Miksi pidät ihonhoitoa turhana hömppänä?
Välillä täällä suorastaan kilpaillaan sillä, että kuka kohtelee ihoaan kaikkein huonoimmin ja suorastaan ylpeillään sillä, että pestään kasvot käsisaippualla ja voiteita käytetään ehkä kerran vuodessa..
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä sanoisin, että auringon ja viiman välttely on tehokkaampaa kuin kova löträys. Iholle kyllä riittää ihotyypin mukainen pesuaine, kosteusvoide, sulmänympärysvoide, aurinkovoide ja huulirasva.
Pelkkä vesipesu riittää harvalle.
Pahimmat rypyt on niillä jotka on paljon ulkona tai auringossa. Ulkotyö, runsas purjehdus, hiihto, kiipeily, pyöräily, golf ja tietysti pelkkä auringossa oleilu aiheuttaa monelle ihon paksuuntumisen ja ryppyyntymisen. Hyvät aurinkosuojat, aurinkolasit ja hatut yms. auttavat.
Se on sitten ihan eri asia välittääkö kukin siitä miltä iho näyttää vai ei.
Onko ryppyjen välttely ihonhoitoa?
Onko sokerin välttely laihduttamista? Ei välttämättä, mutta kaikki liittyy kaikkeen. Jos grillaa itseään auringossa niin ei se kallis serumi ihoa pelasta. Eli aurinko on oleellisessa asemassa terveen ihon kannalta.
Eli ryppyinen iho on sairas iho? Itse olen aina suojannut ihoni auringolta ihan muista syistä, kuin ryppyjen pelosta.
Periaatteessa kyllä, toisaalta ei välttämättä. Riippuu rypyistä ja ihon muusta kunnosta. Ihotautilääkäri voi katsoa vaurioiden määrää ja laatua ihan siihen suunnitellulla koneella. Paksuuntunut ja ruskettunut iho on aina vaurioitunut. Se kun on ihon puolustusmekanismi.
Mulla ei ole sellaiseenkaan varaa. Kuten ei esim. meikkaamiseen.
Tai no, aurinkorasvaa käytän, koska pelkään ihosyöpää. SIinäkin kuitenkin eniten suojaan vaatteilla
Mutta en ole missään asialla "ylpeillyt" , saati sitten keskustellut siitä kenenkään kanssa.
Sellainen kemikaaleilla läträäminen ja 5 tunnin rutiinit on ihan huuhaata. Ne on keksitty kosmetiikkateollisuuden myynninedistämiseksi. Ihoa pitää ja kannattaa hoitaa kyllä, mutta kyllä siihen riittää ihan vain muutama erityisen laadukas tuote. Esim. kaikki kasvonpesuaineet vaan kuivattaa ihoa = tarvitaan lisää rasvaa = teollisuus saa enemmän rahaa. Samaa tekevät huulivoiteet. Kannattaa suosiolla jättää markettikosmetiikka ostamatta, ne vain lisäävät kosmetiikan tarpeen kierrettä. Sen sijaan luonnollisella saippualla pesu riittää ja päälle luonnollisia öljyjä. Rutiineista kannattaa myös luopua ja katsoa sitä ihoa, välillä tarvitaan öljyä ja taas voi pitää muutaman päivän tauon.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole sellaiseenkaan varaa. Kuten ei esim. meikkaamiseen.
Tai no, aurinkorasvaa käytän, koska pelkään ihosyöpää. SIinäkin kuitenkin eniten suojaan vaatteilla
Mutta en ole missään asialla "ylpeillyt" , saati sitten keskustellut siitä kenenkään kanssa.
Sehän on ihan ok. Nyt oli kyse näistä, jotka tulee joka kosmetiikkakeskusteluun julistamaan kaiken turhaksi, kun vesi riittää. Sadevesi voisi vaikka riittääkin, mutta vesijohtovesi on niin käsiteltyä, että vie rasvaa iholta, mutta ei kuitenkaan poista likaa.
Vierailija kirjoitti:
Sellainen kemikaaleilla läträäminen ja 5 tunnin rutiinit on ihan huuhaata. Ne on keksitty kosmetiikkateollisuuden myynninedistämiseksi. Ihoa pitää ja kannattaa hoitaa kyllä, mutta kyllä siihen riittää ihan vain muutama erityisen laadukas tuote. Esim. kaikki kasvonpesuaineet vaan kuivattaa ihoa = tarvitaan lisää rasvaa = teollisuus saa enemmän rahaa. Samaa tekevät huulivoiteet. Kannattaa suosiolla jättää markettikosmetiikka ostamatta, ne vain lisäävät kosmetiikan tarpeen kierrettä. Sen sijaan luonnollisella saippualla pesu riittää ja päälle luonnollisia öljyjä. Rutiineista kannattaa myös luopua ja katsoa sitä ihoa, välillä tarvitaan öljyä ja taas voi pitää muutaman päivän tauon.
"Luonnollinen" saippua vasta kuivattaakin, kun pH on liian emäksinen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, rutiinit totuttavat ihon siihen, että saavat esim. kosteutusta ulkopuolelta, vähitellen iho itse lakkaa tuottamasta yhtään mitään. Sitten vasta rupsahdetaankin ja taas kosmetiikkateollisuus kiittää. Ja lopulta plastiikkakirurgi kuittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no jos pidät luonnollisena saippuana dovea niin sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se ikääntyessä näkyy onko ihoa hoidettu vai ei. Ja sekin, mitä suuhunsa laittaa näkyy ihon kunnossa viimeistään ikääntyessä. Voi sitä sitten itkeä rupsahtamistaan kun on jäänyt ihonhoitorutiinit väliin.
Olen lähes kuusikymppinen ilman mitään muita "ihonhoitorutiineja" kuin pesu ja rasvaus. Jos näkisit minut, luulisit nelikymppiseksi. Ei tarvitse mitään joo-luulet-vaan -kommentteja, koska kuulen tästä kaiken aikaa. Ihoni on ollut ongelmallinen atopian takia ja olen kokeillut kaikki mahdolliset purkit läpi. Ainoa mikä auttoi, oli liian hinkkaamisen ja läträämisen lopettaminen ja antaa ihon luonnollisten suojaöljyjen tehdä tehtävänsä. Meille myydään tarpeita, joita oikeasti ei ole.
Tänä kesänä on ollut mediassa ihotautilääkäreiden kirjoituksia siitä että aamuisin ei pitäisi puhdistaa ihoa, jotta yön aikana tulleet luonnolliset ihon suojarasvat saavat vaikuttaa.
Jos ne putsaa aamuisin niin iho kyllä kiljuu sitä purkkirasvaa. Aamuisin riittää kun huuhtoo silmät pelkällä vedellä. Itse olen tehnyt näin nyt koko korona-ajan ja iho kiittää.
Varsinkin pakkasilla aamuputsaukset on todella vahingollisia. Vanhassa rekiretkilaulussakin sanotaan: Juhani ja Liisi silmät huuhtokaa jne vanha kansa tiesi!
Iltaisin pitää putsata meikit ja vaikka ei meikkiä käytä niin ilmasta tulevat saasteet pois.
Ei siihen montaa putelia rasvoja tarvita.
Se ei missään nimessä ole turhaa ongelmaiholle tai ihosairauksissa. Mutta omalla kohdallani, kun on perushelppo sekaiho mutta vähän herkkyyteen taipuvainen, olen huomannut että iho voi parhaiten minimaalisella ihonhoidolla. Kaikenlaiset tehoaineet vaan ärsyttää ihoa ja tulee punoitusta, näppyjä tms. Siksi en itse käytä kuin apteekin hellävaraista pesunestettä ja perusvoidetta kuiviin kohtiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se ikääntyessä näkyy onko ihoa hoidettu vai ei. Ja sekin, mitä suuhunsa laittaa näkyy ihon kunnossa viimeistään ikääntyessä. Voi sitä sitten itkeä rupsahtamistaan kun on jäänyt ihonhoitorutiinit väliin.
Olen lähes kuusikymppinen ilman mitään muita "ihonhoitorutiineja" kuin pesu ja rasvaus. Jos näkisit minut, luulisit nelikymppiseksi. Ei tarvitse mitään joo-luulet-vaan -kommentteja, koska kuulen tästä kaiken aikaa. Ihoni on ollut ongelmallinen atopian takia ja olen kokeillut kaikki mahdolliset purkit läpi. Ainoa mikä auttoi, oli liian hinkkaamisen ja läträämisen lopettaminen ja antaa ihon luonnollisten suojaöljyjen tehdä tehtävänsä. Meille myydään tarpeita, joita oikeasti ei ole.
Tänä kesänä on ollut mediassa ihotautilääkäreiden kirjoituksia siitä että aamuisin ei pitäisi puhdistaa ihoa, jotta yön aikana tulleet luonnolliset ihon suojarasvat saavat vaikuttaa.
Jos ne putsaa aamuisin niin iho kyllä kiljuu sitä purkkirasvaa. Aamuisin riittää kun huuhtoo silmät pelkällä vedellä. Itse olen tehnyt näin nyt koko korona-ajan ja iho kiittää.
Varsinkin pakkasilla aamuputsaukset on todella vahingollisia. Vanhassa rekiretkilaulussakin sanotaan: Juhani ja Liisi silmät huuhtokaa jne vanha kansa tiesi!
Iltaisin pitää putsata meikit ja vaikka ei meikkiä käytä niin ilmasta tulevat saasteet pois.
Ei siihen montaa putelia rasvoja tarvita.
Tässäkin pitää löytää itselleen hyvä kompromissi. Omalla kohdallani meikki kyllä näyttää ihan hirveältä jos en puhdista ihoani aamuisin edes kasvovedellä. Onneksi ei ole tarvetta meikata joka aamu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä sanoisin, että auringon ja viiman välttely on tehokkaampaa kuin kova löträys. Iholle kyllä riittää ihotyypin mukainen pesuaine, kosteusvoide, sulmänympärysvoide, aurinkovoide ja huulirasva.
Pahimmat rypyt on niillä jotka on paljon ulkona tai auringossa. Ulkotyö, runsas purjehdus, hiihto, kiipeily, pyöräily, golf ja tietysti pelkkä auringossa oleilu aiheuttaa monelle ihon paksuuntumisen ja ryppyyntymisen. Hyvät aurinkosuojat, aurinkolasit ja hatut yms. auttavat.
Onko ryppyjen välttely ihonhoitoa?
Onko sokerin välttely laihduttamista? Ei välttämättä, mutta kaikki liittyy kaikkeen. Jos grillaa itseään auringossa niin ei se kallis serumi ihoa pelasta. Eli aurinko on oleellisessa asemassa terveen ihon kannalta.
Eli ryppyinen iho on sairas iho? Itse olen aina suojannut ihoni auringolta ihan muista syistä, kuin ryppyjen pelosta.
Periaatteessa kyllä, toisaalta ei välttämättä. Riippuu rypyistä ja ihon muusta kunnosta. Ihotautilääkäri voi katsoa vaurioiden määrää ja laatua ihan siihen suunnitellulla koneella. Paksuuntunut ja ruskettunut iho on aina vaurioitunut. Se kun on ihon puolustusmekanismi.
Kuitenkin miesten ihoa kehutaan kun se on paksu. Miksi naiselle sitten ihon paksuuntuminen olisi huono asia?
Sellaista ikääntymisen ehkäisemiseen tähtäävää pidän vähän höpönä, koska en huomaa mitään eroa vanhenemismuutoksissa samanikäisillä, jotka on hoitaneet ihoaan paljon ja jotka ei oikein ollenkaan. Monet ihotautilääkäritkin on sitä mieltä että ainoa toimiva anti-agetuote on aurinkovoide. Toisaalta esim. äitini ei ole ikänään käyttänyt niitäkään, joka kesä ruskea kuin kahvipapu, ja oli 60 v. asti poikkeuksellisen rypytön iho.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no jos pidät luonnollisena saippuana dovea niin sitten.
Itseasiassa Doven saippua on pH-arvonsa puolesta (n. 6) iholle paljon parempaa kuin "luonnollinen" saippua. Esim. Urtekram luonnonkosmetiikan saippuan on pH 9-10 ja monessa 'käsintehtyä ihanaa luonnollista kosmetiikkaa' -saippuassa pH-arvoa ei edes ilmoiteta. Saippua on emäksistä, siitä ei pääse mihinkään ja emäksisyys on se, mihin saippuan puhdistusteho perustuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tupakointi tekee ihon huonoksi.
Sekin. Varsinkin suurissa määrin. Ihontautilääkärit ovat kuitenkin nimenneet auringon pahimmaksi ihon kunnon kannalta.
Auringolle altistuu kaikki, tupakkaa polttaa vain hölmöt.
Vierailija kirjoitti:
Auringolle altistuu kaikki, tupakkaa polttaa vain hölmöt.
Kyllä altistuu mutta mä en ole auringossa. Altistun auringolle silloin kun kävelen ulkona.
Mä oon 36 ja huomaa eron kaulan ja dekolteen ja kasvojen ihon välillä: kasvoissa iho on paksua, kimmoisaa ja ei juuri mitään juonteita, mutta kaulasta alaspäin on uurteita kun iho on ohuempaa ja saanut varmaan tällejä auringosta.
En ole ikinä ollut ruskettaja ja olen käyttänyt jo teinistä asti aurinkovoiteita ja hoitanut ihoa. Se on pitkällinen projekti. Kaula ja dekoltee on jäänyt muutenkin vähemmälle hoidolle joten on nyt mitä on.
Joillekin riittää täysin vesipesu ja auringossakin riittänee ennen kaikkea ihon suojaaminen vaatteilla, varjossa ololla ja sitten voiteilla. Kyllähän paljon turhaa myydään ihonhoidon nimissä ja mikäs siinä jos tykkää siitä hommana. Itse ostan lähinnä kangasnaamion välillä viikonlopun iloksi tai käyn kosmetologilla. Onhan niistä apua ja iloa.
No en ole aikaisemmin kommentoinut, enkä sitä kenellekään koskaan ääneen sanonut, mutta tarkemmin ajatellen, onhan se aika tarpeetona. Esim. omassa tuttavapiirissä on monta, jotka hoitavat ihoaan kaikenlaisilla hoidoilla, eikä heidän ihonsa näytä yhtään sen kimmoisammalta, paremmalta tai nuoremmalta, kuin muidenkaan. Yhdellä on jo tosi ryppyinen iho, mitä ei meillä muilla samanikäisillä kavereilla edes vielä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo tämä. Pesin luonnostaan rutikuivaa ihoani vuosia naamasaippuoilla, siis niillä normaalin saippuapalan näköisillä saippuoilla jotka on vaan tarkoitettu naamalle ja joita markkinoidaan hellävaraisempina.
Tulos oli se että aloin saamaan juonteita otsaan ja nenänpieliin parikymppisenä, tuotteet vaihtui sen jälkeen nopeasti nestemäisiin ja mahdollisimman kosteuttaviin puhdistusaineisiin.
Öljyllä kosteuttamisesta sain muuten leukapieliin h el vetin kipeitä aknepaiseita.
Entäs sitten ne ihmiset, jotka JOUTUVAT hoitamaan ihoaan? Itsellä on iskenyt pari vuotta sitten paha atooppinen ihottuma kasvoihin ja kaulaan. Olisi ihana olla hoitamatta ihoa, mutta kun joutuu läträämään kosteutusta iholle 3-4 kertaa päivässä, alkaa huumori olla vähissä. Olen viimeisten parin vuoden aikana kokeillut kaikkia mahdollisia ja mahdottomia tuotteita, miettinyt ihottumalle altistavia tekijöitä, ruokavalion vaikutuksia yms. jne. Että ihan turhaa hömppäähän ihonhoito on...