Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Sähköpotkulaudat vievät nyt sairaalakuntoon ohikulkijoita

Vierailija
25.08.2022 |

Jos nuo pa*kaskuuttifirmat saataisiin edes maksamaan kaikki nuo hoitokulut...

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009024176.html

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailma nyt vain tarvitsee sähköpotkulautoja, saastuttava yksityisautoilu ja julkisilla kulkeminen pitää saada loppumaan.

Mukulakivikadut takaisin.

Vierailija
42/58 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielletään samalla autot, pyörät jne. Niilläkin voi sattua kolari. Sähköpotkulaudat rinnastetaan polkupyöriin kun kulkevat max 25km/h. Näille vuokralaudoille pitäisi tosin tehdä jotain, alentaa nopeutta niissä tai laittaa esto, että niillä ei voi ajaa yöllä. Itse omistan sähköpotkulaudan ja osaan ajaa sillä, ei ole koskaan sattunut mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ihme, taannoin skuutti ajoi jalkakäytävällä kovaa päin punaisia ja olin kääntymässä samaisessa risteyksessä autolla vihreiden palaessa minulle. Oli lähellä ettei tullut törmäystä, eipä ne noudata liikennesääntöjä saati -valoja.

Jep, itsekin todistin jokin aika sitten Tampereen keskustassa kuinka isä pienen lapsen kanssa ajeli skuutilla (olivat siis samalla laudalla) kauheaa vauhtia keskellä yksisuuntaista ajotietä väärään suuntaan, ja näytti keskaria vastaan tulevalle autolle. Onneksi oli autokuskilla kevyt kaasujalka ja jarru herkässä!

Vierailija
44/58 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei nuihin vain tule niitä jättöpisteitä, mihin skuutin pitää rekisteröidä? Siis sellainen systeemi kuin pyörissäkin.

Oulukin täynnö nuita ja ihmiset jättää niitä aliskoihin, keskelle tietä, kaatuneina ajokaistalle jne jne.

Vierailija
45/58 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ihan kieltämään lähtisi, mutta jotain rajoituksia selvästi vaatisi. Pitäisikö ne sitten ohjata muun autoliikenteen sekaan, niinkuin pyöräilijätkin?

Mun on tietty helppo sanoa, koska en ole itse autoilija. Sen sijaan olen kolmen pienen lapsen äiti ja kyllä kylmää kun teinit pääsääntöisesti noilla ajelee jalankulkijoiden seassa suhautellen ohi oikealta ja vasemmalta sen enemmän mihinkään päin katsomatta. En tiedä mitä vauhtia niillä pääsee, mutta kovempaa välillä menevät kuin bussit. Aikamoinen törmäysvoima joka tapauksessa.

Mitä ihmettä, miten niin pitäisikö ne ohjata sinne minne pyöräilijätkin? Nehän on koko ajan ohjattu sinne. Skuutteihin pätevät ihan samat liikennesäännöt kuin pyöriinkin, on aina pätenyt. Eli pyörätiellä tai ajoradalla saa vain ajaa, ei koskaan jalkakäytävällä.

Vierailija
46/58 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin ne kerätään pois talven tieltä?

Vierailija
47/58 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo vuokraskuutit ovat muuten tosi haitallisia ympäristölle, koska niillä korvataan pääosin kävelyä, pyöräilyä ja julkisten käyttöä. Silloin ne aiheuttavat paljon suuremmat ilmastopäästöt kuin liikuntatavat jotka ne korvaavat. Ja vuokraskuuttien keskimääräinen käyttöikä on vain 2 kuukautta! Sen jälkeen ne menevät kaatopaikalle!

Vierailija
48/58 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokraskuutit saa mun puolesta kieltää, mulla on oma lauta ja on kyllä helkkarin kätevä kulkupeli.

Vierailija
49/58 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansalaisaloitteen paikka.

Vierailija
50/58 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaatuilee ne silti vielä yksinäänkin. Juuri männä yönä oman ikkunan alta kuului karmiva huuto, kun sähköpotkulautaääliö kompastui rotvallin reunaan.

Itse varaudun aina kävellessäni siihen, että kun sähköpotkulauta lähestyy, kaadan sen heti kumoon jos tulee 20 cm päähän. Pari kertaa on ollut niin läheltä-piti-tilanne, että on pakko varautua itse toimimaan ensin.

Sama täällä. Käsi tai kassi saattaa vahingossa heilahtaa, jos tuo 20 cm rikkoutuu. Sama, jos joku suunnittelee kävelevänsä päin. Joogaliike nostaa terävän kyynärpään suoraan vastaantulijan silmäkuopan tasolle, luulen ei kokeile törmätä toiste.

Vierailija
51/58 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nää pitää kieltää, vähintäänkin vuokrafirmat. Yksityisomistukseen sitten rinnastus mopoihin.

En tajua miksi potulautafirmat saa käyttää katuja ilmaisena varastonaan. En mäkään varmaan sais pistää yritystä pystyyn ja ruveta jemmaamaan varastoani pitkin katuja. Tai vaikka pistää jotain tavaranvuokrauspalvelua, jossa vuokrattavat kamat ois lukittavissa laatikoissa ja asiakkaat itse noutais kadulta, sais laatikon auki koodilla ja jättäis taas pitkin katuja lojumaan kun käyttö olis lopetettu. 

Tähän sit lisäksi toi järjetön kaahaus jalankulkijoiden seassa ja selän takaa ohisuhahtelu kylkeä hipoen. Nopeudet alas ja vuokraus pois kaduilta.

Vierailija
52/58 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kielletään samalla autot, pyörät jne. Niilläkin voi sattua kolari. Sähköpotkulaudat rinnastetaan polkupyöriin kun kulkevat max 25km/h. Näille vuokralaudoille pitäisi tosin tehdä jotain, alentaa nopeutta niissä tai laittaa esto, että niillä ei voi ajaa yöllä. Itse omistan sähköpotkulaudan ja osaan ajaa sillä, ei ole koskaan sattunut mitään.

Pyörässä ja autossa pikkasen parempi ohjattavuus ja jarrut, eikä ajele jalankulkijoiden keskellä. Autossa lisäksi vaaditaan ajolupaa.

Vierailija
53/58 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Osassa turmista hölkkääjä tai kävelijä ovat kompastuneet maassa lojuviin lautoihin."

Myös vammaisille näistä on harmia. Näkövammaiset joutuu nyt kaiken muun lisäksi väistelemään lautoja kulkiessaan ja pyörätuolilla ei välttämättä pääse ohi ollenkaan. 

Vierailija
54/58 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sain päihini ja silmät mustiksi, ajaessa liian lähellä kävelijää. Sattuu sitä toisinkin päin. Faija sanoi, että ihan oikein

Mukava kuulla.

Vierailija
55/58 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuljettaja voi olla kuka tahansa, ei vain ne vastuulliset ja vauhti kasvanut. Pyörillä kulkee myös vauhtihulluja väärässä kohdassa ja kulman takaa. Entä moottoriveneet, mönkijät, aura-autot joilla nopeus ylittyy reippaasti väärässä paikassa, vesiskootterit, moottorikelkat, maastopyörät metsässä, autosafarit maastoautoilla, kuorma-autojen tai rekkojen peruutus jne. Pari teiniä meni pieneen metsikköön mopoilla keulimaan, en sitä säikähtänyt, kai eläinten poikaset pois alta esim. rusakko.

Vierailija
56/58 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei näitä kielletä?

Vihreet vain toteutti unelmiaan sähköisestä liikkumisesta.... Sen sijaan että suorittaisi tuonkin liikkumisen lihasvoimalla tai joukkoliikennevälineillä jotka kulkee noista porkulaudoista huolimatta. Nyt vaan vielä lisänä kaupungeissa risteilee lukuisa määrä dieselpäästöjä aiheuttavia, näitä potkulautoja lataukseen hakevia sun muita  niitten kaitsijoita.

Käyttöajat melko lyhyita lisäksi et melkonen hiilijalanjälki ite laitteestakin tulee mut liikutaanpa siinä sähköllä puhtaasti.

Vierailija
57/58 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei näitä kielletä?

PM Marin on nyt kiireinen.

Ei ole hänen päätäntävallassa nämä.

Ahaa, tämän hallituksen toimeenkuvaan ei kuulu tieliikennelakien säätäminen. Onko muitakin rajoituksia Marinin hallituksen toimivallassa?

Huoh. Kertaapa vallan kolmijako-oppi.

K u k a säätää lait? Se ei ole pm, ei edes hallitus.

Et sinä ihan noin yläkoulun yhteiskuntaopilla tästä selviä. Suomessa kuvio kulkee näin:

- eduskunta valitsee hallitusneuvottelijan, joka sondeeraa mitkä puolueet osallistuvat hallitukseen

- hallitukseen osallistuvat puolueet laativat omissa työryhmissään hallitusohjelman

- hallitusneuvottelijan johdolla kootaan puolueiden nimeämistä edustajista hallitus

- tasavallan presidentti nimittää hallituksen

- hallitus antaa ministeriöille tehtäväksi suunnitella hallitusohjelman konkreettinen toimeenpano

- ministeriöt laativat oman ministerinsä poliittisessa ohjauksessa hallitusohjelman mukaisia esityksiä uusiksi laeiksi tai lakimuutoksiksi

- hallituksen ministeri esittelee koko hallitukselle lakiesityksen, jonka eteenpäin viemisestä hallitus päättää kollektiivisesti

- hallituksen esitys viedään eduskuntaan päätettäväksi

- eduskunnassa lakiesitys kiertää kaikkien puolueiden käsiteltävänä asiaankuuluvissa valiokunnissa

- kunnes koko eduskunta päättää hallituksen esityksestä äänestyksessä

- tasavallan presidentti vahvistaa lait

Tyypillisesti hallituksen esitys menee eduskunnassa läpi, joko sellaisenaan tai pienin muutoksin. Jos se ei mene, on se hallituskriisin paikka, koska se voidaan nähdä epäluottamuslauseena hallitukselle. Valtaosa lainsäädännöstä on tätä. Osa on ulkomaisten sopimusten ja EU:n direktiivien kotimaista laillistamista. Juuri koskaan ei lakiesitys synny eduskunnassa ja kansalaisten ehdotuksista syntyy varsin vähän lainsäädäntöä.

Eli kyllä, jos kaupungeille halutaan antaa keinoja puuttua villiin skuuttimeininkiin, niin aloite lähtee hallituksesta. Sopii katsoa liikenneministeri Timo Harakan suuntaan. Hän on hallituksen rikkain ministeri, ehkä hän ei tarvitse skuuttifirmoilta rahaa. 

Vierailija
58/58 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pois kaikki. Pyöräilkää. Sähkö!

Idiootit ajelee, ohittaa mistä sattuu. Liikenteessä täytyisi olla 360 astetta kääntyvä pää, kun ei voi tietää mistä ajetaan päälle. Keskustassa liikkuminen vaarallista. Aivan vit...n turhia kapistuksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kolme