Minne töihin, jos koulutetun henkilön työkyky on alentunut?
Nykyajan työelämän vaatimukset ovat koventuneet ja kaikkialla toiminta tehostettu äärimmilleen. Työkykyni on alentunut, enkä pärjää työelämän kiihtyvässä tahdissa. Onko olemassa vielä asiantuntija- ja toimistotyötä, jossa olisi inhimillinen tahti eikä vaadittaisi 10 vuoden työkokemusta ja duracell-pupun vauhtia? Jossa saisi kehittyä omaan tahtiin.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Minkä alan asiantuntija olet? Hae sen alan yhdistykseen töihin. Niissä on monesti myös palkkatukitöitä.
Noi voi olla ok vaihtoehtoja jollekin, mutta vakituista ja turvattua työpaikkaa noista ei saa. Palkkakin on mitä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monessa kaupungissa on semmoinen alentuneesti työkykyisten työpaja, frankeerataan kirjeitä, pakataan yksinkertaisia tavaroita laatikkoon, viimeistellään ompeleita nyppimällä langanpätkiä. Löydät varmasti omasi.
Tuo sopii varmaan sellaisille, joilla ei ole mitään koulutusta tai jos on jokin vakava mt-sairaus, kuten skitsofrenia. Ei millään pahalla. Hyvässä hoitotasapainossa oleva älykäs skitsofreenikkokin voi ryhtyä vaikka tutkijaksi.
Mutta, jos on tottunut tekemään asiantuntijatehtäviä toimistossa, niin tuo ei vaikuta sopivalta.
Työkyvyttömät skitsofreenikot on kyllä yleensä eläkkeellä, ei työkkäri edes pieraise heidän suuntaansa. Noilla pajoilla käy nimenomaan pitkäaikaistyöttömät joille ei ole mitään muutakaan paikkaa, ja joilla esim. eläkehakemus hylätty. Harmaata massaa, joukossa myös fiksuja ihmisiä jotka ei vaan kykene täyspäiväiseen oravanpyörään.
Mitä apua noista on koulutetulle ihmiselle, joka tarvitsee palkkatyötä tai työkyvyttömyyseläkkeen? Eikös nuo ole vain syrjäytyneiden / syrjäytettyjen säilöntäpaikkoja. Yksinäisyyteen voi tuoda helpotusta, mutta talouteen ei.
Siellä käy myös ihmisiä, joilla huonosti työllistävä koulutus. Mutta järkevintä heillekin olisi esim. uudelleenkoulutus. Usein noihin pakotetaan yli vuoden työttömänä olleita ihmisiä karenssin uhalla, sillä ei ole väliä onko edes alentunut työkyky, vaikka laki asiasta on selkeä.
Vierailija kirjoitti:
Missäs ne on töissä, jotka valittaa bore outia? Siinä vois olla sopiva paikka sulle ja annetaan ne duracell-pupun tehtävät niille, jotka valittaa.
Mä teen sellaista työtä, mutta meillä on välillä myös sellaisia kausia jolloin töitä pitää tehdä kuin duracell-pupu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missäs ne on töissä, jotka valittaa bore outia? Siinä vois olla sopiva paikka sulle ja annetaan ne duracell-pupun tehtävät niille, jotka valittaa.
Mä teen sellaista työtä, mutta meillä on välillä myös sellaisia kausia jolloin töitä pitää tehdä kuin duracell-pupu.
Missä on tuollaista? Ei haittaa, jos ne duracell-kaudet on vain jaksottaisia ja lyhyitä. Useimmissa työpaikoissa, joissa olen ollut, duracell-kausi on jatkuva eikä ole valoa tunnelin päässä. Korkeintaan heinäkuussa voi hetken olla vähemmän kiireistä, vaikka ei ne työt silloinkaan tekemällä lopu. Pahimmassa tapauksessa joutuu omien töiden lisäksi tuuraamaan kollegaa, joka on lomalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyselepä mahdollisuutta päästä osa-aikaiseksi toimistoapulaiseksi kunnalle.
Ja palkkaa saa mitä - 1000 € /kk? Sillä ei valitettavasti perhettä elätetä eikä eläkettäkään juuri kerry.
Sehän riippuu tuntimääristä. 85% työajalla palkka on noin 1800e/kk.
Mistähän osatyökykyinen mahtaisi hyvää palkkaa saada? 
Mene Te toimisto virkailijan luokse ja kysy siltä.Tai ryhdy työttömäksi.
Kehittyä omaan tahtiin?
Eli = olla kokonaan kehittymättä.
Ei, ei ole.
Seuraan, mulla sama juttu. On koulutus ja jonkinlainen urakin jo takana, mutta nyt kun mietin työpaikan vaitoa 40+ iässä, niin tuntuu että jokaiseen paikkaan vaaditaan juuri tuota Duracell-asennetta.
Valtion työpaikkoja voisi ehkä kokeilla, siellä oli useampi mikä osuu omaan osaamisalueeseen.
Jotkut stressaa koko ajan töissä kaikesta, vaikka ei olisi edes pakko. Omat voimat pitää jakaa niin, että jaksaa. En tosiaan ymmärrä sitä itse aiheutettua teen koko firman työt yksin kun muut ei osaa kun olen niin paljon parempi kuin muut asennetta. Jos on jotain terveysongelmaa, niin asiallinen hoito siihen ja meni minne hyvänsä töihin, niin omien voimien mukaan tekee töitä. Ja ehkä, että tekee hyvin sen minkä tekee, vaikka tekisi vähemmänkin. Ei se määrä, vaan laatu.