Saako ohikulkevan ihmisen kuvata ilman kysyttyä lupaa ?
Jos sen käyttö on vain kuva piirtämiseen/maalaukseen?
Lsp
Kommentit (88)
ampulanssilla poistut kirjoitti:
takaan että tekee sinulle todella kipeää jos minua kuvaat kamerakin menee todella paskaksi.
Ehhe ehhe.
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa aina saa kuvata julkisella paikalla, mutta kuvien julkaisu on sitten eri juttu ja kaupalliseen toimintaan tarvii aina luvan. Et voi tehdä mainosta kuvamaalla jonkun ihmisen kadulta.
Mutta voit tehdä valokuvanäyttelyn sponsored by...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitan käden naaman eteen ja näytän keskaria aina kun joku yrittää kuvata.
Mulla on myös tapana laittaa käsi näkyvästi naaman eteen. Myös tilanteissa, joissa jotkut ottavat julkisella paikalla kaverikuvaa ja on mahdollisuus, että saatan näkyä taustalla. Nykyäänhän on vaara, että taustalla oleva henkilö päätyy zoomattuna someen naurettavaksi.
No niinpä, pyysikö se tummaihoinen pyllistelevä kiusaaja edes anteeksi sitä käytöstään? Toivottavasti se mies nosti siitä kunnianloukkaussyytteen!
Vierailija kirjoitti:
Voi käydä kipeästi nenään ja kamera hajota.
okei jonne, meinasitko yltää lyömään vai pyydätkö isoveljeä?
Vierailija kirjoitti:
Saako hameen altakin kuvata, jos on julkinen paikka?
Samaa tasoa kuin saanko kävellä kadulla?
Saanko kävellä kadulla jos oot kaatunut ja kävelenkin sun pään päältä?
Vierailija kirjoitti:
Saa kuva
Saa julkaista
EI SAA JULKAISTA HÄPÄISYTARKOITUKSESSA
Onko tosiaan niin että saa julkaista, jos "hyvä"tarkoitus. Siis en mä ainakaan tykkäisi, että musta olisi otettu kuva vaikka kahvilassa ja sitten julkaistaisiin jossain lehdessä tai somessa. Olkoonkin vaikka teksti: kaunis nainen kahvilassa.
Kuka tollaista edes tekisi. Kuvaisi ventovieraita ja julkaisisi. Ihan sairasta.
Vierailija kirjoitti:
Tykkääkö kuvaajat itse poseerata tuntemattomille, pidättekö esim. jotain blogia, jossa avaudutte esitellen kehoanne, kotianne ja poliittisia aatoksianne? Vai onko niin kuin noilla iholle tunkeilevilla dokumentaristeilla, että hyvin ahdistavaa on itsestä puhua?
Luulenpa, että itseään eivät halua kuvattavan. Mitä olen näitä heppuja nähnyt, ovat poikkeuksetta keskivertoa rumempaa porukkaa. Sanon tämän ihan suoraan kaunistelematta, sillä heidän käytöksensä on niin perseestä. Ehkä saavatkin jotain kiksejä, kun saavat kuviin ikuistettua ihmisiä epäedullisen näköisinä. Voivat kokea edes hetken olevansa muiden yläpuolella.
Vierailija kirjoitti:
Tutulle kävi niin että otti kuvan erään kaupungin keskustassa, ja sitten joku nainen oli huomannut ja ilmoitti ettei saa julkaista. Kävi ilmi että seurassaan oleva nainen joka oli osunut kuvana, oli viranomaisten suojelussa lapsensa kanssa ja exänsä ei missään tapauksessa tulisi saada selville mistään kuvamateriaalista että missä päin Suomea liikkuu ja asuu, koska on uhannut heidän henkiään. Eli voi tulla ikävä kohtalo jos menet kuvaamaan jotain henkilöä joka poliisin suojeluohjelmassa, vielä ilman lupaa, ja aiheutat näin ollen vaaran henkilöille, tuossakin kyseessä ollut muutaman vuoden ikäinen lapsi sen naisen lisäksi!
Kannattaa tosiaan harkita eikä vaan tuijotella sitä omaa napaa ja kuvata muita "koska mä voin" asenteella.
Mikään laki ei heidänkään kuvaamista kiellä, eikä edes kuvan julkaisua. Naisen pyyntöä voi kuitenkin halutessaan kunnioittaa.
Julkisella paikalla kuvaaminen on lähtökohtaisesti sallittua. Kuvaaminen ei myöskään edellytä lupaa. Julkiasia paikkoja ovat esimerkiksi rautatieasemat, torit ja puistot. Kuvaaminen on kuitenkin rajoitettua kotirauhan tai julkisrauhan suojaamissa paikoissa. Kotirauhan piiriin kuuluvat muun muassa talot ja asunnot sekä niiden pihat. Henkilö, joka kuvaa kotirauhan piirissä olevaa henkilö oikeudettomasti, voi syyllistyä salakatseluun. Julkisrauhan piiriin kuuluvat esimerkiksi virastot.
Kuvien julkaisu on kuitenkin kuvan ottamisesta erillinen asia. Luvatta kuvatun kuvan julkaiseminen voi johtaa eräissä tapauksissa kunnianloukkaukseen tai yksityiselämää loukkaavan tiedon levittämiseen. Henkilö, joka oikeudettomasti esittää toisen yksityiselämästä kuvan siten, että teko on omiaan aiheuttamaan vahinkoa tai kärsimystä loukatulle taikka häneen kohdistuvaa halveksuntaa, voi syyllistyä rikokseen. Sen sijaan politiikassa, elinkeinoelämässä tai julkisessa virassa toimivasta kuvan julkaiseminen voi olla sallittavampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutulle kävi niin että otti kuvan erään kaupungin keskustassa, ja sitten joku nainen oli huomannut ja ilmoitti ettei saa julkaista. Kävi ilmi että seurassaan oleva nainen joka oli osunut kuvana, oli viranomaisten suojelussa lapsensa kanssa ja exänsä ei missään tapauksessa tulisi saada selville mistään kuvamateriaalista että missä päin Suomea liikkuu ja asuu, koska on uhannut heidän henkiään. Eli voi tulla ikävä kohtalo jos menet kuvaamaan jotain henkilöä joka poliisin suojeluohjelmassa, vielä ilman lupaa, ja aiheutat näin ollen vaaran henkilöille, tuossakin kyseessä ollut muutaman vuoden ikäinen lapsi sen naisen lisäksi!
Kannattaa tosiaan harkita eikä vaan tuijotella sitä omaa napaa ja kuvata muita "koska mä voin" asenteella.
Mikään laki ei heidänkään kuvaamista kiellä, eikä edes kuvan julkaisua. Naisen pyyntöä voi kuitenkin halutessaan kunnioittaa.
Kuvien julkaisussa on eri säännöt kuin kuvaamisessa. Jos henkilö on erikseen kieltänyt kuvien julkaisun olet tooodella heikoilla jäillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvien julkaisussa on eri säännöt kuin kuvaamisessa. Jos henkilö on erikseen kieltänyt kuvien julkaisun olet tooodella heikoilla jäillä.
Kuvan kohde ei pääsääntöisesti voi kieltää kuvan julkaisua. Sellaista lainsäädäntöä ei meillä ole. Sananvapauslakia sovelletaan näissä kuvan julkaisemisasioissa.
Pitää vissiin alkaa liikkua ihmisten ilmoilla huppu päässä, aurinkolasit ja maski naamalla.
Henkilö kysyi saako susta ottaa kuvan. En ehtinyt edes vastata, kun jo otti kuvan. Että sillai.
Miten ihmeessä moni täällä on niin pihalla, että luulee kuvien julkaisun olevan kiellettyä. Sanon heti tässä kohtaa, etten tykkää tulla kuvatuksi enkä kuvaa ihmisiä. Ymmärrän kuitenkin että meillä ei ole lainsäädäntöä, joka kieltäisi julkisella paikalla otetun, neutraalin kuvan.
Sosiaalinen media on tulvillaan kuvia vaikkapa juuri viime viikolla olleesta Taiteiden yöstä. Vaikea siellä on varmaan ollut ottaa yhtään kuvaa jossa ei joku ulkopuolinen olisi. Tai jos kesällä menee Helsingissä vaikka Linnanmäelle, niin sielläkin olisi aika mahdotonta välttyä siltä ettei kukaan muu kuin oma porukka ole kuvassa.
Yleinen sääntö on että paikalla olisi oltava yli kolme henkilö ennekuin luvatta saa kuvata saati julkaista!!!! Yksi tai kaksi henkilö vaatii luvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa kuva
Saa julkaista
Onko tosiaan niin että saa julkaista, jos "hyvä"tarkoitus. Siis en mä ainakaan tykkäisi, että musta olisi otettu kuva vaikka kahvilassa ja sitten julkaistaisiin jossain lehdessä tai somessa. Olkoonkin vaikka teksti: kaunis nainen kahvilassa.
Kuka tollaista edes tekisi. Kuvaisi ventovieraita ja julkaisisi. Ihan sairasta.
Niin, kuka tuollaista on tehnyt? Tuskin kukaan. Mutta vaikkapa toimittaja saattaa ottaa sen kuvan artikkeliin, joka käsittelee koronarajoitusten vaikutusta kahviloiden liiketoimintaan. Et sinä siinä ole mikään pääosanesittäjä vaan osa kahvilamaisemaa. Tätä tapahtuu päivittäin eikä se ole sairasta vaan normaalia. Ne lehtien uutiskuvat eivät ole näyttelijöillä täytettyjä lavasteita vaan normaalia arkielämää.
Vierailija kirjoitti:
Yleinen sääntö on että paikalla olisi oltava yli kolme henkilö ennekuin luvatta saa kuvata saati julkaista!!!! Yksi tai kaksi henkilö vaatii luvat.
No ei ole sellaista sääntöä. Kettumaista olisi kytätä jossain hautuumaalla odottelemassa, että saa kuviin kolmannenkin henkilön ennenkuin voi kuvan ottaa, kun kukkien tuojia ripotteloituu paikalle yksitellen harvakseltaan.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä moni täällä on niin pihalla, että luulee kuvien julkaisun olevan kiellettyä. Sanon heti tässä kohtaa, etten tykkää tulla kuvatuksi enkä kuvaa ihmisiä. Ymmärrän kuitenkin että meillä ei ole lainsäädäntöä, joka kieltäisi julkisella paikalla otetun, neutraalin kuvan.
Sosiaalinen media on tulvillaan kuvia vaikkapa juuri viime viikolla olleesta Taiteiden yöstä. Vaikea siellä on varmaan ollut ottaa yhtään kuvaa jossa ei joku ulkopuolinen olisi. Tai jos kesällä menee Helsingissä vaikka Linnanmäelle, niin sielläkin olisi aika mahdotonta välttyä siltä ettei kukaan muu kuin oma porukka ole kuvassa.
Ihan eri asia tuollaiset ihmismassoissa otetut kuvat kuin yksittäiseen henkilöön suoraan kohdistetut. Olen pari kertaa bongannut jonkun kuvaamassa minua niin, että todellakaan ei muita ihmisiä ollut lähistöllä, eli vain minä osuin kuvaan. Yks muija oli oikein järkkärin kanssa kadunkulmalla kyyläämässä, en tiedä kuvasiko muitakin ohikulkijoita. Enkä tiedä minne ne kuvat päätyivät.
Vierailija kirjoitti:
minua ei saa kuvata
JA paskat, sua ja kaikkia muita saa kuvata, vaikka marinan persettä! kotirauha on asia erikseen, ja kuvien levityskin voi rikkoa lakia.
Vaikka nää rumat ihmiset yrittävät väittää ettei saa kuvata, julkinen paikka on semmoinen et siellä ei pidä irstailla.
Saa kuva
Saa julkaista