Jos jäisin eläkkeelle ensimmäisenä mahdollisena normaaliajankohtana saisin eläkettä 2800e/kk, onko se paljon vai vähän?
Minusta ihan ok, vaikka ei tuo riitä paljoon muuhun kuin päiväkahviin, pullaan ja hernekeittoon.
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No et saisi, sulla on laskut vähän sekaisin.
Eihän tuohon tarvi kuin 40 vuoden työura ja viiden tonnin palkka.
Aivan, millä todennäköisyydellä tämä tyyppi on nyt vuoden päässä eläkkeestä? Me nyt keski-ikäiset emme saa joko yhtään eläkettä tai sit murto-osan siitä mitä vastikään eläkkeelle jääneet tai kohta eläkkeelle jäävät saavat. 20-30 vuoden päästä jos jää eläkkeelle, tuollasen summan saa vain 15000€ kk-palkalla jos silläkään.
Eläkevakuutusyhtiöiden varallisuus on nyt suurempi kuin koskaan ja varallisuus kasvaa koko ajan.
Eläkemaksut ovat noin 25% palkasta ja siitä kertyy 1.5% eläkettä, että millä matematiikalla sinä päädyt siihen, ettei tulevaisuudessa saa eläkettä?
Vierailija kirjoitti:
Enemmän, kuin minun palkka.
Ei tuohon pilkkua pidä laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä tuohon tai suurempaan työeläkesummaan pääsee alle 15% eläkeläisistä, joten onko se sitten paljon vai vähän. Joka tapauksessa edellyttää, että sinulla on koko työurasi ajan palkka, joka on suurempi kuin 80%:lla suomalaisista.
Ei edellytä. Kuten edellä kommentoin, minulla on alkuvuosina ollut palkka alle 2000 € kuussa ja suurin osa on menty tuolla keskipalkan tienoilla tai vain kohtuullisesti sen yli. Vasta aivan viimevuosina olen siirtynyt selkeästi hyvätuloisten kastiin. Ymmärrän, että kymmeniä vuosia matalapalkka-alalla olleelle omaa kertymäänsä katsellessa tuntuu vaikealta käsittää, mutta jopa ihan kohtuullisen suuruisilla tuloilla voi saada tuon kokoisen eläkkeen, jos työura on yhtenäinen. Ne kymppitonneja kuussa tienaavat tai 23-vuotiaasta asti huipputuloilla olevat saavat sitten vielä ihan eri luokan eläkkeitä.
Oikein hyvä summa,onko vielä maksettu asunto ja säästöjä?
Huono oli aloitus, mutta mieheni saa 2600 eläkettä nettona, siitä laittaa joka kuukausi tonnin säästöön.
Mullakin näytti kun katsoi eläkelaitoksen sivua, että olisi joku reilusti yli 2000e eläke tulossa, jos nykyistä palkkaa vedän eläkkeeseen asti. Vähän kyllä epäilen, että tuossa on nyt jotakin mitä en tajua, en usko että lastenhoitajan palkalla vaikka vuorotyötä teenkin, niin ihan noin suuria summia pystyisi saamaan :D Toki olen paiskinut töitä tauotta heti kun amiksesta valmistuin, enkä aio lapsia tehdä, joten ei tule pitkiä taukoja työelämästä, mutta silti?
Jos eläkkeesi on 2800e/kk, niin saat noin 6000 e kuukausipalkkaa. Luulisi että siitä pystyy hieman säästämään eläkepäivien varalle jos tuo eläke ei muuten riitä. Ainakin asunnot ja muut on varmaan jo maksettu.
Minulla eläkelaskelma kertoo vain paljon eläkettä on kertynyt tähän mennessä jo tehdyllä työuralla. Nyt on kertymä 1980 euroa. Ei mitään arviota lopullisesta eläkkeestä. Taitaa olla eroja eläkeyhtiöiden välillä noissa.
Joskus verkon eläkelaskureilla noita tsekkaillut, niin merkittävimmän korotuksen eläkkeeseen saisi sillä, että jaksaisi paahtaa työelämässä mahdollisimman pitkään eli sinne jonnekin 68/70 vuotiaaksi.
Katsoin eläkelaskurin ja mulle, kun olen lastenhoitaja ja ollut ikäni siis vuorotöissä, ja eläkettä on alkanut kertymään heti kun olen työelämään mennyt, enkä ole ollut pois työlemästä mistään syystä enkä ehkä tule olemaankaan, niin lopulliseksi eläkesummaksi antaa 1 915,96 €/kk, mikäli jään heti silloin 67 vuotiaana eläkkeelle.
Tietenkin vain jos jatkan vuorotöissä loppuun asti, mitä tuskin tulen kyllä tällä menolla tekemään. Mutta ehkä kannattaa yrittää nyt sinnitellä niin pitkään kuin suinkin, kun palkkaa tulee vuorolisien ansiosta huomattavasti enemmän kuin päivätöissä.
Vierailija kirjoitti:
Katsoin eläkelaskurin ja mulle, kun olen lastenhoitaja ja ollut ikäni siis vuorotöissä, ja eläkettä on alkanut kertymään heti kun olen työelämään mennyt, enkä ole ollut pois työlemästä mistään syystä enkä ehkä tule olemaankaan, niin lopulliseksi eläkesummaksi antaa 1 915,96 €/kk, mikäli jään heti silloin 67 vuotiaana eläkkeelle.
Tietenkin vain jos jatkan vuorotöissä loppuun asti, mitä tuskin tulen kyllä tällä menolla tekemään. Mutta ehkä kannattaa yrittää nyt sinnitellä niin pitkään kuin suinkin, kun palkkaa tulee vuorolisien ansiosta huomattavasti enemmän kuin päivätöissä.
Niin ja amiksesta suoraan työelämään, eli en ole peruskoulun jälkeen opiskellut 10 vuotta, kuten jotku tekee.
Vierailija kirjoitti:
Mullakin näytti kun katsoi eläkelaitoksen sivua, että olisi joku reilusti yli 2000e eläke tulossa, jos nykyistä palkkaa vedän eläkkeeseen asti. Vähän kyllä epäilen, että tuossa on nyt jotakin mitä en tajua, en usko että lastenhoitajan palkalla vaikka vuorotyötä teenkin, niin ihan noin suuria summia pystyisi saamaan :D Toki olen paiskinut töitä tauotta heti kun amiksesta valmistuin, enkä aio lapsia tehdä, joten ei tule pitkiä taukoja työelämästä, mutta silti?
Jotakuinkin keskipalkkainen ihminen, jolla on katkeamaton työura (ei siis pitkiä vanhempainlomia, työttömyysjaksoja, opintovapaita tai muita) todellakin saa tuollaisen eläkkeen. Ja tässäkään, kuten esim. hoitajien palkoissa, ne lisät eivät ole mitään erillisiä oravannahkoja, joita ei laskettaisi, vaan kaikki ansaitsemasi tulot vaikuttavat eläkekertymääsi. Eli ei ole mitään syytä epäillä.
Vierailija kirjoitti:
Ja semmoinen 2000e mulla on nettopalkkakin yleensä, toki välillä enemmän ja välillä vähemmän (lisätkään ei aina tule tasaisesti aina seuraavan kuun palkassa ja esim. loma-ajaltahan saa vain sen peruspalkan + jotain roposia päälle).
Että jos jaksaisi painaa eläkeikään asti samalla tavalla, niin ei ehkä edes elämänlaatuun tulisi mitään muutosta. MUTTA kun maailmanmenoa katsoo, niin en kyllä suurella odotuksella odota sitä eläkeikää, johon on vielä aikaa ja tämä maailma voi siihen mennessä olla jo aivan perseellään, liekkö edes hengissäkään sinne asti.
Mies 42v ja eläke-ennuste alimmalla eläkeiällä 3200e/kk. En kuitenkaan usko että sen noin hyvänä saan vaan laitan joka kk 500e/kk sijoituksiin. Vaikka eläkevakuutusrahastoissa on paljon rahaa se ei riitä ellei nuorempien ikäluokkien (siis mun lapset) eläkevakuutusmaksuja nosteta. Toinen riski on että verottaja kuppaa jonkun lisäveron isoista eläkkeistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää trollit on nykysin niin huonoja. Tulee ihan myötähäpeä.
Häh? Kävin tarkistamassa juuri omani ja tämänhetkisen työeläkeotteen arvio eläkkeen suuruudesta, jos siis jatkan vastaavassa ansiotyössä kuin tällä hetkellä palkan puolesta ensimmäiseen mahdolliseen viralliseen eläikään asti (66 vuotta 4 kuukautta), on 2856 €/kk. Jos jatkan tavoiteikään (68 v 6kk) asti, olisi eläke nykytuloilla 3345 €/kk ja ylimpään eläkeikään jatkamalla (70 v) 3704 €/kk.
Toki tuossa on vielä monta epävarmuustekijää, koska koskaanhan ei voi olla varma, ettei työttömyys, työkyvyttömyys tai muu vastaava iske tai ettei tule vaihdettua omasta halusta tai pakon edestä matalapalkkaisempaan työhön. Mutta omassa työhistoraassani olen tehnyt useamman vuoden töitä alle 2000 € kuussa palkalla ja sen jälkeen 3000-4000 € palkoilla suurimman osan ajasta ja vasta viimeisen vuoden päälle 5000 €/kk palkalla. Eli ei tuo ap:llekään mikään mahdottomuus ole, etenkin jos vielä suurempi osa eläkekertymästä on ehtinyt tulla jo ennen uudistusta tai jos koko ajan on saanut tuollaisia 3000-4000 €/kk palkkoja sen sijaan, että osa ajasta olisi menty todella matalilla palkoilla.
Jos et ole sattunut huomaamaan, on kertymä koko ajan pienentynyt ja nykyinen systeemi ajetaan alas kymmenen vuoden sisään. Sen jälkeen kukaan ei saa yli 1700€ eläkkeitä.
Mun eläkekertymä nyt 15 vuoden jälkeen tksityisyrittäjänä on 250€ 😅 Onneksi salkku on sit kolme nollaa perään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää trollit on nykysin niin huonoja. Tulee ihan myötähäpeä.
Häh? Kävin tarkistamassa juuri omani ja tämänhetkisen työeläkeotteen arvio eläkkeen suuruudesta, jos siis jatkan vastaavassa ansiotyössä kuin tällä hetkellä palkan puolesta ensimmäiseen mahdolliseen viralliseen eläikään asti (66 vuotta 4 kuukautta), on 2856 €/kk. Jos jatkan tavoiteikään (68 v 6kk) asti, olisi eläke nykytuloilla 3345 €/kk ja ylimpään eläkeikään jatkamalla (70 v) 3704 €/kk.
Toki tuossa on vielä monta epävarmuustekijää, koska koskaanhan ei voi olla varma, ettei työttömyys, työkyvyttömyys tai muu vastaava iske tai ettei tule vaihdettua omasta halusta tai pakon edestä matalapalkkaisempaan työhön. Mutta omassa työhistoraassani olen tehnyt useamman vuoden töitä alle 2000 € kuussa palkalla ja sen jälkeen 3000-4000 € palkoilla suurimman osan ajasta ja vasta viimeisen vuoden päälle 5000 €/kk palkalla. Eli ei tuo ap:llekään mikään mahdottomuus ole, etenkin jos vielä suurempi osa eläkekertymästä on ehtinyt tulla jo ennen uudistusta tai jos koko ajan on saanut tuollaisia 3000-4000 €/kk palkkoja sen sijaan, että osa ajasta olisi menty todella matalilla palkoilla.
Jos et ole sattunut huomaamaan, on kertymä koko ajan pienentynyt ja nykyinen systeemi ajetaan alas kymmenen vuoden sisään. Sen jälkeen kukaan ei saa yli 1700€ eläkkeitä.
Mulla eläkekertymä nyt 660€ ja palkka on ollut koko työnuran (valmistuin 2004) 4000-5000€.
Paljon.
Mun bruttoeläke on 1950 e 40 työvuoden jälkeen, viimeiset 10v yli 3400€ palkka.
Olen tuo edellä kommentoinut (19) ja olen siis 46-vuotias nainen. Ja tuo 2800 €/kk on siis tämän ikäiselle, ei edes millään jatkuvilla huipputuloilla työtä tehneelle, ihan realistinen arvio. Toki matalapalkkaisilla aloilla noihin ei koskaan pääse, mutta ei myöskään tarvitse olla huippupalkkainen eläkeiän kynnyksellä oleva, että tuo olisi eläkekertymä jo heti ensimmäisessä mahdollisessa iässä.