaisten pistäisi olla lastensuojelun asiakkaita kun kerta vanhemmilla ei ole jaksamista tai osaamista hoitaa molempia lapsiaan?

Vierailija
616/646 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säännöllisyyttä enemmän hämmentää ne lapset jotka joskus ehditään hakemaan kolmelta mutta joku toinen päivä viideltä. Aina ne kuitenkin tuodaan samaan aikaan aamulla.

No meillä ainakin miehen työvuorot vaihtelee, eli joskus pääsee hakemaan jo 14.30 ja joskus päivät venyy niin että minä haen vasta viiden pintaan. Menevät joka aamu klo 7, koska silloin päiväkoti aukeaa ja me menemme töihin (jotta päästään silloin tällöin hakemaan aiemmin).

Meillä on töissä myös aika usein (pari kertaa vuodessa) pommi- tms väkivallan uhka, jonka seurauksena talo evakuoidaan eli saa lähteä kotiin. (olen töissä virastossa, joka kuumentaa tunteita). Totta kai haen lapset heti kun pääsen. Vai pitäisikö minun hengailla jossain sinne viiteen asti, etten herätä epäilyksiä. Ja ei, en kerro päiväkodissa että taas virasto evakuoitiin.

Vierailija
617/646 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuollaisten pistäisi olla lastensuojelun asiakkaita kun kerta vanhemmilla ei ole jaksamista tai osaamista hoitaa molempia lapsiaan?

Ei ole siitä kyse. Sisarus menettää paikan, jos sen irtisanoo äitiysloman ajaksi. Ja meille ainakin sanottiin että ennemmin 2-3pv/vko kokopäivähoitoa kuin joka päivä muutama tunti.

Koska sellainen parin tunnin hoito häiritsee päiväkodin toimintaa. Mutta ilmeisesti siis tuomittavaa sekin, että tekee niinkuin päiväkoti ohjeistaa.

Vierailija
618/646 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mikä on ongelma? Päiväkodin henkilöstön ylityöt?

Se että vanhemmat ei tule hakemaan reilusti ennen hakuajan päättymistä.

Vierailija
619/646 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummasti päiväkodin puolelta tulee noita viestejä, miten heillä on koulutusta tai virkistystä, voitteko hakea lapsen perjantaina jo klo 14...

Ajattelevatko he, että minä käyn joka päivä shoppailemassa, kun lapsi vaatii hoitoa viiteen...?

Vierailija
620/646 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no jos olisikin se asiakkuus, niin se lasun tukitoimihan on laittaa isompi päivähoitoon. Vai mitä sä kuvittelit?