Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako ohikulkevan ihmisen kuvata ilman kysyttyä lupaa ?

Vierailija
24.08.2022 |

Jos sen käyttö on vain kuva piirtämiseen/maalaukseen?

Lsp

Kommentit (88)

Vierailija
21/88 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon nähny tuuttuja Google map street view kuvissa :)

Myös tuttujen kesämökkejä satelliittikuvista

Vierailija
22/88 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkääkö kuvaajat itse poseerata tuntemattomille, pidättekö esim. jotain blogia, jossa avaudutte esitellen kehoanne, kotianne ja poliittisia aatoksianne? Vai onko niin kuin noilla iholle tunkeilevilla dokumentaristeilla, että hyvin ahdistavaa on itsestä puhua?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/88 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säpsähätkö kun räpsähtää, ite?

Vierailija
24/88 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muistan, kun olin lapseni kanssa puistossa ja joku mies tuli aidan viereen ottamaan kuvan meistä. Se tuntui tosi tungettelevalta. Etäisyyttä oli siis vain n.2m. No, hyvä kuva siitä varmasti tuli, ei meistä huonoa saa :)

Vierailija
25/88 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kuvaan kuvaajia

Vierailija
26/88 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitan käden naaman eteen ja näytän keskaria aina kun joku yrittää kuvata.

Mulla on myös tapana laittaa käsi näkyvästi naaman eteen. Myös tilanteissa, joissa jotkut ottavat julkisella paikalla kaverikuvaa ja on mahdollisuus, että saatan näkyä taustalla. Nykyäänhän on vaara, että taustalla oleva henkilö päätyy zoomattuna someen naurettavaksi.

Vierailija
27/88 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelin juuri yksi päivä bussissa ollessa, kun eräs otti kuvia ulkoa bussin sisään. Miten joku kehtaa.

Ihan oma juttunsa vielä lasten kuvaajat.

Pari kertaa olen havainnut näitä bussin sisään kuvaajia. Siis bussiasemalle tultu ilmeisesti varta vasten ottamaan näitä kuvia.

Vierailija
28/88 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko olla joku kielto.

Muuten saisi kuka tahansa löydä kuvailemassa vaikka lapsia..

No kun ei nyt vaan ole Suomessa. Monessa muussa maassa kyllä on. Kuka hyvänsä saa siis ottaa kuvan esim. lapsesta puistossa etkä sitä voi mitenkään estää. Jos yrität esim. ottaa puhelimen/kameran pois ja deletoida kuvan, sinä siitä syytteen saat eikä se kuvaaja.

Utelaisuudesta ja puhtaasta mielenkiinnosta missä maassa ei saa kuvata julkisella paikalla?

Hyvä esimerkki on Pohjois-Korea

Vierailija
29/88 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väistän aina jos näen jollain kameran. Tuttu on kertomansa mukaan katuvalokuvaaja. Kiertelee kaupungilla ja kuvaa ihmisiä. Kuvannut paljon esim Sörnäisissä ja Kalliossa ihmisiä jotka ovat sekaisin ja huonossa jamassa, kerjäävät jne. Hän on myös kuvannut julkisen saunan pihalla ihmisiä ja julkaissut videoita kun ihmiset menevät uimaan ja liikkuvat alueella alasti, Sompasaunalla on sellaista. Saunaan näkee myös sisälle ikkunasta ja kuvissa ollut usein ihmisten alastomia selkiä (videoissa myös takapuolia). Instagramin julkisella tilillä jakaa, mielestään valokuvaaja siis, sehän ei suojattu ammattinimike olekaan.

Itse ajattelen että olisi vähintään reilua olla kuvaamatta siellä vaikka se sellaisessa paikassa ei kiellettyä olekaan. Ihmiset kuvaavat myös maauimalassa ja siellä kuvaaminen on kielletty. Useita kertoja olen nähnyt miten toisiaan ja lapsiaan kuvaavat ihmiset eivät ollenkaan katso ketä siellä takana on. Esimerkiksi uimahallin suihkutila on myös julkinen paikka. Sielläkin saa lain mukaan kuvata vaikka se uimahallin puolesta on kielletty.

Vierailija
30/88 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on myös tapana laittaa käsi näkyvästi naaman eteen. Myös tilanteissa, joissa jotkut ottavat julkisella paikalla kaverikuvaa ja on mahdollisuus, että saatan näkyä taustalla. Nykyäänhän on vaara, että taustalla oleva henkilö päätyy zoomattuna someen naurettavaksi.

Eikö olisi helpompi vain kääntää päätä? Se, että laittaa käden naaman eteen kiinnittää kuvassa juuri huomiota ja osoittaa, että olet vaivaantunut. En minäkään tuntemattomien kuvissa haluaisi olla, mutta vilkaisenpa siinä tilanteessa muualle.

Vierailija
31/88 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisella paikalla saa kuvata vapaasti. Eettisyys ja hyvänmaun rajat on toki suotavaa muistaa niin kuvaamisessa, kuin etenkin kuvien julkaisemisessa.

Medialle ja kuvausryhmille on omat kuvauslupamenettelynsä riippuen siitä missä kuvataan ja tarvitaanko kuvausten toteuttamiseksi järjestelyjä, jotka vaikuttavat esimerkiksi liikenteeseen.

Vierailija
32/88 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö olisi helpompi vain kääntää päätä? Se, että laittaa käden naaman eteen kiinnittää kuvassa juuri huomiota ja osoittaa, että olet vaivaantunut. En minäkään tuntemattomien kuvissa haluaisi olla, mutta vilkaisenpa siinä tilanteessa muualle.

Kyse ei ole vaivaantumisesta vaan haluan osoittaa selkeästi että en pidä siitä että joku kuvaa siten että näyn otoksessa. Olen kaksi kertaa saanut vieraalta ihmiseltä anteeksipyynnön koska hän tajusi vasta käteen nostettuani että tuli kuvanneeksi jotakuta joka ei siitä pitänyt. Nostettu käsi on viesti. Ikäänkuin pilaan kuvan tekemällä siitä ottajalle kiusallisen, minulla ei noissa tilanteissa ole asiasta mitään tunteita, en vain tahdo olla kuvissa. Olen myös joskus joutunut itse vaaraan päädyttyäni vieraan ihmisen kuvan taustalle. Väkivaltainen eksä näki kuvan ja kävi kimppuuni ravintolan ulkopuolella. Kannattaa oikeasti miettiä pidemmälle näitä kuin "minulla on oikeus kuvata ja minä saan ja haluan" vaikka harvapa sitä miettii muuta kuin itseään.

Vierailija
33/88 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvata saa julkisella paikalla, mutta kuvien julkaiseminen voi sitten rikkoa yksityisyydensuojaa.

Vierailija
34/88 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyi. Minua mitkään pervot ei kuvaa. Enkä halua että minusta otettuja kuvia päätyy nettiin. Turpaan saa jos kuvaa.

Jolloin sinä olet tilanteessa ainoa rikollinen.

Vierailija
35/88 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisella paikalla saa kuvata mutta ketään tiettyä henkilöä eijulkisellakaan paikalla saa kuvat a ilman lupaa.

Vierailija
36/88 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kuvaan jalkakäytävällä pyöräileviä ja laitan ne nettiin.

Vierailija
37/88 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

takaan että tekee sinulle todella kipeää jos minua kuvaat kamerakin menee todella paskaksi.

Vierailija
38/88 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa aina saa kuvata julkisella paikalla, mutta kuvien julkaisu on sitten eri juttu ja kaupalliseen toimintaan tarvii aina luvan. Et voi tehdä mainosta kuvamaalla jonkun ihmisen kadulta.

Vierailija
39/88 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko olla joku kielto.

Muuten saisi kuka tahansa löydä kuvailemassa vaikka lapsia..

No kun ei nyt vaan ole Suomessa. Monessa muussa maassa kyllä on. Kuka hyvänsä saa siis ottaa kuvan esim. lapsesta puistossa etkä sitä voi mitenkään estää. Jos yrität esim. ottaa puhelimen/kameran pois ja deletoida kuvan, sinä siitä syytteen saat eikä se kuvaaja.

Utelaisuudesta ja puhtaasta mielenkiinnosta missä maassa ei saa kuvata julkisella paikalla?

Esimerkiksi Englannissa poliiseita.

Vierailija
40/88 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutulle kävi niin että otti kuvan erään kaupungin keskustassa, ja sitten joku nainen oli huomannut ja ilmoitti ettei saa julkaista. Kävi ilmi että seurassaan oleva nainen joka oli osunut kuvana, oli viranomaisten suojelussa lapsensa kanssa ja exänsä ei missään tapauksessa tulisi saada selville mistään kuvamateriaalista että missä päin Suomea liikkuu ja asuu, koska on uhannut heidän henkiään. Eli voi tulla ikävä kohtalo jos menet kuvaamaan jotain henkilöä joka poliisin suojeluohjelmassa, vielä ilman lupaa, ja aiheutat näin ollen vaaran henkilöille, tuossakin kyseessä ollut muutaman vuoden ikäinen lapsi sen naisen lisäksi!

Kannattaa tosiaan harkita eikä vaan tuijotella sitä omaa napaa ja kuvata muita "koska mä voin" asenteella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kaksi