Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te jotka ette välttämättä anna korvatulehdukseen antibioottia

Vierailija
26.10.2006 |

kauanko tauti kestää ilman?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
26.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mun muksu nyt herää kuumeisena ja valittaa vielä että korvaan sattuu, pitäiskö mun antaa ne antibiootit? Pystyi kumminkin nukahtamaan ilman suppoa (suppo annettu aamulla). Korvatulehdus siis alkoi tiistaina puolen päivän maissa, tai silloin havaitsin että on sairas.

Vierailija
22/31 |
26.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

T: korvalääkäri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
26.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin mä en ole lääkäri eikä yhdelläkään mun lapsista ole ollut korvatulehdusta joten en tiedä noista..

Vierailija:

Jos mun muksu nyt herää kuumeisena ja valittaa vielä että korvaan sattuu, pitäiskö mun antaa ne antibiootit? Pystyi kumminkin nukahtamaan ilman suppoa (suppo annettu aamulla). Korvatulehdus siis alkoi tiistaina puolen päivän maissa, tai silloin havaitsin että on sairas.

Vierailija
24/31 |
26.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

erotettua toisistaan... 11 kuuria kuitenkin oli. Puolet ajasta söi antibiootteja ja puolet ajasta ei. Se oli kyllä aivan kamalaa, nyt on pitkittynyt nuha ja odotan, alkaako kierre uudelleen. Viime vuonna putkitettiin viidennen tulehduksen jälkeen (olisi jo aiemmin, mutta tulehdus piti saada " paranemaan" putkituksen ajaksi. Ja sitten tuli vielä kuusi tulehdusta.

Jos ei särkylääkkeitä, kuumelääkkeitä ja antibiootteja olisi olemassa, olisi tytölle käynyt ties mitä, niin kamalassa yleiskunnossa hän oli. Meilläkin kahden tulehduksen yhteydessä oksenteli ja oli aivan toisella galaksilla. Kuumelääkettä annettiin, jotta jaksoi edes vähän leikkiä ja olla muun perheen kanssa.

En ota kantaa yksittäisten, silloin tällöin ilmenevien tulehdusten hoitoon, mutta meillä meni liimakorvaksi jo antibioottien kanssa, tulehdukset olivat todella rajuja ja pääsivät aina vain rajummin päälle yleiskunnon romahtaessa. Silloin myös tulehdusten leviäminen muualle piti ottaa huomioon. Huhhuh, apua, jos se alkaa taas. Ja siis loppuivat kuin seinään, kun tyttö otettiin tarhasta pois!

Vierailija
25/31 |
26.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tuossa jutussa oli myös että odotella kolme päivää. Eli huomiseen, katson aamulla uudestaan. Tämä on kyllä maailman raivostuttavin taaperotauti, tai ainakin toiseksi raivostuttavin. Välillä mukula on jo paljon parempi, leikkii innolla ja sitten taas mennään...

Vierailija
26/31 |
26.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi viime maanantaina jouduin viemään lapsen lääkäriin hengenahdistuksen vuoksi (sai siihen lääkettä) lääkäri totesi samalla, että korvat ovat ok, vähän ehkä punoittavat. No, tiistaina piti mennä taas lääkäriin ja silloin löytyikin molemmista korvista kunnon märkivä tulehdus. No, viikon antibioottikuurin jälkeen lapsen korvat oli taas kunnossa ja lapsi muutenkin terve. Käytän lasta aina, jos vain mahdollista, samalla lastenläärärillä ja luotan kyllä hänen ammattitaitoonsa eli jos sanoo, että otetaanpa antibiootteja, niin sitten otetaan.

Vierailija
27/31 |
26.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kartiolisäke on korvalehden takana oleva luu. Sen tulehtuminen on nykyään Suomessa äärimmäisen harvinaista, oireena on kova kipu korvalehden takana tai korvan seudussa, kuume ja yleistilan lasku. CRP nousee reippaasti. Se on niin harvinainen että ei tarvitse heti ensimmäisenä pelätä. Hoito on aluksi suonensisäinen antibiootti ja tärykalvopisto, joskus tarvitaan myös puukkoa.

T: korvalääkäri

Vierailija
28/31 |
26.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvältä näyttää toistaiseksi... Muksu heräsi kuumeisena mutta ei tuskaisena. Illan mittaan kuume on laskenut, korvakipua ei ole valitettu ja nyt tyyppi taas pukkaa rekkaa ympäri kämppää sata lasissa. Supon voimallakaan se ei sitä enää tee, koska viimeksi on supotettu aamulla. Saa nähdä miten sen saa nukkumaan, kun tänään on nukuttu niin paljon.

Mulle oli uutta kuulla sekä tk:n lekurilta että tältä palstalta, että antibiootti alkaa vaikuttaa vasta vuorokauden kuluttua. Kun meillä oli muksun elämän eka kuuri noin puolitoistavuotiaana ja korva melko lailla tulehtunut, lapsi koki " ihmeparannuksen" sinä iltapäivänä, kun olin aamulla aloittanut antibiootit. Ihmettelin kiitollisena seuraavan päivän seurantatarkastuksessa, että miksi lääkäri ei vaikuttanut kovin innostuneelta tästä nopeasta ihmeparantumisesta :). Olikohan sekin kuuri siis loppujen lopuksi turha... Sen jälkeen tulikin sitten taas kuukauden päästä uusi kuuri....

Vierailija
29/31 |
26.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran yksi viisas lääkäri sanoi että kokeillaan ilman antibioottia kun korvissa on putket niin märkä valuu pois eikä aiheuta kipua. Korvaa imettiin kuivaksi kolmena päivänä ja silloin päätin etten vienyt edes lasta heti lääkäriin seuraavien tulehdusten iskiessä .Putkikorvassa on juuri se idea että bakteerimömmö ei haudo siellä korvassa, näi korva vuotaa, kuivaa ja paranee :)

Nyt kun putket on tullut pois ja käytössä on astmalääkkeet, tuti ei edes pääse korviin asti. Unohtamatta nenätippoja tietenkin.

Vierailija
30/31 |
26.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni terveyskeskuslääkärien ammattitaitoon sokeasti luottava junttimamma ei ole nähtävästi lukenut yhtään lehtijuttua (vaikka jopa Ilta-Sanomissa on tästä ollut!!) siitä, kuinka suomalaisille syötetään mielettömästi turhia ab-kuureja. Lasten korvatulehduksiin eritoten. Tämä on jo ihan yleisesti tunnettu tosiasia, ei mitään luomuhörhöjen keksintöä! Mutta totta kai juuri se teidän murusenne on tarvinnut ihan todella ne kaikki 34 ab-kuuriaan, muussa tapauksessahan olisitte toimineet lapsenne esun vastaisesti vaatiessanne niitä nappeja joka jumalan kerta kun lapsen korvat vähän punottaa...

Vierailija
31/31 |
26.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaa vietiin kiireen kaupalla lääkäriin, kun vähänkään korvaa haroi. Enemmän ja vähemmän pätevällä ammattitaidolla korvatulehdus diagnosoitiin ja kuuri annettiin ja me se kiltisti syötettiin. Mitä enemmän näitä on ollut (eivät ole mitään korvatulehduksiin taipuvaisia, tulehdukset satunnaisia, vain päiväkodin aloittaessa useampia tulehduksia), sitä lepsummaksi ote on käynyt. Oma konstini on se, että käytän lääkärissä, jossa tilanne todetaan. Yeensä resepti on annettu, mutta en sitä hae, eei ole pakko. Nyt vauvaa käyttäessäni kys. taudin vuoksi tk-lääkäri sanoi, että tämä on yleinen ohje tällä hetkellä. Eli tilannetta tulee seurata ja jos kääntyy pahemmaksi, on kuuri aloitettava. Tässä tapauksessa vauvala nousi kuume ja me haettiin lääkkeet.

Olen jostain lukenut tai kuullut, että 95 prossaa korvatuehdusdiagnooseista on turhia. Lähdettä en osaa sanoa, liekö tottakaan, mutta oman lääkärissäkäyntikokemuksien pohjata on sellainen tunne, että monet lääkärit kirjoittavat antibiootit, jotta saavat asiakkaan pihalle. Olen kuulut lasten korvia tutkittaessa kommentteja, että en nyt kunnolla näe tänne, mutta laitetaan kuuri päälle. Tai vähän se punoittaa, joten parasta aoittaa ääkitys. Punoittaa toki, kun pikkuasiakas huutaa kuin hinaaja.

Tässä omaa kokemusta. Hyvä, kun ap:lla käänne parempaan päin. Ja hyvä, että asiasta keskustellaan, sillä joukossa on varmasti niitä epävarmoja, mikä mä olin, kun ekoihin " korvatulehduksiin" törmäsin. Vähän toistakin näkökulmaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kuusi