Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yliopiston aloitus ensi ma: Monelta ja minne?

epävarma
25.08.2022 |

Tuleeko yliopistolta vielä jotain sähköpostia aikataulusta?
En tiedä, että moneltako ja mssä pitää kokoontua.
Eihän niin voi olla, että jokainen soittaa erikseen ja kysyy. Mistä tämä tieto on luettavissa.
Yritin jo etsiä oman alani ja paikkakunnan sivuilta, mutta en löytänyt.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu yliopistosta. Jos aloitat HY:lla ja olet Rovaniemellä, tulee kiire.

Vierailija
22/39 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos, löysin yliopiston sivuilta, että maanantaina alkaa Tervetuloa-toivotuksilla ja aika ja paikka. 

Siinä oli myös parin seuraavan viikon ohjelma. 

Mistään en kuitenkaan löytänyt tietoa, että johonkin kursseille olisi pitänyt jo ilmottautua tms?

Onko tämä alakohtaista?

Hyvinkin alakohtaista ja yliopistokohtaista. Esim mun alalla ei ollut mitään ilmoittautumisia kursseille alussa, koska kaikki aloittivat samoilla perusopinnoilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos, löysin yliopiston sivuilta, että maanantaina alkaa Tervetuloa-toivotuksilla ja aika ja paikka. 

Mistään en kuitenkaan löytänyt tietoa, että johonkin kursseille olisi pitänyt jo ilmottautua tms?

Onko tämä alakohtaista?

On yliopisto- ja alakohtaista. Meillä alkoi ilmottautumiset 1.8. tai 16.8. ja päättyvät 28.8. tai 5.9. Yleensä fukseille varataan orientaatioviikolla aikaa ilmottautua kursseille. Ilmoittautumisaikataulut löytyvät sisusta, pepistä, weboodista tms. mikä alusta yliopistolla nyt on käytössä.

Vierailija
24/39 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aloittamassa AMKn opintoja ja meidän piti ilmoittautua nyt alkaville opintojaksoille. Meidän piti siis tehdä koulun oma starttipaketti ennen opintojen alkua, missä tämä tuli ilmi. Luulisi tämän tiedon löytyvän ainejärjestön sivuilta.

Toki voi olla ala- tai koulukohtaisia. Esim. aiemmissa AMK-opinnoissa ei pitänyt ilmoittautua mihinkään, muuta kuin läsnäolevaksi. Sinuna ottaisin tuutoriin yhteyttä.

Vierailija
25/39 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tavatonta, että ensimmäisen vuoden opiskelijat on tähän aikaan vähän hukassa. Olisi helpompi neuvoa jos tiedettäisiin, missä opiskelet.

Joka tapauksessa, tee nyt ihan ensi töiksi tämä: varmista, että olet ilmoittautunut läsnäolevaksi. Ok?

Sitten tsekkaa läpi hyväksymiskirjeen mukana tulleet materiaalit ja katso, onko siellä mainittu päivämääriä, jolloin pitää/voi/saa tehdä jotain. Todennäköisesti nyt on ollut vasta sellaisia tapahtumia, jossa esim. tutoreiden avulla on ilmoittauduttu kursseille.

Seuraavaksi mene alasi opinto-oppaaseen ja katso, mitä kursseja sisältyy alasi perusopintoihin ja mitä sivuaineita sinun odotetaan lukevan. Todennäköisesti siellä on myös jonkinlainen ehdotus siitä, mitä kursseja kannattaa opiskella nyt syksyllä.

Sitten mene sinne systeemiin, josta ilmoittaudutaan kursseille. Napsuttelet kaikki suositellut kurssit itsellesi ja kirjaat omaan kalenteriin huolellisesti, koska pitää olla ja missä. Todennäköisesti se on sanottu samalla sivulla. Jos siellä on linkkejä opintoalustoihin joissa on kurssimateriaalit, kirjaudu myös niihin.

Sitten vain menet oikeaan aikaan oikeaan paikkaan ja seuraat ohjeita.

Todennäköisesti et ole ainakaan vielä pahasti myöhässä mistään. Töpinäksi vain. Jos jotain on mennyt ohi, pistä vain reippaasti viestiä kurssin vetäjälle ja selitä. Paljon helpompi yrittää korjata nyt kuin 2 viikon päästä.

Vierailija
26/39 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuutorit järjestävät yhteisilmoittautumisen kursseille. Jos yliopistosi käyttää Sisua, ilmoittautuminen on vieläpä niin hiton vaikeaa, ettei se tahdo itsenäisesti onnistua.

Vierailija
27/39 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille asiallisesti neuvojille. 

Minulla ei vielä ole mitään noista sovelluksista ladattuna. Käyttäjätunnus on.

Jostain syystä nuo muutamat ilkeät haukkimuskommentit saavat minut entistä epävarmemmaksi, enkä kehtaa sanoa paikkakuntaa tai alaa ääneen, ettei minua tunnistettaisi ja naureskeltaisi vielä paikanpäälläkin.

Itse olen kuitenkin ylpeä itsestäni, että olen elämässäni selviytynyt yliopisto-opintoihin asti. Itku tuli noista kannustavista ja auttavista viesteistä, kun itse olen kovin yksin ja pulassa tämän aloituksen kanssa.

Lyttääjille sanoisin, että menkää itseenne.

ap

Vierailija
28/39 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

^Siis ap olen.,

Älä viitsi trollata täällä.

Vierailija
29/39 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä alakohtaista?

Hyvinkin alakohtaista ja yliopistokohtaista. Esim mun alalla ei ollut mitään ilmoittautumisia kursseille alussa, koska kaikki aloittivat samoilla perusopinnoilla.

Mikä ala on tällainen? En ole kuullutkaan.

Vierailija
30/39 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

epävarma kirjoitti:

Jostain syystä nuo muutamat ilkeät haukkimuskommentit saavat minut entistä epävarmemmaksi, enkä kehtaa sanoa paikkakuntaa tai alaa ääneen, ettei minua tunnistettaisi ja naureskeltaisi vielä paikanpäälläkin.

Itse olen kuitenkin ylpeä itsestäni, että olen elämässäni selviytynyt yliopisto-opintoihin asti. Itku tuli noista kannustavista ja auttavista viesteistä, kun itse olen kovin yksin ja pulassa tämän aloituksen kanssa.

ap

Onhan tuo nyt ihan v...n onnetonta, että (muka) lipastoon päässyt ihminen kyselee Vauva.fi-palstalla milloin ja missä hänen pitää olla ensi maanantaina, eikä esim. soita oppilaitokseen tai etsi paikan nettisivuilta tai katso linkkiä kirjeestä. Mitä teet kun pitää tehdä 8 sivun essee lähdeviitteineen, kyselet Suomi24-palstalla ja etsit lähteet ylikseltä tai TokenTubesta?

Vierailija
31/39 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sitten mene sinne systeemiin, josta ilmoittaudutaan kursseille."

Anteeksi, mutta kertoisitko vielä, että mikä tämä systeemi on ja mistä se löytyy. Kiitos.

t. ap

Vierailija
32/39 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

epävarma kirjoitti:

ap

Onhan tuo nyt ihan v...n onnetonta, että (muka) lipastoon päässyt ihminen kyselee Vauva.fi-palstalla milloin ja missä hänen pitää olla ensi maanantaina, eikä esim. soita oppilaitokseen tai etsi paikan nettisivuilta tai katso linkkiä kirjeestä. Mitä teet kun pitää tehdä 8 sivun essee lähdeviitteineen, kyselet Suomi24-palstalla ja etsit lähteet ylikseltä tai TokenTubesta?

Omasta kirjoitusasustasi päätellen sinä et ainakaan ole yliopistoa itse käynyt.

Tsemppiä aloittajalle.

Vierailija
33/39 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

epävarma kirjoitti:

"Sitten mene sinne systeemiin, josta ilmoittaudutaan kursseille."

Anteeksi, mutta kertoisitko vielä, että mikä tämä systeemi on ja mistä se löytyy. Kiitos.

t. ap

Hei. Nyt otat itse selvää siitä. Löytyy oman yliopistosi sivuilta infosivuilta ja opinto-oppaissa. Sivuston nimi voi olla sisu, peppi tai weboodi tai muuta. Ne on yliopistokohtaisia.

Vierailija
34/39 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö eka vuoden opiskelijankin ottaa jo sivuaineita? Näkyi menneen jo hakuaika ohi.

Vierailija
35/39 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö eka vuoden opiskelijankin ottaa jo sivuaineita? Näkyi menneen jo hakuaika ohi.

Jos pitää, silloin ei tarvitse erikseen hakea, vaan opinto-oikeus kattaa myös sivuaineopinnot. Alakohtaista.

Vierailija
36/39 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

epävarma kirjoitti:

ap

Älä huoli, suurin osa muistakin uusista opiskelijoista on oikeasti ihan kuistilla alussa, eli et varmasti ole yksin. Olet ihan aiheesta ylpeä itsestäsi ja muutaman viikon päästä kaikki on jo paljon selkeämpää. Tällä palstalla on aina ilkeilyä, oli aihe mikä tahansa, joten ei kannata ottaa itseensä.

Vierailija
37/39 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu alasta. Esim. kielissä tutkintoon kuuluu hyvin paljon vapaavalintaisia opintoja, joten niitä suositellaan aloitettavaksi jo aika alussa. Tämä tuli itselleni vähän yllätyksenä, kun usein olin kuullut, että sivuaineita otetaan vasta toisena opiskeluvuotena. Mutta ei niitä ainakaan ensimmäiseen jaksoon välttämättä kannata änkeä, kun kaikki on vielä uutta eikä tiedä kuinka vaativalta opiskelu itsestä tuntuu.

Vierailija
38/39 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

epävarma kirjoitti:

ap

Älä viitsi pilkata. Minäkin olen aloittamassa opintojani yliopistossa ja laitoin jokin aika sitten kysymyksen nimenomaan tänne vauvapalstalle ja sain asiallisia ja tarpeellisia ohjeita ja neuvoja.

Vierailija
39/39 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin tuutorini kanssa hakemassa matkakortinkin, kun muutin samalla maalta Helsinkiin. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi viisi